Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  421 48128
Sitat av Sky Vis innlegg
Du er virkelig på bærtur du, sykofant..
Vis hele sitatet...
Et fint eksempel på hvorfor vi ikke trenger religioner og trosrettninger i verden Du er virkelig en tapt fisk..
Sist endret av kengro; 10. juli 2009 kl. 17:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hva potensialet er, er jeg faktisk ikke sikker på, høres kanskje teit ut men...
Det har noe med å snakke sammen på et annet nivå (tror jeg) noe mentalt er det i vertfall, noe vi enda ikke forstår, men som vi/jeg har fått en pekepinne på.
Men, jeg skal gjøre mitt beste for å finne det ut, føler på en måte at jeg må det.
Vis hele sitatet...
Enda meir new age-svada. Snakke på eit anna nivå? Mentalt? Ja, new age.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Jeg tror vi kan gjøre så og si hva som helst, bare vi lærer å skjenne oss selv og universet og ikke trekker for raske besluttninger om ting som stenger dørene.
Hvem setter grensene? det er oss...
Vis hele sitatet...
Vi lærer å kjenne universet ved å ha ein empirisk undersøkelse av det. Det du taler for er vel meir å lære å kjenne eigen fantasi...

Grensene? Oss? Grensene er vel sette, og det er ikkje opp til oss å settje dei...
Sitat av sykofant Vis innlegg
skeptfisk: jeg tror på en skaper som har laget dette universet/multiverset slik at liv kunne blomstre.
Men jeg tror også at litt av våres grund til at vi er på jorden er for å kjempe mot det onde, vi lever på en måte i en daglig kamp mot ondt og godt der det selvfølgelig er om og gjøre å vinne over det onde.
Men, det står noe bak det også, som jeg har forklart i poster litt opp

En annen ting som også er utrolig viktig er å elske
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du har gjentatt essensen i så godt som samtlige religioner. På tide å utgi ei bok kanskje?
Sitat av sykofant Vis innlegg
Jeg tror vi kan gjøre så og si hva som helst, bare vi lærer å skjenne oss selv og universet og ikke trekker for raske besluttninger om ting som stenger dørene.
Hvem setter grensene? det er oss...
Vis hele sitatet...
Sitat av Sykofant
skeptfisk: jeg tror på en skaper som har laget dette universet/multiverset slik at liv kunne blomstre.
Vis hele sitatet...
Unnskyld for at jeg blander meg inn i diskusjonen deres, men motsier du ikke deg selv her?
Sist endret av gulunderstrek; 10. juli 2009 kl. 17:30.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Unnskyld for at jeg blander meg inn i diskusjonen deres, men motsier du ikke deg selv her?
Vis hele sitatet...
Strengt tatt gjør han vel ikke det. Han sier at man bør ha et åpent sinn, men å ha et åpent sinn betyr ikke at man ikke kan ha noen formening om hvordan ting henger sammen. Sykofant sier mye rart, men akkurat den var nok litt tynn.
Sitat av sykofant Vis innlegg
skeptfisk: jeg tror på en skaper som har laget dette universet/multiverset slik at liv kunne blomstre.
Men jeg tror også at litt av våres grund til at vi er på jorden er for å kjempe mot det onde, vi lever på en måte i en daglig kamp mot ondt og godt der det selvfølgelig er om og gjøre å vinne over det onde.
Men, det står noe bak det også, som jeg har forklart i poster litt opp

En annen ting som også er utrolig viktig er å elske
Vis hele sitatet...
Hva er det onde vi må kjempe imot? Jeg forventer et klart svar på dette siden du ser på det som det mest fundamentale i eksistensen. Det bør være en definisjon som lar meg som enkeltperson innse når jeg møter det onde i det daglige, slik du sier det.

Du ser ut til å slite veldig med å definere konseptene du slenger rundt deg. Det er en ok ting er å ha oppfatninger om metafysikk, men du må nesten ha tenkt igjennom ting sånn halvveis før du kommer med det til en diskusjon. Dette er ikke et åsted hvor du skal preke det du vil - det er en tråd som handler om hva det å være kristen innebærer og hvorfor du har en sånn vilje til å trekke det ut på viddene ved å snakke om alt mulig annet vet jeg ikke.
Jeg er såpass vulgær at jeg velger å kalle plasseringen av Gud som svar til spørsmål vi selv ikke er istand til å forklare, for en forhastet beslutning.
Sist endret av gulunderstrek; 10. juli 2009 kl. 17:48.
Gulunderstrek:
Det kan godt hende jeg gjør det og det kan godt hende jeg ikke gjør det...
Det er jo store muligheter for at jeg har tatt feil et sted eller oversett noe, men jeg tror ikke det, derfor skriver jeg det
Du kan jo snu på det og si at siden jeg har "funnet" ut av det og tror på det, så har det åpnet noen dører for meg.

Men i bunn og grund så spiller det ingen verdens rolle hva jeg tror på, hva man tror på er noe man må finne ut av selv, siden det er mye "åndelig" inn i bildet som foreløbig er umulig å finne ut av, det er her troen kommer inn.
Og som sakt, som de fleste andre så føler jeg meg sikker i min tro, noe som er viktig.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hva er det onde vi må kjempe imot? Jeg forventer et klart svar på dette siden du ser på det som det mest fundamentale i eksistensen. Det bør være en definisjon som lar meg som enkeltperson innse når jeg møter det onde i det daglige, slik du sier det.
Vis hele sitatet...

Hva det gode og onde er, er noe DU må finne ut av selv Det er noe av det som gjør oss til å ta de valgene vi gjør og gjør oss til de personene vi er.
Sist endret av sykofant; 10. juli 2009 kl. 18:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hva det gode og onde er, er noe DU må finne ut av selv Det er noe av det som gjør oss til å ta de valgene vi gjør og gjør oss til de personene vi er.
Vis hele sitatet...
Eller er det slik at du ikke kan fortelle oss det fordi du ikke riktig vet selv hva du snakker om?
Eller så er det sånn at jeg føler at jeg ikke kan si det for da ødelegger jeg for jordens gang.
Men det kan jo hende at jeg ikke vet det heller, men jeg tror vertfall at jeg vet det.
Sist endret av sykofant; 10. juli 2009 kl. 18:13.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Eller så er det sånn at jeg føler at jeg ikke kan si det for da ødelegger jeg for jordens gang.
Men det kan jo hende at jeg ikke vet det heller, men jeg tror vertfall at jeg vet det.
Vis hele sitatet...
Kverulant..


Ellers for alle andre som er interessert, sjekk ut den franske kortfilmen Stricteternum. Om man tenker litt annerledes, ut-av-boxen så se for deg at verden er bygget opp slik. Og skal du først se den, så se hele. Du skjønner mye ut av å få med deg slutten på en film.
"Kverulant.." eller sterkt troene på det jeg tror på, men det er opp til deg hva din tro om meg er.

men nå stikker jeg fra diskusjonen en stund og er litt "vektløs" i bassenget
Prøvd å komme meg ut i vannet lenge nå, men dere holder meg jo igjen hele tiden
Sitat av sykofant Vis innlegg
"Kverulant.." eller sterkt troene på det jeg tror på, men det er opp til deg hva din tro om meg er.

men nå stikker jeg fra diskusjonen en stund og er litt "vektløs" i bassenget
Prøvd å komme meg ut i vannet lenge nå, men dere holder meg jo igjen hele tiden
Vis hele sitatet...
Mener bare at du hele tiden viker fra å gi opplysende svar, og hele tiden svarer med nye spørsmål. Og det har ingenting med å være sterkt troende å gjøre..
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hvorfor er alle hele tiden nødt til å vise at de tror? Jeg er selv kristen, men det jeg selv kaller en "diskré" kristen. Kirken tror jeg ble oppfunnet av griske jævler som fant ut at de skulle tjene penger på at andre trodde, så der går jeg ikke. Jeg ber, men bare for meg selv i stille stunder. Gud ser alt og hører alt, ikke sant? Så hvorfor er vi da nødt til å gå i kirken for å vise at vi tror på han? Det er som trådstarter sa, alle har sine forskjellige tolkninger og meninger om bibelen. Og selv mener jeg at mye av det som står i bibelen er bullshit. Faktisk, jeg vet ikke om jeg engang er kristen, eller om jeg bare tror på en helt annen Gud enn andre. Uansett trenger jeg ikke å skrike ut til alle hva jeg tror på. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men ekstremt mange troende er slik.

Det er også dette jeg tror ødelegger for religionene, og gir de så mange dårlige rykter. Fordi alle skal absolutt konvertere alle andre - gjelde det kristendommen eller islam. Jeg bryr meg fint lite om andre tror eller ikke - jeg vet at jeg tror, og det holder for meg. Noe jeg syntes det burde gjøre for alle andre også.



Korstogene var bare et påskudd for maktmissbruk. Hverken kultur eller religion hadde noe å gjøre med dette. Alt var bare for å skaffe nye landområder. Eneste jeg kan tenke på der er barnekorstogene - der kan det ha vært mye religion inni bilde, men jeg tror ikke det. Det sies at folket trodde så mye på Gud at de lot barn gå i korstog for å ta over et annet området, for Gud kunne jo ikke la stakkars barn dø - dumme jævler.
Vis hele sitatet...
Det står i Bibelen om nestekjærlighet. Hva er vel en bedre gjerning enn å redde sjeler til Himmelen?
Du skriver som om du nærmest er imot evangelisering og at folk forkynner Guds ord. Det står svart på hvitt i Bibelen at man skal gå ut og fortelle om Jesus.
For meg er det en viktig del av det å være kristen. Likevel respekterer jeg de som på ingen måte ønsker å konvertere.

Det er noen her som skriver at relgion ofte er grunnen til at konflikter/kriger oppstår. Det mener jeg er helt feil.
På lik linje med ateister som dreper og begår kriminelle handlinger, for deretter å komme med en rekke unnskyldninger, er Allah, Jahve, Jesus eller Buddha om du vil, unnskyldninger som er mye brukt.
Jeg mener ikke at Islam er en voldelig relgion pga. at noen driver med terror el. i Allahs navn. På samme måte er det med korstogene. Det er her snakk om syke mennesker som må ha en unnskyldning for det de driver med.

Jeg anbefaler alle å se denne videoen, der Dr. Aril Edvardsen tar opp nettopp dette teamet, konflikter i Guds navn.
http://www.youtube.com/watch?v=bPrEH...eature=related


Vh
Sturla
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Det er jo store muligheter for at jeg har tatt feil et sted eller oversett noe, men jeg tror ikke det, derfor skriver jeg det .
Vis hele sitatet...
Da tror jeg du bør tro om igjen; du har gang på gang (på gang) vist at du har tatt feil om sånn ca. alt du har nevnt i denne diskusjonen.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Men jeg tror også at litt av våres grund til at vi er på jorden er for å kjempe mot det onde, vi lever på en måte i en daglig kamp mot ondt og godt der det selvfølgelig er om og gjøre å vinne over det onde.
Vis hele sitatet...
Uten oss (menneskene) så hadde det ikke vært noe ondt å kjempe mot. Så det du sier er at eneste grunden til at mennesker finnes er for å bekjempe onde mennesker? Så din skaper skapte mennesker, deretter onde mennesker, så de gode kunne ha en mening med livet, å bekjempe ondskapen? Slik jeg ser det, henger ikke dette sammen i det hele tatt.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Uten oss (menneskene) så hadde det ikke vært noe ondt å kjempe mot. Så det du sier er at eneste grunden til at mennesker finnes er for å bekjempe onde mennesker? Så din skaper skapte mennesker, deretter onde mennesker, så de gode kunne ha en mening med livet, å bekjempe ondskapen? Slik jeg ser det, henger ikke dette sammen i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Haha, du kan ikke bruke fornuften mot troende. Har jo gode venner som er Jehovas Vitner og de mener at det er onde ånder som prøver å påvirke menneskene til å gjøre feil, og at våres oppgave er å ikke la oss friste. Skal du snakke om tro må du tenke ut over menneskene
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg håper virkelig (med fare for å være enda mer usakelig enn vanlig...) at det er flere enn meg som innser at den personlige ondskapen som må bekjempes er ignorante mennesker som sykofant.
Jeg skjønner at det ikke henger sammen i det heletatt når du ser på det sånn, som sakt, man skal ikke trekke for raske beslutninger og man skal være åpen for muligheter.

Hva jeg tror om hva som ligger i bakgrunden av alt dette kan jeg ikke si, det er ikke det vi skal fokusere på nå, det får vi vite når vi er klare for det.
Det er dette svaret vi når vis vi klarer oppgaven, merk: det er flere oppgaver, noen omhandler alle mennesker, andre oppgaver er opp til enkelte personer å løse.
Det hele blir nesten som en stor test for å se om vi er klare for å få svar på de ultimate spørsmålene våres, som hvorfor vi er her også vidre, de spørsmålene vi alle lurer på en eller annen gang i løpet av livet.

Men, som sakt, Et trinn om gangen.

Det er usannsynlig at vi får svar på det, men vi kan i det minste unne etterkommerne våres det.

Ikke trekk for raske besluttninger og tenk lengre enn skolebenken, ja, noen ganger trengs det.
Sist endret av sykofant; 10. juli 2009 kl. 19:48.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av sykofant Vis innlegg
Jeg skjønner at det ikke henger sammen i det heletatt når du ser på det sånn, som sakt, man skal ikke trekke for raske beslutninger og man skal være åpen for muligheter.

Hva jeg tror om hva som ligger i bakgrunden av alt dette kan jeg ikke si, det er ikke det vi skal fokusere på nå, det får vi vite når vi er klare for det.
Det er dette svaret vi når vis vi klarer oppgaven, merk: det er flere oppgaver, noen omhandler alle mennesker, andre oppgaver er opp til enkelte personer å løse.
Det hele blir nesten som en stor test for å se om vi er klare for å få svar på de ultimate spørsmålene våres, som hvorfor vi er her også vidre, de spørsmålene vi alle lurer på en eller annen gang i løpet av livet.

Men, som sakt, Et trinn om gangen.

Det er usannsynlig at vi får svar på det, men vi kan i det minste unne etterkommerne våres det.

Ikke trekk for raske besluttninger og tenk lengre enn skolebenken, ja, noen ganger trengs det.
Vis hele sitatet...
du har sett for mye film. kom deg ned på jorden igjen, og om du har noe å si (ettersom du mener dette er det viktigste som eksisterer antar jeg du har det / prøver å si det) så SI det. jada, jeg vet, vi må finne svaret selv osv.

å være vag og upresis imponerer du ingen forutenom deg selv med, og det er et typisk eksempel på at du ønsker oppmerksomhet, og ikke vet om noen annen måte å få det på enn å si a, uten å si b.
det at du ikke aner hva "b" er engang, hjelper ikke ståstedet ditt. jada, jeg vet, vi må finne svaret selv osv.

både a og b er i dette tilfellet svada, men poenget mitt er det samme.

tør jeg spørre, hvem har fortalt deg alt dette? (igrunn et litt retorisk spørsmål ettersom du bare finner på etterhvert som det utvikler seg, men)

sykofant? psykopat.
Sist endret av somnium; 10. juli 2009 kl. 19:58.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Gulunderstrek:
Det kan godt hende jeg gjør det og det kan godt hende jeg ikke gjør det...
Det er jo store muligheter for at jeg har tatt feil et sted eller oversett noe, men jeg tror ikke det, derfor skriver jeg det
Du kan jo snu på det og si at siden jeg har "funnet" ut av det og tror på det, så har det åpnet noen dører for meg.

Men i bunn og grund så spiller det ingen verdens rolle hva jeg tror på, hva man tror på er noe man må finne ut av selv, siden det er mye "åndelig" inn i bildet som foreløbig er umulig å finne ut av, det er her troen kommer inn.
Og som sakt, som de fleste andre så føler jeg meg sikker i min tro, noe som er viktig.




Hva det gode og onde er, er noe DU må finne ut av selv Det er noe av det som gjør oss til å ta de valgene vi gjør og gjør oss til de personene vi er.
Vis hele sitatet...
jeg må inrømme at relgion må være roten til alt ondt fordi det er ikke rart ting blir misforstått og mistolket når det hele forklares på helt loka metoder.

når du sier at man må gjøre det man kan for å holde kjipe ting på et lavt nivå og gode ting på et høyt nivå, good VS Evil, gud vs satan, I against I. så mener du kampen mot sitt eget ego og andre sitt ego, i å med at ego er den eneste fienden vi egentlig har her? og hvis det er sånn. hvorfor skal budskapet spres på en måte slik at folk tror det verste om relgion?
gi meg et logisk svar på det så blir jeg glad
Sitat av sturla Vis innlegg
Du skriver som om du nærmest er imot evangelisering og at folk forkynner Guds ord. Det står svart på hvitt i Bibelen at man skal gå ut og fortelle om Jesus.
For meg er det en viktig del av det å være kristen. Likevel respekterer jeg de som på ingen måte ønsker å konvertere.
Vis hele sitatet...
Et interessant tema. Er det, fra et objektivt standpunkt, mest riktig at jeg skal respektere ditt behov for å overtale meg til å få det samme livssynet som deg, fordi det er skrevet i din religions religiøse skrift? Eller er det mest riktig av deg å anerkjenne min dømmekraft og refleksjonsevne, og å respektere de valgene jeg allerede har tatt?

Personlig tar jeg det ikke ille opp hvis noen forsøker å konvertere meg til en eller annen religion, men takker enkelt og greit nei. Samtidig håper jeg også du ser hvordan et slik fremstøt lett kan oppfattes av de du forsøker å forkynne til. Det er svært mye som står skrevet i bibelen som er forkastet av deg som de fleste andre kristne, og jeg tror at et skritt mot toleranse og respekt vil være å revurdere riktigheten av forkynning rettet mot mennesker som ikke har bedt om det. Hadde du for eksempel satt pris på det hvis jeg helt uprovosert og uinvitert forsøkte å overbevise deg om at det ikke eksisterer noen gud, og at det du tror på er feil? Om du ikke hadde hatt noe i mot det, ser du kanskje likevel at det lett kan tolkes negativt fra den "andre siden av gjerdet".

Selvfølgelig kommer også forkynningens intensitet inn i bildet, men det gjør likefullt også den varierende aksepten for å bli forsøkt forkynnet. Religion eller ikke - det er uansett viktig å forsøke å se situasjonen fra et objektivt standpunkt og derifra ta en avgjørelse på om handlingene våre kan oppfattes som respektløse eller et overtramp for de det angår. Og respekt og toleranse er nøkkelverdier i et velfungerende samfunn.
Leser disse postene og det er en ting som slår meg.
Hvorfor er det plutselig så mange som ikke tror på kristendomen?.
Jeg kommer selv fra en kristen familie og er registrert i statskirka (noe jeg velger og tro de fleste av dere er),
men jeg tror ikke på bibelen eller gud.
Men hvorfor er det slik?er det en trend eller er det rett og slett bare att vi er smartere en ungdom for 30 år siden?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hva er problemet med det utsagnet?
Vis hele sitatet...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/47/ALLTHEWAYDOWN.gif
"You're very clever, young man, very clever," said the old lady. "But it's turtles all the way down!"
Jeg ser at det er noen som tror at jeg prøver å konvertere folk til en religion.
det jeg gjør er å fortelle om det JEG tror på, De som leser postene mine velger selv om de vil tro på det eller ikke.
Det er opp til hver og en og det skal ikke jeg blande meg inn i, jeg har bare sakt det jeg tror på.
Og nei, jeg er ikke ute etter oppmerksomhet, da hadde jeg ikke vært på et forum for å få det vertfall.

Men, selvfølgelig hadde jeg blitt glad om noen trodde på det samme som meg, da vet jeg at jeg ikke er alene om å tro det isåfall...

Noen spør hvordan jeg har funnet denne religionen/ hvem som fortalte meg om den, leser du postene bedre så får du svaret...

For å svare på 7kr8 sitt spm: Det er for det vi har blitt smartere og skjønner at veldig mye av det som står skrevet i bibelen er overdrevet, jug og missforståelser.
Men de fleste av oss skjønner at noe av det sant og at det ikke bare er godnatt historier.
Som sakt, det gjelder å tenke lengre... jo mer vi utvikler oss, jo nærmere svaret kommer vi.
vi må kjempe en daglig kamp mot det gode og det onde, for å nå svaret. noe som egentlig ikke burde være så vanskelig.
Når vi har bestått prøvene, blir enkelte mennesker testet enda lengre, klarer de det rykker vi et hakk opp i stigen. når vi når toppen får vi svarene vi leter etter.

Noen mener jeg er syk også. Du har rett til å kalle meg syk for å ha min egen tro, men jeg ser ikke på det som å være syk. MEN, jeg kan skjønne hvorfor folk syns jeg virker syk, det får være dem sitt problem.


Begynner å bli lei av å diskutere i hytt og pine om det jeg tror på, det er min tro og for meg er det ingen tvil ved den, siden jeg selv har funnet ut av den.

Hadde vært gøy og høre om hva andre her egentlig tror på.
Nå har jeg desverre ikke fått sett igjennom alle postene, men vil bare presisere noe.

Alle kristne sier gud skapte digg og datt.
La oss gå litt i dybden å spørre:

Hvem skapte gud?
menneskene.

for at gud eksisterer må "det" ha blitt skapt på en måte. alt peker på at det er menneskene selv som har skapt gud.
Har ikke lest alle postene utenom et par fra første side..

Vell, i mine øyne er gud en fiksjon som er laget av mennesker som trenger noe og støtte seg på, og finne trøst gjennom. Er så idiotisk imo, og tro på noe som ingen har bevis på at faktisk eksisterer. Vell, så lenge ingen prakker på meg jesusdriten så er jeg fornøyd. Religiøse mennesker for bare sveve i sitt falske univers, jeg trives godt nok som det er i den virkelige verden
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Noen spør hvordan jeg har funnet denne religionen/ hvem som fortalte meg om den, leser du postene bedre så får du svaret...
Vis hele sitatet...
Gjer ein? Du er rimelig vag når det kjem til stykket, og seier svært lite, utover en bråte new age-svada om mental utvikling og trinn i stigen. Oh, og at du er profet.
Sitat av sykofant Vis innlegg

For å svare på 7kr8 sitt spm: Det er for det vi har blitt smartere og skjønner at veldig mye av det som står skrevet i bibelen er overdrevet, jug og missforståelser.
Men de fleste av oss skjønner at noe av det sant og at det ikke bare er godnatt historier.
Vis hele sitatet...
Gjer vi? Bibelen er grei nok som ei historisk skrift, men den religiøse biten der er jo ikkje betre underbygd enn eit vilkårleg anna religiøst skrift. Det er ikkje betre underbygd enn det flygande spaghettimonsteret ...

Sitat av sykofant Vis innlegg
Som sakt, det gjelder å tenke lengre... jo mer vi utvikler oss, jo nærmere svaret kommer vi.
Vis hele sitatet...
Svaret på kva?
Sitat av sykofant Vis innlegg
vi må kjempe en daglig kamp mot det gode og det onde, for å nå svaret. noe som egentlig ikke burde være så vanskelig.
Vis hele sitatet...
Kva er det onde? Er det onde universelt? Korleis kjenner vi att ondskapen? ivioyner stilte eit jævla betimeleg spørsmål til deg, som du har ignorert.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Når vi har bestått prøvene, blir enkelte mennesker testet enda lengre, klarer de det rykker vi et hakk opp i stigen. når vi når toppen får vi svarene vi leter etter.
Vis hele sitatet...
Kva stige? Kva svar? Kven tester oss? Kva slags tester?
Sitat av sykofant Vis innlegg
Begynner å bli lei av å diskutere i hytt og pine om det jeg tror på, det er min tro og for meg er det ingen tvil ved den, siden jeg selv har funnet ut av den.
Vis hele sitatet...
Om du ikkje vil diskturere livssynet ditt så får du jaggu la vere å poste det offentlig. Uttaler du deg om ting i et debattforum får du leve med å få kritikk og debatt rundt det.
Hvis dere to (jarlebassen & Sa-chan) hadde faktisk satt dere inn i diskusjonen dere gladelig hoppet inn i, så hadde dere sett at postene deres er fullstendig overflødig og allerede diskutert på et vesentlig høyere nivå.

Jeg er selv ikke religiøs, men trenger heller ikke å være det for å se at ytringene dine, Sa-chan, er både arrogante, korttenkte, respektløse og til og med støtende for enkelte. Nøyaktig de samme tingene dere høyst sannsynligvis kritiserer ved religion i neste åndedrag. Les heller gjennom hele diskusjonen, så kanskje dere har noe bedre å tilføye etterpå.
Sist endret av Provo; 10. juli 2009 kl. 21:45.
Men dere folk da, er det noe galt å ønske og søke trøst i noe man trenger å tro på, når man ikke lenger "orker" alle de ubesvarte spørsmålene?

Jeg mener nei, men dette svaret passer ikke for meg.
Trenger jeg og være så gjennomtenkt for og skrive at jeg tror at gud er en fiksjon? Jeg er et enkelt menneske, og jeg gidder ikke og bruke energien min på og ordlegge meg slik at jeg ikke sårer religiøse, men det er no bare slik viss vi skal følge all sans og logikk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Darwinism

I rest my case.
Sitat av sykofant Vis innlegg
tvinsnes: Var den virkelig ment til lady88 ?
Vis hele sitatet...
Ja. Ikke at jeg tror det er slik, men det er definitvit en mulighet.

Blant alle mulige måter universet kan ha blitt til på er det strengt tatt liten sjans for at menneskeheten har truffet innertier i en av sine gjetninger...


Noe annet jeg alltid har lurt på er dette med menneskenes måleenhet for at ting forandrer seg, nemlig tiden. Har den alltid vært der? Har tiden alltid vært den samme? Er tid en mutasjon av noe? Var det en spesiell hendelse som startet tiden? Hvordan hadde verden vært uten tid?
Sist endret av tvinsnes; 10. juli 2009 kl. 22:06.
Sitat av Sa-chan Vis innlegg
Trenger jeg og være så gjennomtenkt for og skrive at jeg tror at gud er en fiksjon? Jeg er et enkelt menneske, og jeg gidder ikke og bruke energien min på og ordlegge meg slik at jeg ikke sårer religiøse, men det er no bare slik viss vi skal følge all sans og logikk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Darwinism

I rest my case.
Vis hele sitatet...
Som tidligere diskutert kan man ikke dra logikk inn i bildet. Dette hadde du sett hvis du hadde lest de andre postene i diskusjonen.

Hvis du ikke "gidder å ordlegge deg så du ikke sårer andre" foreslår jeg at du ikke ordlegger deg i det hele tatt.

Darwinisme, slik som Big bang, er ikke en motstridende teori i forhold til kristendommen eller annen religion. Darwinisme forteller om artenes opprinnelse og utvikling. At evolusjon eksisterer, betyr bare at skapelsesberetningen ikke er korrekt på et bokstavelig nivå, noe de aller fleste religiøse er fullstendig klar over.

Atter en gang, sett deg inn i diskusjonen så du ikke ender opp med å poste overflødighet.

Sitat av tvinsnes
Noe annet jeg alltid har lurt på er dette med menneskenes måleenhet for at ting forandrer seg, nemlig tiden. Har den alltid vært der? Har tiden alltid vært den samme? Er tid en mutasjon av noe? Var det en spesiell hendelse som startet tiden? Hvordan hadde verden vært uten tid?
Vis hele sitatet...
Einsteins spesielle relativitetsteori forklarer tid som en fjerde dimensjon på linje med de tre romlige dimensjonene. Interessant lesestoff hvis du vil vite mer om emnet.
Sist endret av Provo; 10. juli 2009 kl. 22:11.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hadde vært gøy og høre om hva andre her egentlig tror på.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke på noe guddommelig. Mine tanker om livet og dets mening drar jeg ut i fra erfaringer.
Jeg ser på det som en svakhet å tro på høyere makter i form av guder/ånder. Hvis noen absolutt skal stemples som høyere makter, må det bli mennesker, slik jeg ser det. At noen faktisk ikke kan være stolte nok av å være den mest intelligente skapningen vi vet om, til å se på oss som de høyere maktene, og slutte bøye seg i støvet for noe som absolutt ikke er sikkert at eksisterer.
Blir så oppgitt når jeg ser hvordan de hjernevaskede religiøse (unnskyld uttrykket) tullingene tviholder på troen at det faktisk eksisterer så fantastisk som en gud.
Sitat av Provo Vis innlegg

Einsteins spesielle relativitetsteori forklarer tid som en fjerde dimensjon på linje med de tre romlige dimensjonene. Interessant lesestoff hvis du vil vite mer om emnet.
Vis hele sitatet...
Ja, den er noe av grunnen til at jeg lurte på alt dette. Det at tiden forskyves for gjenstander som har hastigheter opp i mot lyshastigheten(c), sett fra et referansepunkt som er i ro vel og merke, er ufattelig fascinerende. Enda mer fascinerende er det at det ved å bruke den gjenstanden som har fart nesten lik c som referansepunkt så vil tiden forskyves nøyaktig like mye for det referanspunktet vi brukte først.

Sikkert dårlig forklart og sikkert litt off-topic, men utrolig fascinerende :P
På den andre siden tror jeg at skapelsen og tid har ganske mye med hverandre og gjøre, så ved å studere tiden(ikke historie :P) er det for meg ganske nærliggende å tro at man kan finne ut et og annet om skapelsen.
Sist endret av tvinsnes; 11. juli 2009 kl. 00:49.
Flott å se andre kristne på forumet her

Må bare legge til noe på å drikka seg full her.

Det står i bibelen at en skal drikke for magens skyll, derfor er det egentlig ikke akseptert å drikke seg "skitas".

Men det står også at en ikke skal sette synd i bås, så å drikke seg full er som å fortelle en løgn som vi som er kristne også gjør som mennesker generelt.

men må si meg enig i det meste
Sitat av Simon.Eriksen Vis innlegg
Flott å se andre kristne på forumet her

Må bare legge til noe på å drikka seg full her.

Det står i bibelen at en skal drikke for magens skyll, derfor er det egentlig ikke akseptert å drikke seg "skitas".

Men det står også at en ikke skal sette synd i bås, så å drikke seg full er som å fortelle en løgn som vi som er kristne også gjør som mennesker generelt.

men må si meg enig i det meste
Vis hele sitatet...
Tja, Jesus kan godt ha hatt noe imot fyll, men han holdt det i det minste for seg selv da han gjorde vann til vin, og endog GOD vin, da gjestene i bryllupet han besøkte hadde blitt for fulle til å merke forskjellen mellom god og dårlig vare..
"Eplekjekk"

Jeg har aldri trodd på gud før og det er først i nyere tid at jeg har valgt å tro på akkurat det jeg tror på. Til informasjon

Jeg syns du er ganske trangsynt når du sier at vi er den mest intelligente rasen som eksisterer.


Hvorfor skulle det være en svakhet? I mine øyne så er det noe som styrker oss til å ta bedre valg og oppfordrer oss til å lære mer om oss selv ved å tenke lengre og større, den åpner for nye muligheter som aldri har vært der.
Den passer på at vi ikke tar for raske beslutninger som kan lukke visse dører.
Og den passer på at vi har noe å se frem til.

Jeg kan virkelig ikke se hva som er så gærent med det?
Sist endret av sykofant; 11. juli 2009 kl. 01:06.
Sitat av sykofant Vis innlegg
"Eplekjekk"Jeg syns du er ganske trangsynt når du sier at vi er den mest intelligente rasen som eksisterer.
Vis hele sitatet...
Kjenner du til noen mer intelligente arter (regner med at du ikke bringer raseteori inn i bildet her)?
simon.eriksen: jeg ser ikke på meg selv som kristen, jeg tror faktisk myye av det som står i bibelen er tull

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Kjenner du til noen mer intelligente arter (regner med at du ikke bringer raseteori inn i bildet her)?
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør jeg ikke, men med tanke på hvor stort universet er så syns jeg det blir for dumt at han til og med utelukker at det er liv på en annen planet.
Sist endret av sykofant; 11. juli 2009 kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sykofant Vis innlegg
simon.eriksen: jeg ser ikke på meg selv som kristen, jeg tror faktisk myye av det som står i bibelen er tull



Nei, det gjør jeg ikke, men med tanke på hvor stort universet er så syns jeg det blir for dumt at han til og med utelukker at det er liv på en annen planet.
Vis hele sitatet...
Nå snakket jeg først og fremst til trådstarteren
Sitat av sykofant Vis innlegg
Nei, det gjør jeg ikke, men med tanke på hvor stort universet er så syns jeg det blir for dumt at han til og med utelukker at det er liv på en annen planet.
Vis hele sitatet...
Greit nok at det muligens finnes liv på andre planeter, men hvordan kan du være så skråsikker på at det finnes mer intelligente arter enn oss der ute? Jeg påstår ikke at de ikke finnes, men for alt vi vet er vi "the shit" der ute, og for alle praktiske formål kan vi anse oss som den mest intelligente arten som eksisterer.
Jeg har ikke deltatt i denne diskusjonen, men denne må oppklares. Beklager om det har blitt forklart tidligere.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Korstogene var bare et påskudd for maktmissbruk. Hverken kultur eller religion hadde noe å gjøre med dette. Alt var bare for å skaffe nye landområder. Eneste jeg kan tenke på der er barnekorstogene - der kan det ha vært mye religion inni bilde, men jeg tror ikke det. Det sies at folket trodde så mye på Gud at de lot barn gå i korstog for å ta over et annet området, for Gud kunne jo ikke la stakkars barn dø - dumme jævler.
Vis hele sitatet...
Korstogene startet da kristne pilegrimer ikke kunne dra til jerusalem uten å bli plyndret av røverbander. Dette førte til at pave urban II erklærte at de kristne måtte dra til det hellige land for og forsvare sine kristne brødre(veldig enkelt forklart). Med dette mente han at de kristne måtte innta det hellige land, med makt.

Paven som var det øverste hodet etter gud i en katolsk verden som på på den tiden hadde et ord som veide tungt. Dette førte til at en god del konger følte "kallet" til det hellige land. Belønningen for dette kallet var at man skulle bli forlatt alle synder. Dette førte til at syndige konger kunne føre korstog for og komme til himmelen. Dette var de første korsfarerne. Disse var ikke underlagt kongen, men paven.

Disse var de ekte troende korsfarerne som dro til det hellige land med overbevisning. Det som er viktig å huske på nå er at paven ikke tjente noe på dette. Paven satt i Roma, og fikk ikke en centimeter mer jord i sin personlige eiendom, så at han tjente land på det er en drøy påstand.

Det ble opprettet et kongerike i Jerusalem, med konge og alt ting. Dette fordi man som tempelridder ikke kunne eie noe som helst, og enda mindre eie et land/område. Så vestlige makter måtte opprette et kongerike der for og holde styr på ting. De eneste som tjente på disse eiendommene var altså folk som ikke var stridende eller nødvendigvis troende.

De som faktisk dro dit i utgangspunktet var 100% motivert av en tro. De hadde ikke mulighet til og få makt over landet eller folket de erobret. De dro dit for og få syndeforlatelse. Så og si at disse var motivert av makt, land og rikdom er tull!

Det som er et faktum er at makt korrupterer, og riket falt på grunn av geistlige som fikk fakten etter hvert. Men som sagt det var ikke utgangspunket.

Men krigen var 100% religiøst motivert i starten, ingen av de som deltok i startet fikk land eller noe. At flere korstog kom i ettertid for og plyndre under guds banner er en annen sak. Men krigen startet med religion som påskudd.
Sitat av sykofant Vis innlegg
Jeg syns du er ganske trangsynt når du sier at vi er den mest intelligente rasen som eksisterer.
Vis hele sitatet...
Om du hadde lest litt nøyere hadde du lagt merke til at jeg skrev "den mest inelligente rasen vi vet om". Jeg har på ingen måte utelukket muligheten for at det finnes intelligente grønne menn milliarder av lysår unna.

Sitat av sykofant Vis innlegg
Hvorfor skulle det være en svakhet?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det er svakt å legge all sin frykt og tvil (noe alle mennesker er utstyrt med) til noe som så og si er umulig at eksisterer (ihvertfall i mine øyne). En sterk person ville sagt "Dette er mitt problem og min oppgave å løse, det er ingenting noe(n) andre kan gjøre, og dette skal jeg få til selv!", mens en troende ville kansje sagt noe som "Bare jeg setter min lit til de høyere makter, så går det nok bra. De vil hjelpe meg!"
Sitat av sykofant Vis innlegg
I mine øyne så er det noe som styrker oss til å ta bedre valg og oppfordrer oss til å lære mer om oss selv ved å tenke lengre og større, den åpner for nye muligheter som aldri har vært der.
Vis hele sitatet...
Man blir ikke sterkere av å tro på en høyere makt, eller lese religiøse skrifter. Og det er så visst ingen vei til bedre valg. Se på heksebrenning f.eks.


Men, dette er jo bare det jeg mener, på samme måte som du mener ditt.
Sist endret av Eplekjekk; 11. juli 2009 kl. 01:50.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg har ikke deltatt i denne diskusjonen, men denne må oppklares. Beklager om det har blitt forklart tidligere.

Korstogene startet da kristne pilegrimer ikke kunne dra til jerusalem uten å bli plyndret av røverbander. Dette førte til at pave urban II erklærte at de kristne måtte dra til det hellige land for og forsvare sine kristne brødre(veldig enkelt forklart). Med dette mente han at de kristne måtte innta det hellige land, med makt.

Paven som var det øverste hodet etter gud i en katolsk verden som på på den tiden hadde et ord som veide tungt. Dette førte til at en god del konger følte "kallet" til det hellige land. Belønningen for dette kallet var at man skulle bli forlatt alle synder. Dette førte til at syndige konger kunne føre korstog for og komme til himmelen. Dette var de første korsfarerne. Disse var ikke underlagt kongen, men paven.

Disse var de ekte troende korsfarerne som dro til det hellige land med overbevisning. Det som er viktig å huske på nå er at paven ikke tjente noe på dette. Paven satt i Roma, og fikk ikke en centimeter mer jord i sin personlige eiendom, så at han tjente land på det er en drøy påstand.

Det ble opprettet et kongerike i Jerusalem, med konge og alt ting. Dette fordi man som tempelridder ikke kunne eie noe som helst, og enda mindre eie et land/område. Så vestlige makter måtte opprette et kongerike der for og holde styr på ting. De eneste som tjente på disse eiendommene var altså folk som ikke var stridende eller nødvendigvis troende.

De som faktisk dro dit i utgangspunktet var 100% motivert av en tro. De hadde ikke mulighet til og få makt over landet eller folket de erobret. De dro dit for og få syndeforlatelse. Så og si at disse var motivert av makt, land og rikdom er tull!

Det som er et faktum er at makt korrupterer, og riket falt på grunn av geistlige som fikk fakten etter hvert. Men som sagt det var ikke utgangspunket.

Men krigen var 100% religiøst motivert i starten, ingen av de som deltok i startet fikk land eller noe. At flere korstog kom i ettertid for og plyndre under guds banner er en annen sak. Men krigen startet med religion som påskudd.
Vis hele sitatet...
Vær så snill, si at du ikke tror at korstogene ble startet for at europeiske konger skulle kunne komme til himmelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crusade...orical_context <- DETTE er en kort introduksjon til det historikere mener er utløsende faktorer.

Å snakke om «ekte korsfarere», underlagt paven og ikke kongen, som kjemper for kristendom istedet for personlig ære og rikdom, er å forenkle hele situasjonen så mye at den blir banal. Det samme gjelder «å, vi må beskytte våre pilegrimmer på vei til det hellige land». 100% motivert av religion? Hva skjedde med nyansering? Historiefaget opererer ikke med et enkelt årsak-virkningsforhold. Det burde ikke du heller.

Og forresten: Pavemakten tjente grovt på korstogene, selv om det tok en stund før man kom på å introdusere korstogsskattene. Tenk på pavemakten rundt 1000-tallet som et middels stort land, som tilfeldigvis satt med en ringrev av en religiøs leder som makthaver, sentralt plassert rundt Vest-Romerrikets ekshovedstad.

Akk, det er bare å fortsette. Man kan ikke snakke om religiøs tilhørlighet på det aktuelle tidspunktet som man gjør i dag, eller for den saks skyld 500 år senere. Vest-Europa ble grunnlagt på fundamentet av nettverket fra den vestlige kristenhet, dvs. kirker og klostre fra slutten av romerriket. Dette var ikke en forening man meldte seg inn i, det var noe man tilhørte. Båndene og avhengighetsforholdet mellom pavemakten som maktinstitusjon og kongene i Vest-Europa synes best i år 800, hvor godeste Charlemagne av Frankrike ble overraskelseskronet til konge over (restene av) Romerriket, etter at han hadde hjulpet paven med litt banking av fiender.

Avsporing, men poenget er som følger: Dette er ikke en from prest med beste kristne hensikter vi snakker om, det er en maktinnehaver, som inngikk allianser og erklærte kriger som alle andre gjorde på denne tiden. Å tro at korstogene ble startet for å vinne tilbake en hellig by alene er like naivt som å tro på julenissen.
Sitat av egeulf Vis innlegg
Vær så snill, si at du ikke tror at korstogene ble startet for at europeiske konger skulle kunne komme til himmelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Crusade...orical_context <- DETTE er en kort introduksjon til det historikere mener er utløsende faktorer.

Å snakke om «ekte korsfarere», underlagt paven og ikke kongen, som kjemper for kristendom istedet for personlig ære og rikdom, er å forenkle hele situasjonen så mye at den blir banal. Det samme gjelder «å, vi må beskytte våre pilegrimmer på vei til det hellige land». 100% motivert av religion? Hva skjedde med nyansering? Historiefaget opererer ikke med et enkelt årsak-virkningsforhold. Det burde ikke du heller.

Og forresten: Pavemakten tjente grovt på korstogene, selv om det tok en stund før man kom på å introdusere korstogsskattene. Tenk på pavemakten rundt 1000-tallet som et middels stort land, som tilfeldigvis satt med en ringrev av en religiøs leder som makthaver, sentralt plassert rundt Vest-Romerrikets ekshovedstad.

Akk, det er bare å fortsette. Man kan ikke snakke om religiøs tilhørlighet på det aktuelle tidspunktet som man gjør i dag, eller for den saks skyld 500 år senere. Vest-Europa ble grunnlagt på fundamentet av nettverket fra den vestlige kristenhet, dvs. kirker og klostre fra slutten av romerriket. Dette var ikke en forening man meldte seg inn i, det var noe man tilhørte. Båndene og avhengighetsforholdet mellom pavemakten som maktinstitusjon og kongene i Vest-Europa synes best i år 800, hvor godeste Charlemagne av Frankrike ble overraskelseskronet til konge over (restene av) Romerriket, etter at han hadde hjulpet paven med litt banking av fiender.

Avsporing, men poenget er som følger: Dette er ikke en from prest med beste kristne hensikter vi snakker om, det er en maktinnehaver, som inngikk allianser og erklærte kriger som alle andre gjorde på denne tiden. Å tro at korstogene ble startet for å vinne tilbake en hellig by alene er like naivt som å tro på julenissen.
Vis hele sitatet...
Jeg sa paven ikke kunne få noe land, så vidt jeg vet var aldri paven på den tiden i jerusalem. Hvorvidt de tjente personlig på det vet jeg ikke, men man kan anta at paven levde godt uansett de dagene.

Hva motivet til paven var er irrelevant, de som dro dit gjorde det med overbevisning om at pavens ord var guds ord. Grunnen oppgitt var iallefall pilgimmene. Og vis meg gjerne hvem som tjente på korstogene av de første som dro dit Forutenom Paven, som jeg forøvrig ikke skal krangle på at ikke tjente noe. Men hva mer trengte han egentlig?

Jeg er helt overbevist om at de som kriget under korset var helt overbevist om sin belønning i himmelen, og jeg ser at dette er noe man vanskelig kan bevise, hverken for eller imot. Men at store deler av europa trodde på gud som den ultimate makt ser jeg på som sannsynlig.

Hvis argumentet er at hvis noen skal starte krig på bakgrunn av religion så må alle parte være 100% troende og ikke ha noen andre baktanker er jeg enig. Men dette skjer aldri. Noen ønsker alltid og proffitere, slik jeg også skriver. Men hva skal da være grunnlaget for og kalle noe en religiøs krig? Hvis det er slik at hvis noen deltakere har andre motiver så blir argumentet ditt alltid og vinne. Men det kan omvendes også. En kulturell krig er ikke nettopp det fordi den ene parten var troende. Slik argumentasjon blir tøvete.

Jeg tar utgangspunkt i at de som dro dit i begynnelsen var drevet av tro, og frykt fra paven. Hva paven trodde på, eller hadde som motiver blir irrelevant. Hvis 100 stykker dreper 50 andre fordi de tror lederen er gud, ja da er det religiøst motivert i mine øyne. Unsett hva den lederen har som motiver.

Du nevner enkelhet, hvis du leser teksten min ser du at jeg bemerker at forklaringen min er for enkel, lite vits å påpeke dette som argument etterpå. Det må forståes at det er min mening om hva motivet er. Historien kan neppe bevise hva den enkelte pave og konge faktisk trodde på.
Litt offtopic fra den nåverende diskusjonen, men jeg føler at hver person som jeg treffer, som er sterkt troende, velger å tro, fordi de er redde for å ikke forstå, og redde for hva som skjer etter døden.

Personlig anser jeg meg selv som en ikke troende. Grunnen til det er rett og slett at jeg ikke tror på det som står i bibelen, og jeg er sterkt imot en del av dens holdninger (spesielt gamle testamentet). Jeg forstår meg ikke helt på kristne, fordi når jeg forteller en del av tingene som står i gamle testamentet til dem, så feier de det under teppet og sier det er nye testamentet som gjelder. Men er ikke nye testamentet bygget på gamle testamentet? om ikke så blir det jo omtrent det samme som å danne sin egen nye religion vell?
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Tja, Jesus kan godt ha hatt noe imot fyll, men han holdt det i det minste for seg selv da han gjorde vann til vin, og endog GOD vin, da gjestene i bryllupet han besøkte hadde blitt for fulle til å merke forskjellen mellom god og dårlig vare..
Vis hele sitatet...
Sorry, kunne ikke dy meg her:

Prekentekst: Joh 2,1-11
"Den tredje dagen var det et bryllup i Kana i Galilea. Jesu mor var der, og Jesus og disiplene hans var også innbudt. Da tok vinen slutt, og Jesu mor sa til ham: «De har ikke mer vin.»"

"..«Fyll karene med vann,» sa Jesus. Og tjenerne fylte dem tilranden. «Øs nå opp og bær det til kjøkemesteren,» sa han. De bar dettil kjøkemesteren, og han smakte på vannet som var blitt til vin"

"...Da bad han brudgommen komme og sa: «Andresetter først fram den gode vinen, og når gjestene er drukne, kommerde med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå"

Ser ut som de forventet at man skulle kunne drikke seg full, selv på Jesu tid. Men det morsomme er noe jeg aldri før har tenkt over. Hørt om å koke suppe på spiker? Eller det å gi vørterøl til fjortiser og ta av etiketten? Enda lettere, gi vørterøl til en drita brudgom å se om han smaker forskjell.

Poenget er, det var tydelig at alle gjestene var drita siden de hadde drukket opp all vinen. Og så kommer jesus og sier at dette vannet er vin, så har han egentlig tilsatt litt saft oppi og kalt det rosevin. Gudene vet, men skal ikke mye til for å forstå den egentlige historien egentlig er en jævla god practical joke eller en forholdsvis god fyllehistorie.

Vittig
Interresant lesning.

Jeg personlig har vokst opp i et kristen hjem med gode verdier. Dette er jeg faktisk takknemlig for. Bibelen mener jeg er en svært interresant bok - og skikkelsen Jesus er absolutt et menneske til eksempel og inspirasjon.

Personlig kaller jeg meg ikke kristen da jeg er uenig i hva mange kristne definerer som kristen. Jeg tror bl.a annet ikke at man kan leve livet som man vil - og at det å "tro" på Jesus - er veien til frelse. For meg virker dette naivt.

Om man skal kalle seg kristen så mener jeg det MEGET viktig å leve riktig. Og om man har "tatt imot Jesus" så synes jeg dette burde reflekteres i å leve et ærlig og rent liv. Sånn sett har jeg egentlig ofte mere respekt for muslimer. Da disse har visse rettesnorer for hvordan man skal leve livet - ikke sånn utflytende alt er lov bare man tror Jesus har tatt syndene dine på seg (noe som preger norsk moderne kristenliv).



Personlig kjenner jeg flere kristne som tror på evolusjon og at Big-Bang teorien er sannsynlig. At det finnes to skapelsesfortellinger i bibelen sier jo sitt. Om man tar denne fortellingen som noe annet enn symbolsk så synes jeg dette virker ganske naivt også. For all del : skapelsesfortellingen i bibelen har mye visdom og er igrunnen ganske flott - men at det er slik det hele skjedde - har jeg ingen tro på. Man kan fint kalle seg kristen og samtidig mene at skapelsesberettelsen er en symbolsk historie og at evolusjon faktisk skjer samt å tro på big-bang
Sist endret av Bearass; 11. juli 2009 kl. 10:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av KrissHad Vis innlegg
Jeg forstår meg ikke helt på kristne, fordi når jeg forteller en del av tingene som står i gamle testamentet til dem, så feier de det under teppet og sier det er nye testamentet som gjelder. Men er ikke nye testamentet bygget på gamle testamentet? om ikke så blir det jo omtrent det samme som å danne sin egen nye religion vell?
Vis hele sitatet...
Nå orker jeg ikke å forklare det her i detalj, det er enkelt å skaffe seg informasjon om på egenhånd, men ja, det nye testamentet bygger på det gamle. Det betyr ikke at de gamle lovene gjelder innen kristendommen, og det betyr ikke at dagens kristne feier det gamle testamentet under teppet. Det har fremdeles en sentral rolle, men de kristne tror på Jesus og at hans ofring endret menneskets forhold til guden du kan lese om i det gamle testamentet. Vil du konfrontere noen med påbudene i det gamle testamentet må du ta deg en prat med jødene.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av sykofant Vis innlegg
simon.eriksen: jeg ser ikke på meg selv som kristen, jeg tror faktisk myye av det som står i bibelen er tull



Nei, det gjør jeg ikke, men med tanke på hvor stort universet er så syns jeg det blir for dumt at han til og med utelukker at det er liv på en annen planet.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at det finnes noe annet intelligent liv i denne galaksen i det minste:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_paradox

The extreme age of the universe and its vast number of stars suggest that if the Earth is typical, extraterrestrial life should be common.[1] In an informal discussion in 1950, the physicist Enrico Fermi questioned why, if a multitude of advanced extraterrestrial civilizations exist in the Milky Way galaxy, evidence such as spacecraft or probes are not seen. A more detailed examination of the implications of the topic began with a paper by Michael H. Hart in 1975, and it is sometimes referred to as the Fermi-Hart paradox.[2] Another closely related question is the Great Silence[3]—even if travel is hard, if life is common, why don't we detect their radio transmissions?
Vis hele sitatet...