Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 5946
I det siste har jeg fått en del henvendelser fra arbeidsgivere på linkedin. Det er selvsagt mye som åpenbart er sendt til mange andre, men et par av de virker til en viss grad siktet direkte til meg fra anerkjente selskaper. Det virker imidlertid litt rart at disse selskapene skal "headhunte" meg, basert på at de er store selskaper fra silicon valley og jeg kun har en veldig liten arbeidsgiver fra bergen på cv'en. I og med at de som har tatt kontakt bare har vært halvveis interessante har jeg ikke tatt noe videre kontakt med dem, fordi intervjuprosessene er såpass omfattende at jeg ikke har så lyst til å starte på det uten å være 100% interessert i jobben. Det jeg lurer på om det er noen som har erfaring med slik rekruttering? Er dette noe de sender fordi de er spesielt interessert i meg som kandidat eller er det bare teppebombing av mulige kandidater for å ansette flest mulig?
Du, det er ikke bare spam da?
Brokkoli!
lor3ntz's Avatar
Trådstarter
Det er jo det jeg lurer på, som sagt er det mange som er åpenbart spam, men noen virker ganske legit. Er ikke superkeen på å legge ut meldingene her, men kan sende på pm hvis det er av interesse ?
Er noe for godt til å være sant så er det som regel det.
Det er nok 90% sjangse for at det bare er spam.
(ser på reddit at det er en del som har blitt ansatt i forskjellige firmaer rundt om i USA via linkedin, men de har da vært bosatt i USA og har lagt inn spesielle keywords for at det skal være lettere for arbeidsgivere)
Spam blir smartere og smartere det også så at det kan virke som de sikter seg inn etter deg kan stemme.
Sjekk avsender og sjekk opp firmaet, send en mail til firmaet og hør om de har sendt deg jobbtilbud eller noe slikt om du er virkelig usikker.

Altså tenk igjennom det, hvorfor skal en stor bedrift i silicon valley ville ansette deg som kun har en jobb på CV'en og som sikkert aldri har sendt de en eneste søknad eller mail?
Hvordan skal de ha hørt om akkurat deg?
Det er litt begge deler. Noen av de meldingene jeg får er åpenbart teppebombing, men jeg har også fulgt et par av de prosessene headhunterne bruker ganske langt og endt opp på intervju hos endelig arbeidsgiver og greier.
Anbefaler egentlig å svare headhunterne om du er keen på å bytte jobb. Det tar ikke veldig lang tid å sende en mail der det står "jeg er interessert i stillingen, kan du fortelle noe mer". Hvis det da er teppebombing får du svar på det, og om de er interessert i deg så får du svar på det. Uansett kan det være greit å ha en chill tone med headhunters, hvis du i framtiden er keen på å bytte jobb er det greit å kunne sende dem en mail og spørre om de har noe som passer deg.
Har aldri opplevd at giganter har tatt kontakt, men jeg har fått en del henvendelser via LinkedIN som har vært reelle. Ofte så ser de profilen min, søker meg opp i telefonkatalogen, og så ringer de. Dette er det gjerne noen rekrutteringsbyråer (aka. telefonselgere) som gjør på vegne av en bedrift. I de tilfellene jeg har tatt kontakt tilbake, har de alltid vært oppriktig interessert i å fortelle meg om stillingen og ønsker å rekruttere. Til syvende og sist har det aldri vært noen gode jobber, så det har ikke blitt noe av det. Flest er det av selskaper i UK som vil ha begynnere til å vedlikeholde gamle systemer til luselønn, men også norske selskaper har tatt kontakt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg jobber for øyeblikket et sted der jeg ble headhuntet rett til intervju, og også ved forrige stillingen ble jeg oppsøkt og oppmuntret til å søke. Dette hos relativt store (etter norsk skala, vel å merke ) firmaer, så.. det skjer. Det skal sies at Google, Facebook ol. ikke har stått i kø, så det gjelder å se an hva som virker sannsynlig og ikke.
Mange av disse rekrutteringsbyråene på Linkedin etc opererer jo også på en slik måte at de ikke egentlig jobber for noen. De går gjennom og finner ledige stillinger og finner fram til personer som tilsynelatende passer til disse stillingene. Deretter formidler de kontakt etter å ha avtalt en "finders fee" med selskapet som søker etter folk.
Min erfaring er at de sender slike meldinger til alle de finner innenfor et visst søkekriterie. Om du velger å svare, så havner du ofte inn i en rekrutteringsprosess sammen med mange andre kandidater, til tross for at de gjerne gir inntrykk av at du er en unik kandidat de ønsker å prate med.

La oss si at de prøver å headhunte akkurat deg, og bare deg, hvorfor? Hva slags informasjon har de å gå på som gjør at de har plukket ut deg? Kjenner eller har kjennskap til noen som jobber? Er navnet ditt forbundet med noe som gjør at de er interessert i akkurat deg (f.eks. du har laget noe opensource programvare eller lignende)? Jobber du i et selskap som er kjent for noe som kan være av interesse? Eller er det mest sannsynlig at de har kommet over deg på LinkedIn mer tilfeldig? Dersom konklusjonen er sistnevnte, så kan jeg garantere deg at du kun er en av mange kandidater de tar kontakt med.
Sist endret av danielsk; 29. juni 2017 kl. 20:11.
Brokkoli!
lor3ntz's Avatar
Trådstarter
En liten oppdatering: dette var reelt, med folk fra Amazon og Palantir Technologies som tok kontakt, men det var som danielsk nevner ifm bredt søk av kandidater innenfor visse kriterier. Amazon ville ha meg med til en intervju-event i København, mens Palantir var interessert i "en kort chat om mulighetene i Palantir", selv om jeg sa at jeg ikke var interessert i å bytte jobb akkurat nå, ville hun følge opp i januar.
Linkedin brukes i høyeste grad til rekruttering i seriøse stillinger. Det vanlige er at man de som rekrutterer søker etter personer med bakgrunner de tror kan passe, for å så invitere til et intervju. Det er sånn headhunting fungerer i 2017.

Ble selv rekruttert til en tyngre lederstilling på denne måten.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ble headhuntet til en direktørstilling med ansvar I hundremillionersklassen - vi flirte litt av det under intervjuet, jeg var selvsagt altfor "lett" (den gang, I alle fall, høhhø). Grunnen var last minute changes I kompetansebehov (siving var puttet inn som forutsetning, så alle de opprinnelige aktuelle var plutselig ikke egnet, og demografiske utfordringer gjorde at jeg endte opp på intervju. V

Og hærlighet, dere må jo gønne litt på - gull erfaring å bli headhuntet vel? Neste gang kan det være drømmejobben, greit å ha sett an hvordan det utvikler seg.
Sist endret av Tøffetom; 25. juli 2017 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er dette for noe tøys? Linkedin er jo proppfull av spam Til og jeg får jo tilbud om å søke på alt mellom himmel og jord.
Jeg har jo fått jobbforespørsler på Facebook også....