Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1105
Mens jeg skriver dette ransaker MP rommene på menigforlegningen der jeg tjenestegjør. Det jeg lurer på er hva de har rett til å gjennomsøke, hva de må spørre meg om lov til og generelt alle rettigheter jeg måtte ha.
Ikke det at jeg har noe å skjule, men liker å være obs på rettighetene mine.

Vennligst avstå fra å slenge ut ville påstander hvis du ikke har kilder på disse.
De har rett til å ransake deg og rommet.
Takk for svar.
Kunne du dog utdype og evt. ligge til kilde? Kan de kreve at jeg åpner mitt låste skap? Kan de klippe det uten samtykke?
Sitat av Vådeskudd Vis innlegg
Takk for svar.
Kunne du dog utdype og evt. ligge til kilde? Kan de kreve at jeg åpner mitt låste skap? Kan de klippe det uten samtykke?
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt deres eiendom?
Sitat av hotline Vis innlegg
Det er vel strengt tatt deres eiendom?
Vis hele sitatet...
Det militære utstyret er deres ja, men det er jo ikke det de vil gjennomsøke. Det er eventuelle sivile effekter jeg har i samme skap som vil være interessante, og de er vel strengt tatt min eiendom.
Lov om politimyndighet i det militære forsvar.

Relevant forskrift.

Der har du det du trenger å vite, forøvrig burde et MP-befal eller lignende ha informert dere om dette iløpet av de første dagene i tjenesten.

Om du føler du/dere har blitt urettferdig behandlet ta det opp med troppstillitsvalgt, bataljonstillitsvalgt eller høyere tillitsvalgt person (område e.l.), evt om det ikke fungerer og du/dere mener det fortsatt er gjort urett tar du/dere kontakt med ombudsmannen for Forsvaret.

Forøvrig er det litt vanskelig uten at du sier mer om situasjonen, er det ransaking på bakgrunn av mistanke om narkotika, tyveri? Er dere langt ut i tjenesten?

Dine sivile gjenstander er dine, men det betyr ikke at der er tillat å ta med f.eks narkotika inn i leiren, skarp ammo e.l. Kan være det de er på utkikk etter.
Sist endret av Anoman; 1. april 2014 kl. 16:43.
Takk for mye relevant hjelp!
Har ikke fått vite noe om bakgrunnen for ransakingen på tross av at vi spurte. Jeg er personlig 8-9 mnd ut i tjenesten, men skal være samme sted i totalt to år da jeg er lærling.
Sitat av Vådeskudd Vis innlegg
Takk for mye relevant hjelp!
Har ikke fått vite noe om bakgrunnen for ransakingen på tross av at vi spurte. Jeg er personlig 8-9 mnd ut i tjenesten, men skal være samme sted i totalt to år da jeg er lærling.
Vis hele sitatet...
Merkelig at de ikke har informert dere om det, ikke nødvendigvis i forkant. Men når jeg var ikke fikk vi i etterkant vite hvorfor det ble gjennomført.

Om du ikke får tak i noen tillitsvalgte eller befal som vil si noe ved din avdeling kan du ta kontakt med tillitsmannsordningen for å høre hva deres rettigheter er.
Se www.soldaten.no
Det kalles en militær inspeksjon, ikke ransaking. Mil insp brukes både av forebyggende grunner, og dersom det foreligger mistanke om noe. Mp kan ikke iverksettes på eget initiativ, det må være kompanisjef /eller høyere som ønsker det. Du har fått rettigheter. Normalt sett følger det en tmo med mp, slik at det er uavhengige vitner. Åpner du ikke klippes låsen din.

Her er et skriv fra generaladvokaten som omhandler mil insp:https://www.google.no/url?sa=t&sourc...vQhqiDzTqNT4lg