Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6426
Hvis valget står mellom Vallergan og Tolvon, hva ville dere valgt for søvn, etter en tur på knips eller amfetamin? Og hvorfor ville dere valgt det ene i stedet for det andre?
Personlig ville jeg valgt Vallergan, da jeg absolutt ikke synes noe om Tolvon. Nå er ikke jeg noe fan av Vallergan heller, så ville ikke tatt det heller. Nesten ingen effekt, og ekle bivirkninger i form av "fyllesyke" og vond smak på mat.
Det er jo to hvidt forskjellige medikamenter. Vallergan (Alimemazin) er et antihistamin med ganske sterk søvninduserende effekt. Det overgår de fleste andre C-preparater på dette området.

Tolvon (Mianserin-hydrochlorid) er et atypisk antidepressiva som virker over tid, kroppen må vende seg til stoffet for at det skal gi en god effekt. Engangsbruk av Tolvon er nesten bare tull. Hvis du derimot tar 30-90mg (dosen legen din anbefaler) hver kveld over noen måneder vil dette være et mye bedre alternativ enn Vallergan. Da man ikke bygger opp tolleranse, og det er ikke vanedannende.

For søvnens del sånn en gang iblant vil dermed Vallergan være det bedre alternativet. Tolvon kan du stå på fast. Når du har bygget opp såpass toleranse for Vallergan at du må overskride 3 tabletter så er det nemlig ikke så effektivt lenger og du får mer hangover enn du får effekt.
Sist endret av Totskalle; 11. juli 2010 kl. 20:59.
Hvorfor burde jeg stå på Tolvon fast?:P Jeg vil helst tukle så lite som mulig med signalstoffene mine. Da tror jeg faktisk Vallergan er et bedre alternativ.

Min erfaring med Tolvon er forresten at det funker bra for søvn i dosen 10-30 mg. Å ta mere enn 30 mg ser ikke ut til å ha noe bedre effekt.
Sitat av Doktor Storm Vis innlegg
Hvorfor burde jeg stå på Tolvon fast?:P Jeg vil helst tukle så lite som mulig med signalstoffene mine. Da tror jeg faktisk Vallergan er et bedre alternativ.

Min erfaring med Tolvon er forresten at det funker bra for søvn i dosen 10-30 mg. Å ta mere enn 30 mg ser ikke ut til å ha noe bedre effekt.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Tolvon er et meget gammelt antidepressiva og ikke så veldig potent i forhold til nyere stoffer. Signalstoffene dine blir påvirket men ikke i så stor grad med andre ord, det er også mye enklere og kvitte seg med Tolvon enn mange andre antidepressivaer.

Hovedegenskapen til Tolvon går ut på økning av noradrenerg nevrotransmisjon ved alfa2-autoreseptorblokade og hemmer derfor reopptak av noradrenalin. Stoffet har også små interaksjoner med forskjellige serotoninreseptorer i sentrlnervesystemet. De sløvende egenskapene kommer av Histamin H1- og den alfa1-antagonistisk aktiviteten, som gir en sederende effekt.

Som du sier er 30mg den vanligste effektive dosen, egenskapene blir ikke påvirket så mye ved høyere dose.

Med denne forklaringen så var hovedpoenget at Tolvon ikke hemmer signalstoffene dine så mye at du blir skikkelig følelsesløs slik som tilfelle ofte blir med f.eks Wellbutrin (Bupropion).

Vallergan fungerer også på Histamin H1- og alfa1 reseptorene og den sedernde effekten er sterkere med Vallergan enn Tolvon. Vallergan går ikke på signalsoffene dine i det hele tatt. Men du bygger opp toleranse ganske fort, så ikke ta det for ofte.
Sist endret av Totskalle; 12. juli 2010 kl. 13:14.
▼ ... over et år senere ... ▼
Noen som har peiling på hva vallergan gjør mot dyp søvn og REM søvn?
Sist endret av Psytrip; 17. oktober 2011 kl. 16:04.
Tolvon = Crazylegs

Hva med å skru nøttene skikkelig på og ta nedturen som en mann?
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Hva med å skru nøttene skikkelig på og ta nedturen som en mann?
Vis hele sitatet...
Fordi noen nedturer er såpass heftige at man ikke ser enden i tunellen. JEg har døpt min siste nedtur "den store nedturen i 2011" og det var 4 uker med intenst hodekjør helvete uten søvn, matlyst eller glede i livet. Da er det greit å ta en chillpill så man holder seg gående litt lenger og ikke bare legger seg ned for å dø.

Edit: litt off-topic men massevis av kvalitetshasj er my choise når nedturen gjør seg gjeldene.
Sist endret av moret; 17. oktober 2011 kl. 16:24.
Retorisk spørsmål..
Lav dose methoxetamine eller ketamine.
OT: Valium for å lande, Zpoiclone for å sove
OT : Vallergan får jeg hangover på. Kjennes heller ut som om jeg ikke har sovet, og er mer stuka. Foretrekker noen valium
Sist endret av lilletassen; 18. oktober 2011 kl. 22:29.
Sitat av moret Vis innlegg
Fordi noen nedturer er såpass heftige at man ikke ser enden i tunellen. JEg har døpt min siste nedtur "den store nedturen i 2011" og det var 4 uker med intenst hodekjør helvete uten søvn, matlyst eller glede i livet. Da er det greit å ta en chillpill så man holder seg gående litt lenger og ikke bare legger seg ned for å dø.

Edit: litt off-topic men massevis av kvalitetshasj er my choise når nedturen gjør seg gjeldene.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager å si det, men hvis du har så kjipe nedturer vil jeg ha vurdert sterkt å kutte ut bruk av a/mdma. Det hender at jeg røyker en liten en, men det er ikke et være eller ikke være. Nå er også forbruket mitt av den slags svært beskjedent, men i perioder hvor forbruket har vært høyere har også nedturene vært mer ubehagelige...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Miracle Worker Vis innlegg
Tolvon = Crazylegs

Hva med å skru nøttene skikkelig på og ta nedturen som en mann?
Vis hele sitatet...
Meningsløst. Tror at å ligge søvnløs med angst kan være mer skadelig enn å sove greit i noen timer. Tok aldri noenting på nedtur før i tiden. Nå hiver jeg innpå en blåhval og føler meg 50% bedre.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hjelper Tolvon på nedtur fra Ethylone?`MDMA lignende rc, fikk skikkkelig nedtur og lurer på om det hjelper hvis jeg hiver i meg et par tolvon, så¨får jeg sove også.
jada tolvon er grei "nødløsning" hvis man MÅ sove
Skjønner ikke hvordan så sinnsykt mange klarer å få hangover av Vallergan. Har brukt det så utrolig mange ganger, og fikk hangover EN gang, fordi jeg tok den alt for sent på kvelden. Tar jeg den noen timer før jeg skal sove er det aldri noe problem, og samme er det for andre jeg kjenner som tar det. Bare å ta det tidlig nok, så blir du ikke dårlig dagen etterpå.