Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 9126
Hei!
Jeg driver et firma som har et .no domene.
Sliter litt med en konkurent som har kjøpt opp alle andre domener med mitt firmanavn og vidresendt dem til sitt firma.

Mitt domene inneholder mitt firmanavn, og kokurenten har sitt firmanavn (.no)

Er det da noen regler som gjør at jeg kan få eiersrett over domenene som konkurenten har kjøpt med mitt firmanavn men med .com, net, org, info, eu osv som han igjen sender videre til seg selv?

La oss ta et eksempel.
Telenor kjøper Telia.com, Telia.net, Telia.eu og sender dette videre til Telenor.no.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja.

Les regelverket for .no og https://www.norid.no/no/domenekonfli...neklagenemnda/

Om det ikkje er .no-domener vedkommande har kjøpt opp er prosessen litt meir omfattande. ICANN har liknane prosess, men du må i utgangspunktet inn om ein rett først, så sivilt søksmål er fort vegen å gå, og då bør du snakke med advokat først.
Sitat av haxxor Vis innlegg
La oss ta et eksempel.
Telenor kjøper Telia.com, Telia.net, Telia.eu og sender dette videre til Telenor.no.
Vis hele sitatet...
Vel, NextGenTel eier domenet ronelet.no (telenor baklengs) og videresender det til nextgentel.no, og det har ikke Telenor giddet å gjøre noe med på 10+ år..

Sånn hvis du vil ha eksempel fra virkeligheten..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Vel, NextGenTel eier domenet ronelet.no (telenor baklengs) og videresender det til nextgentel.no, og det har ikke Telenor giddet å gjøre noe med på 10+ år..

Sånn hvis du vil ha eksempel fra virkeligheten..
Vis hele sitatet...
Det er i kategorien practical joke. Det er ingen som vil komme på å taste inn telenor baklengs for å finne telenor, og det er rimelig irrelevant eksempel. Det er nokon i NGT som har snev av humor, og nokon i telenor som har nok praktisk sans til å ikkje bry seg.

Om NGT brått hadde registrert telenor.com e.l. hadde det nok blitt bråk, for det ville vore brot på dei innarbeida rettane telenor har til namnet telenor.
Trådstarter
Om noen skriver navnet vårt baklangs gjør ikke det noe.
Men når noen bruker navnet vårt, ordrett bare med .com bak og sender det til seg selv
Kontakt en advokat, tviler på at dette er lovlig om du har dette firmanavnet registrert før noen registrerte .com domenet med samme navn.
Uvaksinert 👍
Du kommer ingen vei med dette hvis han bare videresender til seg og ikke driver med drittkasting mot deg eller bruker ditt firmanavn på sin side som de blir videresendt til. Skal man sikre seg at slikt ikke skjer så må man jo bare bruke noen 100.000 på å kjøpe opp det som er av domener, det flotte er jo at det kommer nye toppdomener neste hver dag så man kan blåse av mye penger på dette. Det beste du kan gjøre er å kontakte google og få tips av dem og kanskje kjøpe litt reklameplass slik at ditt firma kommer dukker opp når folk søker på det du selger. Hvis firma er norsk så vil jo også 90% skjønne at man bruker .no mens den resterende 10% sikkert kommer inn via google og da er det lurt å ha gode resultater på google.
Jeg kan ikke lovene, men syns ikke det høres helt ryddig ut og jeg tror du skal kunne gjøre krav på domenet.
En ting er folk som kjøper domener for å selge videre eller hvis domenet peker til noe helt urelevant for din bedrift, men når det lenker videre til en bedrift som er din direkte konkurrent tror jeg du har en sak.
Telenor-Telia argumentet over er verdt å tenke på.
Sist endret av Putresopp; 22. juni 2016 kl. 13:59.
For .no-domener gjelder ganske strenge regler og en egen klagenemnd. For .com og andre ser det ut som følgende er aktuelt:

Fra NorID sine sider: "Selv der domenenavnene ikke direkte brukes i konkurranse, kan slike registreringer stride mot generalklausulen om god forretningsskikk i markedsføringsloven § 25. Avgjørende er formålet med registreringen, og hvorvidt domeneinnehaveren var i god tro eller ei."

Det ser ut som om veien å gå er å ta dette til retten med forankring i markedsføringsloven. Du bør ha en temmelig god sak med utgangspunkt i det du har delt med oss.
Det er viktig å få gjort det raskt, lar du det gå for lenge kan motparten få 'hevd' på domenenavnet siden du ikke har gjort noe for å få det tilbake. Dermed har du stilltiende akseptert at han kan ha det.

Update: Jeg vil jo tro at det holder greit at din advokat kontakter ham eller hans advokat med trussel om rettssak. Hvis han ikke er helt idiot da, men da er det isåfall desto artigere å ta rettssaken... ;-)

Markedsføringsloven $30 er nok også grei å ha:

§ 30.Etterligning av annens produkt
I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende etterlignede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling.
Sist endret av SuperT; 22. juni 2016 kl. 14:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Et lite praktisk norsk eksempel: Skal du netthandle på Lefdal taster du vel lefdal.no ikke sant? Men det er feil. Det er et konsulentfirma som har dette navnet. Elkjeden Lefdal har adressen lefdal.com Dette har fungert bra i alle år, selvom firmaene har samme navn. Først til mølla osv.

Et annet eksempel: Både Telia og Telenor er registrert på andre domener: telenor.no, telenor.se, telenor.com ... telia.se, telia.no, telia.com

Ergo: Hvis det andre firmaet har registrert utenlandske domener før du rakk det, må du enten kjøpe dem fra ham, eller bruke litt penger på advokat som nevnt over.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg er litt usikker på hva folk har tenkt å saksøke konkurrenten for.

Er du sikker på at det ikke koster mer enn det smaker. Bare du involverer en advokat så har du brukt et sted mellom 5-10 tusen.

Hvor mye trafikk kan han egentlig få av dette? Basert på dagens tall, hvor mange kommer inn via et Google-søk? Hvor mange av de som går direkte hadde tidligere kommet fra et Google-søk? Jeg tror du fort vil se at det ikke nødvendigvis er så mye trafikk som går til han ene og alene på grunn av dette.

Det er nok bedre å investere pengene i en langt bedre nettside enn han. Sørge for at du kommer høyt opp på alle de relevante søkeordene og utby han på alle Google AdSense-annonser.
Jeg ville heller gått for å shame dem i media, hvis bedriftene har en viss størrelse har et slikt dirty tricks nyhetsverdi.

Ellers er deezire en meget fornuftig mann.

Når det er sagt bør enhver bedrift med omsetning større enn en pølsebod registrere både .no og .com (og gjerne et par til).
Sist endret av fuzzy76; 23. juni 2016 kl. 13:05.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
<?=getUserTitle()?>
Noen domene registrarer kan man kontakte ang. domain name dispute, der noen har direkte kjøpt ett domene som du kunne brukt, og de bruker det for å hemme din virksomhet.
Dette gjorde jeg for en client i Spania, der kunden min var ett motorshow, og ett annet motorshow hadde kjøpt domenet til min klient. Dog, de linket det ikke til sin egen bedrift, men de hadde lagt ut domenet for salg, og brukt bilder fra min klient.
Jeg kontakter registrar, fremviste eierskap dokumenter, så var problemet løst i løpet av ett par uker
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nei det er ikke mulig. Du må enten overtale han til og selge (blir som regel en høy pris) eller hvis han glemmer og ha riktig kontaktinfo registrert (regler for .no er strengere enn de fleste topp-nivå domener) eller er for sein ute med og betale årsavgit. Da vil domene bli sletttet og kan registereres på nytt, første mann til mølla. Jeg eier selv et web / IT firma og videreselger tjenaester i samarbeid med Domeneshop.

Bare send meg en melding om du har spørsmål om domener eller webhosting.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av ahdre82860 Vis innlegg
Nei det er ikke mulig. Du må enten overtale han til og selge (blir som regel en høy pris) eller hvis han glemmer og ha riktig kontaktinfo registrert (regler for .no er strengere enn de fleste topp-nivå domener) eller er for sein ute med og betale årsavgit. Da vil domene bli sletttet og kan registereres på nytt, første mann til mølla. Jeg eier selv et web / IT firma og videreselger tjenaester i samarbeid med Domeneshop.

Bare send meg en melding om du har spørsmål om domener eller webhosting.
Vis hele sitatet...
Det er jo direkte feil det du skriver.

Domenedisputer, herunder hvor noen har tatt andres firmanavn, er ikke ukjent og ihvertfall ikke umulig.

https://www.norid.no/domenekonflikte...domenenavn.pdf

Den som registrerer et domenenavn under .no er selv ansvarlig for at registreringen ikke er i
konflikt med tredjemanns rettigheter til varemerker, foretaksnavn eller andre navnerettigheter
Vis hele sitatet...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Dette gjelder alle andre TLD en .no. Og dermed gjelder regelverket satt for de aktuelle top domenene. Prosessene er beskrevet her og kan bli ganske omfattende. Om du eier rettighetene til firmanavnet såxstår du selvsagt sterkere en om firmanavnet er et vanlig navn. Er det navnlikheter mellom firmaene taler det ikke til din fordel.

https://www.icann.org/resources/pages/help/dndr/udrp-en
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Et lite praktisk norsk eksempel: Skal du netthandle på Lefdal taster du vel lefdal.no ikke sant? Men det er feil. Det er et konsulentfirma som har dette navnet. Elkjeden Lefdal har adressen lefdal.com Dette har fungert bra i alle år, selvom firmaene har samme navn. Først til mølla osv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en god sammenlikning med trådstarter sitt tilfelle. Det du snakker om er to firmaer i hver sin bransje som opererer under samme navn, noe det er tatt høyde for i lovene om varemerker.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Et lite praktisk norsk eksempel: Skal du netthandle på Lefdal taster du vel lefdal.no ikke sant? Men det er feil. Det er et konsulentfirma som har dette navnet. Elkjeden Lefdal har adressen lefdal.com Dette har fungert bra i alle år, selvom firmaene har samme navn. Først til mølla osv.
Vis hele sitatet...
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Det er ikke en god sammenlikning med trådstarter sitt tilfelle. Det du snakker om er to firmaer i hver sin bransje som opererer under samme navn, noe det er tatt høyde for i lovene om varemerker.
Vis hele sitatet...
I tillegg så er de opprinnelig samme firma før lefdal installasjon solgte vareutsalget til elkjøp på midten av 90 tallet.