Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1144
Heisann

Har prøvd så godt jeg kunne å tegne i paint det jeg lurer litt på

Det som skjer er att bil B kommer ut ifra butikk området og skal til venstre, har egentlig klar bane, men bil A kommer i høy fart 80 km/t (ikke bevist) men holder stoor fart i 50 km/t

Det er helt klart att bil B bryter vikeplikten for bil A, men når bil A kjører langt over fartsgrensa 80 km/t + i 50 sone, hva da?

Hadde bil A kjørt i 50 km/t som er på stedet, så hadde bil B klart seg helt ok.

Dette er IKKE meg vi har debatert dette på jobb og blir ikke enige


D
Sist endret av DrD.O.C; 4. desember 2012 kl. 18:49.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vis hele sitatet...
Ergo, skylddeling vil jeg si...
Sitat av DrD.O.C Vis innlegg

Hadde bil A kjørt i 50 km/t som er på stedet, så hadde bil B klart seg helt ok.

Dette er IKKE meg vi har debatert dette på jobb og blir ikke enige


D
Vis hele sitatet...
Det har vel ingenting å si hvor fort han kjører?

"hhhmmm.. Den bilen som kommer mot meg kjører fort, men hvis den hadde hatt lavere fart så hadde jeg kommet meg ut. Jeg prøver.."
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Det har vel ingenting å si hvor fort han kjører?

"hhhmmm.. Den bilen som kommer mot meg kjører fort, men hvis den hadde hatt lavere fart så hadde jeg kommet meg ut. Jeg prøver.."
Vis hele sitatet...
Han var ikke klar over at det kom en bil i stor fart siden han ikke så den først.
spørs litt egentlig, om bil A kjørte for fort slik at B ikke så han som endte i brudd i vikeplikt?
vil si at B er uansvarlig i denne situasjonen siden han burde kunne stoppe for en hver fare som kan komme i veien, eventuelt en liten unge som leker eller lignende.
Bil B er skyldig her. Selv om det kunne bevises at bil A kjørte for fort ville ikke dette ha noe å gjøre med at bil B kjører ut i forkjørsveien uten å se seg godt nok for.

Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Han var ikke klar over at det kom en bil i stor fart siden han ikke så den først.
Vis hele sitatet...
Dette sier nok.
Dette blir aldri i livet skylddeling. Det er et helt klart brudd på vikeplikt og den er nærmest hellig.
Det er heller ikke mulig å slå fast at bil A på forkjørsvei kjørte over fartsgrensen.
Ergo bil B vil få all skyld fordi sjåføren brøt vikeplikten. Med forbehold om at fører av bil A ikke har innrømmet skyld i skademelding eller det finnes fartsmålinger og eller bremsespor som kan avgjøre farten.
Bil B får all skyld. Var vitne til en lignende situasjon - det forandret ikke noe. Det hjalp ikke om den som hadde forkjørsrett hadde kjørt for fort. Den som har vikeplikt får skylden. Det med høy fart vil bare bli en påstand som ikke kan bevises, selv om den skulle være riktig. Vitneforklaringer hjelper neppe på denne situasjonen, siden en evt. skylddeling vil avhenge av om man kan bevise for høy fart - det kan neppe et vitne gjøre.
Bil b brøyt vikeplikten, farten er forsåvidt usakelig.

Sitat av BClr Vis innlegg
Bil B får all skyld. Var vitne til en lignende situasjon - det forandret ikke noe. Det hjalp ikke om den som hadde forkjørsrett hadde kjørt for fort. Den som har vikeplikt får skylden. Det med høy fart vil bare bli en påstand som ikke kan bevises, selv om den skulle være riktig. Vitneforklaringer hjelper neppe på denne situasjonen, siden en evt. skylddeling vil avhenge av om man kan bevise for høy fart - det kan neppe et vitne gjøre.
Vis hele sitatet...
er ikke så vanskelig å finne ut hvor fort bilen har kjørt dersom de kraja da. noe som er hovedpoenget her. en kollisjon som det der hadde vraka hele venstre sia på bilen å sendt ann ett stykke. tviler på at dette er så utrolig vanskelig for politiet å finne ut av. samt jeg er helt enig med påstanden din om at bil B får all skyld, men jeg personlig, tror ikke farten spiller noe rolle om han bryter vikeplikten. noe annet kunne muligens vert om sjåføren hadde vert påvirket av noe. hehe nå løper fantasien kjenner jeg.
Sist endret av Torbjørn20; 5. desember 2012 kl. 12:50.