Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5164
Jeg leter etter en billig løsning på sjøkart i båten. Jeg vurderer å kjøpe et billig nettbrett fra kina og bruke en sjøkart app. Og bruke sim-kortet fra telefonen min når jeg kjører båten. Jeg har ikke smartphone, hvis ikke hadde jeg bare brukt det til å begynne med.
Dette er nettbrettet jeg har tenkt på: http://www.dx.com/p/a13-7-capacitive...6#.V1_66KJWKVI

Vil dette funke?

Jeg har både sigarettenneruttak og usb å ta strøm fra i båten, så batterikapasitet er ikke noe viktig.
Fungere til hva?

Nå vet vi ikke hvilken båt du har eller hvor mye erfaring du har med å kjøre båt, men ett nettbrett har sjeldent de samme egenskapene som en dedikert kartplotter til båt har.

Om det kan fungere? Tja. Anbefalt? Nei.
Om alternativet er det der, så fungerer det like så godt å ikke ha "kartplotter" i det heletatt.

Enten kjøper du sikkelig eller så kjøper du papirkart.
Trådstarter
10 0
Den er mest for å navigere når det er mørkt, samt ha oversikt over eventuelle skjær når jeg er på ukjente steder.
Det er snakk om en gammel 23 fot snekke.
Da kjøper du deg en skikkelig kartplotter i stede for nettbrett, eller i tillegg til nettbrett.

Å navigere i mørket på steder du ikke er kjent i med ett nettbrett er som å be om problemer. Plutselig er det saltvann i kontakten, kalde fingre som ikke fungerer på skjermen, for sterkt lys, for mye gjenskinn, for treig oppdatering osv osv.

Her er det mye å velge i: http://www.seatronic.no/kartplotter-...ottere-c-235_2
Hadde jeg skulle krysset et hav eller hatt langt høyere marsjfart hadde jeg nok heller brukt noe annet, men i en gammel snekke som sikkert har maksfart på 5-6 knop og uansett bare vil seile innaskjærs så ser jeg ikke det helt store problemet med å bruke en tablet og navionics eller lignende til navigasjon.

Har seilt rundt i flere båter (på 50-60fot, som greit klarer 10-12knops fart) hvor kartplottere har vært idiotisk plassert nede i salong, og bare brukt en ipad + vanntett case oppe på dekk med Navionics og Marine Traffic når vi har seilt fra bar til bar gjennom hele middelhavet. Det har vært null problem både på dagtid og på natten, mellom øyer, gjennom trange sund og både solskinn og kuling.

En kartplotter erstatter uansett ikke godt, gammeldags sjømannskap. Så man kan heller bruke tiden sin på å lære seg å lese sjømerker enn å betale blodpris for fancy elektronikk.
Sist endret av liasis; 14. juni 2016 kl. 17:01.
Nåja, jeg kjenner en som jobber som Statslos med en cabin cruiser med et par millioner (36 fot hvis jeg husker korrekt), og etter å ha brukt iPad med kartprogram til bruk på flybridgen så ble det kjapt til at han sluttet helt å bruke og oppdatere kartplotteren.. Hvis en statslos velger å bruke en iPad foran en 40k kroners kartplotter så må det vel være greit nok til en 23 fot snekke. Papirkart bør man ha uansett hvilken elektronikk man går for..
Men nå har ikke han dette som det eneste navigasjonsverktøyet heller...?

Nettbrett i båt er helt ypperlig. Men som eneste verktøy, og ikke minst det BILLIGSTE man klarer å få tak i som er utdatert allerede før det havner i postkassen - er det helt idioti.

For det første så vil en normalt priset kartplotter tåle saltvann, tåle fuktighet, være lesbar i lys, kunne dimmes ned på nattestid, ha en nøyaktig GPS posisjon(nettbrett og mobiler gjetter ofte - derfor virker de raskere), tåle bevegelser, ha bred innsynsvinkel, tåle høy temperatur, takle lav temperatur og tåle kraftige slag. Dette gjør ikke ett nettbrett over tid. Hvertfall ikke ett til 400 kr!

Det handler ikke om hvor langt eller hvor fort man skal gå, alltid. Jo fortere og lengre en skal gå jo høyere krav må en stille til utstyret sitt. Men selv for ei gammel snekke som skal brukes i nærområde er risikoen der for at noe går galt. Og det er når ting går galt eller ikke helt etter planen utstyret må kunne levere det lille ekstra.

Som eneste navigasjonsmiddel i båten er nettbrett og mobiltelefon helt idiotisk. Som ett tillegg til kart/kompass eller annen kartplotter, helt supert.

For å sammenligne. Det er en grunn til at mobiltelefon ikke blir anbefalt som eneste kommunikasjonsløsning på sjøen, men at det anbefales på det sterkeste å ha en VHF i tillegg. Det er fordi telefonen i seg selv er genial til alt det den gjør, men den har sine svakheter på sjøen, og bruker man den som den eneste kommunikasjonsløsningen i nød så vil man fort oppleve problemer.
Sammenligningen din passer ikke på en flekk. Kartplotteren bruker GPS, det samme gjør nettbrettet og mobilen. Det finnes kartplottere som også estimerer posisjon med kun hjelp fra GPS. Det finnes dårlige nettbrett og dårlige sjøkart på lik linje med dårlige kartplottere og dårlige kart til kartplottere.

VHF kan ikke sammenlignes med 3G/4G. Det er helt andre teknologier/standarder, helt andre sendestyrker, for ikke å glemme at en VHF ikke trenger basestasjon.

Har man papirkart (og klarer å bruke de) så har man egentlig det man trenger, om det elektroniske hjelpemiddelet som kommer i tillegg da er kartplotter eller nettbrett er akkurat det samme. Du får kjøpt dyre og dårlige kartplottere og du får kjøpt billige og gode nettbrett med billige og bra sjøkart, og vice versa. Uansett hva du går for, legg litt research i å finne noe som er bra istedefor å sitte med med fanboytankegang og tro at alle kartplottere slår alle nettbrett med sjøkart..
Nei, GPS er ikke det samme som GPS. Det er forskjeller ute og går og der hvor en kartplotter har høy nøyaktighet kan man oppleve at nettbrettet "gjetter" uten at man klarer å se det(for stort sett stemmer det).

Eg er enig med deg i at en og skal ha papirkart, og deretter kommer en elektronisk løsning på toppen. Og har man papirkart så gidder eg ikke å diskutere kartplotter vs nettbrett for da driter eg i det. MEN, dersom det elektroniske verktøyet er det eneste verktøyet så kommer eg aldri til å anbefale noen noen gang å velge nettbrett. Dessverre opplever eg det at det er nettopp det som skjer - at det elektroniske navigasjonsverktøyet er det eneste navigasjonsverktøyet i båten.

Nei VHF kan ikke sammenlignes - men mange tror det og velger å benytte seg av det som den eneste kommunikasjonsløsningen på sjøen. DET kan sammenlignes.
En snekke i 5 - 6 knop bruker fortsatt overraskende lang avstand på å stoppe, så det aller beste er alltid å ha noen som kan sitte i baugen å speide. Norsk skjærgård er ikke hvilken som helst skjærgård, og det finnes utallige grunner og skjær som ikke er markert.

Jeg har brukt Gulesider sitt sjøkart på telefon når vi har vært utpå (dagtid), for å finne grunner ift. dykking og ankring. Da har vi også hatt ekkolodd for å sjekke dybde, men posisjonen har stemt overraskende bra.

Om du planlegger å cruise landet rundt med snekken din på nattestid, kjøp en kartplotter. Om du i et engangstilfelle skal gjennom et trangt sund du ikke kjenner til, reduser fart og ha med deg en kompis. Et gratis sjøkart kan til nøds hjelpe, men bør ikke brukes som eneste hjelpemiddel. Det kan nesten virke litt som du planlegger et lengre seilas, alene på nattestid, og håper å kunne navigere ved hjelp av et billig nettbrett. Siste setning er satt på spissen, men å grunnstøte på nattestid koster fort livet til passasjerene ombord.
Sist endret av petterdass; 14. juni 2016 kl. 19:45.
Trådstarter
10 0
Toppfarten på båten er rundt 6 knop, så det er ikke en speedbåt akkurat. Jeg har sjøkart liggende i båten, men det er ganske tungvindt å rulle ut et kart som er over en meter bredt når jeg er alene i båten.

Jeg hadde en kompis ombord her om dagen som har en Samsung Galaxy S4 med sjøkartet fra gule sider. Det fungerte veldig bra, og det var mye lettere enn å bruke papirkartet. Jeg har egentlig bestemt meg allerede for å kjøpe et nettbrett for å bruke i båten, men spørsmålet er vel heller om den jeg linket til ville fungert til mitt bruk?

Jeg har ikke peiling på mobil og nettbrett, er det sånn at sjøkartappen fra gule sider har noen minimum requirements som nettbrettet jeg linker til ikke oppfyller?
Siden nettverket ikke har 3G/4G innebygget, så må du ha WiFi til det. Enten ved hjelp av mobilt bredbånd / ICE-router eller å dele hotspot fra mobilen din (Hvis mulig).

ICE er å anbefale på sjøen, siden du kan montere ekstern antenne og få ennå bedre dekningsforhold.

Nettbrettet ellers bør være i stand til å drive gulesider sitt kart så godt som problemfritt.

Bør se om du finner en form for beskyttelse til den, slik at den bedre tåler vann og støt/slag.


Om nettbrettet klarer å oppdatere seg ved hjelp av GPS på en god måte, er mer usikkert. Så du bør belage deg på å ha lokalkunnskaper gode nok til å vite hvor du er og lett kunne zoome inn på området for å se etter evt farer i sjøen.
Så vidt jeg kan se har ikke nettbrettet du linket til GPS/GNSS, det mangler på mange av de billigste nettbrettene, og er noe du MÅ ha om du skal bruke brettet som kartplotter. Internettilgang på en kartplotter har du ikke behov for, kart kan du laste ned på forhånd. Usikker på om Gule sider appen fungerer offline, men det finnes flere andre gratis apper/kartpakker som bruker samme kartgrunnlag. Flere nettbutikker selger Lenovo Tab 3 A7 til 799, ville heller satset på noe slikt med en enkel vanntett kartmappe utenpå.