Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3051
Vet ikke om dette er riktig kategori å legge ut på men jeg prøver meg.

Tidligere i dag ble jeg oppringt av et tilsynelatende norsk mobilnummer. Jeg tar telefonen og får beskjed av en automatisert stemme at "you are the only participant in this conference call" jeg legger på, sjekker nummeret og det ser ut som om det kommer fra et norsk byggefirma en annen kant i landet. Feil nummer tenker jeg og legger det vekk.

Så kort tid etterpå ringer der fra enda et norsk mobil nummer, når jeg svarer er det ingen på andre enden. Jeg legger på.

Så ringer det enda en gang, vel en time etterpå, dette også fra et tilsynelatende norsk nummer, jeg svarer, ingen i andre enden.

Etter dette har det ringt ca 1 gang i timen, hver gang fra et nytt, tilsynelatende norsk nummer.

Ingen av disse numrene er registrert eller knyttet til noe på google

Er det noen som har peiling hva slags scam dette kan være?

Og kan det skje noe skadelig med telefonen min fordi jeg svarte de tre gangene?

Kan legge til.at jeg sluttet å ta telefonen etter 3 gang
Sist endret av Junkhead; 8. juni 2022 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Opplevde det sjæl idag, men tar aldri telefonen når noen ukjente ringer. Nummerene er skjermet fra nr opplysningen.
Når du tar en ukjent tlf nr kan og vil det aldri gå utover din tlf eller regning! Det er når du ringer tilbake bøtene kan komme hardt

Enkelt: Det er aldri skadelig å ta imot en samtale.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Når du tar en ukjent tlf nr kan og vil det aldri gå utover din tlf eller regning! Det er når du ringer tilbake bøtene kan komme hardt

Enkelt: Det er aldri skadelig å ta imot en samtale.
Vis hele sitatet...
https://itprox.no/artikkel/21098/hac...t-mobilnummer/
Svakheter i mobile nettverks samtrafikksystemer gir både kriminelle og statlige organer muligheten til å ta en titt på din private mobil – alt de trenger er mobilnummeret ditt. Med det kan de lese meldingene dine, lytte til samtalene du har og spore deg.
Vis hele sitatet...
Så hvordan gjør de dette? Svakheten ligger i en nettverksprotokoll kalt Signalsystem 7 (SS7), også kjent som C7 noen steder i Europa og CCSS7 i USA. Protokollen brukes til å koble sammen forskjellige nettverk, og håndterer ting som oversetting av telefonnummer, meldingstrafikk, fakturering og andre back end tjenester. De aller fleste har aldri hørt om SS7, men protokollen brukes av alle de store mobilnettverkene verden over, og hvilken type mobil du har spiller derfor liten rolle.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen måte å helgardere seg mot denne svakheten, foruten å skru av mobilen. Siden metoden bruker det mobile nettverket for å overvåke enheten, og ikke GPS for eksempel, så hjelper det heller ikke å bytte mobil eller SIM kort. Telefonnummeret ditt er alt de trenger!
Vis hele sitatet...
Tviler litt på at den som ble oppringt i dette tilfellet er offer for det ganske avanserte SS7 -hacket (som og nå har noen år på nakken). Er vel heller om jeg skal gjette at det var de såkalte microsoft-svindlerne som ibland kjører masseoppringinger og så prøver seg på den/de som først tar telefonen og at trådstarter i dette tilfellet var så "uheldig" å ikke svare raskt nok.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Tviler litt på at den som ble oppringt i dette tilfellet er offer for det ganske avanserte SS7 -hacket (som og nå har noen år på nakken). Er vel heller om jeg skal gjette at det var de såkalte microsoft-svindlerne som ibland kjører masseoppringinger og så prøver seg på den/de som først tar telefonen og at trådstarter i dette tilfellet var så "uheldig" å ikke svare raskt nok.
Vis hele sitatet...
Selv script kiddies kan benytte seg av denne sårbarheten ved å bruke ferdiglagde rammeverk. Helt sjukt at dette ikke har blitt tatt i hånd om...

Glad jeg ikke har bankID på mobil
Sist endret av Søt og Uskyldig; 8. juni 2022 kl. 17:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Vis hele sitatet...
itpro(x) er ikke akkurat noen man skal se til når det gjelder fakta.

https://freak.no/forum/showthread.php?t=119447
Sist endret av meitemark; 8. juni 2022 kl. 17:44.
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Selv script kiddies kan benytte seg av denne sårbarheten ved å bruke ferdiglagde rammeverk. Helt sjukt at dette ikke har blitt tatt i hånd om...

Glad jeg ikke har bankID på mobil
Vis hele sitatet...
Trodde man måtte ha spesiell aksess jeg for og kjøre ss7-kommandoer?Som oftest bare en operatør har. Eller kanskje går og kjøpe ss7-router på ebay elns og kjøre igang?
Sitat av meitemark Vis innlegg
itpro(x) er ikke akkurat noen man skal se til når det gjelder fakta.

https://freak.no/forum/showthread.php?t=119447
Vis hele sitatet...
Innlegg fra deg i den tråden

Egentlig synes jeg det er litt synd at folk slutter som moderatorer hos itpro. ITPro i seg selv er et flott nettsted med haugevis av folk som har adskillig mer datateknisk peiling enn det som finnes her på huset og selv om jeg ikke har vært særlig aktiv på nettstedet (crewposisjonen her tar litt mer onlinetid enn de fleste vet) så har jeg mange ganger søkt etter og funnet løsninger på problemer som er i kategorien "vanskelig, selv for nerder" på itpro.

Hvis dette lærer folk at de skal ta "ultimate sannheter på nett" med en ekstra klype salt, så mener jeg at det meste gode har kommet ut av dette, men for all del, dette skal ikke gå ut over ITPro.
Vis hele sitatet...
Vært inne på litt for mange sider som du ikke bør være inne på?
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Spennende, takk for tipset.
Leste litt på SS7 hijacking, det er mer arbeid enn ROI i det. Tror det er bedre ROI i finn svindel eller fysisk gjøre innbrudd.

Om jeg ikke tar feil, om du skal hijacke på ss7 protocolln, så må du ha en fake simkort til offeret og være på samme base stasjon som offeret, som vil si en i UK umulig kan angripe deg i Oslo gjennom ss7?
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Innlegg fra deg i den tråden
Vis hele sitatet...
Den gang da hadde itpro et ganske godt itforum med mange oppegående datanerder. Drama og litt for mange konspirasjonsfolk tok knekken på det stedet.

Uansett; hvis du faktiske leser litt på de stedene itprox henter infoen sin fra (1)(2), så vil du se at det er ikke så enkelt som de beskriver, og de har ikke like mange fantastiske muligheter. Itprox-versjonen er clickbait og feilinfo.

Skal de inn på telefonen må de få brukeren til å laste ned malware.