Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1047
Hei ferskere!

Jeg kjøpte noen kiwier på butikken forrige uke, og glemte ut av dem. Jeg kom over dem igjen nå idag, og hadde lyst til å spise dem. De er myke på utsiden, og når jeg åpnet dem så luktet dem *biltema*. Tok en forsiktig prøvesmak, og de virket til å smake helt ok, men gidder ikke å ta risikoen på noe som lukter så uorganisk (det lukter bokstavelig talt maling og/eller biltema avdelinger der de selger oljer osv.)

Ellers har jeg fått et inntrykk av at visse frukter, f.eks banan og kiwi, blir raskere dårligere i kjøleskap enn hvis de står inne på romtemperatur.

Så da lurte jeg på hva dere har til forslag for oppbevaring av frukt? Epler kan stå lenge i kjøleskapet i forhold, av en eller annen grunn.
Fant en artikkel her som kanskje gir deg svarene du leter etter: https://www.matvett.no/brukopp-leksikon/kiwi
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Fant en artikkel her som kanskje gir deg svarene du leter etter: https://www.matvett.no/brukopp-leksikon/kiwi
Vis hele sitatet...
Den så jeg også men den er jo selvmotsigende så lot være å poste.

Tips
Hvis du vil ha kiwien lenge, kan du ha den umoden i kjøleskapet. Den vil fortsatt modnes, men det vil ta ukevis. Bløt kiwi er godt. Så lenge den ikke er råtten eller muggen, kan du ha den i smoothie eller syltetøy.
Vis hele sitatet...
Oppbevaring
Umoden og hard frukt kan oppbevares i romtemperatur til frukten er moden. Deretter holder den seg best i kjøleskapet på 1 til 4 °C.
Vis hele sitatet...
Som alt annet på internett er det mye forskjellige svar på dette med oppbevaring.

Jeg har aldri hatt Kiwi i kjøleskap men burde kansje prøve. Jeg liker ikke kald frukt. Når jeg kjøper kiwi 4-pack må jeg spise en hver dag hvis ikke blir de dårlig.
Hvis du ikke ser åpenbare tegn til råte, altså innholdet er missfarget eller det vokser sopp (mugg) på frukten eller er usmak på frukten, er det stort sett alltid trygt. Så jeg hadde blitt forundret om du hadde blitt syk av disse kiwiene. Dette har heller med modningsgrad å gjøre, og når frukten er mere moden, er det gjerne også mere aromastoffer og sukker. Jeg tipper det er disse aromastoffene du luktet.

Så kan vi ta for oss lagring av frukt: En god del av frukt og enkelte grønnsaker (f.eks.) tomat bør ikke lagres kaldt før en spiser de. Dette er fordi sukkeret i frukten da gjerne blir omgjort til stivelse. Altså om du lagrer tomater i kjøleskap, blir dem gjerne noen smakløse røde vassne blærer. Men om de lagres i romtemperatur, beholder dem sukkeret, og blir mere smakfulle. Poteter lagres på 4 °C, da stivelsen blir omgjort til sukker ved lavere temperatur. Eller rettere sagt, sukkeret som er dannet av spaltet stivelse, blir ikke forbrent.

Ellers er det gjerne en dårlig idé å lagre mange typer frukt i sammen. Frukter utskiller diverse gasser, der den ene er eten, som tidligere ble kalt etylen eller C2H2 om du vil.
Denne etengassen bruker mange planter som et modningshormon. Altså lagrer du epler og bananer i sammen, vil du oppdage at bananene blir mye fortere svart(flekkete) i skallet, enn om de var alene. Dette kommer av at eplene skiller også ut eten. Altså banan som er svart(flekkete) i skallet er like fin å spise, de er heller søtere og bedre på smak.
Verstingen til å produsere eten er kål. Derfor bør du aldri oppbevare kål og epler ved hverandre i f.eks. en kjeller. For i et slikt scenario vil ikke eplene holde seg veldig lenge, heller bemerkelsesverdig kort.
Veldig mange frukter skiller ut eten, men i varierende grad. Hvis du har frukten i posen, du plukket dem i når du var i butikken, vil de holde seg dårlig. Dette er fordi posen vil virke som en eten-felle, som får frukten til å modnes ekstra fort.

En annen ting er, at veldig mange frukter og grønnsaker tåler slag og støt dårlig. Altså skal du langtidslagre noe slikt, så behandler du det pent. Slik som et eple skal nesten behandles penere enn et egg. Får eplet støtskader (du ser det blir brunt under epleskallet), er dette også grobunn for råte. Begynner frukten din å råtne, følger resten etter fort.

Altså frukt bør lagres i romtemperatur de siste dagene, behandles forsiktig, de bør lagres alene, og de bør lagres luftig i høy luftfuktighet.
Du kræsja desverre med smak og lukt på den kiwien. Hvis ikke du vet hvordan du skal oppbevare frukt og grønnsaker, ja..