Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 5223
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er heldigvis ikke voldsomt mange terrorister i Norge, og norske borgeres rett til privatliv og sikker kommunikasjon veier tyngre enn behovet for massiv overvåking av potensielle terrorceller i Norge. Heldigvis.
Sist endret av Tias; 23. oktober 2022 kl. 11:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias Vis innlegg
Det er heldigvis ikke voldsomt mange terrorister i Norge, og norske borgeres rett til privatliv og sikker kommunikasjon veier tyngre enn behovet for massiv overvåking av potensielle terrorceller i Norge. Heldigvis.
Vis hele sitatet...
Gitt at vi de facto kommuniserer via utlandet når vi kommuniserer med andre nordmenn så er jo det argumentet tynt.

Dette innlegget går via Cloudflare sin infrastruktur. Meldinger mellom apple-brukarar går via Apple si skyløysing. Gmail går via google sin infrastruktur. Også viare, også viare. Felles for det er at sluttbrukar ikkje har reell kontroll på om meldinger krysser landegrenser, og heller ikkje stor mogelegheit til å påvirke det.

Så sjølv om eg trur eg kommuniserer med nordmenn i Noreg så er det gode odds for at kommunikasjonen kryssar grenser - og eg kan ikkje sjekke det, og eg kan ikkje påverke det.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Gitt at vi de facto kommuniserer via utlandet når vi kommuniserer med andre nordmenn så er jo det argumentet tynt.

Dette innlegget går via Cloudflare sin infrastruktur. Meldinger mellom apple-brukarar går via Apple si skyløysing. Gmail går via google sin infrastruktur. Også viare, også viare. Felles for det er at sluttbrukar ikkje har reell kontroll på om meldinger krysser landegrenser, og heller ikkje stor mogelegheit til å påvirke det.

Så sjølv om eg trur eg kommuniserer med nordmenn i Noreg så er det gode odds for at kommunikasjonen kryssar grenser - og eg kan ikkje sjekke det, og eg kan ikkje påverke det.
Vis hele sitatet...
Det er riktig, du kan ikke påvirke hvor trafikken din går, men det er heller ikke du som har ansvarsbyrden her. Det er Etterretningstjenesten som har ansvar for å sørge for at de ikke samler inn mot norske mål.

Hvis Etterretningstjenesten ved et uhell samler inn mot et mål i Norge, som jo kan skje ettersom et mål kan sette seg på et fly til Norge uten forvarsel, så må de varsle EOS-utvalget om dette hvor de redegjør for feilen, og som kanskje fører til en inspeksjon fra EOS-utvalget. Det er ikke en triviell greie, og etterretningstjenesten har en sterk egeninteresse av å klare å filtrere ut norsk trafikk.
For enkelte er “whistleblowing” og avsløring av dokumentasjon på statlige overgrep og ulovlig aktivitet ganske enkelt ulovlig, og bunnlinjen i den diskusjonen slik de ser det. For andre utgjør deres gjerninger betydelige bidrag til menneskeheten og til bevarelsen av frie samfunn og grunnleggende rettigheter, idet de gjerne erkjenner at en nasjons lover og juridiske prosesser selv kan bli autoritære eller korrumperte. For eksempel i forbindelse med masseovervåkning, eller de små sjansene Julian Assange har til å få noen “fair trial” i USA hvis han skulle bli utlevert. Kort sagt vil nok ikke alle dele oppfatning om f.eks. Daniel Ellsberg, Edward Snowden og Chelsea Manning.

Angående Snowden og Russland: Uttrykket “hoppe av til”, om hvordan Snowden endte opp i Russland, er et uttrykk med en viss spinn, som insinuerer noe om skiftende motiver og tilhørighet. Man kan vel for fullstendighetens skyld legge til at Snowdens pass ble annullert idet han var på et fly fra Hong Kong til Moskva (på vei til Sør-Amerika), og ble strandet på flyplassen der. Forutsetningen for at han etter hvert skulle få statsborgerskap inneholdt nok (antar jeg) en klausul eller to om ikke å blande seg inn i interne russiske anliggender, og det kan man jo også mene hva man vil om.
Sist endret av exocytose; 23. oktober 2022 kl. 13:22.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Forutsatt at staten kan stoles på.
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg stoler mer på forsvaret enn staten.
Det store problemet med varslere er at de er så ubeleilige. Om de bare hadde gjort ting på rette måte ville saken vært en helt annen...

Noen som har noen tanker om hvordan dette vil påvirke VPN tjenester o.l? I seg selv, ved bruk av feks NordVPN så sitter man jo allerede med risikoen om at firmaet i seg selv samler inn opplysninger om internettaktiviteten din - noe jeg hadde blitt overrasket om de ikke gjorde.

Påvirker det andre, mer åpne tjenester for anonymitet, slik som Tor browser? Jeg regner med at aktiviteten fortsatt blir samlet inn på sett og vis, bare at det er vanskeligere å spore hvor aktiviteten kommer fra. Eller har ikke dette noe sammenheng med vedtaket i det hele tatt?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
VPN: Jeg kan ikke se noen grunn til at VPN-tjenester ikke vil fungere som før. Det er ingenting i lovverket som tilsier at de må tilrettelegge på noen som helst måte, så jeg kan ikke skjønne at de skal bli påvirket. Kan du stole på dem av den grunn? Tja.

Edit: Hmm. La meg endre svaret mitt på spørsmålet om VPN-tjenester blir påvirket til kanskje. §7-2 i den nye E-loven sier at "Tilbydere som omfattes av ekomloven § 1-5 og tilbydere av internettbaserte kommunikasjons- eller meldingstjenester som er tilgjengelige for allmennheten" er aktørene som kan bli pålagt å tilrettelegge for tilrettelagt innhenting. Nøyaktig hva som legges i tilbydere av internettbasert kommunikasjons- eller meldingstjenester er ikke klart definert. Selv om det ikke har vært skrevet noe om VPN-tjenester i denne konteksten til nå så er det ikke dermed gitt at de ikke kan bli pålagt å tilrettelegge for dette i framtiden.

Selv om E-tjenesten ikke har lov til å samle inn noe fra norske borgere, så bør du, hvis du vil være på den sikre siden, velge en utenlandsk VPN-tilbyder som ikke er omfattet av norsk lov. Det er ikke dermed sagt at den utenlandske VPN-tjenesten ikke er underlagt tilsvarende regelverk fra en utenlandsk etterretningstjeneste.

Tor: Tor ville jeg aldri stolt på uansett. Det er himla lett å sette opp egne Tor-noder, og det er derfor mulig for trusselaktører å for eksempel sette opp noder som stjeler bitcoins som blir sendt gjennom noden, eller for etterretningsorganisasjoner å sette opp tilstrekkelig mange noder til at de kan få et bilde av hva du driver med.
Sist endret av Tias; 24. oktober 2022 kl. 23:59.
GDPR gjelder visst ikke for staten
Sitat av Emilher1 Vis innlegg
GDPR gjelder visst ikke for staten
Vis hele sitatet...
Når du koker det ned så sier GDPR i hovedsak bare at du må ha saklig grunn til å behandle personopplysninger.

Du kan feks ikke nekte et inkassoselskap å behandle dine personopplysninger kun for å unngå å få inkasso.
Håper alle er klar over at e-tjen har et nært samarbeid med utenlandsk etterretning, og at det overleveres ISR produkter over en lav sko. Det meste av infrastrukturen for overvåkningen som kommer på plass nå er allerede på plass, loven er en formalitet. Infrastrukturen er på Eggemoen. I tillegg vil det komme noe ekstra utstyr på trafikkknutepunkter. Noen husker kanskje (fra Snowden saken) at det kom frem at NSA har vært på besøk her flere ganger, opplæring, installasjon av utstyr.
Sist endret av wocofi7079; 25. oktober 2022 kl. 13:17.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Når du koker det ned så sier GDPR i hovedsak bare at du må ha saklig grunn til å behandle personopplysninger.

Du kan feks ikke nekte et inkassoselskap å behandle dine personopplysninger kun for å unngå å få inkasso.
Vis hele sitatet...
Skjønner skjønner. Men hva er staten sin saklige grunn til å samle mine data?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Emilher1 Vis innlegg
Skjønner skjønner. Men hva er staten sin saklige grunn til å samle mine data?
Vis hele sitatet...
Det kommer jo an på formålet. Staten forvalter for eksempel, i form av Skattedirektoratet, folkeregisteret. Folkeregisteret er et register over alle personer som har tilknytning til Norge, og er følgelig proppfullt av personopplysninger. Andre formål er for eksempel hvis du mottar ytelser fra NAV eller får behandling fra et offentlige sykehus, som jo er statlige virksomheter som alle trenger å holde på dine personopplysninger i en avgrenset periode.

Når det gjelder Etterretningstjenesten og emnet som diskuteres i denne tråden så har i utgangspunktet ikke staten lov til å samle inn og bruke dine data, og det gjør de som hovedregel heller ikke. PST er den eneste virksomheten som har lov til å samle inn og overvåke din aktivitet, men hvis du er under overvåking av PST så lurer du neppe på hvorfor.

Det eneste unntaket jeg kjenner til hvor du som nordmann kan overvåkes av Etterretningstjenesten er hvis du allerede er under overvåking av PST for så å reise til utlandet over lengre tid, hvor PST ikke har myndighet til å operere. Da kan PST i konkrete tilfeller be Etterretningstjenesten om bistand, regulert i Instruks om samarbeid mellom Etterretningstjenesten og Politiets sikkerhetstjeneste. Omfanget av dette er naturlig nok ikke offentlig kjent, men kjente eksempler som har vært omtalt i media har omhandlet islamistiske fremmedkrigere som var under overvåkning for sin tilhørighet i ekstremistiske islamske miljøer, for så å reise til utlandet for å kjempe for terrororganisasjoner som IS, al-Qaida, al-Shabaab osv.