Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4035
Jeg har en ordre jeg tenker å gjøre, men den koster NOK 361. Irriterende, bare 11 kr fra tollgrensen!

Men, hva vil dette koste meg egentlig, noen som kan dette? Jeg ser av Importkalkulator at det vil koste kr. 20,22 i toll, og 95,30 i MVA. Men, er det ikke noe pluss pluss på selve fortollingen?
Om jeg ikke tar feil, så kan tollpost evnt kreve gebyrer for selve fortollingen. Sist gang jeg fikk ordre fra utlandet var gebyren høyere enn momsen.
Trådstarter
I know, mener å huske at jeg mistet munn og mæle en gang jeg hadde oversett tollgrensen litt. Det var så mye ekstra gebyrer enn selve toll og mva, at det utgjorde mange hundre kroner.

Nei, gidder ikke gamble. Jeg kan dele ordren inn i to, selv om frakten er dyr, er det uansett billigere enn avgiftene her om pakken blir plukket opp. Noe den garantert blir.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om selger inkluderer MVA i salsprisen (i.e. førehandsbetaler den for deg) får du stortsett ingen ekstra gebyr ved import.

Det har vorte vanleg i det siste, med m.a. Ebay som har pusha på.
Spør om selger kan sende som "gave / gift" og da kan man handle for kr 1000..
Uvaksinert 👍
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om selger inkluderer MVA i salsprisen (i.e. førehandsbetaler den for deg) får du stortsett ingen ekstra gebyr ved import.

Det har vorte vanleg i det siste, med m.a. Ebay som har pusha på.
Vis hele sitatet...
Ja, global shipping program til ebay er ganske fint på det der. Blir ikke disse horrible avgiftene som andre plutselig kan legge på. Men det er en del begrensninger på hva man kan kjøpe for det er en del kriterier selger må oppfylle for å kunne benytte seg av dette.
Dersom pris inklusiv frakt er kr. 361,- så må du betale 25% mva som blir kr. 90,25. I tillegg å skal dem som krever inn momsen ha et gebyr som kan ligge på ca. 110-160,-. Dersom du går inn på toll.no å forhåndsbetaler momsen så slipper du dette gebyret. Imidlertid så er det veldig stor sjangs for at du slipper unna å betale noe som helst. Vet ikke hvorfor, men jeg trur det er dårlig kontroll på dette.
Svært sjelden jeg opplever å få fortollet sendinger i det hele tatt, men de gangene jeg har fått det, har pakkene vært sendt med f.eks UPS eller DHL.
Disse liker å ta seg jævlig godt betalt for å fortolle den for deg. Vi snakker 200-300 kr bare i importgebyr + 25% mva på varene du har kjøpt.
Derfor unngår jeg å bruke slike budselskap så mye som mulig. Det hjelper ikke på prisen at sjåførene deres ofte er tilbakestående og ikke klarer å møte opp på døra di heller (som du betaler for). Oppfordrer egentlig til boikott av disse latterlige overprisede selskapene, de klarer jo ikke gjøre jobben de lover.

Et gyldent triks er jo å få selger til å markere lavere verdig på pakka (så og si alle på ebay er villige til dette). Eller som nevnt over, send som "gift".
Sitat av minimastros Vis innlegg
Spør om selger kan sende som "gave / gift" og da kan man handle for kr 1000..
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikke "handle" for 1000 kroner hvis det er gave. En gave er det kun hvis pakkens verdi er under 1000 norske kroner og du får den tilsendt som gave (altså ikke noe du betaler for) fra en privatperson.
Selv hvis selgeren er villig til å sette sitt navn på pakken istedefor selskapets logo etc så kan det sjekkes opp imot valutaregisteret om du faktisk sendte penger til den privatpersonen som sender pakken.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
[...] så kan det sjekkes opp imot valutaregisteret om du faktisk sendte penger til den privatpersonen som sender pakken.
Vis hele sitatet...
Fortell meg mer om dette valutaregistret.

Så vidt jeg veit kreves det rettskjennelse for å sjekke noens kontobevegelser. Jeg har selv vært involvert i en sak hvor det var snakk om en halv kilo hasj import, og selv ikke da fikk de rettskjennelse, og måtte rett og slett spørre meg om lov til å sjeke.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Fortell meg mer om dette valutaregistret.

Så vidt jeg veit kreves det rettskjennelse for å sjekke noens kontobevegelser. Jeg har selv vært involvert i en sak hvor det var snakk om en halv kilo hasj import, og selv ikke da fikk de rettskjennelse, og måtte rett og slett spørre meg om lov til å sjeke.
Vis hele sitatet...
Ingen rettskjennelse kreves for å sjekke om du har transaksjoner registrert i valutaregisteret.

Ifølge Grenaker bruker Tollvesenet valutaregisteret aktivt innenfor alle kontrollområder som Tollvesenet forvalter, for eksempel for å verifisere om verdien som blir oppgitt ved fortolling, er riktig.

Altså kan Tollvesenet dobbeltsjekke om verdien du oppgir ved fortolling av en vare kjøpt i utlandet, faktisk er riktig.
Vis hele sitatet...
Kilde: DB.no (et av de øverste søkeresultatene på Google btw)
Sist endret av caperno; 24. mai 2016 kl. 16:46.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Svært sjelden jeg opplever å få fortollet sendinger i det hele tatt, men de gangene jeg har fått det, har pakkene vært sendt med f.eks UPS eller DHL.
Disse liker å ta seg jævlig godt betalt for å fortolle den for deg. Vi snakker 200-300 kr bare i importgebyr + 25% mva på varene du har kjøpt.
Derfor unngår jeg å bruke slike budselskap så mye som mulig. Det hjelper ikke på prisen at sjåførene deres ofte er tilbakestående og ikke klarer å møte opp på døra di heller (som du betaler for). Oppfordrer egentlig til boikott av disse latterlige overprisede selskapene, de klarer jo ikke gjøre jobben de lover.

Et gyldent triks er jo å få selger til å markere lavere verdig på pakka (så og si alle på ebay er villige til dette). Eller som nevnt over, send som "gift".
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg. DHL er den aller verste av dem alle. Jeg kommer til å boikotte DHL resten av mit liv.