Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3022
Akkurat kjøpt leilighet som inneholdt et gammelt dråg av en møkkete stekeovn.



Faenskapen skal byttes ut etter hvert, men i påvente av dette trenger jeg å bytte lyspæra i ovnen (Mordor). Som dere ser på bildet er det noen århundre siden tidligere eier tok seg bryet med å renvaske fandens hule.

Jeg har googlet meg frem til at lampeglass skal skrus ut, men det er dekket av fett som kan dateres tilbake til syvende far i huset og sitter BOM fast. Tro meg. Jeg har skrudd, dratt, strøket, bøyd, skreket, bønnfalt og dirtytalket.

Det er rett før jeg tar frem en hammer og knuser det pokkers glasset.

Et siste forsøk ofres likevel til at det må finnes noe fettløsende vidundermiddel som kan klare å trenge inn i gjengene for å løsne litt.. Noen tips?? WD-40? Plumbo? Dynamitt? Andre underverker?

TLDR: Trenger noe som løser opp fett/rust før jeg klikker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tjeh. Du skal lage mat i ovnen. Då utgår ting som WD40 imho.

Eg ville begynt med zalo. Det er relativt ufarleg, og ganske effektivt. Lag løsning med 1:5 elns av zalo og vatn, og dynk grundig. Om det ikkje funker er neste steg sprit. Sprit har den fordelen at det fordamper veldig kjapt.
Nyere ovner varmes jo opp til 300grader i en time for å brenne slikt faenskap.

Men hvis det er et gammelt dråg så er det kanskje litt skummelt. Zalo blanding, gnikk, zaloblanding, gnikk er kanskje beste løsningen.

Men tror änglemark serien til coop har noe økologisk fettfjerner.. Må jo være sunnere enn wd40 ihvertfall
Ovn-rens fungerer veldig bra på å løsne opp det som har blitt hardt, så jeg hadde prøvd meg på å spraye noe av det inn i gjengene. Kanskje forsøke å gni det inn med en gammel tannbørste litt etter litt? (Husk øyebeskyttelse i såfall. Helst sikkert ikke vits med d ny pære om du får nok Ovn-rens i gluggene)
Jeg hadde akkurat samme her nylig, ev. fett er sannsynligvis bare på glasset.
Her satt det veldig godt da det er tørrt metall mot glass som skapte veldig høy friksjon.
Kombinert med vanskelig å få godt tak er det bare å finne en teknikk som gir nok rå makt på rotasjonen i ritkig retning.
Rip 8-4-23
Hva med å gni på med lit aceton? Det fordamper fortog løser opp det meste av smus & fet
Takk for gode tips! Gjør forsøk utover kvelden med litt diverse vaskemidler, sprit og sinne. Forhåpentligvis kan det løses uten at det blir løsemiddel og WD40 i morgendagens lasagne.

Update dersom noen skulle slite med samme i fremtiden.

3 runder med denne sprayen (fra Jernia) - vente 10 min - spraye og mye styrke løste biffen.

Sist endret av TaterKjell; 21. april 2022 kl. 19:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her må du frem med stålull. Undrer med hvorfor ingen har nevnt dette tidligere? Eventuelt kan du legge i en bolle med bakepulver og vann. Da vil alt løsne uten problem.