Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 918
Hadde planer om å installere Linux på maskinen min hjemme, har hørt at det skal gå å kjøre Linux på en egen harddisk ved siden av å kjøre f.eks Windows. Har prøvd både Red Hat 9.0 og Mandrake 10.0 og fikk forskjellige feilmeldinger under installasjonen... Jeg sitter på en maskin med 2 harddisker... på den ene har jeg Windows XP og alle de andre tinga mine... den andre har jeg formatert og er helt tom for partisjoner og møkk... Men under installasjonen av Red Hat fikk jeg beskjed om at den ikke fant hardiskene mine. Feilmeldingen kom da jeg skulle velge mellom å partisjonere hardisken selv eller la Red Hat gjøre det selv... Jeg prøvde først manuell og deretter automatisk, begge gangene fikk jeg samme feilen...


Noen som har bedre greie på dette enn meg som vil være så vennlige å hjelpe til litt?
Hvilken feilmelding fikk du under Mandrake-installasjonen da?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Det skulle ikke være noe problem, eneste jeg kan tenke meg som får Linux til å klikke slik er att du bruker sata disker..
Opprinnelig postet av Marjo
Hvilken feilmelding fikk du under Mandrake-installasjonen da?
Vis hele sitatet...
det husker jeg ikke desverre, husker bare at den hang seg når den skulle søke etter drivere for hardwaren, også sto den å gjorde niks og ingenting i 1 time for så å gi meg en melding om at installasjonen ikke ble fullført pga en feil
Opprinnelig postet av z10an
Det skulle ikke være noe problem, eneste jeg kan tenke meg som får Linux til å klikke slik er att du bruker sata disker..
Vis hele sitatet...
sata? har en Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM og en Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM
Prøv å installer i Text-mode (velg når du booter), så kan du se hva som går i dass.
okay... da skal jeg prøve detta når jeg kommer meg hjem fra skolen takker!
Opprinnelig postet av alfie
sata? har en Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA 8MB cache 7200RPM og en Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM
Vis hele sitatet...
sata er vel s-ata da..
så det vil ikke funke uansett om jeg gjør det i text mode, fordi linux ikke fixer å jobbe med sata hd'er?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jo det vil funke, men vil anbefale at du tester tekst modus iogmed at du får sjekka errorene skikkelig..

Det kan hende du har nødt til å bruke et spesiellt boot image når du installerer som har støtte for s-ata diskene dine..
okay... men jeg har ikke veldig peiling på hva et boot image er osv... er det en internett side med litt info om dette eller er det "sånn man må finne ut sjæl"?

Takker for all hjelp
okay.. nå fant jeg selvfølgelig feilen på hvorfor installasjonen ikke fant harddiskene mine... man må jo velge drivere manuelt :S

problemet nå er at jeg ikke vet hvilke drivere som er til harddiskene mine... noen som har litt greie på dette?