Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1490
Anonym bruker
"Uvøren Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som er veldig interessert i mote.
Tanken på et yrke innenfor mote for meg, er utrolig motiverende.
Spørsmålet mitt er egentlig, er det noen retningen jeg kan gå innenfor mote der jeg kan skaffe meg en trygg jobb?

Vet jo at det finnes yrker som klesdesigner, men har aldri opplevd at jeg er flink på å sy og konstruere klær, og så har du jo motekonsulent, men da går det også veldig på å ha riktige kontakter, og ofte helst komme fra en bakgrunn som er moterettet.

Er det noen form for yrker? Vet jo at man kan starte opp butikk for eksempel, men det er også utrolig usikkert og kan fort ende opp dårlig. Er dog villig til å ta sjansen om det kan bli sett på som realistisk i fremtiden.

Noen som har tanker og tips til meg angående dette? Hadde satt pris på all form for svar!
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er du pen? Det kan bety mye i en såpass overfladisk bransje.
Å bli "flink på å sy og konstruere klær" som du sier er jo noe som man som regel må øve og jobbe seg til. Om du har en stor innteresse for mote å klær så er jo det ett bra utgangspunkt. De fleste må sikkert utdanne seg innen design får å komme noen vei, men jeg har hørt om folk, også norske, som bare gjennom talent og selv sydde/designete klær har fått jobb.
Anonym bruker
"Uvøren Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Å være "pen" er noe for meg vanskelig å svare på, føler at jeg ser helt grei ut, men føler ikke jeg har det "spesielle" utseendet som oftest blir tatt i betraktning når man ser etter modeller, om det var det du tenkte på. (Balenciaga, Vetements, Raf Simons har nokså spesielle utseender på modellene sine).

Joa, å sy og designe klær er såklart noe man kan lære seg opp til, men har fått hørt tidligere at man bør ha en eller annen form for kunsttalent når det kommer til denne delen. Personlig føler jeg ikke at jeg har evnen til dette, men at jeg heller har "talent" innenfor stil og mote.
Er jeg helt på villspor eller er det noe realisme i dette?
Hva er talentet ditt, da, om du ikke kan designe eller sy? At du har god smak? Søk på jobb i klesbutikk.
Anonym bruker
"Uvøren Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av kallisti Vis innlegg
Hva er talentet ditt, da, om du ikke kan designe eller sy? At du har god smak? Søk på jobb i klesbutikk.
Vis hele sitatet...
Nja, talent var kanskje ikke riktig ord. Jeg hadde selvfølgelig ikke hatt noe i mot å jobbe i klesbutikk, men jeg sikter etter noe langsiktig og helst trygt som kan gi meg en grei lønn.

Butikksjef for en eller annen butikk hadde jo også vært interessant og kult, og eventuelt åpne sin egen butikk en dag!

Er svært interessert i design generelt og hadde digget å laget design og slik, men er dessverre ganske dårlig når det kommer til kunst og håndverk, og måtte isåfall brukt en hel haug med timer for å bli flink i dette.
Man må bruke en haug med timer på å bli flink i noe ja, det er helt riktig. Meld deg på et sykurs eller noe - start med å lage noe enkelt, ta en gammel t-skjorte, ta den opp i sømmene og dekonstruer den. Kjøp noe stoff du synes er fett, 1 meter eller 2, en synål for håndsying og tråd eller lån moren/bestemoren/tanten din sin symaskin - fest t-skjortedelene du har tatt fra hverandre med nåler til stoffet og bruk det som mal. Klipp ut og sy det sammen. Prøv og feil. Det er ingen som er født med skill innenfor å sy, å tegne, regne matematikk eller skrive - selvfølgelig kommer visse ting lettere for noen, men det er som regel fordi de prøver det ut og finner ut at de synes det er fett. Og noen er bare stabeist som skal bevise for seg selv at de kan klare å mestre en ting, enten det er sying eller fluefisking. Moralen er få ut fingern og prøv deg på ting, du er 16, du har masser av fritid.
bare begynn å kle deg bra å legge ut bilder på instagram.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kunne du tenkt deg jobb som interiørkonsulent da? Det er kanskje lettere å få en fot innafor og få fast jobb innen interiør. Mye av jobben er jo det samme, bare i en annen form. Skape nye trender, velge materialer, design og å skape no nytt.