Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  244 50210
Sitat av lolkeen Vis innlegg
Det er vel mer en myte nå til dags tror jeg det med nesebenet.
Vis hele sitatet...
Haha, Bullshit!
Dette er en sprakende effektiv måte å "ta ut" motstanderen din på. Fra nærkamp i militæret til 1-dan stoff i tae kwon do.

Mao, ett superdødelig og meget presist. Bare du hvet hvordan og hvor du skal slå.
@ wolty
men om man er en litt erfaren bokser vil man og kunne legge en person greit i bakken uten og bruke et slag mot hodet... er ikke bare mot hodet boksing er rettet. Et slag mot kroppen kan vere vel så effektivt får og få folk ned i bakken som et slag mot hodet. en erfaren innfighter er somregel ganske god på kropslag også så det bør ikke vere et veldig stort problem. og ja jeg vet at man sjeldent begyner med et slag mot kroppen men man trenger ikke mer en etpar små jabber/finter til for og lett komme inn til kroppen på en litt mindre erfaren person.
Sist endret av elirdir; 24. juli 2010 kl. 03:49.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av SemiColon Vis innlegg
...hvis du treffer rett og hardt nok under nesa kan dette føre til at nesebenet slås oppover, og kan treffe hjernen.
Vis hele sitatet...
Sorry, men det er ikke sant. (så at det var noen forklaringer lenger oppover også) Dette har man dog flere eksempler på. Har selv sett resultatet av at en mann får et slag med et trykk på omtrent 300 kg i nesen, han brakk den greit men ikke noe mer enn det.
Sitat av martin899 Vis innlegg
Hei.

Jeg har gjennom livet mitt vært i en del slossing av forskjellige grunner. Jeg er aldri den som slår først. jeg slår aldri i det heletatt når jeg tenker meg om. Grunnen er at jeg rett og slett er livredd for og drepe personen jeg slåss med. Det blir alltid til at jeg må ta de i bakken, uten noen form for slag.
Så spørsmålet er enkelt og greit, hvor er det jeg skal unngå og slå. For jeg vet at det fort kan renne over, og da er det greit og vite hvor man skal unngå og slå iallefall

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Stort sett overalt. Du sier du er livredd for å drepe noen - da bør du bare ikke slå noen. Ikke fordi jeg har noen intensjon om å gjøre deg til et bedre menneske, men enkelt og greit fordi at med litt uflaks kan selv et malplassert slag resultere i omfattende skader.

En bekjent av meg endte f.eks opp med å knekke kjevebeinet på en kar 2 steder, etter at han med et tilsynelatende harmløst slag sendte fyren rett i fortauskanten.

Ellers ville jeg generelt sett gått for mageregionen, å slå pusten ut av folk er både effektivt og som regel relativt harmløst. I tillegg må du huske at om en person anmelder deg vil blåøyer bli dokumentert som legemsbeskadigelse på legevakten, mens mindre omfattende magesmerter ikke holder til mer enn en legemsfornærmelse.

En annen "trygg" måte er et spark mot lårmuskelen. Ola normann vil bli totalt nøytralisert av det, og muskelen heler seg selv.

Men som sagt, det tryggeste er å fortsette med å legge dem i bakken.
En story jeg var vitne til, før jeg kommer til poenget mitt:

En svær bolekar i bygda her skulle ut å ta en stakkars som hadde blitt sammens med eks kjæresten til bolegutten.
Bolegutten står utenfor en nattklubb han vet stakkaren er inne på, og venter tålmodig til det er stengt og stakkaren kommer ut. Bolekaren brøler "du er ferdig di jævla fitte!" før han starter på løpefart mot karen med knyttet neve (liksom samme stilen du bruker om du skal kaste en stein så langt du klarer)
Stakkaren klarte (heldigvis!!!) å komme seg unna slaget ved ved å vri hodet sitt unna.
Dette fører da til at bolebeistet slår verdens største hull i lufta, og går på trynet først rett i ei murtrappe.

Bolefreaken ble hentet av ambulanse og videre med luftambulanse til nærmeste uni. sykehus med hodeskader. Dette er vell ca 5-6 år siden det skjedde og nå er den gamle bolefreaken en stakkars uføretrygdet jævel som sliter med migrene og tåler visst ikke lys. HAHA! What comes around....vell dere kan resten.

Hadde bolefreaken truffet hodet til han fyren så er jeg faktisk ganske sikker på at han hadde dødd eller blitt alvorlig skadet.

Så tipset blir vell å slå mot mage, da det er større sjangse for å treffe her..og det skal veldig mye til for at noen kan dø av et mageslag. Og til sist ja, ikke ta så stor rennfart at du ikke treffer.
Legg dem i bakken, og spander dem en øl! Det setter inntrykk!
Sitat av McRad Vis innlegg
Legg dem i bakken, og spander dem en øl!
Vis hele sitatet...
drit i ølen, dra heller ned buksa på dem, og dra opp ditt eget belte og buksesmekk og si "NÅ skal du få smake, di lille hore..." Da regner jeg med at vedkommende føler seg heller liten.

Og ja, om vedkommende ikke er langt nede da og er passiv, så gjennomfør handlingen!
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Nesen er ihvertfall veldig viktig å ikke treffe, for hvis du treffer rett og hardt nok under nesa kan dette føre til at nesebenet slås oppover, og kan treffe hjernen.
Vis hele sitatet...
dette er bullshit og forekommer kun på film. bare å brenne til alt du makter i nesa på tosken.
▼ ... over en uke senere ... ▼
nei, det e vitenskapeligt bevist at du ikke kan dø av et kraftig slag som visstnok skal sende "nesebenet" opp i nasen, det som skjer er at brusken knekker men du har en " vegg " litt lenger oppe som heter, uh husker faktiskt ikke, men det er så sterkt at det stopper bein splintrer fra og skyte opp i hjernen.
men hallo,, det er jo en grunn til at boksere knekker opp nesa si hos legen,, probably fordi det er farlig ^^
Sitat av technoviking Vis innlegg
men hallo,, det er jo en grunn til at boksere knekker opp nesa si hos legen,, probably fordi det er farlig ^^
Vis hele sitatet...
Ja, og de bruker hansker fordi det er livstruende å bli skada i knokene.

Boksere pleier å operere ut nesebenet fordi det er skjørt og har en tendens til å brekke - og det kan bli plagsomt etter hvert
Løp rundt med stungun og zapp alle som ypper! Da blir de liggende der å skrike, uten at de verken får varige mèn eller at du behøver å bekymre deg
Sitat av Edited Vis innlegg
Løp rundt med stungun og zapp alle som ypper! Da blir de liggende der å skrike, uten at de verken får varige mèn eller at du behøver å bekymre deg
Vis hele sitatet...
Håper virkelig det der ikke var seriøst.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Dersom du stadig vekk havner i situasjoner hvor du sloss så kanskje du skulle bruke energien din på å finne ut hvorfor dette skjer og hvordan du kan unngå det heller enn å tenke så mye på hvordan du skal sloss...
Vis hele sitatet...
Du klarer bare ikke lavær?
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Du klarer bare ikke lavær?
Vis hele sitatet...
Ser ut som det er du som ikke klarer å la være. Han hadde i hvert fall et godt poeng i posten sin, i motsetning til din.
Det verste jeg vet på dette forumet er tapere som fornekter alt som heter sunn fornuft og kaller det moralprekener. Seriøst, DØ.
Sitat av staM Vis innlegg
Ser ut som det er du som ikke klarer å la være. Han hadde i hvert fall et godt poeng i posten sin, i motsetning til din.
Vis hele sitatet...
Nei, for trådstarter var ute etter svar på hvor man skal slå. Ikke moralpreken
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av fjellfinn Vis innlegg
Det at di kan slå nesebenet opp i hjærnen er en myte! Det går bare ikke!!
Vis hele sitatet...
Slår man hardt nok kan hele ansiktet og armen gå inn i hjernen
Sitter her å leser en kort tekst om ''fatal points'' . Det er teknikker politiet i USA ikke skal bruke siden de kan være dødelige.

Nesen: Slå nesebeinet opp i hodet er sikkert ikke så enkelt. Men om du kan plassere et slag der nesen og pannen møtes kan det føre til død. Kan være enklere om man bruker håndflaten.

Adamseplet: Mest sannsynlig det enkleste. Skal faktisk ikke så mye til å skade vindpipa. Kan føre at fiende vil ''asphyxiate'' eller kveles på godt norsk.

Tinningen: Om man slår hardt nok så kan offeret ganske enkelt svime av/dø.

Om det blir litt grappling og du får overtaket med et kveletak, så er det bare å holde , da vil motstanderen dø.

Det er 18 andre svært interessante teknikker i teksten som aldri vil bli brukt i en gatekamp med berusede individ.
Sitat av elirdir Vis innlegg
men om man er en litt erfaren bokser vil man og kunne legge en person greit i bakken uten og bruke et slag mot hodet... er ikke bare mot hodet boksing er rettet. Et slag mot kroppen kan vere vel så effektivt får og få folk ned i bakken som et slag mot hodet. en erfaren innfighter er somregel ganske god på kropslag også så det bør ikke vere et veldig stort problem. og ja jeg vet at man sjeldent begyner med et slag mot kroppen men man trenger ikke mer en etpar små jabber/finter til for og lett komme inn til kroppen på en litt mindre erfaren person.
Vis hele sitatet...
"Du har skjønt det"

jeg har holdt på aktivt med boksing i 2år og kan med ganske god margin si at: kropsslag er noe av det beste, av følgende grunder: du risikerer i veldig liten grad og skade personen på en livs truende måte, om du slår riktig kan du gi motstanderen/overgrepsmannen en slags "telling" som vil si at han setter seg ned og venter litt til smerten er over, som da gir deg tid til og stikke eller snakke personen til fornuft.

men for og være helt erlig så er dette noe som krever trening osv, så naturlig nok vil en vanlig person som ikke har noen kampsport bakrun gå for hode/ansiktet.

som en oppsummering, jeg oppfordrer deg ikke til yppe til fight på byen, dette er mer en "Last Resort" ting.
Sitat av wolty Vis innlegg
Uansett, om du står igjen uten en skramme og motsanderen har så mye som et blått øye risikerer du å bli straffet for det til tross for at du ikke startet slagsmålet da det norske rettsvesen ikke har det beste av dømmekraft i slike saker.
Vis hele sitatet...
Det har å gjøre med at det skal være tilsvarende sammenheng mellom de skadene angriperen har påført deg og de skadene du påfører angriperen.

Grunnprinsippet i selvforsvarsregelen i det norske rettssystemet er at man ikke skal gå inn for å påføre skade, men at man skal forhindre at man selv blir utsatt for skade. Hvis man får seg et slag mot kinnbeinet og du svarer med å skalle fyren rett ned så har man gått over denne grensen.
Er denne tråden troll?

Trådstarter havner stadig vekk oppi situasjoner der han havner i bråk - han går på thaiboksing.

Folk som havner "stadig vekk" oppi situasjoner, havner i situasjoner fordi de vil det.
hvis man ikke vil "havne" i en situasjon, så back for faen unna.

Han er redd for å drepe noen med thaiboksinga si? .. right. Dør de du sparrer med?
Uansett om et man er uerfaren i kampsport eller ei, har man instinktivt et behov for å "beskytte" seg.
Om du hadde sparket/slått meg, hadde nok jeg gjort et eller annet for å prøvd å beskytte meg.

hvis du er redd for å drepe folk, la vær å sloss -> back for faen heller unna.
Jeg ville siktet rett på nesa/leppene dette er selvfølgelig kun i selforsvar og ikke om du skulle yppe opp til bråk. Jeg ville i så fall slått alt jeg makter og har. Dette tullet med at nesebenet kan gå i hjernen er kun en myte. Ok han du slår kan mist et par tenner og ende opp med knekt nese, men det er takka for at han ypper opp med bråk. Om du slår virkelig hardt så han får seg en sikkelig trøkk holder det mest sansynelig kun med det ene slaget...og han kommer ikke til å yppe opp til bråk med deg igjenn. Skulle han gå til annmeldelse så si at dette gjorde du kun i selvforsvar. Anyways så kommer saken til å bli henlagt siden det blir ord mot ord om du ikke skulle ha mange folk som vitnet imot deg...
Den kroppslige og verbale fremtoningen til et menneske virker svært undervurdert. Du kommer unna det aller, aller meste ved å bruke riktig kroppsspråk og ord. Derren Brown skriver noen fine ord i boka si, Tricks of the mind, om akkurat det å vippe en angriper av pinnen psykisk.
Forøvrig har jeg trent thaiboksing en stund selv, og har man trent det så burde man i grunn vite hva som er farlig og ikke.
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Det skal IKKE en god del til for å drepe noen med knyttet neve. Hvor i huleste har du det fra?

Unngå hodet generelt, halsen og mellomgulvet. Sats på underkroppen.
Vis hele sitatet...
Et hardt slag mot strupen så er han KANSKJE død. Unngå også slag spark i nakke/rygg. Kan fort før til lammelse.
Så mye pisspreik har jeg aldri sett, dere som sier at du skal finne ut hvorfor du havner opp i bråk, bør kansje tenke deg hvor han bor, hvordan livssituasjonen er, hvem han henger med, etc...


Om dere er 30+ og ikke klarer å se hvorfor han havner i slosskamp, bør tenke at det verden ikke er fylt med blomster og marshmallows...

I bygda hvor jeg kommer fra er det stadig folk som er ute etter å sloss, rusa på alkohol eller noe annet, det gir deg ikke store valg.

Med mindre du er testosteronfattig og ikke tør gå ut lengere så må du sloss inni mellom.

Trådstarter kom med et simpelt spørsmål, som enkelte her ikke klarer svare på. Trangsynte eller ikke, må dere innse at mennesket har fortsatt instinkt og hormoner inne som ikke er til å unngå.


Mitt svar til trådstarter er, gjør en research på presspunkt.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Så mye pisspreik har jeg aldri sett, dere som sier at du skal finne ut hvorfor du havner opp i bråk, bør kansje tenke deg hvor han bor, hvordan livssituasjonen er, hvem han henger med, etc...


Om dere er 30+ og ikke klarer å se hvorfor han havner i slosskamp, bør tenke at det verden ikke er fylt med blomster og marshmallows...

I bygda hvor jeg kommer fra er det stadig folk som er ute etter å sloss, rusa på alkohol eller noe annet, det gir deg ikke store valg.

Med mindre du er testosteronfattig og ikke tør gå ut lengere så må du sloss inni mellom.

Trådstarter kom med et simpelt spørsmål, som enkelte her ikke klarer svare på. Trangsynte eller ikke, må dere innse at mennesket har fortsatt instinkt og hormoner inne som ikke er til å unngå.


Mitt svar til trådstarter er, gjør en research på presspunkt.
Vis hele sitatet...
Thanks! Det jeg var ute etter
Takk for andre svar også, bortsett fra alle de søte moralprekenene
Bare ikke treff halsen eller bakhodet så går det bra!
Men husk at hvis noen slår deg så utsetter de ditt liv for fare så hvorfor være så forsiktig med deres?
Så du mener man skal være apatisk ovenfor medmennesker?

Problemet er holdninger. Det er så primitivt å måtte sloss for å bevise "manndommen" sin. Ingen MÅ sloss, man velger å sloss. Du kan velge å snakke deg vekk, du kan la være å fòre sinnet og frustrasjonen til en som angriper. Når en person er sint er man ute etter noen til å utfordre det sinnet, hvis man lar vær å gjøre det så skjer det ikke noe.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Gammel tråd :P men tror vel heller det er verre om du slår noen som så slår hue i asfalten. (flere som har fått drap for dette).

Pass heller på at den du slår ikke detter med hue ned i asfalten om mulig?
Sitat av martin899 Vis innlegg
Hei.

Jeg har gjennom livet mitt vært i en del slossing av forskjellige grunner. Jeg er aldri den som slår først. jeg slår aldri i det heletatt når jeg tenker meg om. Grunnen er at jeg rett og slett er livredd for og drepe personen jeg slåss med. Det blir alltid til at jeg må ta de i bakken, uten noen form for slag.
Så spørsmålet er enkelt og greit, hvor er det jeg skal unngå og slå. For jeg vet at det fort kan renne over, og da er det greit og vite hvor man skal unngå og slå iallefall

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Slå etter skuldra så vinner du på sekundet

Er du ute etter KO (knock out) så slår du rett under haka (på siden, bakom strupen).
Berre ikkje slå rett over navelen og rett på nasa, så skal fyren nok vise respekt for deg.
Sist endret av Fyllingz; 8. november 2010 kl. 19:25.
▼ ... over et år senere ... ▼
Dette med at man kan spidde hjernen hvis man slår under nesen ,er en myte. Skallen blokker nese bena fra og penetrere hjernevevet .
Jeg sier ikke at man skal gjøre det ,men det er ikke noe fare for død og lignende skulle dette forekomme .
Sitat av NiklasKB Vis innlegg
Dette med at man kan spidde hjernen hvis man slår under nesen ,er en myte. Skallen blokker nese bena fra og penetrere hjernevevet .
Jeg sier ikke at man skal gjøre det ,men det er ikke noe fare for død og lignende skulle dette forekomme .
Vis hele sitatet...
Knekke nesa er ganske jævlig uansett, så hadde ikke droppet det i kamp bare fordi motstanderen ikke dør av det.
Fin bump, btw.
Sitat av NiklasKB Vis innlegg
men det er ikke noe fare for død og lignende skulle dette forekomme .
Vis hele sitatet...
Slikt skal man være forsiktig med å si. Jeg ville heller hatt det usagt slik at ikke noen skal prøve dette i god tro under en slåsskamp. Jeg personelig tror at det er dødelig når man først har knekt nesa og deretter slår nesebeinet oppover. Har du kilder på dette er en myte, så sier jeg ja takk til linker.
Sist endret av Fuzzybossen; 17. juli 2012 kl. 05:23.
Add to this that there isn’t one medically documented case of a nasal bone being driven into the brain by a blow from a person’s hand. If this was likely or even possible there would have been a lot of dead boxers over the centuries instead of a lot of boxers with busted noses.
Vis hele sitatet...
Han har jo et poeng.
Slå fra siden og ikke rett fram. Da slipper du ihvertfall at vedkommende tryner bakover og knuser skallen i asfalten, noe som lett kan føre til døden eller livsvarige skader. Sikt på nese og knekk den fra siden, dette fordi det gjør utrolig vondt og vedkommende mest sannsynligvis havner i sjokk pga. blødninger og smerte slik at du kan trekke deg unna. Dog vondt, men ikke livsfarlig!
Sitat av moret Vis innlegg
Ja, har fortsattt til gode å se det med nesebenet i praksis. Og har faktisk knekt et par neser selv, har aldri drept noen ved å knekke en nese. Det blør ganske heftig og ser fælt ut, men ingen drap.

Hold deg unna hodet på folk du. Så går det som regel bra. Du kan jo knekke noen ribben og sånt ellers, men hodet og hals er vel det som er farligst å få slag rettet mot.
Dessuten gir et godt slag i solar plexus nok stress for han du slår til at du har "vunnet" kampen med et slag.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er å brekke nesebenet og skyve det opp i hjernen ;-)
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Kim93 Vis innlegg
Forskjellen er å brekke nesebenet og skyve det opp i hjernen ;-)
Vis hele sitatet...
Gøy er det læl
Forty Six & 2
Snemannen's Avatar
Slaget dreper som oftest ikke, det er fallet. Nesa er noe av det beste å gå for om man først har havnet i slike situasjoner da det er et svakt punkt som gjør vondt å bli truffet i å tårene vil begynne renne automatisk. Så er det bare å komme seg unna, ingen vits i å skade noen mer enn nødvendig.

Det beste ifølge de fleste martial arts utøvere, og trenere jeg har hatt med å gjøre er å løpe, bare komme seg unna situasjonene. Eller få roet ned gemyttene verbalt om mulig da det bare ender opp med at noen blir skadet uansett.
Vet om hvertfall 2 stk som har blitt trukket kniv mot på byen og de har bare tauntet dustene som gikk med kniv verbalt, å tro meg, det fungerte. Anbefaler det ikke da man aldri kan være sikker og det krever en viss mental attitude som veldig få besitter. Kult å vite at noen 'tøffinger' med kniv har blitt stoppet av ord.
Sitat av martin899 Vis innlegg
Hei.

Jeg har gjennom livet mitt vært i en del slossing av forskjellige grunner. Jeg er aldri den som slår først. jeg slår aldri i det heletatt når jeg tenker meg om. Grunnen er at jeg rett og slett er livredd for og drepe personen jeg slåss med. Det blir alltid til at jeg må ta de i bakken, uten noen form for slag.
Så spørsmålet er enkelt og greit, hvor er det jeg skal unngå og slå. For jeg vet at det fort kan renne over, og da er det greit og vite hvor man skal unngå og slå iallefall

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Slå/spark dem i ballene
Sitat av martin899 Vis innlegg
Hei.

Jeg har gjennom livet mitt vært i en del slossing av forskjellige grunner. Jeg er aldri den som slår først. jeg slår aldri i det heletatt når jeg tenker meg om. Grunnen er at jeg rett og slett er livredd for og drepe personen jeg slåss med. Det blir alltid til at jeg må ta de i bakken, uten noen form for slag.
Så spørsmålet er enkelt og greit, hvor er det jeg skal unngå og slå. For jeg vet at det fort kan renne over, og da er det greit og vite hvor man skal unngå og slå iallefall

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
det folk har dødd av i slike situasjoner er at de faller bakover å slår hodet i en fortauskant o.l etter å ha mottat slag-spark

så om du holder typen fast med den ene hånda så du kan styre vedkommende skal det nok mye til at noe fatalt inntreffer
Sist endret av alanapoli; 19. juli 2012 kl. 11:50.
Et lite kakk mot strupen og personen vil stå i et minutt og høres ut som et bedøvet esel på kofeinsjokk
Til TS: Havner du i slosskamp hele tiden, er du en idiot.



Til tema:
Skal du virkelig få ned en person er det vel få ting som er mer effektiv enn et skikkelig slag i milten.
Sist endret av Spelly; 19. juli 2012 kl. 12:18.
Faren for å drepe noen med slag er svært liten, men sjansen for å lemleste noen for livet er stor.

Lær deg om presspunkt om du vil uskadeliggjøre noen som går til angrep.
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Faren for å drepe noen med slag er svært liten, men sjansen for å lemleste noen for livet er stor.

Lær deg om presspunkt om du vil uskadeliggjøre noen som går til angrep.
Vis hele sitatet...
Da jeg var på kampsportleir i mandal for et par år siden var "verdensmesteren" i en egenoppfunnet kampsport der, tror den het Kenjutsu, og det var bare presspunkter osv. Senseien viste eksempler på masse store gorillamenn som la seg ned i kramper og ledd som låste seg osv.
Men da han skulle vise på meg senere på kurset hans, kjente jeg ikke en dritt, og han bebreidet meg for å ikke tro på han.

I tillegg, det er ganske upraktisk med slike punkter, uansett om det bare er et lite punkt der det gjør vondt å få trykk, som rett bak øret, strupehodet og slike steder, alle er forskjellige. Hva om du møter en med en helt annerledes kropp en den du har trent presspunkter på? Da er man jo like langt..
High Magus
10100's Avatar
Du kan begynne med aikijutsu. Har selv gått på det i ca 1 år og det virker veldig bra!

@olaPola:

Det var aikijutsu
Sist endret av 10100; 19. juli 2012 kl. 13:28.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Da jeg var på kampsportleir i mandal for et par år siden var "verdensmesteren" i en egenoppfunnet kampsport der, tror den het Kenjutsu, og det var bare presspunkter osv. Senseien viste eksempler på masse store gorillamenn som la seg ned i kramper og ledd som låste seg osv.
Men da han skulle vise på meg senere på kurset hans, kjente jeg ikke en dritt, og han bebreidet meg for å ikke tro på han.

I tillegg, det er ganske upraktisk med slike punkter, uansett om det bare er et lite punkt der det gjør vondt å få trykk, som rett bak øret, strupehodet og slike steder, alle er forskjellige. Hva om du møter en med en helt annerledes kropp en den du har trent presspunkter på? Da er man jo like langt..
Vis hele sitatet...

Det er som du nevner. trykkpunkter fungerer ikke like bra på alle. Dette må også trenes lenge på. Kan man de enkleste punktene vil en kombinasjon (bruk av flere punkter sammtidig være effektivt)
For de som er intressert vil jeg anbefale Scott Rogers sine demovideoer som er meget omfattende. Alt i fra basik til viderekommende. Serien er vel så langt i 9 deler, og jeg har prøvd store deler av dette med bra resultat

Uansett ville jeg ikke sattset på å bruke presspunkter som innledning i en slosskamp.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av olaPola Vis innlegg
Da jeg var på kampsportleir i mandal for et par år siden var "verdensmesteren" i en egenoppfunnet kampsport der, tror den het Kenjutsu, og det var bare presspunkter osv. Senseien viste eksempler på masse store gorillamenn som la seg ned i kramper og ledd som låste seg osv.
Men da han skulle vise på meg senere på kurset hans, kjente jeg ikke en dritt, og han bebreidet meg for å ikke tro på han.

I tillegg, det er ganske upraktisk med slike punkter, uansett om det bare er et lite punkt der det gjør vondt å få trykk, som rett bak øret, strupehodet og slike steder, alle er forskjellige. Hva om du møter en med en helt annerledes kropp en den du har trent presspunkter på? Da er man jo like langt..
Vis hele sitatet...
Er vel bare du som har en sær kropp. Tåa på hodet and, nasa på kneet og sånn fortsetter det. (Æ tulla)

Har selv en kompis som har praktisert aikijutsu. Hver gang vi var ute på byen en periode så trykte han på et punkt så jeg falt rett i gulvet når vi sto ved baren på utestedet. Alle musklene i kroppen "kortsluttet". Gøy for han, men ikke så gøy for meg over tid.
Sist endret av stagg; 19. juli 2012 kl. 14:40. Grunn: Så det så...
Jeg registrerer at mange fokuserer på hvor man treffer med slaget, framfor hva hodet faller på/i når det lander på bakken uten noen form for demping. Erfaringsmessig i en jobb hvor jeg ofte ser skader etter vold, da spesielt blind vold, er det disse fallene som skader offeret mest.

Har hørt mange historier hvor personer har slått "ufarlige" slag tilbake i en rar form for selvforsvar - da med katastrofale følger. Det er jo ikke foruten grunn at man sier det beste selvforsvar er å ta beina fatt og løpe av gårde.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av iskrem Vis innlegg
Slå fra siden og ikke rett fram. Da slipper du ihvertfall at vedkommende tryner bakover og knuser skallen i asfalten, noe som lett kan føre til døden eller livsvarige skader. Sikt på nese og knekk den fra siden, dette fordi det gjør utrolig vondt og vedkommende mest sannsynligvis havner i sjokk pga. blødninger og smerte slik at du kan trekke deg unna. Dog vondt, men ikke livsfarlig!
Vis hele sitatet...
Har knekt nesa selv i muay thai kamp, og kjente nesten ingenting på grunn av alt adrenalinet. Hørte at det knaset og visste at den knakk, men det var ingen problemer å fortsette kampen i en og en halv runde til, inkludert å bli truffet på nesa flere ganger. Så ikke sats på at du vinner kampen selv om nesa er herpet.

Om en idiot hadde brukket nesa mi på byen skulle han fått femten albuer i hodet om jeg hadde tatt ham igjen.