Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4014
Hei

Er i Khazakstan og vurderer å kjøpe et maleri (bilde lagt ved). Synes derimot ramma ikke er spesielt pen, og transport av bilder er noe herk. Bildet koster rundt 5000kr og er malt av en i regionen annerkjent Uzbekistansk kunster.

Spørsmålet blir da, er det helligbrøde å ta bildet av hele ramma, rulle det sammen og skaffe ny ramme hjemme i Norge? Eller er det helt grei skuring?

Er spesielt nok til at jeg vil at dette fortsatt skal være "autentisk", og dette er langt, langt, langt utenfor hva jeg har peiling på

Forøvrig, veldig få her prater engelsk og russisken min er begredelig, så ting som normalt burde være enkelt å få til er overhodet ikke enkelt her
Sist endret av DumDiDum; 7. juni 2016 kl. 11:56.
Hadde det vært et bilde som var verdt noe, så burde du vært 100% sikker på at du ikke gjorde noe dumt. Et bilde til 5 lapper kan du vel bare gjøre hva f. du vil med? Det spiller jo ingen rolle så lenge du er fornøyd med resultatet.

Hvor helligbrøde det er kommer an på hvor gammelt bildet er, og hva slags ramme du bytter til. Kommer også an på hvem kunstneren er, men siden bildet ikke koster allverdens, så regner jeg med at det ikke er særlig relevant.
Vel, soft-isen i Kyrgyztan (som er vannvittig god) koster rundt omkring 1 krone. 5000 kr for et maleri er *ikke* lite her. Er ikke nasjonalarven jeg kjøper, men ikke nødvendigvis ubetydelig heller.

... noe som er grunnen til at jeg faktisk vil behandle bildet litt godt, og faktisk bry meg litt om hva andre enn meg mener er riktig.
5 lapper er 5 lapper. Om du betaler i kroner eller tenge spiller jo liten rolle. Med mindre du gjør et røverkjøp, så er ikke bildet veldig mye verdt i kunstverden. Det er det jeg mener. Altså er det ikke så nøye hva du gjør med det. Men som sagt, det kommer an på hvor gammelt det er, og hvem kunstneren er. Gamle malerier "skal" ha rammer som stemmer overens med perioden de er fra. Malerier fra kjente kunstnere er verdt mer hvis bildet er rammet inn av kunstneren selv. Dyre og gamle malerier bør rammes inn av profesjonelle. Det er ikke noe i veien for å bytte ut rammen på et maleri som verken er dyrt/malt av en kjent kunstner eller gammelt.

Jeg har selv et maleri til 5 tusen som jeg kjøpte i Bhutan. Det er vel ca. to månedslønner der. Jeg har enda ikke fått rammet det inn, fordi det koster omtrent like mye som bildet å få det gjort. Pleier å se etter brukbare rammer på loppis, men har enda ikke funnet noe som passer.

Du bør tenke over hvorvidt du vil bruke flere tusen kroner ekstra på dette bildet hos en profesjonell rammemaker, om du vil lete i årevis på loppis for å finne noe som passer, om du vil lage en ramme selv, kjøpe no ræl på IKEA, eller beholde den rammen du allerede har.
Sist endret av mentalmelt; 7. juni 2016 kl. 13:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Malerier fra kjente kunstnere er verdt mer hvis bildet er rammet inn av kunstneren selv. Dyre og gamle malerier bør rammes inn av profesjonelle. Det er ikke noe i veien for å bytte ut rammen på et maleri som verken er dyrt/malt av en kjent kunstner eller gammelt.
Vis hele sitatet...
Takk for denne delen av svaret. Dette er som sagt en annerkjent kunster i regionen. Tilsvarende for norsk kunster i Norge hadde vært ganske mange ganger dyrere (i tillegg til at kursen på tenge nesten er halvert siste 2 årene uten videre påvirkning på de lokale prisene).

Å behandle dette som et verk til 40-50.000 NOK i Norge høres ikke urimelig ut. Regner med at å gjøre som man vil med ramme fortsatt ikke er en big deal da?

Jeg har selv et maleri til 5 tusen som jeg kjøpte i Bhutan. Det er vel ca. to månedslønner der.
Vis hele sitatet...
Jeg har også malerier lokale malerier fra ganske mange rare land. Sri Lanka, Cambodia, Nord-Korea og Mongolia fra denne turen. Original malt alle sammen, men kun variasjoner av kjente standard-motiver. Ville aldri funnet på å bekymre meg over dem.

Sentral-Asia er derimot ikke 3.verden, men endel av gamle soviet unionen. Grunnen til at ting er såpass billig her er en ganske grasat mangel på handelsforbindelser med noe annet sted, men det er faktisk et fungerende kunstmiljø her. Såvidt jeg kan se er dette også faktisk et originalt motiv.

Dette er derfor første gangen jeg kjøper noe som føles som det kommer fra kunstverden, heller enn 'kule ting man selger til turister'-verden.

Du bør tenke over hvorvidt du vil bruke flere tusen kroner ekstra på dette bildet hos en profesjonell rammemaker, om du vil lete i årevis på loppis for å finne noe som passer, om du vil lage en ramme selv, kjøpe no ræl på IKEA, eller beholde den rammen du allerede har.
Vis hele sitatet...
Ah, takk. Jeg kommer til å spikre opp noen enkle trerammer uansett, så en enkel treramme uten kant er nok det mest sannsynlige scenarioet hittils. Jeg har endel fjernt bekjente i kunst-verden også, så er godt mulig jeg klarer å få meg litt kvalifisert hjelp.
Sist endret av DumDiDum; 7. juni 2016 kl. 14:10.
Jeg hadde ikke byttet ramma, både fordi ramma var ganske fet i seg selv, og fordi jeg ikke vil føkke opp i tilfelle kunstneren selv har valgt det slik.
Hvis du tror bildet ble solgt rimelig pga. manglende handelsforbindelser, så bør du selvsagt ta hensyn til det ja. Det jeg mente å si var at bildets verdi på det åpne kunstmarkedet avhenger av etterspørselen etter kunstnerens verker, ikke kursen på lokal valuta i vedkommendes hjemland.

Et bilde til 40-50 tusen tør jeg ikke si så mye om hva du bør gjøre med. Er ikke akkurat noen ekspert på dette. Jeg ville forhørt meg med et auksjonshus.

Kult maleri forresten.

Du burde jo uansett ta vare på den originale rammen. Enten tar det med deg som det er, eller tar maleriet ut og demonterer rammen for transport.
Sist endret av mentalmelt; 7. juni 2016 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville beholdt rammen på maleriet, men det er nå min mening. Dersom jeg skulle kjøpt maleriet av deg ville jeg absolutt foretrukket at den orginale rammen var inntakt. Samtidig har jeg forståelse for at det kan være litt uhamslig å drasse med seg. Fortsatt god tur til deg.
Klem fra Betty