Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2851
Har tenkt meg inn på molekylærbiologistudiet i enten Bergen eller Oslo men er litt usikker på hva jeg skal velge. Har hørt at kvaliteten på undervisning skal være bedre i Oslo. Men jeg bryr meg mest om studentmiljøet rundt studiet. Ryktet skal ha det til at det er mange studenter som holder til ved utkant-strøk i Oslo. Jeg ser litt etter samhold og studentmiljø rundt studiet hvor ikke alle går hver for seg.
Noen her som har gått på molekylærbiologi i Oslo eller Bergen? Eller kanskje bare på det vitenskapelige fakultetet i Oslo.
Hvordan er livet som student?

Takk for svar!
Sist endret av rantor; 28. juni 2013 kl. 18:54.
Bergen er jo genrelt en mye mer likbar by enn hva Oslo er. I Norge har jeg kun studert i Bergen, og studentmiljøet var upåklagelig.
Jeg aner ingenting om biologistudiet, men Bergen er helt klart et mer sosial by enn Oslo. Jeg er veldig glad i Oslo også, absolutt. Det har ingenting med "Oslo-folk" å gjøre. Men Bergen sentrum er så kompakt at du treffer kjentfolk på gata bare du går rundt i byen en times tid. Tar du en runde på byen, kommer du til å møte omtrent alle andre du kjenner som også er ute den kvelden, selv om byen har masse forskjellige utesteder. Skal du møte folk på fritida i Oslo, må du avtale tid og sted og planlegge mye mer.

Oslo kan oppsummeres med en telefonsamtale på trikken: "Hvor er du nå? Jeg er på Løkka. Er du i sentrum om et kvarter? Tredjemann er på Sankthanshaugen? Ok, vi ser hva som skjer."

Bergen er mer en samtale rett innenfor døra på et tilfeldig utested: "Hei, er du her? Og du også? Hey!!!"
Jeg har studert tre år bachelor i Oslo (HiO) og to år master i Bergen (UiB). Nå var dette riktignok dataingeniør/informatikk og ikke molekylærbiologi, men mitt inntrykk er at Bergen er en mye bedre by å studere i. I Bergen opplevde jeg at vi fra skolen hang mye med hverandre og gjorde mye sammen, mens i Oslo hang folk heller med andre bekjentskaper utenfor studiet. I tillegg skjedde det mye arrangementer både på vårt eget institutt og i regi av Matematisk- og naturvitenskapelig fakultet (som også molekylærbiologi er en del av).

Bergen har et veldig kompakt sentrum, noe som er veldig praktisk når det skjer noe. Som student er det helt overkommelig å bo i sentrum, eventuelt innen gang-/sykkelavstand, noe som gjør det enkelt å delta på ting siden veien hjem alltid er kort.
Sist endret av Nichotin; 28. juni 2013 kl. 22:16.
Jeg studerer i Oslo. I mitt kull pleier vi å henge mye sammen, både etter skoletid og i helger. Kanskje det er lettere i Bergen ettersom det er mer kompakt, men det er uansett ingenting som kommer gratis. Det er veldig viktig å være med på f.eks fadderuka, dåp, og andre aktiviteter i starten. Skaffer du deg gode venner/bekjente helt fra begynnelsen, og tar initiativ selv for å lage et godt miljø, så blir det det! Hos oss er det ofte store forskjeller i miljøet fra kull til kull, så alt kan ikke tillegges universitetet.

Ta gjerne å vær med i din lokale studie-organisasjon, så kan du bidra til / organisere fester, skrive i tidsskrift, og masse andre aktiviteter og arrangementer.

EDIT: Jeg er en av de i mitt kull som bor i "utkantstrøk". Ikke at jeg lar det sette en stopper uansett... :P
Sist endret av Vargas; 28. juni 2013 kl. 22:49.
Trådstarter
7 0
Tusen takk for svar. Jammen ikke lett å bestemme seg gitt.
Trådstarter
7 0
Har møtt på et lite problem. Hadde så og si bestemt meg for studiet i Bergen men fant ut at nygårdsparken, høyden og området stort sett rundt Universitetet er oppholdsplass for narkomane. Jeg har hatt større problemer med virus-forbi der narkomane samt sprøyter er noe av det som gjør meg mest nervøs. Er det vanlig å treffe på narkomane i den offentlige transporten og butikker i Bergen?

Vet at narkomane er et problem i Oslo også, men de er mye letter å omgås da de oppholder seg mer spredt, og bykjernen i Oslo er mye større.
(Tror faktisk antallet narkomane pr. innbygger i Bergen nærmer seg det som er i Oslo, de har hvert fall likt antall overdoser.)
Har ikke bekymret meg for narkomane i Bergen selv, men siden du nevner narkomane rundt Høyden, Nygårdsparken og skolen vil jeg dele min erfaring:

Jeg studerte som sagt informatikk på UiB og holdt til på Høyteknologisenteret, altså samme sted som molekylærbiologene, bare en annen blokk. Høyteknologisenteret ligger rett ved siden av Nygårdsparken, men er helt på andre siden i forhold til der de narkomane pleier å ferdes. Har syklet mye gjennom den nedre delen av parken fra Welhavens gate og til Thormøhlens gate på vei til skolen, uten å se noe til dem. Har heller ikke lagt merke til narkomane ved skoleområdet.
Sist endret av Nichotin; 2. juli 2013 kl. 07:07.
Sitat av rantor Vis innlegg
Har møtt på et lite problem. Hadde så og si bestemt meg for studiet i Bergen men fant ut at nygårdsparken, høyden og området stort sett rundt Universitetet er oppholdsplass for narkomane. Jeg har hatt større problemer med virus-forbi der narkomane samt sprøyter er noe av det som gjør meg mest nervøs. Er det vanlig å treffe på narkomane i den offentlige transporten og butikker i Bergen?
Vis hele sitatet...
Du legger merke til de narkomane, spesielt mot sommeren, men de holder seg for seg selv i Nygårdsparken. Har aldri opplevd noen problemer med de narkomane selv om de er på samme sted.(ser de nesten ikke iløpet av vinteren).

Det er en "ikke-plag-de-så-plager-de-ikke-deg"-policy mellom narkomane og studenter.
Trådstarter
7 0
I det minste litt bekymringdempende. Men mitt største problem er vel at de legger fra seg sprøyter, prøver å bryte seg inn osv. Blir litt uforutsigbart hvor en kan støte på blodsøl på håndtak og tilfeldige steder. Og eventuelt i den kollektive trafikken. Noen vil jo komme til å ta på det og videreføre det til andre steder osvosv...
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av rantor Vis innlegg
I det minste litt bekymringdempende. Men mitt største problem er vel at de legger fra seg sprøyter, prøver å bryte seg inn osv. Blir litt uforutsigbart hvor en kan støte på blodsøl på håndtak og tilfeldige steder. Og eventuelt i den kollektive trafikken. Noen vil jo komme til å ta på det og videreføre det til andre steder osvosv...
Vis hele sitatet...
Dette er ikke ment for å fornærme deg, men dette høres mer ut som en fobì enn en reell frykt. Jeg tror kanskje det ville vært mer til hjelp for deg å snakke med noen som kan hjelpe deg litt, istedenfor å bruke resten av livet på å unngå narkomane.
Trådstarter
7 0
ikke noe problem, blir ikke lett fornærmet. det er ikke så veldig vanskelig å unngå narkomane, det er bare at når de herjer i området jeg må oppholde meg i så kan det bli et større problem. og ja, jeg må få pyntet litt på virus-forbien min, narkomane er for meg nesten det samme som det en zombie ville vært for deg.
Sist endret av rantor; 2. juli 2013 kl. 09:57.
Kan jeg anbefale Trondheim hvis du finner et liknende studie her på Ntnu? (*Norges beste studenterby, ..sies det da*)
Trådstarter
7 0
hadde gjerne tatt det om jeg hadde gode nok karakterer
VIl si meg enig i at Bergen er et godt alternativ, f.eks som #2 til Trondheim, både i studiekvalitet og studenmiljø. Dessuten er byen objektivt sagt en av de finere i norge, og det at været er dårlig er *litt* overdrevet. Dårlig vær finner du i hele kyst-Norge. Gå gjerne for Bergen
Sist endret av aeon_illuminate; 2. juli 2013 kl. 14:23.
Sitat av rantor Vis innlegg
I det minste litt bekymringdempende. Men mitt største problem er vel at de legger fra seg sprøyter, prøver å bryte seg inn osv. Blir litt uforutsigbart hvor en kan støte på blodsøl på håndtak og tilfeldige steder. Og eventuelt i den kollektive trafikken. Noen vil jo komme til å ta på det og videreføre det til andre steder osvosv...
Vis hele sitatet...
Hvis du er bekymret for slikt tror jeg ikke akkurat Oslo vil passe deg bedre. Det er visse områder i begge byer hvor de narkomane er konsentrert, så da er det bare å sørge for å bosette seg et annet sted. Kan selv anbefale Gyldenpris og de andre områdene på samme siden av Puddefjordsbroen. Rolig, men fremdeles sentralt og innen gang- eller sykkelavstand til sentrum og skolen.

Og det å bli smittet på den måten du beskriver er ikke en veldig reell problemstilling. Siden du har fobi tror jeg du burde lese litt på den faktiske smittefaren for ulike sykdommer selv om uhellet skulle være ute og du blir stukket med sprøyte (noe som i seg selv er ganske usannsynlig). Om du plutselig finner på å dele nål med en HIV-smittet (ikke bare er i kontakt med nåla ved uhell) er sannsynligheten for smittefare så lavt som 0,67%. Du kan med andre ord slappe helt av, det er mye mer sannsynlig at du blir påkjørt som fotgjenger.
Oslo:
Ekstremt god kollektivtransport
Stor by, mye muligheter
Ikke det beste utelivet


Bergen:
Elendig kollektivtransport
Passe stor by, grei kjerne
Kurrant uteliv



Har selv igrunn ikke sett noe stort til narkomane i Bergen. I Oslo er det overalt.
Har Bergen elendig kollektivtransport? Er du sikker på at det er Bergen i Norge det er snakk om?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
7 0
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Oslo:
Ekstremt god kollektivtransport
Stor by, mye muligheter
Ikke det beste utelivet


Bergen:
Elendig kollektivtransport
Passe stor by, grei kjerne
Kurrant uteliv



Har selv igrunn ikke sett noe stort til narkomane i Bergen. I Oslo er det overalt.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hva du mener med kurrant uteliv? Har vært i Oslo og det er jo litt sånn at en må gå ganske lange avstander for og komme seg fra sted til sted.
Etter å ha lest denne tråden får jeg inntrykk av at folk flest har tilbrakt hele eller nesten hele studiet sitt ved ett universitet. Det er normalt. I tillegg er folk flest fornøyde. Det er også"normalt; universitetene er gode, og studietida er en fin tid. Men det blir litt søkt å komme med en sammenligning på det grunnlaget; bare en person som har tilbrakt flere år som student ved både UiO og UiB (og da helst innen molekylærbiologi) har vel egentlig noe konstruktivt å bidra med?
http://xkcd.com/584/

På den annen side er korollaret at uansett hva TS velger, så vil han trolig få en bra utdannelse i en koselig by!