Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1986
Hei folks!

Kanskje ikke den helt korrekte heading, ut i fra hva jeg spør etter(?)
Til sommeren skal vi besøke en rekke hoteller som tilbyr WAN (Wide Area Network) tilkopling, per kabel med J-45 plugg. Fordi vi ikke har med oss laptop med nettverks kontakt er mitt spørsmål om det finnes en dibbedut som kan koples inn i hotellets nettverks kabelog gi oss Wi-Fi?

Så slipper man å drasse med seg modem-adapter osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er det ethernet du snakker om? I så fall finst det USB-nettverkskort ja. Koster et par hundrelapper hos t.d. Komplett.

Det er nesten garantert ikkje J45, men RJ-45. Og WAN? WAN er Wide Area Network. Tilbyr dei WLAN, eller tilbyr dei internett?
Spørsmålet ditt er noe utydelig så prøver å svare litt enkelt; Ja, du kan trolig koble kabelen i WAN-porten på hvilken som helst billig trådløsruter, og koble laptop/mobiler til denne trådløst. Viktig at du kobler den i WAN-porten og ikke LAN. Ellers så har du som nevnt USB-nettverkskort til datamaskiner uten kablet nettverkskort.

Ville ha dobbeltsjekket med hotellene, for de aller fleste hoteller jeg har hørt om tilbyr kun trådløst. Høres merkelig ut at de kun har kabel.
Har du ultrabook uten nettverkskontakt så er det også en sjanse for at det fulgte med en USB-dongle eller WiFi-hotspot (som igjen får strøm via f.eks. USB).
Har aldri hatt behov for det, men min ultrabook kom med en WLAN-router som kobles på strømadapterets USB-port (så det nesten ikke ser ut som noe ekstra):
http://i.imgur.com/X3Lix1y.png
Trådstarter
99 3
Takk til dere alle.
Det er en RJ-45 (korrigert) plugg, en sånn med 8 pinner og "tapp" i.
Denne stapper man inn i laptop og kjører tilkopling til INTERNETT. Helt utvilsom at det er noen anna tilkopling, enn det.
Da er det ikke annen løsning enn å drasse med seg et modem og adapter, ser jeg. Siden vi IKKE har med laptop'en, bare lesebrett og mobiler, alle med WI-FI.
Du trenger vel egentlig et aksesspunkt, noe alà TP-Link TL-WA850RE. Trur egentlig du alternativt kan ta med deg en helt vanlig trådløs router (den du har hjemme) og bare koble deg inn på en av LAN-portene.
Trådstarter
99 3
Det stemmer BjornTore, et AP punkt. Siden lap top ikke er med på turen hadde jeg håpet på at det kunne være en "nano" dibbedut koplet mellom JP-45 IP plugg og lesebrettet sin micro USB plugg. Har noen eldre ADSL modemer fra Telenor. Slår av WLAN, og kjører dem som AP punkt, ala Wi-Fi. Non år siden jeg stelte med trådløst, men hadde håpet at den teknologiske utvikling på disse årene hadde utviklet seg til å hatt noe ny utvinning å tilby.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du missforstår, et Accesspunkt involverer at det er WiFi teknologi som brukes, det du mener er at du vil ha en USB Ethernet adapter
Sist endret av Dodecha; 24. mai 2016 kl. 11:02.
Sitat av roof55 Vis innlegg
... et AP punkt.
Vis hele sitatet...
"RAS syndrome".

Sitat av roof55 Vis innlegg
JP-45
Vis hele sitatet...
RJ-45.

Sitat av roof55 Vis innlegg
IP plugg
Vis hele sitatet...
Ingenting heter "IP plugg".

Sitat av roof55 Vis innlegg
Slår av WLAN, og kjører dem som AP punkt, ala Wi-Fi.
Vis hele sitatet...
Du slår av trådløst nettverk og bruker den som trådløst aksesspunkt?

Et vennlig tips: Det er enklere, og mer fristende, å hjelpe deg om du ikke kaster rundt deg med begreper du ikke helt vet hva betyr.
Sitat av roof55 Vis innlegg
Det stemmer BjornTore, et AP punkt. Siden lap top ikke er med på turen hadde jeg håpet på at det kunne være en "nano" dibbedut koplet mellom JP-45 IP plugg og lesebrettet sin micro USB plugg. Har noen eldre ADSL modemer fra Telenor. Slår av WLAN, og kjører dem som AP punkt, ala Wi-Fi. Non år siden jeg stelte med trådløst, men hadde håpet at den teknologiske utvikling på disse årene hadde utviklet seg til å hatt noe ny utvinning å tilby.
Vis hele sitatet...

Du trenger bare et trådløst aksesspunkt. Koster ingenting. Denne for eks:

http://www.ebay.com/itm/Mini-WiFi-Wi...EAAMXQnFhTlGjX

Bruker denne selv btw.
Sist endret av mentalmelt; 24. mai 2016 kl. 11:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg lurer jo litt på hvor du skall henne jeg da, trur ikke jeg har sett hotell, motell eller hostell på de 5 siste årene som ikke har trådløs tilgang enten via et captive portal oppsett eller dedikert gjeste net
Trådstarter
99 3
Headingen kan som innledningsvis opplyst om,være noe-nokså misvisende. Men nå ender vi opp med noe, slik som denne http://www.ebay.com/itm/Ugreen-3-Por...kAAOSwn9lXK-nc

Turen går fra Kr. Sand-Åndalsnes-Molde-Kristiansund-Bergen-Hovden-Kristiansand. Det finnes flere overnattingssteder på vestlandet med RJ-45, for spes. interesserte
Glad for deres innspill

Uheldigvis, slike RJ45 til USB (3.0) ser ut til å bli driftet av spenning fra en lap top sin USB med tilførsel av spenning. At det finnes USB utgang med strømtilførsel fra våre lesebrett er ikke utforsket.

Noen som vet?
Sist endret av roof55; 24. mai 2016 kl. 13:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg lurer oppriktig på om du troller. Du ignorerer alt av tilbakemeldinger, og går for ei løysing du sjøl seier du er usikker på om vil fungere.

Les mentalmelt sitt innlegg ein gong til.
Finner mange adapter som går fra USB 3.0 til Ethernet(RJ45), men ikke så mange som går motsatt vei (dersom det er det du leter etter). Muligens denne: http://www.ebay.com/itm/1000Mbps-5A-...cAAOSwWTRWud0l
Trådstarter
99 3
vidarlo, oppriktig, dette er ikke noe trolleri. Jeg svarer på de innleggene som har relevans til mitt problem.

Når jeg tar et search for youtube "overall+test+enhetsnavn", ser jeg at de enheter som var av interesse benyttes til lap top med USB som leverer strømtilførselen til enheten. Jeg er dermed usikker på om et lesebrett støtter en slik tilførsel av spenning.

Bjorntore, det jeg trenger er en adapter, fra RJ45 til USB inngang for lesebrett og som fungerer som et tilgangspunkt for Internett. Alle de enheter som er listet opp i denne tråden har denne egenskap, men de er tilkoplet en laptop, med strømforsynings egenskap ti enheten. Spørsmålet er da om et lesebrett med sin micro USB tilkopling har egenskap som å forsyne enheten med sin drifts spenning?

Noen som vett?
Sist endret av roof55; 24. mai 2016 kl. 13:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av roof55 Vis innlegg
vidarlo, oppriktig, dette er ikke noe trolleri. Jeg svarer på de innleggene som har relevans til mitt problem.

Når jeg tar et search for youtube "overall+test+enhetsnavn", ser jeg at de enheter som var av interesse benyttes til lap top med USB som leverer strømtilførselen til enheten. Jeg er dermed usikker på om et lesebrett støtter en slik tilførsel av spenning.
Vis hele sitatet...
Ok. Når du skal bruke det på lesebrett (tablet?) så kan du anta at dei ikkje har støtte for USB-NIC. Kanskje har dei det, men i så fall er det knot å finne ut kva, og du har ingen garantier for at det ikkje vil endre seg.

Bruk den innebygde wifi-funksjonaliteten, og kjøp noko ala det mentalmelt linker til. Det finst ørten forskjellige varianter, og om leveringstid er kritisk har garantert t.d. Komplett slikt.

(USB OTG leverer forøvrig spenning på vanleg vis, om dingsen du har støtter USB OTG.)
Synes også det virker som du troller. Enheten jeg linker til kobles til veggen med en nettverkskabel, og forsyner så trådløse enheter med nettverksforbindelse. Ja, den får strøm gjennom en USB-kabel, men den kobler du jo bare i mobilladeren din.

Kort sagt. Det du spør etter finnes det tjukt av. Det er billig og lett tilgjengelig, og det er enkelt å bruke. Så får det bare være opp til deg om du ønsker å gå for det, eller koke sammen en jalla løsning som ikke vil fungere.
Sist endret av mentalmelt; 24. mai 2016 kl. 17:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
99 3
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Synes også det virker som du troller. Enheten jeg linker til kobles til veggen med en nettverkskabel, og forsyner så trådløse enheter med nettverksforbindelse. Ja, den får strøm gjennom en USB-kabel, men den kobler du jo bare i mobilladeren din.

Kort sagt. Det du spør etter finnes det tjukt av. Det er billig og lett tilgjengelig, og det er enkelt å bruke. Så får det bare være opp til deg om du ønsker å gå for det, eller koke sammen en jalla løsning som ikke vil fungere.
Vis hele sitatet...
"Jo, så troller jeg", men da hadde i ihvertfall ikke jeg ha giddet å engasjert meg i denne tråden. Kan du se den?

Men der kom jo du med det jeg har spurt om, ikke tenkt på, men som er jo helt genialt, MOBILLADEREN!

Så troller jeg videre i vår ferie som skal gå av staben fra Kr. Sand den 1.8-16 til Beitostølen, via Skien til Kongsvinger, Fagernes, for overnatting. Dette er 502km 9t og 7 min. å kjøre 2.8.16 er det til Stryn, 23.4 mil 4t 4 min. å kjøre. 3.8 bærer det til Molde gjennom Trollstigen. Dette er 18.7 mil, faktisk 4t og 4 min. å kjøre her også. Molde til Florø den 4.8.16, gjennom Atlanterhasvegen,29.6 km og 6t og 26 min å kjøre. 5.8 Florø til Sogndalen (Kaupanger), det er 20.9 mil 4t og 12 min. å kjøre. Så er det 6.8.16 til Myrkdalen (Voss), besøke Flåm, deretter Bergen. Så går turen til Kristiansand over Haukelid (Hovden). De siste poster er ennå ikke oppdaterte med km avstander/tider.

Ennå mange som tror at jeg er tollete? etter å ha gjengitt turens reise detaljer, "puhh!, og at det skal være nødvendig, da
Og hvor i Norge er det du ikke får tilgang til wifi ?
I tillegg har du gjerne 4G på din mobil som du kan dele med de andre enhetene.
Ofte problemfritt å oppgradere datamengden eller kjøpe en datapakke når dere kjører.

Samt så har du tilbydere av mobilt bredbånd som f.eks ICE som er relativt billig. - Om dere skulle ha tilgang til internett mens dere kjører.