Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 21085
Hei

Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg å sveise. Har lest litt om det men skjønner ikke helt hva som er forskjell på mig, mag, tig etc. Målet er å til slutt klare å sveise bil. Hvilket apparat skal jeg velge?
Er det greit å kjøpe brukt sveiseapparat?
Er biltema sveiseapparat bra?
Hva legger du i " å sviese bil"? Rust? Generelt karrosseri arbeid? Motordeler?(Typ grenrør, vann\spylervæske tanker, bunnpanne, osvosv)

Biltema sveiseapparat er ikke bra, men det holder som regel fint til hemme\hobby bruk..

Valg av type apparat kommer helt an på hva du tenker og bruke det til.
Sikkerhetsklarert
Mig er lettest å begynne med. Biltema apparatene er helt greie å begynne med for tynnplatebruk.

Et dyrt apparat gjør deg ikke til noen bedre sveiser, men det vil muligens være enklere å få gode resultater da man ofte har flere muligheter til å tilpasse strøm/trådhastighet på et dyrere apparat.
Mig/mag og tig er forskjellige typer apparat / sveisemåte, og brukes til å sveise forskjellige ting.

Du finner nok akkurat det du trenger av informasjon på wikipedia om de forskjellige måter å sveise på.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sveising
Fin plass å starte.
MIG er kanskje lettest å sveise med, men min mening er at man bør begynne med pinnesveis
Dette er også morsomst å sveise med synes jeg. TIG er avansert, men moro det også. Har ikke fått til noe særlig med det enda, men det hender jeg får prøvd meg på skolen.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
TIGer suverent på mye, men egner seg ikke på karosseri arbeid.
MIG/MAG er lett å lære, fint til tynnplate. Forskjellen på mig og mag er gassen, Mag er mest vanlig, men alle kaller det bare for mig.
Tig er suverent på faenskap og tortur, om man er nybegynner :P
Om du skal sveise på bil, bør du skaffe et mig-apparat. Gode kvalitetsmerker er bl.a Esab og Kemppi. Prisen er relativt stiv på disse apparatene, men det er vel verdt pengene i mine øyne. Det kan være litt vanskelig å lære seg å sveise helt aleine, så om du har mulighet til det, er det lurt å få en som kan det til å vise deg.

For å sveise Mig må du ha dekkgass, for å beskytte sveisen mot luftas forurensinger og dermed få en sveis uten porer og urenheter.
Det kan bli et problem å anskaffe dekkgass til sveiseapparatet, du trenger en Argon mix (Argon + Co2). Det er ikke lenger lov for privatpersoner å eie større gassflasker. Du kan enten leie gassflasker (til blodpris) eller kjøpe små gassflasker som varer til f. eks 30 minutter kontinuerlig sveising. Dette er i mine øyne veldig tungvindt og dyrt i lengden.

Et annet alternativ er å sveise med flussfylt sveisetråd. Du bruker også da et Mig/Mag apparat, men ikke dekkgass. Flussfylt tråd er fylt med et slags pulver som danner gass og dermed beskytter sveisen mot luftas forurensinger. Dette fungerer ikke like bra i praksis som på papiret. Du vil lettere få porer og en svakere sveis. Det blir også mye sveisesprut, jeg syns selv at det er et helvete å sveise med.

Forskjellen på Mig og Mag er som sagt gassen. Mig står for metal inert gas og mag står for metal active gas. Gassen man bruker til Mig påvirker ikke smeltebadet og sveisen, men beskytter mot luftas forurensinger. Gassen til Mag-sveising påvirker smeltebadet og beskytter. Det er ikke veldig stor forskjell i praksis.
Akkurat hvilken gass som brukes til Mag og hvilken som brukes til Mig er jeg ikke helt sikker på.
Sist endret av Landsbyidioten; 13. mars 2012 kl. 20:51.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Misson-18 er bedre en Argon mix
Takk for alle svar!
Skal restaurere ei boble, så det blir nok mest rustsveising. Så man kan altså sveise uten gass med mig/mag?
Hva bør man begynne å sveise for å lære seg det ordentlig?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sveiser du uten gass har du ikke noe flussmiddel, men som over, så kan du bruke rørtrådsveis som ikke benytter gass.
Sist endret av Fleff; 13. mars 2012 kl. 20:56.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Fleff Vis innlegg
Sveiser du uten gass har du ikke noe flussmiddel, men som over, så kan du bruke rørtrådsveis som ikke benytter gass.
Vis hele sitatet...
På vanlig rørtråd må man ha gass, men dette er ikke egner for karross arbeid.
Kjøp deg ett billig mig apparat, og lei deg ei misson-18 flase, si opp leieavtalen når du ikke trenger den mer.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg er ikke så mye bort sveis, men alle de rørtrådsveisene jeg har vært borti har ikke brukt dekkgass, slik som Mison 18 osv. Det finnes jo såklart forskjellige typer
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Nei, på ALLE rørtråder må du bruke dekkgass. (har har sertifikat på rørtråd, alle stilliner.)
Du mener den tråden med fussmiddel. Den heter ikke rørtråd.
Den er heller ikke noe bra!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvor mye penger er du villig til å legge i et apparat?
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Uansett hvordan du sveiser må du ha dekkgass mulig ikke på tig... men jeg anbefaler deg og begynner med MMA eller gassveising

MMA er altså pinnesveis av div elektroder (pinner) rutilsk, basisk og sur.
HøyRisiko Psykopat
om du sveiser uten dekkgass blir sveisen akkuratt som en stratos plate, full av bobler.
Du må beise sjarken!
Sitat av Anonym41264 Vis innlegg
Takk for alle svar!
Skal restaurere ei boble, så det blir nok mest rustsveising. Så man kan altså sveise uten gass med mig/mag?
Hva bør man begynne å sveise for å lære seg det ordentlig?
Vis hele sitatet...
hvis du kjøper deg er brukt MIG/MAG apparat (ja, de er like, kommer ann på gassen) så er du ganske langt i å lære det det som er basic
Sist endret av meitemark; 2. november 2023 kl. 11:22.
Små irriterer meg over folk som sier at man bruker MIG til å sveise stål med, er helt feil. MIG brukes til å sveise aluminium.
Mens MAG brukes til stål, rustfritt osv. Forskjellen er som folk sier over gassen og tråden.
Men skal du sveise bil bør du kjøpe et MAG apparat, mison 18 funker fint som dekgass til mag apparat, ganske billig gass og ganske fin for helsa.

Å skal du sveise tynnplate må du kjøpe deg tråd som er 0,6mm, vist ikke vil du bare få store sveiser som brenner hull i biln.
Sitat av Tardendy Vis innlegg
Små irriterer meg over folk som sier at man bruker MIG til å sveise stål med, er helt feil. MIG brukes til å sveise aluminium.
Mens MAG brukes til stål, rustfritt osv. Forskjellen er som folk sier over gassen og tråden.
Men skal du sveise bil bør du kjøpe et MAG apparat, mison 18 funker fint som dekgass til mag apparat, ganske billig gass og ganske fin for helsa.

Å skal du sveise tynnplate må du kjøpe deg tråd som er 0,6mm, vist ikke vil du bare få store sveiser som brenner hull i biln.
Vis hele sitatet...
MIG/MAG er samme apparat. Forskjellen er kun gassen. Inert eller Active gass.
Så leit etter et MIG apparat, det kalles det som oftes. Både 0,6mm og 0,8mm fungerer fint på bil og tynnplate sveising. Men det kan være en fordel med et sveiseapparat med trinnløs justering av strømstyrke (eller mer enn 4 trinn) for å justere det skikkelig når en skal sveise tynt. Snakker av egen erfaring. Kjøpte meg et Esab MIG apparat å rustsveiste en hel bil (hjulbuer, innerskjermer, kanaler), aldri rørt MIG før jeg kjøpte apparatet for dette formålet.
▼ ... flere år senere ... ▼
Er interessert i apprat til gassveising; eller oxyacetylene welding (pardon my french).

Noen innspill til hva den norske betegnelsen er, og hvor man får tak i det?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du trenger ett autogensett, altså en flaske med oksygen, og ei flaske acetylene, to regulatorere, slange og noen varmebend, samt sveisetråd.
Hør med eksempelvis Tess om flasker og utstyr.

Hvorfor vil du ha gass sveis og ikke tig?
Autogensveising er gammeldags, og har blitt erstattet av tig i 99% av jobbene.
Det er nesten bare old school custom motorsykkelrammer og dykkelramner som lages med autogen idag. Og da blir dem lodda, ikke sveisa.

Jeg ville godt for tig om jeg var deg.
Mye raskere, mye enklere, mye finere, og sterkere.