Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2627
Ta en pust i bakken
Anderssonfugl93's Avatar
Jeg går på Bygg- og Anleggsteknikk, VG1. Er litt usikker på hva jeg vil jobbe som senere i livet, men jeg er ikke noe stor fan av å jobbe ute. Hvilke jobber innen Bygg- og Anleggsteknikk kan du få som du slipper å jobbe ute (eller jobbe minst mulig ute)?
Er det kontorjobb du er ute etter da eller bare arbeid innendørs(f.eks isolatør)?

vilbli.no kan være nyttig.
Det finnes jo mange jobber på fabrikk hvor du kan jobbe innendørs. Du kan f.eks. jobbe med produksjon av limtre eller betongelementer.

Når det er sagt, må jeg si det er litt dumt å ha valgt Bygg og Anleggsteknikk på vgs om du ikke liker å jobbe ute, da denne yrkesytdanningen hovedsaklig fører deg mot jobber hvor du må regne med å å være en del utendørs.

Jeg kan anbefalte deg å ta allmenn påbygning med realfag etter vg2. Eventuelt om du tar et realfagsforkurs etter påbygg.
Med dette kan du komme inn på høgskoler/universitet og ta en utdannelse hvor du vil ende opp i samme bransje, men hvor det er mye større sannsynlighet for at du kan jobbe innendørs.

Jeg skjønner at veien høres lang ut, men om du tar dette valget, kommer du nok aldri til å angre.
Jeg begynte på forkurs i 2013 etter å ha tullet bort noen år etter videregående, jobbet litt i butikk og barnehage osv.
Nå er det et halvt år igjen til jeg er ferdigutdannet byggingeniør og det er det beste valget jeg noen sinne har tatt.
Sist endret av Pope; 31. oktober 2016 kl. 07:21.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Sitat av Pope Vis innlegg
Når det er sagt, må jeg si det er litt dumt å ha valgt..
Vis hele sitatet...
Her peker man på en større svakhet ved dagens utdanningssystem. Nemlig at umodne femtenåringer i bunn og grunn skal ta livsveisvalg som det er særdeles omfattende å gjøre om på.

Men til forsvar for TS, så kan det jo hende at han som ung tiendeklassing ikke viste helt hva Bygg- og anleggsteknikk var for noe.

Mitt tips til TS vil bli å fullføre skole o læretid som best han kan, for deretter å kjøre forkurs og ingeniørutdanning. Beinhard utdanning, og beinhardt yrke, men ganske nyttig - og ikke minst stort sett innendørs.
Det kan jeg være enig i. Ytterst få er skikket og modne nok til å ta et såpass viktig valg i den alderen, sikkert ofte fordi man egentlig ikke vet hva de forskjellige utdanningene faktisk går ut på. Jeg snakker av egen erfaring. Jeg var så heldig at jeg fikk studiekompetanse på vgs og slapp å begynne med andre fag enn de jeg hadde på forkurset.

Det å fullføre læretiden er også lurt. TS vil få erfaring som kan komme godt med på en eventuell ingeniørutdannelse. Akkurat det kom kanskje ikke tydelig nok frem i min første post.
Sist endret av Pope; 31. oktober 2016 kl. 17:36.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det er mye prefabrikerte leilighetsmoduler og bad for tiden, disse produseres trolig på en fabrikk hvor du kan jobbe innendørs.
Skanska husfabrikk kan være en aktuell arbeidsplass: http://www.skanska.no/no/om-skanska/.../husfabrikken/