Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  266 23181
Sitat av technot Vis innlegg
Men for all del, all religion må bekjempes.
Vis hele sitatet...
Hvem tror du at du er, som kan bestemme hva andre skal tro på? Gud?

Jeg mener stat og kirke bør skilles, og misjonering i skolen må såklart slutte (se fotnote). Jeg synes ikke noen har rett til å prakke sin tro på andre - ei heller ateister.

Fotnote: Jeg husker med gru den oppdaterte, "religionsnøytrale" læreboka vi hadde på ungdomsskolen. Om andre religioner: "muslimene tror at..." "buddistene tror at..." "hinduistene tror at...". Men om kristendommen sto det som om alt faktisk hadde skjedd: "Jesus sto opp fra de døde".
Sitat av djxfade Vis innlegg
Sier ikke at vi skal begynne å studere det norrønne på den måten, syns bare det er skremmende at vi kan mer om en religiøs bevegelse fra midtøsten, enn vår egen historie...
Vis hele sitatet...
Norge har vært et kristent land i 1000 år. Det er da en del av vår historie? Kristendommen er ikke en bevegelse fra midtøsten, selv om den har sine røtter der. Den vokste seg for alvor stor og innflytelsesrik i Europa. Norge er en del av Europa sist jeg sjekka.

Den norrønne mytologien er helt klart en del av vår historie, men en mye mindre signifikant del enn hva kristendommen har vært. Jeg har allerede påpekt at vi i realiteten vet svært lite om denne religionen, annet enn post-kristnede kilder, så det ville vært meningsløst å tungt undervise i dette faget.
Trådstarter
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Hvem tror du at du er, som kan bestemme hva andre skal tro på? Gud?

Jeg mener stat og kirke bør skilles, og misjonering i skolen må såklart slutte (se fotnote). Jeg synes ikke noen har rett til å prakke sin tro på andre - ei heller ateister.

Fotnote: Jeg husker med gru den oppdaterte, "religionsnøytrale" læreboka vi hadde på ungdomsskolen. Om andre religioner: "muslimene tror at..." "buddistene tror at..." "hinduistene tror at...". Men om kristendommen sto det som om alt faktisk hadde skjedd: "Jesus sto opp fra de døde".
Vis hele sitatet...
Jeg formulerte meg kansje litt sleivete. det jeg mener å bekjempe er religions påvirkning på samfunnet forøvrig og ikke menneskers rett til å tro.
Men helt nøyaktig hva består dette skillet av? Avskaffelse av blasfemi paragrafen? Det hadde vært prima å bli kvitt den loven som står i direkte konflikt med ytringsfriheten. Men så er da det bare en liten, sovende paragraf.

Jeg er rolig og fattet. Det er ikke så mange som tror som du skal ha det til. At tallene for medlemmer i kirken er høye har ingenting med antallet som faktisk tror å gjøre. Det er misforstått tradisjon.
Vis hele sitatet...
Jeg kan bekrefte det, jeg er selv registrert i statskirka men jeg er ikke kristen. Jeg må faen meg få ut fingern å få meg avregistrert.
Jeg synes Norge er et relativt lite relgiøst land, og det har ikke blitt mer de siste årene. Jeg kan ikke se hvordan du kan si at det foregår en ''kristifisering'' her.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Jeg synes Norge er et relativt lite relgiøst land, og det har ikke blitt mer de siste årene. Jeg kan ikke se hvordan du kan si at det foregår en ''kristifisering'' her.
Vis hele sitatet...
Er kanskje sant at vi er et relativt lite religiøst land, nettopp enda en grunn til og avskaffe statskirke som er betalt med skattepenger.
Trådstarter
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Jeg synes Norge er et relativt lite relgiøst land, og det har ikke blitt mer de siste årene. Jeg kan ikke se hvordan du kan si at det foregår en ''kristifisering'' her.
Vis hele sitatet...
jeg mener faktisk ikke at vi går mot en mer kristifisering de senere år. jeg skrev klart og tydelig i åpningsinnlegget at dette har pågått over flere hundre år.

situasjonen er klart bedre nå enn for 50 år siden. men det betyr ikke at man skal legge ned kampen mot religøses påvirkning på samfunnet..

Sitat av Petter H Vis innlegg
Men helt nøyaktig hva består dette skillet av? Avskaffelse av blasfemi paragrafen? Det hadde vært prima å bli kvitt den loven som står i direkte konflikt med ytringsfriheten. Men så er da det bare en liten, sovende paragraf.
Vis hele sitatet...

"bare" og "bare". paragrafen burde helt klart blitt fjernet.
Sitat av technot Vis innlegg
jeg mener faktisk ikke at vi går mot en mer kristifisering de senere år. jeg skrev klart og tydelig i åpningsinnlegget at dette har pågått over flere hundre år.

situasjonen er klart bedre nå enn for 50 år siden. men det betyr ikke at man skal legge ned kampen mot religøses påvirkning på samfunnet..




"bare" og "bare". paragrafen burde helt klart blitt fjernet.
Vis hele sitatet...

kan være enig i at påtvungen religion ikke er bra,men mitt intrykk av statskirken er at det er lagt opp til om du selv vil tro eller ikke,skal ikke de som har valgt å være troende få lov til å ha et sted å gå til for å praktisere sin tro?
åpningsinnlegget ditt fronter bare en side av saken,uten noe særlig rom for diskusjon og er et direkte angrep på folks tro,ikke alle kristne prøver å prakke på deg sitt religiøse syn slik som du framstiller det
Sist endret av Cosmos; 11. juli 2011 kl. 17:32.
Trådstarter
Sitat av Cosmos Vis innlegg
kan være enig i at påtvungen religion ikke er bra,men mitt intrykk av statskirken er at det er lagt opp til om du selv vil tro eller ikke,skal ikke de som har valgt å være troende få lov til å ha et sted å gå til for å praktisere sin tro?
åpningsinnlegget ditt fronter bare en side av saken,uten noe særlig rom for diskusjon og er et direkte angrep på folks tro,ikke alle kristne prøver å prakke på deg sitt religiøse syn slik som du framstiller det
Vis hele sitatet...
klart de skal få lov til det. men de skal betale for det selv og ikke over skatteseddelen..

i tilegg ser jeg helst at de skrur av ringeklokkene sine for godt.

og at man slutter med "skolegudstjeneste", og med barneoppdragelse som inneholder trussler om helvete.

og at man innfører sanksjoner mot lærere og rektorer som driver misjonering på skolens arena.
Sist endret av technot; 11. juli 2011 kl. 17:47.
vil si meg uenig også der,Kirken har jo også tilbud som de fleste tar seg nytte av fks begravelse.
de har også andre gode tiltak som: Kirkens nødhjelp,kirkens bymisjon,kirkens sos,div tilbud til ungdom som tensing osv, så et eneste stort pengesluk er de jo ikke,
gentleman #1
ViceR's Avatar
Jeg er ateist, men jeg reagerer på det OP sier. Jeg mener at kristifisering er helt feil ord å bruke. Jeg føler ikke at statskirken prøver å omvende Norge, men heller være tilgjengelig for alle de fortapte menneskene der ute. Hva er så galt med det? Greit nok at du ikke er tilfreds med hvordan lærere underviser i religion på skolen og at du blir vekt av kirkeklokker, men det er da en liten pris å betale for at folk, inkludert deg selv, alltid har et sted hvor de er velkomne. En ting jeg er helt enig i, er at barneoppdragelse hvor man ofte bruker helvete som trussel, og generelt at foreldre tvinger dem til å følge kristne normer. Barn burde alltid få velge selv, og tro er en gave som kun noen få får av seg selv. Som sagt er jeg selv ateist, men aldri i livet om jeg ville blitt med på noe opprør som ville fjernet det som så mange elsker.
Sitat av technot Vis innlegg
klart de skal få lov til det. men de skal betale for det selv og ikke over skatteseddelen..

i tilegg ser jeg helst at de skrur av ringeklokkene sine for godt.

og at man slutter med "skolegudstjeneste", og med barneoppdragelse som inneholder trussler om helvete.

og at man innfører sanksjoner mot lærere og rektorer som driver misjonering på skolens arena.
Vis hele sitatet...
klart at slike ting burde bli tatt på alvor og gjort noe med, men dette er jo ekstremisme,noe som ikke er spesielt godtatt i dagens samfunn om man er kristen eller ei,synes ikke vi skal dra alle kristne over en kam.
de kristne jeg har hatt kontakt med har bare vist sider av seg som er medmenneskelige og greie folk, uten at de dømmer de som ikke deler deres livssyn.
de mer lukkede menighetene tror jeg kan være litt mer presset.
Sist endret av Cosmos; 11. juli 2011 kl. 18:08.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du synes det virker proporsjonalt? 7,2 milliarder fordelt på alt av kultur i hele landet, mot fjerdedelen 1,6 milliarder kun til Den norske kirke? Et tilbud kun 2% av befolkningen benytter seg av på ukentlig basis? [...]Flere går for eksempel på kino enn i kirken, men det er ikke mange som er for at staten skal betale kinoutgiftene våre likevel.
Vis hele sitatet...
Har du en oversikt over hvor mye som går til drift av kirken (prester, klokkere etc) og hvor mye som går til vedlikehold, bevaring og sikring av kirkebygg, kunst o.l? Jeg skummet bare kjapt over, men kunne ikke se noen fordeling.

Det er tydelig at du med mange mener at staten bruker for mye penger på kirken, men mener du at staten heller ikke burde bruke penger på vedlikehold / sikring / bevaring av kirkebygg, gravlunder og drift av de tjenester som svært mange av befolkningen bruker (dåp, bryllup, begravelse etc)?

Sitat av technot
jeg mener faktisk ikke at vi går mot en mer kristifisering de senere år
Vis hele sitatet...
Hva baserer du dette på? (jeg er forøvrig enig med en tideligere poster om at kristifisering er et helt elendig begrep. Kristning, mer religiøst etc kan du bruke, men kristifisering gir ingen mening)

Jeg kan ikke annet enn å tolke utsagnet ditt i retning av at kristendommen har fått mer innflytelse i det norske samfunnet, noe jeg har svært vanskelig for å se. Norge blir i mine øyne mer og mer sekulært både hva gjelder kirkens faktiske innflytelse og ikke minst dens etiske påvirkning på samfunnsmoralen.

Så hva vil du peke på som underbygger at kristendommens plass i samfunnet er blitt viktigere eller sterkere de senere år?
Jeg ser jeg har sitert feil innlegg fra technot:

Nå har jeg lenge gått å irritert meg over Kristifiseringen av Norge. Det har pågått i flere århundre allerede. Og den gjenomsyrer det norske samfunn på alle plan.
Vis hele sitatet...
Dette er jo det motsatte du skriver i forhold til det andre sitatet. Hva er det egentlig du mener?

Det kan virke som om du er ute etter et større skille mellom stat og kirke, i så fall går utviklingen i riktig retning, og jeg har litt vondt for å se på hva du vil med denne tråden.
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg ser jeg har sitert feil innlegg fra technot:



Dette er jo det motsatte du skriver i forhold til det andre sitatet. Hva er det egentlig du mener?

Det kan virke som om du er ute etter et større skille mellom stat og kirke, i så fall går utviklingen i riktig retning, og jeg har litt vondt for å se på hva du vil med denne tråden.
Vis hele sitatet...
det er overhodet ikke motsatt. jeg skrev i den originale posten min at dette hadde pågått over flere hundre år. altså mener jeg IKKE at dette er noe nytt som plutselig nå de senere år har skjedd. jeg er enig med mange her om at det er blitt mindre "kristning" de senere år..

det betyr dog ikke at "kampen" er over, og alle kan legge fra seg "våpnene"

Sitat av Cosmos Vis innlegg
klart at slike ting burde bli tatt på alvor og gjort noe med, men dette er jo ekstremisme,noe som ikke er spesielt godtatt i dagens samfunn om man er kristen eller ei,synes ikke vi skal dra alle kristne over en kam.
de kristne jeg har hatt kontakt med har bare vist sider av seg som er medmenneskelige og greie folk, uten at de dømmer de som ikke deler deres livssyn.
de mer lukkede menighetene tror jeg kan være litt mer presset.
Vis hele sitatet...

nå har jeg ikke angrepet alle kristne personlig heller. alt jeg tar til ordet for er å avkristne norge i større grad enn hva er tilfelle i dag. samt å skille stat og kirke økonomisk.

det handler ikke kun om kristne, ei heller om kun den norske kirke. men om all religion og statstøtte til dette.

jeg har heller aldri i denne tråden et eneste sted sagt at kristne ikke er medmennskelige og greie folk. litt hårsår eller?..

Sitat av Cikey Vis innlegg
Jeg ser jeg har sitert feil innlegg fra technot:



Dette er jo det motsatte du skriver i forhold til det andre sitatet. Hva er det egentlig du mener?

Det kan virke som om du er ute etter et større skille mellom stat og kirke, i så fall går utviklingen i riktig retning, og jeg har litt vondt for å se på hva du vil med denne tråden.
Vis hele sitatet...
når det kommer til hva jeg vil med tråden? skape litt debatt om dagens situasjon for stat og kirke.

Når det kommer til ordet "kristifisering" så benyttet jeg det helt bevist. det gir like mye/lite mening som ordet "islamifisering".
Sitat av technot Vis innlegg
det er overhodet ikke motsatt. jeg skrev i den originale posten min at dette hadde pågått over flere hundre år. altså mener jeg IKKE at dette er noe nytt som plutselig nå de senere år har skjedd. jeg er enig med mange her om at det er blitt mindre "kristning" de senere år..

det betyr dog ikke at "kampen" er over, og alle kan legge fra seg "våpnene"




nå har jeg ikke angrepet alle kristne personlig heller. alt jeg tar til ordet for er å avkristne norge i større grad enn hva er tilfelle i dag. samt å skille stat og kirke økonomisk.

det handler ikke kun om kristne, ei heller om kun den norske kirke. men om all religion og statstøtte til dette.

jeg har heller aldri i denne tråden et eneste sted sagt at kristne ikke er medmennskelige og greie folk. litt hårsår eller?..



når det kommer til hva jeg vil med tråden? skape litt debatt om dagens situasjon for stat og kirke.

Når det kommer til ordet "kristifisering" så benyttet jeg det helt bevist. det gir like mye/lite mening som ordet "islamifisering".
Vis hele sitatet...
for meg virker det som om det er du som er hårsår for et eller annet,eller har opplevd noe ubehagelig med noen kristne,jeg er dog heller ikke kristen, så ser ikke hva jeg skal være hårsår for.
du trenger ikke si noe ordrett for å utrykke noe.
Sist endret av Cosmos; 11. juli 2011 kl. 18:55.
technot: OK, så da har du bare brukt helt feil begrep. Det du ønsker er altså avkristning / sekularisering av Norge.

I så fall mener jeg du har fokus på helt feil ting. Det vi trenger er et skille mellom stat og kirke. Hvorvidt det ringes med kirkeklokker eller ikke er helt uvesentlig og hvordan barneoppdragelsen foregår har staten ingenting med å gjøre.

Derimot er et skikkelig skille mellom stat og kirke på høy tid. Det bør gå begge veier, men første steg må være et politisk skille. Staten bør fortsatt bidra til å vedlikeholde og bevare kulturarven vår, samt de tjenester som er "almenne" (nevnt tideligere) mens kirken selv må stå for daglig drift.
Trådstarter
Sitat av ViceR Vis innlegg
Jeg er ateist, men jeg reagerer på det OP sier. Jeg mener at kristifisering er helt feil ord å bruke. Jeg føler ikke at statskirken prøver å omvende Norge, men heller være tilgjengelig for alle de fortapte menneskene der ute. Hva er så galt med det? Greit nok at du ikke er tilfreds med hvordan lærere underviser i religion på skolen og at du blir vekt av kirkeklokker, men det er da en liten pris å betale for at folk, inkludert deg selv, alltid har et sted hvor de er velkomne. En ting jeg er helt enig i, er at barneoppdragelse hvor man ofte bruker helvete som trussel, og generelt at foreldre tvinger dem til å følge kristne normer. Barn burde alltid få velge selv, og tro er en gave som kun noen få får av seg selv. Som sagt er jeg selv ateist, men aldri i livet om jeg ville blitt med på noe opprør som ville fjernet det som så mange elsker.
Vis hele sitatet...

hehe det blir like rett å bruke det ordet som "islamifisering" om islam. valgt helt bevist til tross for at jeg vet at det er "feil" ord å bruke.

Det er ingenting galt med at kristne er kristne og går i kirken. men det er galt at hele norge skal betale for noe 2% av landet bruker på ukentlig basis.

kirkeklokker er kansje en "liten" pris å betale for deg. jeg derimot synes det er et stort problem. i tilegg så vil det på sikt kunne føre til økt bruk av bønnerop fra moskeer (i anti diskrimineringens navn), eller en hvilken som helst annen religion skal forpeste landet med ymse lyder i religionens navn.

Hvis man skilte stat og kirke, tror du virkelig at kirken ville stengt dørene sine for fortapte sjeler som ville gå i kirken? de ville vært like velkommen som i dag. med eneste forskjell at de kristne selv måtte betalt sin tiende direkte til kirken istedenfor over skatteseddel som i dag.
Synes nå SKAN & SIAN kunne gått sammen til en felles gruppe imot religion generelt!
Trådstarter
Sitat av Cosmos Vis innlegg
for meg virker det som om det er du som er hårsår for et eller annet,eller har opplevd noe ubehagelig med noen kristne,jeg er dog heller ikke kristen, så ser ikke hva jeg skal være hårsår for.
du trenger ikke si noe ordrett for å utrykke noe.
Vis hele sitatet...
jeg er ikke hårsår nei. og dette handler ikke om enkelte kristne. de kristne jeg har møtt personlig har i stor grad, uteom jehoves vitner, vært helt allrighte folk.

Sitat av Cikey Vis innlegg
technot: OK, så da har du bare brukt helt feil begrep. Det du ønsker er altså avkristning / sekularisering av Norge.

I så fall mener jeg du har fokus på helt feil ting. Det vi trenger er et skille mellom stat og kirke. Hvorvidt det ringes med kirkeklokker eller ikke er helt uvesentlig og hvordan barneoppdragelsen foregår har staten ingenting med å gjøre.

Derimot er et skikkelig skille mellom stat og kirke på høy tid. Det bør gå begge veier, men første steg må være et politisk skille. Staten bør fortsatt bidra til å vedlikeholde og bevare kulturarven vår, samt de tjenester som er "almenne" (nevnt tideligere) mens kirken selv må stå for daglig drift.
Vis hele sitatet...

hehe de såkalte "almenne" tjenestene er ikke gratis selv om noen har påstått det tidligere. det koster penger å begrave, det koster penger å ha bryllup, det koster penger å ha dåp. og om det må koste mer hvis man kutter statstøtte, so be it.

hvis det er helt uvesentlig med ringeklokker, er det kansje helt uvesentlig med bønnerop fra din lokale moske også? eller fra din lokale hindu-kirke, eller <name religion here>-kirke ? ikke det nei? ..
Sitat av technot Vis innlegg
jeg er ikke hårsår nei. og dette handler ikke om enkelte kristne. de kristne jeg har møtt personlig har i stor grad, uteom jehoves vitner, vært helt allrighte folk.




hehe de såkalte "almenne" tjenestene er ikke gratis selv om noen har påstått det tidligere. det koster penger å begrave, det koster penger å ha bryllup, det koster penger å ha dåp. og om det må koste mer hvis man kutter statstøtte, so be it.

hvis det er helt uvesentlig med ringeklokker, er det kansje helt uvesentlig med bønnerop fra din lokale moske også? eller fra din lokale hindu-kirke, eller <name religion here>-kirke ? ikke det nei? ..
Vis hele sitatet...
ups kpet deg ved et uhell lol,enjoy.
synes privatisering er verre enn å ha et kirkesystem man må betale litt for,og det er langt langt fler en de to prosentene du snakker om som benytter seg av kirkens tjenester,vil faktisk tro(har ikke tid å sjekke kilder på det nå) at majoriteten av befolkningen benytter seg av kirkelige tilbud som dåp,bryllup,begravelse etc som nevnt over.
Sist endret av Cosmos; 11. juli 2011 kl. 19:13.
Sitat av technot Vis innlegg
hehe de såkalte "almenne" tjenestene er ikke gratis selv om noen har påstått det tidligere. det koster penger å begrave, det koster penger å ha bryllup, det koster penger å ha dåp. og om det må koste mer hvis man kutter statstøtte, so be it.
Vis hele sitatet...

Nei, det koster ikke penger å gifte seg i sin vanlige kirke.

. I Den norske kyrkja er det slik at ein betaler ei avgift for å bli vigd i ei anna kyrkje enn der ein geografisk høyrer heime.
Vis hele sitatet...
http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=297

Jeg mener som sagt staten burde finansiere gravlunder, bryllup, gravferd og ta vare på kulturarven vår, også i kirkebyggene. Du står selvsagt fritt til å mene noe annet, men jeg tror det vil gagne saken om å skille stat og kirke mer om man ikke var for opptatt av å fjerne finansieringen av disse tjenestene. Den daglige driften av kirken er altså et annet tema.

Sitat av technot Vis innlegg
hvis det er helt uvesentlig med ringeklokker, er det kansje helt uvesentlig med bønnerop fra din lokale moske også? eller fra din lokale hindu-kirke, eller <name religion here>-kirke ? ikke det nei? ..
Vis hele sitatet...
Det er sjelden man fremstår som så idiotisk som når man bombastisk legger meninger i andres munn som de aldri har gitt uttrykk for. Kanskje noe å ha i tankene til neste gang.

Ja, jeg mener helt klart at den lokale moskeen må kunne ha sine bønnerop, så også fra en eventuell hindu kirke. Så lenge det ikke er til forstyrrelse av alminnelig ro og orden. (og før du spør, bør det bety etter kl 22:00 og før kl 10:00).

Jeg ønsker religionsfrihet i en sekulær stat, slik at alle står fritt til å utøve sin religion uten innblanding fra staten.
Sist endret av Cikey; 11. juli 2011 kl. 19:25.
Trådstarter
Sitat av Cosmos Vis innlegg
ups kpet deg ved et uhell lol,enjoy.
synes privatisering er verre enn å ha et kirkesystem man må betale litt for,og det er langt langt fler en de to prosentene du snakker om som benytter seg av kirkens tjenester,vil faktisk tro(har ikke tid å sjekke kilder på det nå) at majoriteten av befolkningen benytter seg av kirkelige tilbud som dåp,bryllup,begravelse etc som nevnt over.
Vis hele sitatet...
jeg skrev "ukentlig". altså de lojale søndags gåerene.
kilde: http://www.aftenbladet.no/livssyn/2-...g-2071142.html

jeg vil ikke nekte noen å gifte seg, dåpe seg, osv. men de får betale for det selv.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Nei, det koster ikke penger å gifte seg i sin vanlige kirke.


http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=297

Jeg mener som sagt staten burde finansiere gravlunder, bryllup, gravferd og ta vare på kulturarven vår, også i kirkebyggene. Du står selvsagt fritt til å mene noe annet, men jeg tror det vil gagne saken om å skille stat og kirke mer om man ikke var for opptatt av å fjerne finansieringen av disse tjenestene. Den daglige driften av kirken er altså et annet tema.



Det er sjelden man fremstår som så idiotisk som når man bombastisk legger meninger i andres munn som de aldri har gitt uttrykk for. Kanskje noe å ha i tankene til neste gang.

Ja, jeg mener helt klart at den lokale moskeen må kunne ha sine bønnerop, så også fra en eventuell hindu kirke. Så lenge det ikke er til forstyrrelse av alminnelig ro og orden. (og før du spør, bør det bety etter kl 22:00 og før kl 10:00).

Jeg ønsker religionsfrihet i en sekulær stat, slik at alle står fritt til å utøve sin religion uten innblanding fra staten.
Vis hele sitatet...
du har vist rett. det er vist bare når man gifter seg utenfor sitt sogn at dette koster penger. dette forandrer ingenting. jeg mener at hvis folk vil gifte seg i kirken, så får de betale for det selv, og ikke få dette finansiert over skatten.


Så fint at du vil ha kirkeklokkene og bønneropene om hverandre hver søndag da. jeg vil ikke. helt uavhenig av tidspunkt

Jeg ønsker også religionsfrihet i en sekulær stat. Uten finansiering fra staten, og uten plagsomme lyder

Gravlunder bør en ta vare på selvsagt. samme gjelder spesielle bygg som gamle stavkirker, o.l. der er vi enig. men det er forskjell på å finansiere vedlikehold av en 400 år gammel stavkirke for kulturen's skyld, og det å finansiere alle kirker i hele norge.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Jeg er ateist.
Vis hele sitatet...
Du er ateist, men avataren din er fleur-de-lis, liljen som på alle tenkelige måter er knyttet opp mot kristendommen? Virker hyklersk på meg.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Har du en oversikt over hvor mye som går til drift av kirken (prester, klokkere etc) og hvor mye som går til vedlikehold, bevaring og sikring av kirkebygg, kunst o.l? Jeg skummet bare kjapt over, men kunne ikke se noen fordeling.
Vis hele sitatet...
Nei, men det bør være mulig å finne noe på kirken.no.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er tydelig at du med mange mener at staten bruker for mye penger på kirken, men mener du at staten heller ikke burde bruke penger på vedlikehold / sikring / bevaring av kirkebygg, gravlunder og drift av de tjenester som svært mange av befolkningen bruker (dåp, bryllup, begravelse etc)?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet bør kirken betale for seg selv, men en rimelig løsning ville vært om vi tok grep for å få kirkens medlemstall ned på et mer ærlig nivå, og deretter behandlet de økonomisk på lik linje med andre kulturelle lag og samlinger, slik som idrettslag, teatergrupper o.l. – eventuelt at de får like mye å rutte med per medlem da som de andre trossamfunnene har nå. For å få et mer ærlig medlemstall kunne man satt en dato hvor alle som ikke spesifikt har meldt fra om at de vil være medlemmer blir automatisk utdelt.

Hvis kirken får så dårlig råd at de må avvikle lokale kirker, så synes jeg byggene bør ivaretas på statens regning som kulturminner og av respekt til de som ligger gravlagt der, men så lenge kirken er operative i bygget bør også utgiftene ved vedlikehold belastes kirken selv.

Hva angår gravlunder har jeg ingenting i mot at dette er statlig drevet, men det under forutsetning at staten også oppretter og driver gravlunder spesielt for ikke-religiøse og tilhengere av andre religioner i tillegg – noe som i skikkelig form mangler per i dag.

Kristen dåp og bryllup ser jeg overhode ikke noe argument for å drifte statlig. Humanetisk Forbund tilbyr ikke-religiøse varianter av begge deler med sin økonomiske støtte, og kirken burde klare det samme med tilsvarende budsjetter. Som en alternativ løsning kunne både navnegivningsrituale, giftemålsrituale og gravferd vært direkte delvis finansiert fra staten på personbasis, i stedet for at pengene skal gå via utgiftsbudsjettet til de forskjellige trossamfunnene.
Sist endret av Provo; 11. juli 2011 kl. 20:29.
Først bør man kaste ut islam fra Norge, også kan man begyne å prate om å skille stat fra kirke.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Først bør man kaste ut islam fra Norge, også kan man begyne å prate om å skille stat fra kirke.
Vis hele sitatet...
Kan vi ikke kaste ut deg og Karl I. Hagen først? Så kanskje vi får plass til litt mangfold, samtidig som vi øker gjennomsnittsempatien i Norge betraktelig.
Sist endret av bamsegutt; 11. juli 2011 kl. 21:22.
Trådstarter
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Først bør man kaste ut islam fra Norge, også kan man begyne å prate om å skille stat fra kirke.
Vis hele sitatet...
islam har akkurat samme livsrett som den norske stats kirke.
Sitat av technot Vis innlegg
islam har akkurat samme livsrett som den norske stats kirke.
Vis hele sitatet...
Og hvor har du det i fra.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Og hvor har du det i fra.
Vis hele sitatet...
Religionsfriheten vedder jeg på...
Trådstarter
religionsfrihet? den norske loven.. ?
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Først bør man kaste ut islam fra Norge, også kan man begyne å prate om å skille stat fra kirke.
Vis hele sitatet...
Disse to har jo ingenting med hverandre å gjøre.

Hvorfor bry seg med å skille stat og kirke dersom man likevel ikke skal ha religionsfrihet?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Legende Vis innlegg
Du er ateist, men avataren din er fleur-de-lis, liljen som på alle tenkelige måter er knyttet opp mot kristendommen? Virker hyklersk på meg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det hyklersk av meg? Bare fordi jeg ikke tror på det kristendommen sier, betyr det da at jeg misliker alt ved kristendom? Neppe.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Sier ikke at vi skal begynne å studere det norrønne på den måten, syns bare det er skremmende at vi kan mer om en religiøs bevegelse fra midtøsten, enn vår egen historie...
Vis hele sitatet...
Bare for å pirke: Nå er vel ikke den norrøne mytologien akkurat norgeshistorie, men heller fiktive historier som kan ha påvirket våre forfedre - akkurat slik som historiene om Gud og Jesus påvirker og har påvirket oss den dag i dag.
Sitat av technot Vis innlegg
hvis det er helt uvesentlig med ringeklokker, er det kansje helt uvesentlig med bønnerop fra din lokale moske også? eller fra din lokale hindu-kirke, eller <name religion here>-kirke ? ikke det nei? ..
Vis hele sitatet...
Jeg syns Isbilen er mye mer plagsom enn bønnerop og kirkeklokker. Isbilen fra helvete! Kjøre rundt her og annonsere at noe skjer med lyd. Fysjomfei.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis kirken får så dårlig råd at de må avvikle lokale kirker, så synes jeg byggene bør ivaretas på statens regning som kulturminner og av respekt til de som ligger gravlagt der, men så lenge kirken er operative i bygget bør også utgiftene ved vedlikehold belastes kirken selv.
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat det vi trenger - at staten vedlikeholder flere hundre bygg rundt om i landet som ikke skal brukes!
Med din foreslåtte ordning skulle de fleste kirker vært avviklet bare få år etter de ble bygget. De fleste sliter med vedlikeholdet til tross for statsstøtte, dugnad, donasjoner og kollekt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Kristen dåp og bryllup ser jeg overhode ikke noe argument for å drifte statlig. Humanetisk Forbund tilbyr ikke-religiøse varianter av begge deler med sin økonomiske støtte, og kirken burde klare det samme med tilsvarende budsjetter. Som en alternativ løsning kunne både navnegivningsrituale, giftemålsrituale og gravferd vært direkte delvis finansiert fra staten på personbasis, i stedet for at pengene skal gå via utgiftsbudsjettet til de forskjellige trossamfunnene.
Vis hele sitatet...
Å gifte seg i humanetisk Forbund krever at minst en i paret må være medlem (350,-/år) og koster 4 200,-. Ja, de tilbyr ikke-religiøse varianter av begge deler med sin økonomiske støtte - mot betaling.
Trådstarter
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Jeg syns Isbilen er mye mer plagsom enn bønnerop og kirkeklokker. Isbilen fra helvete! Kjøre rundt her og annonsere at noe skjer med lyd. Fysjomfei.
Vis hele sitatet...
helt enig. isbilen fra helvete burde også forbys fra å plage folk i tide og utide.

Ja, akkurat det vi trenger - at staten vedlikeholder flere hundre bygg rundt om i landet som ikke skal brukes!
Med din foreslåtte ordning skulle de fleste kirker vært avviklet bare få år etter de ble bygget. De fleste sliter med vedlikeholdet til tross for statsstøtte, dugnad, donasjoner og kollekt.
Vis hele sitatet...
du nekter å innse at ordningen selvsagt legger til grunn at ingen nye kirker i det hele tatt skal bygges for statens bekostning, og dermed ville ikke en haug med nye bygg stadig bli avviklet etter få år. det er heller ikke alle dagens kirker som ville vært verneverdige og i såmåte beholdt på statens bekostning.
at de fleste sliter med vedlikeholdet er strengt tatt ikke vårt problem. de får konsentrere seg om de verneverdige byggene, og selge bygg de ikke klarer å vedlikeholde til andre interesenter.

Å gifte seg i humanetisk Forbund krever at minst en i paret må være medlem (350,-/år) og koster 4 200,-. Ja, de tilbyr ikke-religiøse varianter av begge deler med sin økonomiske støtte - mot betaling.
Vis hele sitatet...
og hva er problemet ? dette er et av flere alternativ. et annet et borgerlig på tinghuset, det koster også noen kroner.
det samme hadde kirkelig gjort om man fjernet statsstøtten slik som vi legger til grunn her.. så jeg forstår ikke argumentet ditt overhodet.
Sist endret av technot; 12. juli 2011 kl. 10:04.
Sitat av technot Vis innlegg
du nekter å innse at ordningen selvsagt legger til grunn at ingen nye kirker i det hele tatt skal bygges for statens bekostning, og dermed ville ikke en haug med nye bygg stadig bli avviklet etter få år. det er heller ikke alle dagens kirker som ville vært verneverdige og i såmåte beholdt på statens bekostning.
at de fleste sliter med vedlikeholdet er strengt tatt ikke vårt problem. de får konsentrere seg om de verneverdige byggene, og selge bygg de ikke klarer å vedlikeholde til andre interesenter.
Vis hele sitatet...
Du nekter å forholde deg til det som blir skrevet og gir folk meninger de slettes ikke har ytret. Hvem skal vurdere om en kirke er verneverdig eller ikke? Hva gjør en kirke verneverdig? Alle kirker over hundre år gamle? Kun større katedraler og middelalderkirker som allerede er verneverdige? Hvem vil kjøpe en kirke og hva kan den brukes til? Kirkegården ligger ofte som kirkens hage, det og det faktum at fleste kirker krever mye kostbart vedlikehold ser jeg ikke for meg at kan trekke mange interessenter. Men du er velkommen til å vise om det finnes tilstrekkelig interessenter til et slikt bygg.

Sitat av technot Vis innlegg
og hva er problemet ? dette er et av flere alternativ. et annet et borgerlig på tinghuset, det koster også noen kroner.
det samme hadde kirkelig gjort om man fjernet statsstøtten slik som vi legger til grunn her.. så jeg forstår ikke argumentet ditt overhodet.
Vis hele sitatet...
Det skulle slettes ikke være et problem med fakta jeg la frem som et supplement til den siterte delen av Provos innlegg.

Har du forresten kilder på at det koster å gifte seg på Tinghuset? Prøvde å søke litt rundt, men fant bare på diverse forum at det er gratis.
Sist endret av GothQueen; 12. juli 2011 kl. 14:18.
Trådstarter
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Du nekter å forholde deg til det som blir skrevet og gir folk meninger de slettes ikke har ytret. Hvem skal vurdere om en kirke er verneverdig eller ikke? Hva gjør en kirke verneverdig? Alle kirker over hundre år gamle? Kun større katedraler og middelalderkirker som allerede er verneverdige? Hvem vil kjøpe en kirke og hva kan den brukes til? Kirkegården ligger ofte som kirkens hage, det og det faktum at fleste kirker krever mye kostbart vedlikehold ser jeg ikke for meg at kan trekke mange interessenter. Men du er velkommen til å vise om det finnes tilstrekkelig interessenter til et slikt bygg.
Vis hele sitatet...
riksantikvaren skulle bestemt det selvsagt. de nøyaktige detaljene for hvordan er ikke diskusjonen her.

når det gjelder gravlunder er det i grunn relativt enkelt. man vedikeholder dem på statens bekostning, men avslutter nye graver på små lunder, og lager flere store lunder istedenfor. da vil man på sikt kunne avvikle gamle lunder.

det er ikke min jobb å finne interesenter. men kan se for meg ombygging til motell/hotell, skoler og andre typer bygg. evt bare rive de ned og selge tomten..

Det skulle slettes ikke være et problem med fakta jeg la frem som et supplement til den siterte delen av Provos innlegg.

Har du forresten kilder på at det koster å gifte seg på Tinghuset? Prøvde å søke litt rundt, men fant bare på diverse forum at det er gratis.
Vis hele sitatet...


nei akkurat, det ville ikke vært et problem.. derfor jeg ikke forstår hva du prøver å argumentere mot her.

nei det kan godt være det ikke koster noe, men det burde koste noe selvsagt.
på samme måte som det burde koste å gifte seg i kirke eller tilsvarende.
om det koster eller ikke er uansett fortsatt helt på siden av hva denne diskusjonen handler om.
Sist endret av technot; 12. juli 2011 kl. 14:59.
Begynner nå å bli dritt lei av disse ''oppgjørene''. Ateister begynner jo å bli like ekstreme selv og det syns jeg blir feil. Don't get me wrong, er langt ifra religiøs, ser problemstillingen med voksne mennesker som forer kids med dritt og tull, men syns disse ''nye'' ateistene begynner å bli litt for religiøse selv, som om det skulle hjelpe å bli like ekstrem på motsatt side? Skaper bare konflikter.
Sitat av technot Vis innlegg
riksantikvaren skulle bestemt det selvsagt. de nøyaktige detaljene for hvordan er ikke diskusjonen her.

når det gjelder gravlunder er det i grunn relativt enkelt. man vedikeholder dem på statens bekostning, men avslutter nye graver på små lunder, og lager flere store lunder istedenfor. da vil man på sikt kunne avvikle gamle lunder.

det er ikke min jobb å finne interesenter. men kan se for meg ombygging til motell/hotell, skoler og andre typer bygg. evt bare rive de ned og selge tomten..





nei akkurat, det ville ikke vært et problem.. derfor jeg ikke forstår hva du prøver å argumentere mot her.

nei det kan godt være det ikke koster noe, men det burde koste noe selvsagt.
på samme måte som det burde koste å gifte seg i kirke eller tilsvarende.
om det koster eller ikke er uansett fortsatt helt på siden av hva denne diskusjonen handler om.
Vis hele sitatet...
faen der kpet jeg deg igjen>) nok engang et uhell.

synes denne debatten begynner å bli vel usaklig,du vrir på på ting når du blir utfordret, og nærmest snakker for andre debatanter,ikke kommer du med noen spesielt gode kilder og fakta for påstandene dine heller,noe som har resultert i at denne debatten nesten ser ut som en privatiserings diskusjon.
Trådstarter
Sitat av Cosmos Vis innlegg
faen der kpet jeg deg igjen>) nok engang et uhell.

synes denne debatten begynner å bli vel usaklig,du vrir på på ting når du blir utfordret, og nærmest snakker for andre debatanter,ikke kommer du med noen spesielt gode kilder og fakta for påstandene dine heller,noe som har resultert i at denne debatten nesten ser ut som en privatiserings diskusjon.
Vis hele sitatet...
jeg har i grunn ikke komt med noen påstander av viktighet. om det kostet eller ikke kostet med borgerlig bryllup er ganske urelevant for om det er på tide å avikle statskirken og avslutte bruk av kirkeklokker mm. poenget forblir det samme.

usaklig bare fordi jeg ytrer mine meninger og tanker? ok.

det heter ikke å vri på ting når man antok feil, ikke der jeg kom fra iallefall.

snakker for andre debattanter? hvordan kan jeg gjøre det? jeg kom med min mening om vedkommendes svar, og snakker da selvsagt for meg selv.

og dette ER i stor grad en privatiserings diskusjon. samt at jeg ytret noen meniger om kirkeklang osv. hvem som helst har lov til å være uenig eller enig. det gjør det hverken usaklig eller "vridd". det kalles å diskutere / utveksle meninger.
Norge blir jo mindre og mindre kristent, eller? For tredve år siden fink du jo en ørefik av frøken om du sa noe ukristent, og hele familien ble fra seg om du nektet å konfirmere deg.
Her drar trådstarter inn ny elementer i diskusjonen for så å påstå at de ikke er relevante for diskusjonen når de nevnes av andre. Nei, skal heller gå og spytte litt i havet - det vil være mer meningsfylt enn å fortsette denne diskusjonen.

Sitat av technot Vis innlegg
nei akkurat, det ville ikke vært et problem.. derfor jeg ikke forstår hva du prøver å argumentere mot her.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig forstår du ikke hva jeg prøvde å argumentere mot når jeg slettes ikke argumenterte i det hele tatt.
Sist endret av GothQueen; 12. juli 2011 kl. 16:34.
Trådstarter
hvilke nye elementer ?
(det var ikke jeg som dro inn pris på bryllups vielser..)

aha, beklager at jeg misforstod da. trodde du prøvde å gjøre et poeng av at det kostet penger med humanistisk vielse vs gratis kirkelig vielse.
Sist endret av technot; 12. juli 2011 kl. 16:38.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Ja, akkurat det vi trenger - at staten vedlikeholder flere hundre bygg rundt om i landet som ikke skal brukes!
Med din foreslåtte ordning skulle de fleste kirker vært avviklet bare få år etter de ble bygget. De fleste sliter med vedlikeholdet til tross for statsstøtte, dugnad, donasjoner og kollekt.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt hva du mener. Ønsker du at kirkene skal forfalle etter driften blir avviklet, eller at vi skal fortsette å opprettholde driften fordi det er dyrt å vedlikeholde bygg som ikke blir brukt?

Hvis det første, så ok, det er en ærlig sak. Mange kunne nok tenke seg å beholde byggene som kulturskatter, men enkelte bygg vil nok være viktigere enn andre. Verdt å merke seg for øvrig, at hvis bygget er stengt annet enn for eventuelle omvisninger vil også vedlikeholdskostnadene være vesentlig lavere enn de er ved drift.

Hvis det andre, så er du ute og sykler. Prisen for å vedlikeholde et tomt bygg er vesentlig lavere enn å vedlikeholde et bygg i drift, samt orgel, salmebøker, og annet materiell, pluss å lønne de ansatte på fulltid.

Sitat av GothQueen Vis innlegg
Å gifte seg i humanetisk Forbund krever at minst en i paret må være medlem (350,-/år) og koster 4 200,-. Ja, de tilbyr ikke-religiøse varianter av begge deler med sin økonomiske støtte - mot betaling.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget? Jeg sa ikke at det var gratis, men at de tilbyr det, og at folk benytter seg av det. Kan du gi et rasjonelt argument for hvorfor akkurat kristent giftemål skal favoriseres med økonomiske incentiver fra staten? Når man arrangerer et bryllup er fire tusen kroner som småpenger, om ikke lommerusk, å regne, og de fleste som absolutt vil gifte seg kristent vil nok mer enn gjerne bla opp denne summen. Alternativet er å gifte seg livssynsnøytralt og gratis på tinghuset.
Sist endret av Provo; 12. juli 2011 kl. 17:11.
Sitat av Catchy Vis innlegg
Begynner nå å bli dritt lei av disse ''oppgjørene''. Ateister begynner jo å bli like ekstreme selv og det syns jeg blir feil. Don't get me wrong, er langt ifra religiøs, ser problemstillingen med voksne mennesker som forer kids med dritt og tull, men syns disse ''nye'' ateistene begynner å bli litt for religiøse selv, som om det skulle hjelpe å bli like ekstrem på motsatt side? Skaper bare konflikter.
Vis hele sitatet...
Ateisme krever jo også tro, noe de fleste militante ateister ser ut til å glemme i sine korstog mot religion, fyrt opp av troen på ateismens ufeilbarlighet.

Pussig nok ikke så ulikt teistiske misjonærer

Agnostisisme er vel til dags dato den eneste "religiøse overbevisning" som dekker alle eventualiteter?
Det ser jo ikke ut som man skal få svar på skapelsesspørsmålet i umiddelbar fremtid.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Ateisme krever jo også tro, noe de fleste militante ateister ser ut til å glemme i sine korstog mot religion, fyrt opp av troen på ateismens ufeilbarlighet.
Vis hele sitatet...
Ateisme er mangel på tro. Når du sier at "ateisme krever tro", så sier du at "mangel på tro krever tro", noe som ikke gir så veldig mye mening (det krever ikke epler å ikke ha epler). Det du kaller militante ateisters korstog, som i grunn ikke er noe annet enn sunn kritikk av religion slik vi har sunn kritikk av politikk, er slett ikke fyrt opp av troen på "ateismens ufeilbarlighet", men av alle de negative effektene dogmatisme fritatt for kritikk medfører – muslimers tukting av kvinner og den katolske kirkens praksis med voldtekt og tortur av små barn med påfølgende systematisk og organisert neddyssing er to raske eksempler.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ateisme er mangel på tro.
Vis hele sitatet...
Gidder ikke kødde med semantikk.
Men ateisme er jo å tro at det ikke finnes noen gud.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Gidder ikke kødde med semantikk.
Men ateisme er jo å tro at det ikke finnes noen gud.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke nødvendigvis. Jeg gidder ikke utbrodere noe spesielt rundt det, så jeg henviser til Wikipedia.

Hvis ateisme er ei tro, så er det å ikke spille golf en hobby. Sånn med det samme vi er inne på semantikk...
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Gidder ikke kødde med semantikk.
Men ateisme er jo å tro at det ikke finnes noen gud.
Vis hele sitatet...
Vil du si at å ikke tro på fjøsnisser krever tro på samme måte som å tro at de finnes? Hvis jeg tror at universet ble skapt av en badeball, vil du da si at det krever tro på samme måte fra din side å ikke dele denne troen med meg? Krever det like mye tro fra deg å tro at naborommet er fullt av moskus som å ikke tro det? Som du sikkert skjønner er det en vesensforskjell her. En ateist tar verden som den fremstår gjennom metoder som er vist å fungere – det vil si uten guddommer og annet rask – mens en religiøs hopper til de villeste konklusjoner på grunnlag av tradisjon og magefølelser – metoder som er vist å fungere svært dårlig. Og det kan virkelig ikke likestilles. Å si at ateisme krever tro på samme måte som religion er rett og slett fullstendig feil.