Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 960
Har installert Gentoo 2004.2 uten en eneste error fra stage1, men når jeg booter har jeg mistet internetten.

Jeg har Bluecom ADSL med ADSL modem plugget inn i SMC router. Har 3 Windows PCer plugget i SMC routeren med "motta ip automatisk" og det funker.

Når jeg setter iface_eth0="dhcp" vill den ikke starte, og når jeg setter iface_eth0="192.168.2.102" så starter den, men får ikke pinget noe(n).

Med Windows maskinene får jeg ip "192.168.2.101" osv, og Gateway blir satt til "192.168.2.1". Har derfor og satt gateway="eth0/192.168.2.1" og den starter, men får fortsatt ikke pinget noe(n)!

Nettverks kortet fungerer selvfølgelig fint. (Realtek kort)

Hvis noen aner hva jeg sliter med, så vennligst svar. Har prøvd Gentoo forumet og alle Gentoo hjelpe kanaler jeg har funnet uten hell. Mange har prøvd å hjelpe meg, men ingenting har fungert. Noen må jo ha hatt samme problemet?
realtek skal jo funke. compilet støtte inn i kernel eller som modul?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Prøv å skriv "dhclient"
det ville i så fall være "dhcpcd"
prøvd et annet kort?
realtek skal funke fint, men hvis det funker med et annet kort vet du iallefall hvor feilen ligger
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Okey, my mistake... var slik i en annen distro jeg hadde .. hehe
Prøv "ifconfig" og se om du mottar ip. Hvis ikke, så prøver du "dhcpcd" som Orgazmus sier.
Har prøvd alle kommandoer jeg har kommet over uten hell. dhcpcd funker like dårlig som resten av dem. Når jeg kjører ifconfig finner jeg eth0, men eth0 har jo bare den IP'en jeg satt iface_eth0 til, så den "mottar" jo på en måte ikke noen IP. Jeg skjønner ikke detta jeg ass.
Nettverkskortet er kompilert inn i kernel, ikke som module. Jeg bootet livecd'n og kjørte lsmod, da fant jeg 8139too øverst på lista.
Skriv "lsmod" og se om 8139too er i listen. Om det er det skriver du "ifconfig eth0 up" "dhcpcd eth0"
Inne i Gentoo er det ingenting i lsmod listen. ifconfig eht0 up og dhcpcd eth0 funker funker, men fortsatt ikke internett.