Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1207403
Du må endre fra : Port nr 13 = Vlan 100 untagged access -> Zyxel -> Phone 1
TIL:
Port nr 13 = Vlan 100 tag -> Zyxel -> Phone 1

Da vil tlf funke, via zyxelen.
Sist endret av ontheroad; 8. mars 2015 kl. 15:24.
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Du må endre fra : Port nr 13 = Vlan 100 untagged access -> Zyxel -> Phone 1
TIL:
Port nr 13 = Vlan 100 tag -> Zyxel -> Phone 1

Da vil tlf funke, via zyxelen.
Vis hele sitatet...
Nydelig, mange takk!
Montør var innom og byttet hjemmesentral idag.

Er det normalt at HET-3012 kun gjør 100mbit opp mot smart svitsj?
Overskuddsmateriell
Ser jeg også har bare 100mbit der, men jeg vet at noden ikke takler mer enn 100mbit så kan være det som gjør det også til meg
http://www.simet.com.tr/index.cfm?fu...0&set_lang=eng

Når man leser denne ser man PDF fil som ser slik ut: http://www.simet.com.tr/documents/pr...4257384C30.pdf nå er jeg ikke ekspert med slike, men det kan være enten den kun er 100 mbit, (Finnes flere modeller der ene er rene gigabit mens andre støtter både 100\1000 mbit.

Det kan være ene grunnen, den andre er man må sette VLAN muligens ellers blir det forsyrrelse så da kan være resultatet denne HET mediaconverter reduser hastigheten for å unngå problemet. Vet noen om man får kun 1 TP port i denne, eller hvor enkelt det er å legge til flere? Ser det finnes 4 TP porter av Het mediaconverter også.
Sist endret av lmh1; 13. mars 2015 kl. 13:07.
Sitat av exposed Vis innlegg
75% [============================================================ =======> ] 510,543,496 96.9M/s eta 2s fra ftp.uninett.no og debian iso.

[18:26:57] Download: debian-7.8.0-amd64-CD-6.iso 639,99 MB in 6 seconds (105,52 MB/s)
[18:26:57] Transferred 1 File (639,99 MB) in 6 seconds (105,11 MB/s)

Får 80-110 MB/s fra uio/uninett stort sett hele tiden.. Steam laster ned med 70-100 MB/s. Så jeg tror ikke 500mbit skal være noe problem, så sant ikke altibox shaper eller har dårlig peering
Vis hele sitatet...

Jeg sitter på en 500/500mbit linje i egersund og får fantastiske 14MB/s fra same fil som du lastet ned.
(faktisk aldri fått så god fart før, ligger normalt på 5-6MB/s)
Satt opp en FTP for og teste med andre som hadde 300mbit-1gbit linjer og klarer med 4x gbit linjer til meg max 40MB/s på store filer.

Hentet ned en torrent fra http://linuxtracker.org/ med mye seeds og klarte 59MB/s med ca 70+ transfers.

Har testet med https://iperf.fr/ mot en 500mbit på karmøy og den viser følgende :

1 transfer ca 125mbit.
5 transfers ca 250mbit
30 transfers ca 450mbit.

Over lan så klarer jeg fint og kjøre 800mbit ++

Så hos meg er routinga eller noe helt på tur.

Har kontaktet altibox og lokal leverandør og de sier at ingenting er galt og at linja yter som den skal siden altibox sin egen speedtest viser full pupp.
De sier de ikke garanterer farten lengre enn til gateway.

Har prøvd en asus rt-ac66u men får samme dårlige fart.

Noen som har noen meninger, tips og triks etc ?
Sist endret av Bralle; 14. mars 2015 kl. 15:39.
Har det falt deg inn å koble maskinen, med ny/alternativ nettverkskabel (seriøst, prøv en helt ny en som du aldri har brukt før), rett i hjemmesentralen (som bør være i bridge mode) og så forsøke å laste ned debian-isoen fra uio/uninett?
Sitat av veil Vis innlegg
Har det falt deg inn å koble maskinen, med ny/alternativ nettverkskabel (seriøst, prøv en helt ny en som du aldri har brukt før), rett i hjemmesentralen (som bør være i bridge mode) og så forsøke å laste ned debian-isoen fra uio/uninett?
Vis hele sitatet...
Ja.

Har prøvd ferdige kabler, egne lagde kabler, rett i zyxelen, i bridge, uten bridge, har gjort tester for lokal isp, for altibox, default config på routere, og custom. Cat 5e, Cat6.

Flere pcer rett i hjemmesentralen, samt med forskjellige oppsett.

Noen oppsett gir dårligere fart, men ingen gir bedre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei.

Etter å ha fått oppgradert hjemmesentralen vås så sitter vi igjen med et internett som suger. Det som jeg tenkte jeg skulle prøve var å sette hjemmesentralen i bridge modus og la time capsulen ta seg av den tråløse delen. Det store spørsmålet er hvordan jeg gjør dette rent praktisk.
Hadde satt stor en detaljert fremgangsmåte da jeg er litt grønn på dette området.
Sitat av weststaff Vis innlegg
Hei.

Etter å ha fått oppgradert hjemmesentralen vås så sitter vi igjen med et internett som suger. Det som jeg tenkte jeg skulle prøve var å sette hjemmesentralen i bridge modus og la time capsulen ta seg av den tråløse delen. Det store spørsmålet er hvordan jeg gjør dette rent praktisk.
Hadde satt stor en detaljert fremgangsmåte da jeg er litt grønn på dette området.
Vis hele sitatet...
Gå på hjemme siden til der du har kjøpt fiber fra, så logg inn med ditt kunde nr og passord på den web siden endre du til brigth mode, vent 1 min og den er da satt i brigth mode.
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Gå på hjemme siden til der du har kjøpt fiber fra, så logg inn med ditt kunde nr og passord på den web siden endre du til brigth mode, vent 1 min og den er da satt i brigth mode.
Vis hele sitatet...
Den e jo grei, den delen har jeg fikset. Men det er innstillingene på Time Capsule jeg sliter litt med.
Zyxel, har ikke noe wan ip noe mer så derfor funker heller ikke trådløsebiten via zyxel'en (som er ganske logisk)
du må configere om apple Time Capsule til å linke til din nye basestasjon. og ikke til zyxel, det står i manualen hvordan gjør det.
Har ikke Zyxel p2812ac hos altibox kundene, samme mulighet å endre instillinger gjennom 192.168.1.254 som P-2812HNU-F1?

Hører rart ut med tanke på nybegynner kjenner vel mest til den måten å gjøre ting på.
Etter fire og en halv time i kontakt med supporten fra Lyse, 3 forskjellige personer, og å ha gjentatt det samme om og om, har jeg insett at det er en haug med grøtskaller som sitter på supporten, Enten ignorante eller inkompetente.

Har brukt i over et år en Asus RT-AC66U istedet for standard Zyxel.
Bruker PCE-AC68 nettverkskort på stasjonær PC for å få grei hastighet på trådløs nett.

Lyse/Altibox hadde nedetid i går, og i den forbindelsen skjedde det noe rart med Asus'en.
Fikk WAN IP og alt, surfet på nettet fint med iPhone og iPad, men så fort PCen koblet seg på stoppet alt opp.
Koblet fra PC, restartet routeren, og alt virketfint, helt til PCen koblet seg på igjen.

Reinstallerte trådløskortet, uten endring. Testet PCen mot naboens nett, og det holt seg stabilt og fint.
Prøvde først firmware update, deretterr Factory Reset på Asus'en, og nå vil den ikke få WAN IP mer; DHCP connection failed.

Klasket inn MAC fra Zyxel, slik jeg gjorde sist, men den gir meg nå altså denne feilmeldingen.
Hvis jeg plugger in Zyxelboksen, får jeg nett, men lampen for internet lyser alikevel rødt.

Fikk ingen forklaring på lampen fra support, fikk ikke vite hva som gir boksene WAN IP (mac antar jeg), og da etter fireogenhalv time forstod de til slutt at det var en Asusboks jeg brukte i stedet for Zyxel, og de henviste meg til Asus support istedet, mens de som vanlig elegant overså spørsmålene jeg faktisk stilte.

Selv funderer jeg på om Asusen rett og slett er død.

Noen som har samme boks som kunne gitt meg firmware nummer og hvilke instillinger de måtte sette for å få WAN IP/Internett?
Overskuddsmateriell
Det er MAC adressen identifiserer deg og gir deg IP ja. Som test du koble PCn din direkte og spoofe mac på den. Ingen ting sier at det må være en router som står der, bare at enheten som etterlyser IP har riktig MAC adresse så får alle typer enheter IP og skal komme på nett.

Slik setter du MAC manuelt i Windows, anbefaler metode 1 der.
http://www.wikihow.com/Change-a-Comp...ess-in-Windows

Edit: Selv prøvde jeg å få tak i dokumentasjon på kommuniksjonen på fjernkontrollen og TV boksen. Var ikke mye hjelp å få der
Sist endret av Bullhill; 25. mars 2015 kl. 21:38.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Det er MAC adressen identifiserer deg og gir deg IP ja. Som test du koble PCn din direkte og spoofe mac på den. Ingen ting sier at det må være en router som står der, bare at enheten som etterlyser IP har riktig MAC adresse så får alle typer enheter IP og skal komme på nett.

Slik setter du MAC manuelt i Windows, anbefaler metode 1 der.
http://www.wikihow.com/Change-a-Comp...ess-in-Windows

Edit: Selv prøvde jeg å få tak i dokumentasjon på kommuniksjonen på fjernkontrollen og TV boksen. Var ikke mye hjelp å få der
Vis hele sitatet...
Det var litt det jeg fryktet/reknet med, ja.

Da er det nok ASus'en som har tatt kvelden..
Overskuddsmateriell
Testet du med PC'en i stedet?
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Testet du med PC'en i stedet?
Vis hele sitatet...
Fikk nett på Zyxel boksen, men testet nå med Pc.

Får IPv4 adresse, men ikke gateway, mao no go for internett på PCen.

Edit: slengte inn en annen MAC, og ser ut til at det samme skjer; får adresse 169.254.x.xxx med samme mac som bak på Zyxel, og 169.254.xx.xx om jeg tar en random.
Sist endret av Lanjelin; 25. mars 2015 kl. 22:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overskuddsmateriell
Altså det er ikke nødvendigvis Asus'en som er død.
Tror nok det kan være noe problemer hos din ISP

Edit: De IP'ene du får der er ikke fra DHCP server men automatisk som maskina di selv lager

Tror nok det kan være DHCP hos ISP som kan ha ett problem
Sist endret av Bullhill; 25. mars 2015 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Altså det er ikke nødvendigvis Asus'en som er død.
Tror nok det kan være noe problemer hos din ISP

Edit: De IP'ene du får der er ikke fra DHCP server men automatisk som maskina di selv lager

Tror nok det kan være DHCP hos ISP som kan ha ett problem
Vis hele sitatet...
Rare greier, får internett om jeg stapper i Zyxelboksen.
Får vel bare vente noen dager, for å prøve igjen, ikke noe hjelp å få av supporten hvertfall.
Hei

Har ein CPL7 hjemmesentral som eg vil bytte ut med ein mikrotik.

Har sett ein mediaconverter i mellom fiber og port 23 i ein CRS 125.

Går inn på switch- vlan og oppretter 3 vlan (100,101 og 102 på ether 23)
Deretter går eg inn på vlan tagging og oppretter 3 stk. (100 , 101 og 102 på ether 23)

Deretter går eg inn på interface og legger til eit nytt vlan som heiter 102 og legger denne på port 5

Så trekker eg ein kabel frå port 5 til port 12 som er wan porten på routeren.
Denne porten har også DHCP client men den får ingen IP.

Er det noen som kan hjelpe meg?
Overskuddsmateriell
Har du spoofet MAC adressen til CPL7 du erstatter?
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Har du spoofet MAC adressen til CPL7 du erstatter?
Vis hele sitatet...
dette er ikke vits i på vlan102.
Overskuddsmateriell
Noen ISP'er krever det enda, jeg har NTE og jeg må spoofe MAC for å få IP.
Sikkert dumt spørsmål,men faller nrk lisensen bort på et plombert TV, selv om jeg har en altibox kanal pakke gjennom fiber?
Så sant du har TV mottakker må du betale NRK lisens.
Samme om det er IP-TV eller digital dekoder\Turner eller TV.

Heldigvis slipper man det på PC, nettbrett eller mobil, selv om det har vært snakk om det, man må i så fall ha digital tv mottager i form av TV kort (PCI eller express eller USB).

Kunne håpet Altibox hadde tilbud om å leie film eller se på Tv2 sumo tv3 play eventuelt tvnorge Dplay, så hadde man sluppet NRK lisens og fremdeles fått god tilbud.
Har noen fått ny sentral enda? Fikk beskjed om at en montør ville komme innom og bytte hjemmesentralen med en ny en som kunne levere høyere hastigheter og mere innhold.
Hvordan det er med tv overalt apps er jeg usikker.
Hadde dekoderen (Iptv boksen) vert hos altibox (levrandøren) hadde man i prinsippet sluppet NRK lisens. Men slik er det vel ikke?

Desverre har jeg ikke altibox ennå, det tar vanvittig langt tid å få et kundeforhold til vilkenfiber som privatkunde.
Det er ikke bare be om pristilbud, og få personer på dagen, de gir bare ut generiell bestilling men ønsker å bygge ut til hele nabolaget når de først starter.

Har noen også erfaringer her? Purret på utbyggingsavdelingen til viken fiber, men de kan verken gi prisforslag (Etableringspris) eller informasjon når fiber blir tilgjengelig på min adresse, snakker om rundt 100 meter fra nærmeste borettslag som har viken fiber. Kan forstå enkelte som vil ha ny mediaconverter må også vente en stund.
Sist endret av lmh1; 31. mars 2015 kl. 10:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen her som har peiling på konfigurering av DD-WRT?
Siden DD-WRT ikke støtter vlan over 15 blir det litt mere komplisert konfigurasjon hvis jeg ikke vil bruke routeren som lyse gir med som mellomledd.

Jeg har en switch med VLAN support mellom DD-WRT router og HET-Boksen, med følgende oppsett:
HET -> Switch Port 1 (Trunk med Tag for VLAN 101 og VLAN 102)
Switch Port 2 -> Router (Utagget VLAN 102)
Switch Port 8 -> TV Decoder (Utagget VLAN 101)

TV Decoder fungerer fint, slik at jeg vet taggingen fungerer, men routeren fungerer ikke.
Jeg hadde en pfSense box koblet til Port 2 tidligere og siden man kan sette vlan høyere enn 15 på denne fikk jeg dette til å fungere. Jeg koblet dette ned siden jeg ikke fikk til NAT Routing og Brannmuren skikkelig.

Jeg tror det er en opsjon i DD-WRT som jeg har misset. Noen som har noen tips?

Takk takk!
For å få vlan over vlan nr 15 så bytt til "Tomato" veldig likt dd-wrt men der kan du sett opp til vlan 4000

Hvis du tar untag på switch port 2, så skal du ikke bruke noe vlan på router med dd-wrt.

vlan er ikke noe mer magisk enn ett tall som står i datapakka, problemet er at INGEN produsenter klarer å skrive det likt. Dlink,cisco,hp alle har sin "egen" måte å skrive det på, som gjør ting veldig forvirende hvis det er første gangen.

untag(uten no vlan) = untag,native, remove vlan,osv...
tag(med vlan= tag,trunk,link,vlan,802.1q osv...
Kjapt spørsmål.
Slik jeg har forstått det, kan jeg kutte ut den ubrukelige hjemmesentralen fra altibox, og bruke egen maskinvare?

Kan jeg da med en zyxel zywall USG 50 koble meg direkte til fiber->cat6 converteren, for så å sende vlan til en 24porters managed switch, for så å sende ut tv på feks port 20-24, og internett på 1-16 osv?
Sitat av badacid Vis innlegg
Kjapt spørsmål.
Slik jeg har forstått det, kan jeg kutte ut den ubrukelige hjemmesentralen fra altibox, og bruke egen maskinvare?

Kan jeg da med en zyxel zywall USG 50 koble meg direkte til fiber->cat6 converteren, for så å sende vlan til en 24porters managed switch, for så å sende ut tv på feks port 20-24, og internett på 1-16 osv?
Vis hele sitatet...
det blir bare delt ut en ipadresse på vlan 102 (internett) så dette vlanet må du hive ut til en router, så kan du lage et nytt vlan med lan siden fra routeren og sende ut på alle portene du trenger.
Hmm. Da kan jeg kanskje sette opp usg 50 som en router ned vlan102 som kilde?
Har ikke satt meg inn i mulighetene på denne enda.
ja, ser nå det var mer enn en svitsj du skulle bruke. Burde funke fint det.
Hei!
jeg hadde en litt eldre versjon av en altibox dekoder, men byttet den ut med en nyere. ikke den nyeste tror jeg, men en vi hadde fått for en stund tilbake. har bare ikke hatt tid til å sette den opp.
hvertfall, når jeg hadde den gamle i, var det ikke noe problemer, men når jeg satt den nye inn hakker både bildet og lyden på alle kanaler? på grunn av at den gamle funket såpass bra, kan det ikke være pga kabelen eller porten?
På forhånd, takk
Er det noen der ute som har funnet ut hvilken single modus fiber modul man kan bruke istedet for HET konverteren ?
Hvis det hakker på tv'en har du ikke nok båndbrede for multicasten som kommer til tv'en qos er ikke helt bra på zyxel box'ene, bytt ut zyxle med en switch og en router da vil problemet ditt bli borte.

Het box'en kan være både 100mbit og 1000mbit på fiber ( det er ikke noe auto detekt på speed på sfp'en)
så finne ut om du har 100mbit eller 1000mbit link på fibern.
har du 1000mbit så kjøpe en sfp med wdm og TX og RX står på klistre lappen inni hef box'en(må skru box'en helt fra verandre for å se det.)
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Hvis det hakker på tv'en har du ikke nok båndbrede for multicasten som kommer til tv'en qos er ikke helt bra på zyxel box'ene, bytt ut zyxle med en switch og en router da vil problemet ditt bli borte.

Het box'en kan være både 100mbit og 1000mbit på fiber ( det er ikke noe auto detekt på speed på sfp'en)
så finne ut om du har 100mbit eller 1000mbit link på fibern.
har du 1000mbit så kjøpe en sfp med wdm og TX og RX står på klistre lappen inni hef box'en(må skru box'en helt fra verandre for å se det.)
Vis hele sitatet...

Jeg har 1000mbit link . Er på jobb så jeg skal få sjekket den HET saken når jeg kommer hjem en gang i natt.
Hei!

Har litt problemer med å portforwarde på sentralen.
Jeg tenkte å lage en cs:go server for meg og noen venner å drive på litt, men de kan ikke joine siden jeg ikke får til portforwardinga. lurte på hva som er galt.

Her er ett bilde av hvordan det ser ut på portforwarde siden:
http://i.imgur.com/t7shDS1.png

Jeg har de riktige portene som skal åpnes, men vet ikke hva jeg skal putte i den boksen som det står IP over så trenger hjelp her.
Overskuddsmateriell
Du må legge inn LAN IP'en til PCn din der. mest sansynlig starter med 192.168.1.XXX
Fikk den nye Altibox hjemmesenral med wifi. Etter den har Sonos begynt å hakke og stoppe. Har prøvd å installere sonos på nytt men stopper etter en stund?
Vel det sies vel at altibox zyxel p2812 er dårlig på trådløs.
Så bruk heller en annen ruter for trådløs.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Du må legge inn LAN IP'en til PCn din der. mest sansynlig starter med 192.168.1.XXX
Vis hele sitatet...
Så da setter jeg bare de tre siste tallene inn der det står IP?

Og for å koble til så bruker de bare minip:27015 ?
Overskuddsmateriell
da er det public IP'en som skal brukes
Den finner du eks her
https://www.google.no/#q=my+ip

xxx.xxx.xxx.xxx:27015
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har nå gjort slik @ontheroad anbefalte, med å erstatte ZyXel med en Cisco switch. TV og internett fungerer utmerket. Men hvordan når jeg switchen fra nettverket mitt når den står før routeren. Kan jeg koble en nettverkskabel tilbake fra min router tilbake på PORT-1 på Cisco-switchen (SG200-8)
Hei, jeg lurer på har noen greit å få en slik hastighet på 1 gigabit speed:

http://blog.contabo.com/wp-content/uploads/2013/04/Contabo-Speedtest.png

Siden har vært på house of nerds i oslo og har aldri finnet en maskin der som klarer å dra i slike hastigher.
Har noen tips til switch\ Nettverkskort som klarer dette?
Lmh1 , en litten hemlighet som faktisk altibox ikke sier noen ting om er at selv om du har gbit så vil du aldri få nøyaktig gbit. Du vil max kune få 940mbit. (aldri over det)
Grunnen til det er at altibox deler nett sitt opp i 3 deler,(100,101,102)
Switchen som du er linka til har en speedlimit som er fordelt slik:
vlan100 = 6% (iptlf)
vlan101 = 0% (tv)
vlan102 = 94% (internet)

På 100mbit port kjøre og samme config og da mister du kun 6mbit, og ikke 60mbit.
Tusen takk, men har du noe tips til hva slags nettverkskort man bør gå for utenom genenerieltsett intel?

Selv spurte jeg viken fiber om dette, de sa man fint skulle få full hastighet på 1 gigabit linjene sa de det skulle være mulig, og at jeg viser min skeptisk til hjemmesentralen dems og het mediaconverter så har de både utviklingsavdeling og monitorer som sjekker og kan garantere stabile linjer.

Ville gjerne vite hvor 10 gigabit linjene fungere, stemmer det også at ipv6 ikke er lett å få tak i?

Jeg har jo fått 946 mbit i opplasting i veldig kort periode på house of nerds i oslo men aldri nedlasting.

Har hørt de bruker QOS og IP-TV via multicast. Men viken fiber kunne ikke si det du nevnte. Regner med det tar 25-30 mbit av båndbreddden.

Hvor har du dette fra? Egene erfaringer eller informasjon fra altibox direkte? Gjelder dette alle kunder (Borettslag, bedrift og privatpersoner?)
Sist endret av lmh1; 30. april 2015 kl. 10:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Tusen takk, men har du noe tips til hva slags nettverkskort man bør gå for utenom genenerieltsett intel?
Vis hele sitatet...
Samtlige NIC eg har tatt i har gitt 950Mb/s uten problem. Det er alt frå intel til realtek-kort til en hundrelapp.

Problemet ditt er neppe NICet, men heller at internett generelt ikkje er dimensjonert for at enkeltkundar har gigabit.
http://www.side3.no/teknologi/kent-h...d/8479258.html

- PC-en din er nok ikke rask nok, sier han, før han tar fram sin egen PC og tester
Vis hele sitatet...
Så ja er tilfeller med laptoper og billige maskiner, ikke takler over 600-700 mbit hastighet.
Får generieltsett dårligere målinger særlig nedlasting på http://speedometer.altibox.no/ sammenlignet mot speedtest.net særlig nedlasting. Så vet ikke om det er fordi den måler fra stavanger mens i oslo måles denne fra oslo. Nå vet jeg ikke hvordan Dell er på vlan switch eller hvordan pfsense eventuelt kan påvirke hastigheten i de tilfellene der.

http://en.community.dell.com/cfs-file/__key/CommunityServer.Discussions.Components.Files/866/4848.SAN6224.jpg

Er det bedre i så fall å bruke intel nettverkskort direkte mot en kabel og trunke WLAN på 102 en å koble seg på en slik switch? Hvis man vil ha bedre hastighet?
Sist endret av lmh1; 30. april 2015 kl. 10:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.