Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 12332
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Hei jeg vil helst unngå at foreldrene mine skal finne ut at jeg har handlet noen ting på nettet. (Sier ikke hva, men du kan jo tenke deg deg hva det er... ) Jeg vet at de har oversikt over brukskontoen min og kan se beløpet jeg har på den, samt loggen. Hvordan kan jeg fjerne dette uten å være over 18?. Hvis ikke det går an hvordan kan jeg kjøpe det uten at det kommer opp på loggen? takk!

EDIT: btw beløpt er så stort at det merkes
Sist endret av lurvelen; 14. juni 2013 kl. 16:31.
Ta ut mindre summer over litt tid, eventuelt alt og bare si at du liker å ha litt kontater liggende. Kjøp spendon, bruk det for å bestille.
Sist endret av anonym70908; 14. juni 2013 kl. 16:32.
Enkleste vil jo være å kjøpe Visa SpendOn på nærmeste 7eleven / Narvesen, da vil ingen kunne finne ut av hva du har bestilt.
I DnB nettbank kunne jeg før jeg var 18 gå inn der og fjerne foreldrene mine sin mulighet til å ha innsyn i kontoen min. Let etter noen innstillinger e.l. i nettbanken din, så kanskje du kan få fjernet det
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arkanor Vis innlegg
Ta ut mindre summer over litt tid, eventuelt alt og bare si at du liker å ha litt kontater liggende. Kjøp spendon, bruk det for å bestille.
Vis hele sitatet...
Tenkte på dette jeg også, altså det med å ta ut litt og litt, men vill heslt kjøpe asap. men hvis det ikke er noen andre muligheter, gjør jeg nok dette

Sitat av vikke123 Vis innlegg
I DnB nettbank kunne jeg før jeg var 18 gå inn der og fjerne foreldrene mine sin mulighet til å ha innsyn i kontoen min. Let etter noen innstillinger e.l. i nettbanken din, så kanskje du kan få fjernet det
Vis hele sitatet...
Det er noe som dette jeg var ute etter ja, husker du hvor det var, under hvilke innstillinger?
Sitat av lurvelen Vis innlegg
Tenkte på dette jeg også, altså det med å ta ut litt og litt, men vill heslt kjøpe asap. men hvis det ikke er noen andre muligheter, gjør jeg nok dette



Det er noe som dette jeg var ute etter ja, husker du hvor det var, under hvilke innstillinger?
Vis hele sitatet...
Nei, dessverre begynner dette å bli noen år siden, men du kan evt. ringe DnB på 04800
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Trådstarter
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Nei, dessverre begynner dette å bli noen år siden, men du kan evt. ringe DnB på 04800
Vis hele sitatet...
Regner med at de kommer med moralpreken om at du må ha foreldrene's tilatelse...
Sitat av lurvelen Vis innlegg
Regner med at de kommer med moralpreken om at du må ha foreldrene's tilatelse...
Vis hele sitatet...
Jeg tror de kommer til å hjelpe deg, slik som profesjonelle pleier å gjøre. Vil tippe de trenger tillatelse, eller ihvertfall si ifra til foreldrene dine at du vil fjerne overvåkingen.
Sist endret av Xernox; 14. juni 2013 kl. 17:11.
Problemet er vell at slikt ikke går, da kontoen din står i foreldrene dine sitt navn
Er foreldre/verger som må gi fra seg retten til tilsyn/disponering av konto. (Slik er det hvertfall i banken jeg jobber nå, og banken jeg jobbet i tidligere, mulig det ikke er slik i DNB, men tror dette er normen nå til dags)

Alt du bruker kortet ditt på kommer på kontoutskriften, skal noe kjøpe noe du ikke vil ha på utskriften må det gjøres med kontanter, ta ut av minibank å kjøp et spendOn.
Skyt meg hvis jeg tar feil, men blir ikke bare hadel over nettet ført opp som VISA, ikke noen nettadresse eller lignende?
Sitat av larvikmann Vis innlegg
Skyt meg hvis jeg tar feil, men blir ikke bare hadel over nettet ført opp som VISA, ikke noen nettadresse eller lignende?
Vis hele sitatet...
Det står en infolinje under "Visa varekjøp" som:

-www.netflix.com, -PayPal *(ebay selgernavn), -PayPal Steam Games, -PayPal DealExtreme
Sist endret av Fekillix; 14. juni 2013 kl. 19:14.
Spesielt at foreldrene dine går gjennom hva du bruker penger på. Du får ikke lov å fjerne dine foresatte som disponent av kontoene dine før du fyller 18 år. Det du kan gjøre er å bli kunde i en bank dine foreldre ikke benytter. De vil likevel disponere kontoen din juridisk sett, men de må kontakte banken for å få kontoutskrifter. Den Danske Bank gir deg vanlig VISA-kort så fremt de får fullmakt fra dine foresatte.

Sitat av larvikmann Vis innlegg
Skyt meg hvis jeg tar feil, men blir ikke bare hadel over nettet ført opp som VISA, ikke noen nettadresse eller lignende?
Vis hele sitatet...
Nei, det står navn på selskapet som trekker deg.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Skal være en knapp som heter "vis/endre disponenter av konto" eller lignende. Der kan man fjerne eller legge til disponenter av kontoen, slik at du kan fjerne dine foreldre derifra. Dette går riktignok ikke hvis kontoen er i deres navn, siden du er under 18 år.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Spesielt at foreldrene dine går gjennom hva du bruker penger på.
Vis hele sitatet...
De går ikke igjenom, men det står saldo på netbanken, la oss si den er på 4 tusen dags dato. så plutselig neste gang far skal betale en regning, el lingnende er den på 1200 kr da vekker det jo oppmerksomhet

Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Skal være en knapp som heter "vis/endre disponenter av konto" eller lignende. Der kan man fjerne eller legge til disponenter av kontoen, slik at du kan fjerne dine foreldre derifra. Dette går riktignok ikke hvis kontoen er i deres navn, siden du er under 18 år.
Vis hele sitatet...
Jeg har en som heter, vis/skjul/endre kontonavn, men skjul er bare på min egen netbank ikke på andres, altså den skjules bare på mitt "display"

Sitat av PodeN Vis innlegg
Er foreldre/verger som må gi fra seg retten til tilsyn/disponering av konto. (Slik er det hvertfall i banken jeg jobber nå, og banken jeg jobbet i tidligere, mulig det ikke er slik i DNB, men tror dette er normen nå til dags)

Alt du bruker kortet ditt på kommer på kontoutskriften, skal noe kjøpe noe du ikke vil ha på utskriften må det gjøres med kontanter, ta ut av minibank å kjøp et spendOn.
Vis hele sitatet...
Har aldri brukt spendOn, men blir de akseptert av de fleste netbutikker? Er det et slags Visa kort eller er jeg helt på jordet?

Sitat av Settoz Vis innlegg
Problemet er vell at slikt ikke går, da kontoen din står i foreldrene dine sitt navn
Vis hele sitatet...
står vell i mitt navn. Jeg må ihvertfall taste inn mitt personnr. for å komme inn. Kan den stå på begges navn?
Sist endret av lurvelen; 14. juni 2013 kl. 20:02.
Sitat av lurvelen Vis innlegg
Har aldri brukt spendOn, men blir de akseptert av de fleste netbutikker? Er det et slags Visa kort eller er jeg helt på jordet
Vis hele sitatet...
Neida, det er et forhåndsbetalt VISA-kort. Kan brukes hvor enn du kan bruke SpendOn.
Du vil aldri klare å skjule det. Du må fnne på noe annet lurt. Hva med kredittkort?
1: http://bildr.no/thumb/1639399.jpeg
2: http://bildr.no/thumb/1639401.jpeg
3: http://bildr.no/thumb/1639402.jpeg
4: ????????
5: Profitt!
Sist endret av Rusmisbrukeren; 14. juni 2013 kl. 22:00.
Ta ut smått og smått, og få en annen person til å fysisk overføre betalingen din. Samtidig som denne personen får cash i sin hånd?
Hva har du kjøpt?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Selv om moren min disponerer kontoen min så betyr ikke det at de har oversikt over hva som skjer der...
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Når man disponerer en konto har man tilgang til den i nettbanken og oversikt over transaksjoner (på samme måte som eier av konto). Disponenter av konto kan enkelt fjernes i nettbanken.
Sist endret av Sk!ppy; 15. juni 2013 kl. 17:32.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Når man disponerer en konto har man tilgang til den i nettbanken og oversikt over transaksjoner (på samme måte som eier av konto). Disponenter av konto kan enkelt fjernes i nettbanken.
Vis hele sitatet...
Også for folk under 18?

Sitat av Legevakten Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke valget "disponenter" på nettbanken siden jeg er under 18 :P
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Jeg hadde mulighet til å slette disponenter som jeg ville når jeg var under 18. Om du ikke har valget kan du vel ta en telefon til banken på mandag?
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Funker ikke når du er under 18 (?)
Hjelper vell heller ikke å endre bank til noe foreldrene dine ikke har, da man kan bruke samme kodebrikken til alle banker?