Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  253 178560
Mottar du AAP(Arbeids- og avklaringspenger) eller annen trygdeytelse fra NAV?

Da kan du slippe unna med å betale skatt eller i hvert fall betale svært lite skatt!

I skattelovens finnes det en lite kjent
paragraf som heter: § 17-4 Begrensning ved liten skatteevne

Ved å sende en søknad til Skatteetaten med henvisning til § 17-4 kan du få ligningen tatt opp igjen og redusert skatten betydelig. For fjoråret fikk jeg igjen nesten alt jeg hadde betalt. Rimelig fornøyd med å plutselig få 32K på kontoen!

Send en søknad til Skattetaten og skriv litt om hvorfor du har liten skatteevne. Her gjelder å smøre på litt og gjøre deg selv så retardert som mulig. Har du psykiske problemer, diagnoser eller er rusmisbruker så er det gode muligheter for å gjennomslag for søknaden. Uansett så skader det ikke å prøve....
Nå gikk jeg inn på Skatteetaten sine sider, rettere sagt til deres ligningshåndbok (ABC), kapittel S:

Under "Skattebegrensning – lav alminnelig inntekt eller liten skatteevne" så står det at visse vilkår må være fylt, hovedsaklig at enten må du ha AFP (avtalefestet pensjon) eller være uføretrygdet.

Men etter å ha snokt litt rundt så fant jeg vel ut at hvis du har AAP (eller andre lignende stønader) så skal du se på det nederste punktet på den listen (kapittel S); "Særfradrag – uførhet og lettere nedsatt ervervsevne".

Men så var det å finne et skjema for søknad, og jeg skimma bare gjennom teksten, men så ikke ut til å finne, så sendte en epost til mitt lokale skattekontor med spm om hvor jeg kan få hentet og/eller fylt ut dette eventuelle skjemaet, og når jeg får svar så skal jeg oppdatere tråden for de interesserte.
Sist endret av smokeeye; 27. august 2013 kl. 11:05.
sth
Trådstarter
Så vidt meg bekjent så finnes det ikke et særskilt skjema for å søke om dette. Jeg har tidligere bare sendt inn en søknad som jeg har skrevet selv.
Interessant...
Kan du fortelle litt mer om hva du skriver i søknaden?
Får du igjen for utlegg, eller får du igjen kun fordi du er "vanskeligstilt?
Sikkerhetsklarert
Har gjort dette hvert år på både moren min, og samboerns ligning.
Skriver bare "Søker om nedsatt skattevne pga lav inntekt" (ordrett!)
Henviser ikke til noen spesielle problemer eller paragrafer. Bare skrevet dette på kommentarfeltet. Riktignok krever det at man leverer selvangivelsen på papir, da den elektroniske ikke alltid blir sjekket så grundig.

Har fungert bra de siste 5 årene.
De har fått igjen så og si alt de har betalt i skatt hver gang.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Har gjort dette hvert år på både moren min, og samboerns ligning.
Skriver bare "Søker om nedsatt skattevne pga lav inntekt" (ordrett!)
Henviser ikke til noen spesielle problemer eller paragrafer. Bare skrevet dette på kommentarfeltet. Riktignok krever det at man leverer selvangivelsen på papir, da den elektroniske ikke alltid blir sjekket så grundig.

Har fungert bra de siste 5 årene.
De har fått igjen så og si alt de har betalt i skatt hver gang.
Vis hele sitatet...
Ikke for å ødelegge tråden eller være spydig, men:
Skriver du virkelig "Søker om nedsatt skattevne pga lav inntekt", eller var det en skrivefeil?
Fordi: Du SØKER vel ikke om å få evnen til å skatte nedsatt?
Går selv på AAP- penger på grunn av en del psykiske lidelser, så om noen har en link til dette søknadsskjemaet vil jeg bli gladelig takknemlig
Sitat av GangM Vis innlegg
Går selv på AAP- penger på grunn av en del psykiske lidelser, så om noen har en link til dette søknadsskjemaet vil jeg bli gladelig takknemlig
Vis hele sitatet...
Søknadskjemaet finner du ved å trykke startmenyen på PC-en din, søke på wordpad
Det er det jeg gjorde. Sendt for 20 min siden.
Går forresten på AAP av samme grunn som deg.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 27. august 2013 kl. 16:52.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Søknadskjemaet finner du ved å trykke startmenyen på PC-en din, søke på wordpad
Det er det jeg gjorde. Sendt for 20 min siden.
Går forresten på AAP av samme grunn som deg.
Vis hele sitatet...
Er det en spesiell epost adresse skatteetaten har for slike søknader?
Evt. et eget kontaktskjema på nettsiden deres?
sth
Trådstarter
Det finnes ikke eget søknadsskjema. Du må bare fyre opp Word og skrive en søknad selv. Den sender du per post til ditt lokale Skattekontor(Skatt Øst, Skatt Vest....)

" Jeg søker om skattelette i henhold til skattelovens § 17-4 fordi....."
Sitat av GangM Vis innlegg
Er det en spesiell epost adresse skatteetaten har for slike søknader?
Evt. et eget kontaktskjema på nettsiden deres?
Vis hele sitatet...
Skatteetaten.no
Kontakt oss.
Kontor.
Postadresse

Et sted i prosessen over må du velge skattekontor, husker ikke..
Sitat av sth Vis innlegg
Det finnes ikke eget søknadsskjema. Du må bare fyre opp Word og skrive en søknad selv. Den sender du per post til ditt lokale Skattekontor(Skatt Øst, Skatt Vest....)

" Jeg søker om skattelette i henhold til skattelovens § 17-4 fordi....."
Vis hele sitatet...
Det funker ikke å sende søknaden på epost altså?
Hvilke personlige opplysninger skal evt. være med i søknaden?
Sist endret av GangM; 28. august 2013 kl. 14:56.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Ikke for å ødelegge tråden eller være spydig, men:
Skriver du virkelig "Søker om nedsatt skattevne pga lav inntekt", eller var det en skrivefeil?
Fordi: Du SØKER vel ikke om å få evnen til å skatte nedsatt?
Vis hele sitatet...
Jo.
"nedsatt skatteevne" er et begrep de bruker på ligningskontorene.
Og man søker om å bli lignet med nedsatt skatteevne.

Det var helt ordrett det vi skrev, som igjen er ordrett det vi fikk beskjed om på ligningskontoret om å skrive første gangen vi gjorde dette, som er mange år siden nå.
Er det slik å forstå at trådstarter, og andre, har søkt etter skatteoppgjør, og fått disse pengene etterbetalt/tilbakebetalt, eller søkte dere før dere leverte selvangivelse?
sth
Trådstarter
Jeg søkte etter jeg leverte selvangivelsen ifjor og fikk etterbetalt ca 32K. Tror jeg søkte i september ifjor og fikk utbetaling i januar i år. Så det er rimelig lang saksbehandlingstid på søknaden
Er dette tull, eller stemmer dette faktisk?

§ 17-1. Begrensning ved lav alminnelig inntekt
(1) Hvis alminnelig inntekt med tillegg etter tredje ledd, fradratt tillegg i alminnelig inntekt etter § 10-42, ikke overstiger et beløp fastsatt av Stortinget, skal det ikke utlignes skatt eller trygdeavgift for skattyter som
a) mottar uførepensjon fordi ervervsevnen er satt ned med minst 2/3. Dette gjelder ikke skattyter som samtidig mottar arbeidsavklaringspenger fra folketrygden.
b) mottar støtte etter lov 29. april 2005 nr. 21 om supplerande stønad til personar med kort butid i Noreg,
c) mottar overgangsstønad etter §§ 15-7, 16-7 eller 17-6 i folketrygdloven, eller
d) mottar pensjon etter §§ 16-7 eller 17-5 i folketrygdloven.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvor lang tid tar det vanligvis å få behandlet en slik søknad? 3 måneder?
Jeg var ikke klar over at man kunne søke om dette utenfor skatteoppgjøret?

Det er også inntekts- og formuegrenser å forholde seg til om man søker om skattebegrensning.
1. Høyeste inntekt 127 000kr for enslige, 116 700kr for hver ektefelle og 233 400kr samlet for ektefeller, registrerte partnere og meldepliktige samboere.
2. Har du mer enn 200 000kr i nettoformue som enslig eller 100 000kr hver som ektefelle legges det til en halv prosent av formuebeløpet til inntekten.
(Mener dette er tallene som gjelder for 2013)

Har du Ung Ufør tillegget (2.44G) er du over inntektsgrensen for 2012 for å få skattebegrensning med omtrent 1 500kr i årsinntekt.
Så har du blitt langvarig syk med alvorlig nedsatt funksjonsevne før fyllte 26år er du altså for syk til å få skattebegrensningen beregnet på de som har langvarig og alvorlig nedsatt funksjonsevne og inntekt. Ko-ko.

Skattebegrensning på Skatteetaten.no
Skatteloven hos Lovdata.no
Sikkerhetsklarert
Sitat av GangM Vis innlegg
Hvor lang tid tar det vanligvis å få behandlet en slik søknad? 3 måneder?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke en søknad i så måte, vi førte det bare opp på selvangivelsen, og pengene kom da det normale skatteoppgjøret ble utbetalt.
hei ett kjapt spørsmål. jeg går på aap og har 13tusen før skatt hver måned. med kjapp hoderegning så blir det langt over 127 000 i året som nevnt litt lengre opp. men nå har det seg sånn at jeg fikk det innvilget i april i år, så inntekten blir på under 127 000...så har jeg krav på å få igjen skattepenger eller er jeg helt på bærtur?
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
hei ett kjapt spørsmål. jeg går på aap og har 13tusen før skatt hver måned. med kjapp hoderegning så blir det langt over 127 000 i året som nevnt litt lengre opp. men nå har det seg sånn at jeg fikk det innvilget i april i år, så inntekten blir på under 127 000...så har jeg krav på å få igjen skattepenger eller er jeg helt på bærtur?
Vis hele sitatet...
13 tusen før skatt ? bor du hjemme hos mor og far ? er jo bare å søke
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
13 tusen før skatt ? bor du hjemme hos mor og far ? er jo bare å søke
Vis hele sitatet...
ja, det gjør jeg. hvordan det?
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
ja, det gjør jeg. hvordan det?
Vis hele sitatet...
bare lurte om du klarte å leve på så lite hvis du bodde for deg selv..
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
hei ett kjapt spørsmål. jeg går på aap og har 13tusen før skatt hver måned. med kjapp hoderegning så blir det langt over 127 000 i året som nevnt litt lengre opp. men nå har det seg sånn at jeg fikk det innvilget i april i år, så inntekten blir på under 127 000...så har jeg krav på å få igjen skattepenger eller er jeg helt på bærtur?
Vis hele sitatet...
Det er ikke mulig at du har 13 000,- før skatt.
Minstesats er 2G, som tilsvarer 14 208,- brutto per måned 2013.

Dersom du ikke har hatt inntekt i januar, februar og mars vil du ha en brutto på 127 352,-.
Justering av Grunnbeløpet skjer 1. mai hvert år, derfor er ikke beløpet 127 872,-, om noen skulle lure på det.

Og hvis noen lurer på hvordan det går ann å leve på så lite så går det altså helt fint, hvis man ikke har bil, bor meget billig og syns havregrøt er digg.
Da jeg først ble ufør i 2007 var 1.8G minstebeløpet, på den tiden tilsvarte det omtent 6500,- netto. Det var trangt, det.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Det er ikke mulig at du har 13 000,- før skatt.
Minstesats er 2G, som tilsvarer 14 208,- brutto per måned 2013.

Dersom du ikke har hatt inntekt i januar, februar og mars vil du ha en brutto på 127 352,-.
Justering av Grunnbeløpet skjer 1. mai hvert år, derfor er ikke beløpet 127 872,-, om noen skulle lure på det.

Og hvis noen lurer på hvordan det går ann å leve på så lite så går det altså helt fint, hvis man ikke har bil, bor meget billig og syns havregrøt er digg.
Da jeg først ble ufør i 2007 var 1.8G minstebeløpet, på den tiden tilsvarte det omtent 6500,- netto. Det var trangt, det.
Vis hele sitatet...
det står 6500, brutto etter sendt meldekort, så det stemmer nok. bodde for meg selv, men var bare nødt til å flytte hjem igjen så jeg slapp å leve mer på havregrøt og tunfisk.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Det er ikke mulig at du har 13 000,- før skatt.
Minstesats er 2G, som tilsvarer 14 208,- brutto per måned 2013.

Dersom du ikke har hatt inntekt i januar, februar og mars vil du ha en brutto på 127 352,-.
Justering av Grunnbeløpet skjer 1. mai hvert år, derfor er ikke beløpet 127 872,-, om noen skulle lure på det.

Og hvis noen lurer på hvordan det går ann å leve på så lite så går det altså helt fint, hvis man ikke har bil, bor meget billig og syns havregrøt er digg.
Da jeg først ble ufør i 2007 var 1.8G minstebeløpet, på den tiden tilsvarte det omtent 6500,- netto. Det var trangt, det.
Vis hele sitatet...
Etter siste justering av grunnbeløpet så tilsvarer minstesats på 2G 6560,- brutto x 2 (annenhver uke), så det blir 6560x2 = 13120,- per måned før skatt.
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Etter siste justering av grunnbeløpet så tilsvarer minstesats på 2G 6560,- brutto x 2 (annenhver uke), så det blir 6560x2 = 13120,- per måned før skatt.
Vis hele sitatet...
Ikke forstå

G per måned er 7 104,-. 7104*2=14 208? No?
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Ikke forstå

G per måned er 7 104,-. 7104*2=14 208? No?
Vis hele sitatet...
Regnestykket blir noe ala:

Grunnbeløp X 2 (minsteytelse AAP) / Dager du får betalt for = Dagsatsen X 10 (som er en meldekortsperiode).

85245 * 2 / 260 = 655,7 (656 avrundet) * 10 = 6560 * 2 = 13120,- brutto per mnd.
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Regnestykket blir noe ala:

Grunnbeløp X 2 (minsteytelse AAP) / Dager du får betalt for = Dagsatsen X 10 (som er en meldekortsperiode).

85245 * 2 / 260 = 655,7 (656 avrundet) * 10 = 6560 * 2 = 13120,- brutto per mnd.
Vis hele sitatet...
Men det er ikke 20 betalte dager i en måned?

Hvis brutto per måned er 13 120,- utgjør det 157 440,- per år, men årlig G er 85 245,- som *2 = 170 490.

I følge din utregning taper man 13 050,- i året på å få utbetalt hver 14. dag i stedet for fast dato. Og jeg kan ikke huske å fått hatt en så drastisk nedgang i utbetaling når reformen kom.
Sendte søknaden min i dag basert på AAP, blir spennende å vente på svar!
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Men det er ikke 20 betalte dager i en måned?
Vis hele sitatet...
Jo, det er det.

man, tir, ons, tor, fre
man, tir, ons, tor, fre
= en meldekortssyklus. Du får ikke betalt for lørdager øg søndager.

For litt mer informasjon om utregning av AAP, se her;
https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+he...ger.346096.cms

Merk spesielt "Arbeidsavklaringspengene utgjør årlig 66 prosent av beregningsgrunnlaget. Dagsatsen din finner du ved å dele det årlige beløpet på 260."
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Jo, det er det.

man, tir, ons, tor, fre
man, tir, ons, tor, fre
= en meldekortssyklus. Du får ikke betalt for lørdager øg søndager.

For litt mer informasjon om utregning av AAP, se her;
https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+he...ger.346096.cms

Merk spesielt "Arbeidsavklaringspengene utgjør årlig 66 prosent av beregningsgrunnlaget. Dagsatsen din finner du ved å dele det årlige beløpet på 260."
Vis hele sitatet...
Hvis en måned bare har 20 betalte dager utgjør det 240 betalte dager per år og ikke 260. Jeg ser ikke at din utregning er riktig. To meldekortsykluser utgjør ikke en måned (28, 29, 30 eller 31 dager), men 28 dager.

Før kom NAVs ubetalinger på fast dato en gang i måneden og da varierte utbetalingen etter antall betalte dager for den perioden.

Nå som de kommer på fast ukedag (annenhver uke) er det alltid like mange betalte dager for hver periode.
Nå har jeg ikke all innsikt i hvordan ting fungerer hos NAV, men til syvende og sist så har du (i enden av året) mottatt det du har krav (i denne diskusjonen, minsteytelse på AAP per 2013).

"Arbeidsavklaringspenger ytes for fem dager i uken, jf. folketrygdloven § 11-17. Ved å dele den årlige ytelsen på 260 fremkommer dagsatsen."

Så igjen blir mattestykket 85245*2=170490/260=656*10=6560*2 = 13120,- brutto

Men så kan jeg og nevne at når jeg og min samboer mottok AAP samtidig for noen år siden (ikke altfor lenge si, så tror'ke at noe har forandra seg så spesielt) så fikk jeg en "ektra" utbetaling i slutten av Juli og hun i slutten av September.

Det var jo selvfølgelig meldekortsyklusene som var lagt opp sånn, men det endte opp med de 2 vanlige utbetalingene i første mnd og enda 2 vanlige i den andre mnd, mens denne "ekstra" kom i mnd.skiftet.

Så det er nok noe med datoer osv som styrer de ekstra få tusene (totalt sett på året og beløpet) sånn at det faktisk går opp i opp i henhold til hva du har krav på.
Troller du?

Igjen regner du at det kun er 20 ukedager i en måned og klarer å regne bort 13 050,- på ett år.
2G = 170 490,- og deler vi det på tolv måneder blir månedsutbetalingen 14 207,5.

Det er ingen regler om ekstra utbetaling i september eller annen dagssats for noen som helst dager for meldekort uten endringer.
Derimot gjelder dette:
Arbeidsavklaringspenger skattes som arbeidsinntekt og er pensjonsgivende inntekt. Pengene utbetales uten skattetrekk for to 14-dagers perioder i juni måned og for første 14-dagers utbetaling i desember måned.
Vis hele sitatet...
Nav.no

Og etterbetaling av den årlige justeringen skjer i juni, dette er spesifisert på utbetalingsslippen.

Skal jeg forklare mer vil jeg bare gjenta måtte meg selv.
Har en bror som fikk innvilget AAP i mai i år. Er det noe grunnlag for en søknad for hans vedkommende, eller vente til neste år på grunn av kort tid med AAP?

Han har vært i arbeid, blitt sykemeldt, ført over til AAP. Han er enslig og betaler en fin sum i husleie. Kan tenke meg at noen kroner ekstra på skatten ville ha kommet godt med.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Troller du?

Igjen regner du at det kun er 20 ukedager i en måned og klarer å regne bort 13 050,- på ett år.
2G = 170 490,- og deler vi det på tolv måneder blir månedsutbetalingen 14 207,5.
Vis hele sitatet...
Har ikke fått med meg hele diskusjonen deres, men det er slik at NAV kun betaler ut for fem dager pr. uke, eller 20 dager pr. måned. Jeg forstår det slik at satsene varierer ut i fra hvilken inntekt man har hatt tidligere osv, men man får altså kun støtte for 20 dager pr. måned.
Sist endret av caperno; 13. oktober 2013 kl. 21:12.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Troller du?

Igjen regner du at det kun er 20 ukedager i en måned og klarer å regne bort 13 050,- på ett år.
2G = 170 490,- og deler vi det på tolv måneder blir månedsutbetalingen 14 207,5.

Det er ingen regler om ekstra utbetaling i september eller annen dagssats for noen som helst dager for meldekort uten endringer.
Derimot gjelder dette:

Nav.no

Og etterbetaling av den årlige justeringen skjer i juni, dette er spesifisert på utbetalingsslippen.

Skal jeg forklare mer vil jeg bare gjenta måtte meg selv.
Vis hele sitatet...
Om jeg troller..? Nei, langt ifra.

Faktisk satt jeg og var søren meg like bastant som deg når jeg var nede på det lokale NAV kontoret i si tid og mente også at "jeg mister jo mellom 10 og 20k i året", også ved å bruke det samme regnestykket som deg.

Men de viste da utregningen som ble gjort på årsbasis og fikk det til å stemme på så og si hundrelappen. Sitter her febrilsk og prøver å huske hva de brukte i utregningen, husker noen små detaljer, men skal se om jeg får spikret det på plass.
Da er jeg veldig nysgjerrig på hvilke tre dager denne måneden det i følge deres påståtte system jeg ikke har utbetaling?
Trekker man fra helgene sitter man igjen med datoene 1. - 4., 7. - 11., 14. - 18., 21. - 25. og 28. - 31.
Og hvor er egentlig de 20 dagene man har til overs som er utbetalingsdager, men som forsvinner i deres system?
Og hvorfor fikk jeg med minstesats UU (2.44G) i følge ligningen for i fjor litt over 14 000,- for mye årlig hvis man følger deres system og ikke det systemet NAV beskriver på sine nettsider?

Jeg mener systemet NAV beskriver på sine sider er riktig, det stemmer også overens med mine utbetalinger.
Utbetalingene jeg mottar nøyaktig hver 14 dag er nøyaktig ti ganger dagssatsen i vedtaksbrevet mitt.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Da er jeg veldig nysgjerrig på hvilke tre dager denne måneden det i følge deres påståtte system jeg ikke har utbetaling?
Vis hele sitatet...
Arbeidsavklaringspenger er en dagytelse og utbetales for fem dager per uke.
Dagsatsen for arbeidsavklaringspenger fremkommer ved å dividere den årlige ytelsen med 260. Noe som da blir 21,66666666666667 dagssatser. Det er den ekstra 1,66666666666667 dagssatsen pr. måned som er årsaken til misforståelsen her. Med den så blir totalen 260 dagssatser i året. Du mister altså ikke utbetalinger for 20 dager.

https://www.nav.no/rettskildene/Rund...ger.232397.cms
Sitat av caperno Vis innlegg
Arbeidsavklaringspenger er en dagytelse og utbetales for fem dager per uke.
Dagsatsen for arbeidsavklaringspenger fremkommer ved å dividere den årlige ytelsen med 260. Noe som da blir 21,66666666666667 dagssatser. Det er den ekstra 1,66666666666667 dagssatsen pr. måned som er årsaken til misforståelsen her. Med den så blir totalen 260 dagssatser i året. Du mister altså ikke utbetalinger for 20 dager.

https://www.nav.no/rettskildene/Rund...ger.232397.cms
Vis hele sitatet...
smokeeye's utregninger er helt riktige, helt til han regner to meldeperioder (28 dager, 20 betalte) for å være en måned. Derfor kommer han frem til feil månedsbrutto.

Hadde det kun vært 20 betalte dager i en måned hadde det utgjort 240 dager hvert år, men som sagt flere ganger så stemmer ikke dette.

Men det ser ut til å være veldig vanskelig å forstå. Jeg gir opp.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Hadde det kun vært 20 betalte dager i en måned hadde det utgjort 240 dager hvert år, men som sagt flere ganger så stemmer ikke dette.

Men det ser ut til å være veldig vanskelig å forstå. Jeg gir opp.
Vis hele sitatet...
NAV sier jo selv at dagytelsen utbetales for fem dager pr. uke, noe som da blir totalt 20 dager pr. måned. Dette blir riktignok 240 dager pr. år, men av uklare (evnt. praktiske) årsaker så oppgir både NAV og folketrygdloven "feil" informasjon når de sier at man kun får betalt for 20 dager pr. uke. Det korrekte er at ytelsen utbetales for 21,66666666666667 dager pr. måned, og dette utgjør altså totalt 260 dager pr. år.
Sist endret av caperno; 14. oktober 2013 kl. 01:13.
Sitat av caperno Vis innlegg
NAV sier jo selv at dagytelsen utbetales for fem dager pr. uke, noe som da blir totalt 20 dager pr. måned. Dette blir riktignok 240 dager pr. år, men av uklare (evnt. praktiske) årsaker så oppgir både NAV og folketrygdloven "feil" informasjon når de sier at man kun får betalt for 20 dager pr. uke. Det korrekte er at ytelsen utbetales for 21,66666666666667 dager pr. måned, og dette utgjør altså totalt 260 dager pr. år.
Vis hele sitatet...
This.

Utregningen er allerede gjort, dog da ut ifra 20 og ikke 21,6. Men det er lett å bytte om for de interesserte.

God kveld videre til dere.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei meg igjen.har regnet i kveld på hvor mye jeg har hatt i brutto i år og beløpet kom på 129990…altså 2990 kroner over grensen på 127000.har jeg ingen rett på skattelette da?
sth
Trådstarter
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
hei meg igjen.har regnet i kveld på hvor mye jeg har hatt i brutto i år og beløpet kom på 129990…altså 2990 kroner over grensen på 127000.har jeg ingen rett på skattelette da?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvilken grenser du prater om, men du bør absolutt sende avgårde en søknad. Du har såpass lav inntekt at du vil ha gode sjanser hvis du sender en velbegrunnet søknad
Sitat av sth Vis innlegg
Vet ikke hvilken grenser du prater om, men du bør absolutt sende avgårde en søknad. Du har såpass lav inntekt at du vil ha gode sjanser hvis du sender en velbegrunnet søknad
Vis hele sitatet...
"Det er også inntekts- og formuegrenser å forholde seg til om man søker om skattebegrensning.
1. Høyeste inntekt 127 000kr for enslige, 116 700kr for hver ektefelle og 233 400kr samlet for ektefeller, registrerte partnere og meldepliktige samboere.
2. Har du mer enn 200 000kr i nettoformue som enslig eller 100 000kr hver som ektefelle legges det til en halv prosent av formuebeløpet til inntekten."
Så hvordan går dere med dere som har søkt om skattebegrensning? Jeg fikk 21.000 tilbake for 2011. Søkte i begynnelsen av desember og 3 uker etter så var pengene på konto. Har også søkt om skattebegrensing for 2010, og får vel et svar snart. Kan også nevne at jeg søkte om dette tilbake i 2001, og fikk positivt svar.

Noen flere som har fått tilbake?
abslutt interresant, hvor mange år tilbake kan man få skattebegrensning for? har det siste året vært i full jobb, men før det var det 3 år på aap. Er det mulig å få tilbakebetalt skatt for f.eks 2012/11/10 osv?
Regelen er 3 år, men ifølge lovdata så kan man klage på ligningen hele 10 år tilbake, men da må du ha en god grunn for det. Regner med full jobb siste året ikke regnes som god nok grunn, men ikke vet jeg.
Bare lurer på en ting, jeg mottar AAP men får bare 5500 utbetalt, til sammen 11000 i mnd. Skal man ikke ha mer en dette? Ser det er noen som skriver at minstesats er rundt 13?
Jeg feiler vel på denne siden jeg har dagpenger og 430.000 i inntekt ifjor...?
(Trøtt og orker ikke lese meg opp...)