Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6928
Har tenkt å prøve å drikke vin nå til uken, men jeg trenger hjelp med å finne en vin som passer til første gang. (Første gang jeg drikker alkohol også)

Tenkte meg rødvin, noe søt, ikke tør eller mye ettersmak.

Noen som har tips?
Du kan vel spørre på polet/i taxfree-en da, noen av de vet jo litt.
Hvis du vil ha en rødvin med noe restsødme så kan du gå til innkjøp av Doppio passo. Koster vel en hundrelapp. Ville ikke kjøpt den selv da jeg synes sukker og rødvin er en veldig dårlig kombinasjon. Men mange liker den tydeligvis, da det er/var Norges mest solgte vin.

Jeg vil heller anbefale en barbera. Lett å drikke og nytes best noe kjølig.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
"Nybegynnervin" innen rødvin er ofte Valpolicella Ripasso. Den er fyldig, lettdrikkelig og passer til de meste av mat (foruten lette retter).

Valpolicella er området (Veneto i Nord-italia) mens Ripasso er tilvirkningsmåten. Ripasso gir vinen mindre syre, men mer alkohol, tørrstoff og tannin. Det er hundrevis av forskjellige Valpolicella Ripasso-viner, og de aller fleste er gode. De begynner på cirka 100 kr på Polet. Hvis du skal unne deg noe godt, så kjøp en 2008/2009 Valpolicella Ripasso-vin. Den er som regel mye rundere og mer utviklet enn de litt yngre 2011/2012 utgavene
Personlig synes jeg hvitvin er mye mer nybegynnervennlig. Om du ber om en litt frisk og ikke for sur hvitvin på polet så kan de nok komme med noen gode anbefalinger.
Er det snakk om fylla ville jeg også definiivt gått for hvitvin. Etter min mening litt lettere for en førstegangsdrikker...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Er det snakk om fylla ville jeg også definiivt gått for hvitvin. Etter min mening litt lettere for en førstegangsdrikker...
Vis hele sitatet...
Støtter denne, og vil anbefale deg Blue Nun eller noe slikt som førstegangsvin. Går ned på høykant - smaker ikke verst heller. Og, det er ganske billig!
Dr. Loosen Riesling er en fantastisk god hvitvin, mye sødme, lite surhet, god nybegynnervin til en meget god pris.
Må serveres kald og gjerne vedsiden av litt salt\søt snacks og småretter.
Veldig god sommervin.
Gå for Prosecco, finnes på vinmonopolet til en relativt billig penge.. Smaker godt gjør den å
Amigo spansk rødvin , tipp topp og billig for nybegynner , ellers er Bolla Prosseco og en lett drukket boblevin
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Dr. Loosen Riesling er en fantastisk god hvitvin, mye sødme, lite surhet, god nybegynnervin til en meget god pris.
Må serveres kald og gjerne vedsiden av litt salt\søt snacks og småretter.
Veldig god sommervin.
Vis hele sitatet...
Støtter denne.

Om du aldri har drukket før, ville jeg også anbefalt Martini Asti, utrolig lettdrikkelig for en nybegynner
Snakk med personalet og ikke kjøp den aller billigste!
Sist endret av fustercluck; 21. juli 2014 kl. 01:39.
Jeg bruker å kjøpe denne:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://images.vivino.com/thumbs/00yyrhtn6jpqr_375x500.jpg


Jeg er ikke et vinmenneske, men den går ned. Bruker også spørre på vinmonopolet etter gode viner så får jeg prøvd litt forskjellig =)
Sist endret av Vod0; 21. juli 2014 kl. 01:49.
Som nevnt Prosecco (hvitvin med bobler) eller lambrusco (rødvin med bobler) blir litt som brus på en måte. Jeg drakk begge disse første gang i Italia og det gikk ned på høykant
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Støtter denne, og vil anbefale deg Blue Nun eller noe slikt som førstegangsvin. Går ned på høykant - smaker ikke verst heller. Og, det er ganske billig!
Vis hele sitatet...
Husk å kjøpe golden edition, den har gullflak!
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Dr. Loosen Riesling er en fantastisk god hvitvin, mye sødme, lite surhet, god nybegynnervin til en meget god pris.
Må serveres kald og gjerne vedsiden av litt salt\søt snacks og småretter.
Veldig god sommervin.
Vis hele sitatet...
Støttes fra meg også. Har drukket, og drikker mye av denne.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Snakk med personalet og ikke kjøp den aller billigste!
Vis hele sitatet...
En god vin må jo ikke koste masse penger, veldig mange av de billigere vinene er det mindre alkohol i (derav den lave prisen), noe som vil passe bra for en første gang.

Jeg ville gått for en riesling med mye sødme. De er ofte veldig gode og smaker litt som saft/død brus
Kjøp deg en flaske hvitvin ala Riesling Kabinett.

Tidenes fjortissvin.

Smaker omtrent cider =)
Trådstarter
Her er det jeg kjøpte. Ganske billig var det også bare 390 for alt. Visst jeg ikke liker noe av de der så prøver jeg mer senere i uken.
Sist endret av MadCroc; 21. juli 2014 kl. 19:28.
Riesling vinen med et maleri på flasken er god i sommervarmen, har en flaske i kjøleskapet til ikveld nå. Kjæresten elsker den, og hun er ikke noe spesielt glad i vin egentlig.
Kreativisten
Greenhill's Avatar
Sandeman Fine Tawny? Spør etter det på polet. Skamgod portvin. Helst en vin du skal kose deg med da. Koster bare 170kr tror jeg det var.
Sist endret av Greenhill; 21. juli 2014 kl. 19:56.
Jeg er ikke noen vinekspert, men når jeg kjøper vin ser jeg etter en fra Italia eller Spania. Så finner jeg en med 13-14% alkohol (foretrekker 13,5%), og deretter ser jeg på prisen. Hvis den oppfyller de to første kravene er den mest sansynlig godkjent+ for min del, og da er det bare bra om den ikke koster så mye.
Lykke til!
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Død brus er akkurat den smaken jeg letere etter nå jeg vil ha vin. Ingenting er som vassen sukkerdrikk med feil smak.
Vis hele sitatet...
Så bra! Det er alltid greit å ha forskjellig smak Ville kanskje blitt litt kjedelig hvis alle gikk rundt og bare drakk det samme?