Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5345
Er det slik at politiet scanner alle bilskilt når de er ute og kjører for å finne ut hvem som bør avskiltes pga. manglende EU-godkjenning, forsikring mm. ?
Kort svart: Ja, politiet har utstyr i bilene sine, som automatisk scanner skilt.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Uten å være helt sikker så sier jeg nei det gjør de ikke. De har vel ikke meg bekjent noe scanneutstyr på bilene som de ikke må bruke manuelt. Jeg vet at ved trafikkontroller så setter hvertfall statens vegvesen opp et apparat som registrerer skilt og slik informasjon som de får opp i autocad, et program med info om bil, forsikring og begjæringer. Shit like that. Regner med politiet har den samme muligheten ved sine rutinekontroller
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Uten å være helt sikker så sier jeg nei det gjør de ikke. De har vel ikke meg bekjent noe scanneutstyr på bilene som de ikke må bruke manuelt. Jeg vet at ved trafikkontroller så setter hvertfall statens vegvesen opp et apparat som registrerer skilt og slik informasjon som de får opp i autocad, et program med info om bil, forsikring og begjæringer. Shit like that. Regner med politiet har den samme muligheten ved sine rutinekontroller
Vis hele sitatet...
Autocad? Tror kanskje du mener ett annet program

Men uansett https://www.dinside.no/motor/politie...irker/61206206
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Rosander Vis innlegg
Autocad? Tror kanskje du mener ett annet program

Men uansett https://www.dinside.no/motor/politie...irker/61206206
Vis hele sitatet...
Oh shit ja, hehe. Autosys heter det vel. Not sober at the moment
Litt interessant lesning om ANPR Her , her og her
Meg bekjent har alle UP bilene skiltscanning systemet aktivt hele tiden. Vanlige patruljebiler har det ikke og må søke opp manuelt. Mener å ha lest at alle biler skal få dette på plass etterhvert, men antar det er et kostnadspørsmål?
Dette kan være tull da jeg ikke har kilder på det i skrikende øyeblikk, men mener å ha lest et sted at eier av bilen blir sjekket opp mot kriminalregister med en gang bilen blir skannet og har du noen saker på deg så stopper de deg for å gjøre en "tilfeldig kontroll".
Sitat av Cephalopoda Vis innlegg
Meg bekjent har alle UP bilene skiltscanning systemet aktivt hele tiden. Vanlige patruljebiler har det ikke og må søke opp manuelt. Mener å ha lest at alle biler skal få dette på plass etterhvert, men antar det er et kostnadspørsmål?
Vis hele sitatet...
Leste noe ang dette dette for en liten stund tilbake og mender det du skriver skal stemme. Det er var kune UP sine biler og noen andre utvalgte som hadde dette systemet på plass i sine biler. Hvor da scanningen gikk på automatikk.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Dette kan være tull da jeg ikke har kilder på det i skrikende øyeblikk, men mener å ha lest et sted at eier av bilen blir sjekket opp mot kriminalregister med en gang bilen blir skannet og har du noen saker på deg så stopper de deg for å gjøre en "tilfeldig kontroll".
Vis hele sitatet...
Det stemmer ja. Noen biler har systemet på plass.

Også når dem søker opp skilt kommer kjente brukere av bilen opp.

Feks, jeg har stor sak på meg med narkotika osvosv, er passasjer i mor sin bil som en kamerat kjører. Ikke blitt sett med denne før. Bilen stoppes tilfeldig, og det blir spurt om jeg er xx hvorpå jeg svarer ja og han spør meg videre ting. Bilen er ikke reg på meg feks
For litt siden ble det lyst ut en stilling fra en av politiets samarbeidspartnere rundt dette, og jeg ble kalt inn på intervju. Det ble diskutert litt hva jeg kunne rundt LPR teknologien, font-gjenkjenning av skilter og integrasjonsarbeid mot f.eks Autosys og andre databaser. Raskt oppsummert så er det tiltenkt at alle bil-enheter i Norge skal bli koblet opp mot Autosys sin database hvor en LPR enhet i bilen sjekker skilt i sanntid, og matcher dette mot Politiet sin interne database over "vane-kriminelle" eller om dette er en bil som burde sjekkes.
Utrolig kul teknologi og hvordan politiet har tenkt til å benytte seg av denne fremover . Pr idag er den ikke istand til å sjekke farge på bil og type, men det er vel kun ett tidsspørmål før det kommer en AI som sier ifra om denne bilen burde stoppes eller ikke.

Easypark, Q-park, Park Nordic m.m. bruker jo allerede dette hvor de kjører gjennom og fotograferer alle bilene og sjekker dem opp mot App`ene som innhenter betaling . (Easypark appen logger også GPS lokasjon, så hvis bilen din oppfattes å ha stått på samme sted i mer enn tillatt tid så vil du få bot selvom du fornyer tidsfristen din. PS: Husk å flytt bilen min 4 meter i så fall :P).

som det blir nevnt tidligere så kan jeg bekrefte at UP har dette allerede men at de ønsker å rulle dette ut i stor skala til hele Norge.
Sitat av bottknott Vis innlegg
For litt siden ble det lyst ut en stilling fra en av politiets samarbeidspartnere rundt dette, og jeg ble kalt inn på intervju. Det ble diskutert litt hva jeg kunne rundt LPR teknologien, font-gjenkjenning av skilter og integrasjonsarbeid mot f.eks Autosys og andre databaser. Raskt oppsummert så er det tiltenkt at alle bil-enheter i Norge skal bli koblet opp mot Autosys sin database hvor en LPR enhet i bilen sjekker skilt i sanntid, og matcher dette mot Politiet sin interne database over "vane-kriminelle" eller om dette er en bil som burde sjekkes.
Utrolig kul teknologi og hvordan politiet har tenkt til å benytte seg av denne fremover . Pr idag er den ikke istand til å sjekke farge på bil og type, men det er vel kun ett tidsspørmål før det kommer en AI som sier ifra om denne bilen burde stoppes eller ikke.

Norge.
Vis hele sitatet...
Du nevner at de enda ikke er i stand til å sjekke farge på bil og type.
Hvordan blir utfordringen her ved foliering av biler, som ikke er pliktig i noe vognkort. Veldig mange folierer jo bilene sine i andre farger. Rent hypotetisk
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Ambience Vis innlegg
Du nevner at de enda ikke er i stand til å sjekke farge på bil og type.
Hvordan blir utfordringen her ved foliering av biler, som ikke er pliktig i noe vognkort. Veldig mange folierer jo bilene sine i andre farger. Rent hypotetisk
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle de bry seg om hvilken farge bilen er? Jeg tror de som er rosa farge går raskere.

Bruker de 3g/4g på instrumentet som henter informasjon fra skilt?

Hvordan er den beste måten å lure automatisk font lesere?

Kanskje det er undergrunn spørsmålene vi må stille oss.
Tollvesenets kameraer ved ulike grenseoverganger har vel også tatt ibruk APNR?
Er forresten også mulig å bruke APNR sammen med raspberryen(men må vel forsyne den med egenoppbygd database over bilnummere da)
https://theezitguy.wordpress.com/201...tion-anpralpr/
Ja. Ble tatt for kjøring uten førerkort pga. dette.
Kjørte i Trondheim med bilen til broren min. Broren min og jeg er kjent for politiet i forbindelse med store narkotikasaker.
Jeg så en passat i bakspeilet, og prøvde å se etter blålysene i grillen. Plutselig blinka det blått, og greier....

De sa at de fikk opp en alarm i bilen deres da de kjørte bak meg.

Ble kun tatt for kjøring uten førerkort den gangen, ingen andre straffbare forhold ble oppdaget.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Hvorfor skulle de bry seg om hvilken farge bilen er? Jeg tror de som er rosa farge går raskere.

Bruker de 3g/4g på instrumentet som henter informasjon fra skilt?

Hvordan er den beste måten å lure automatisk font lesere?

Kanskje det er undergrunn spørsmålene vi må stille oss.
Vis hele sitatet...
Jeg lurte bare på i forhold til systemene. At de fanger opp stjålne kjøretøy osv.
Sånn på siden av det hele kan jeg fortelle at jeg kjenner noen i politiet, og der legges det ikke særlig skjul på at UP er nesten "nedlagt". Det skyldes blant annet nettopp tekno-investeringer, men verken arbeids- eller bilbudsjettet er prioritert, så sannheten er at det finnes få vogner og noen med bra teknologi. Faren for å bl stoppa har ikke akkurat økt med årene. det meste skjer i de store kontrollene i forb m fellesferie etc.
Størst risiko vil jeg tro det er i byen på ukurante klokkeslett, der vanlige patruljer som cruiser sjekker opp skilter på biler de kommer over. Da bruker de enten pad eller samband til sentralen.
Ok, jeg klarte å glemme å omregistrere bilen som jeg kjøpte for 2 mnd siden. Jeg kjører midt på natta i 1 time fra jobb og har møtt på masse politi som har aldri sagt noe... ble til og med stoppet og de spurte ikke om del 2. Kan hende jeg hadde veldig flaks, men ingen av de politi bilene jeg kjørte forbi/ved siden/hatt bak lagt merke til noe.

fikk litt sjokk når jeg logget meg inn på vegvesen og det sto at bilen måtte vært avskiltet for 1 mnd siden. heh
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Hvorfor skulle de bry seg om hvilken farge bilen er? Jeg tror de som er rosa farge går raskere.

Bruker de 3g/4g på instrumentet som henter informasjon fra skilt?

Hvordan er den beste måten å lure automatisk font lesere?

Kanskje det er undergrunn spørsmålene vi må stille oss.
Vis hele sitatet...
De har hele serveren i baksetet.
Sitat av Odd Vis innlegg
Kort svart: Ja, politiet har utstyr i bilene sine, som automatisk scanner skilt.
Vis hele sitatet...

Betyr det at bilen jeg kjøpte fra høgger'n og laget egne skilter til, blir stoppet så snart jeg kjører forbi en sivil patruljebil?
Sitat av accobra Vis innlegg
Betyr det at bilen jeg kjøpte fra høgger'n og laget egne skilter til, blir stoppet så snart jeg kjører forbi en sivil patruljebil?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å vite hvor ofte utstyret blir brukt, men jeg hadde nok vært en smule ukomfortabel hvis jeg hadde fått de bak meg.
Hvor opererer UP? Holder de til langt ute på de store fartsveiene, eller kan man også forvente å møte dem i storbyer med omegn? Og har de ferre kontroller nå fra starten av juli pga. ferie?