Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 8455
yo kjære Freaks :P

Hovedsakelig jeg lurer på om det er mulig for en Normann å flytte, jobbe og leve et relativt normalt liv i USA ?

har tenkt å fullføre vidregående med bygg- og anleggsteknikk/ikt-servicefag/studiekompetanse og så vidre på høyskole.

lurer også på om det er store forskjeller på å jobbe me IT i USA og norge, om det er mulig å gå skole i norge og så rett ut i jobb i USA.

Ønsker sykt mye å flytte til USA og er villig til å forandre skole/jobb planen hvis det må til.

Alle svar hjelper, Takk
Du trenger å lese her: http://www.uscis.gov/greencard
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Bruttern har gjort det, men det var veldig mange krav, og uendelig mye venting. Tror bottom line var at han måtte investere $500k i en bedrift å skape arbeidsplasser for amerikanske statsborgere. Det er forskjellige måter å gjøre det på, men ikke forvent noen lett reise.

Han bor der nå, har gjort det et par år og trives veldig godt.

Lykke til.

EDIT: Du kan forvente mye lavere lønn, lengre arbeidsdager, mindre rettigheter og mye flere om beinet. Hvorfor så mange får stjerner i øynene av tanken på USA er beyond me, jeg har bodd der selv og det er virkelig ikke all that. Men, det er din drøm, live it as you like.
Sist endret av Heffalompen; 2. april 2013 kl. 09:19.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Bruttern har gjort det, men det var veldig mange krav, og uendelig mye venting. Tror bottom line var at han måtte investere $500k i en bedrift å skape arbeidsplasser for amerikanske statsborgere.
Vis hele sitatet...
I følge Google er Dollarkursen på 5.8 kr, vil det si at broren din innvisterte 2900000 i en Amerikansk bedrift?
Heffalompen har en masse gode poenger her, så jeg hadde lyttet til han. Selv om både kulturen, klimaet og bare tanken av å bo i USA frister, så holder jeg meg i småtrauste Norge en stund til.

En annen aproach kunne kanskje vært og begynne i oljesektoren, da de trenger folk med byggbakgrunn. Mange norske oljeselskaper har kontorer i bl.a. Houston, Texas, og der er det muligheter (om du er heldig) å jobbe på 1-års kontrakter som ofte forlenges.
Da får du norsk oljelønn i USA, og det betyr at du kan leve fett.

Jeg jobber selv i IT-bransjen og har en rekke oljekunder. Snakket med en bruker som da bodde i Houston, og hadde nettopp kjøpt seg sin 6. bil. Mener der var en 2010 Corvette. Men det er nå litt longshot, men det er slik en når drømmer.

Ønsker deg uansett lykke til, selv om det er ganske brutalt å jobbe der som blue collar worker.
Sist endret av HawoX; 2. april 2013 kl. 10:34. Grunn: Skriveleifer
Jeg tror at den beste approachen er å oppsøke firmaer i Norge som har kontorer i USA. Da er lønn og slikt ordnet via Norge, og du kan bo og jobbe i USA.
Hvorfor vil du flytte til det største drittlandet i verden?

Du må jo snakke med ambassaden.
Jeg gjorde et inernship på 7 mnd, i USA.

Om du ikke har en bachelor trenger du for et internship (f.eks) et visum. Jeg hadde ett J1 visum. Tror dette kostet rundt 15 000 å skaffe. + veldig mye jobb for å fikse.

Jeg jobbet døgnet rundt og tjente ikke spesielt mye penger. Bodde i New York, så det var på en måte verdt det, veldig spennende by og bo i.

Jeg ble tilbudt jobb etter endt tid der, noe jeg takket nei til. Av litt forskjellige grunner.

Men om de skulle ansatt meg måtte de betalt ca 60 000 bare i visum penger for å ha meg i 2 år.

Det finnes uttallige visumer du kan søke, det vanligste er å komme inn på et talentvisum. Jeg jobbet som designer, jeg vet i alle fall innen det yrket kan du tjene veldig gode penger, om du har noe som ingen andre har. Ellers er nok lønnen ganske lav.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av ptrrr Vis innlegg
I følge Google er Dollarkursen på 5.8 kr, vil det si at broren din innvisterte 2900000 i en Amerikansk bedrift?
Vis hele sitatet...
Ja, det er korrekt. Han startet sin egen bedrift, investerte pengene og skapte arbeidsplasser. De sikrer seg ganske godt for å ikke få inn folk som ikke kan betale for seg.
Jeg tror at utvekslingsår i USA + å gifte seg er way to go.
Pr. i dag er man nødt til å ha 3mill på bok om man vil inn uten familie der, noen ettertraktet utdanning eller noe slikt. Dette er fordi staten i usa er ikke villig til å slippe folk inn i landet som de blir nødt til å støtte på noen som helst måte
Det er vanskelig å skaffe seg noe varig arbeid i statene. Det er VELDIG mange om beinet, og arbeidsgiveren din må sikkert overbevise amerikanske myndigheter om at din kompetanse og arbeidskraft ikke kan finnes andre steder i USA.
Trådstarter
5 3
yo, takk for gode svar
ser vel ut som at USA blir litt vanskelig

men hva me Canada ? :P
Sitat av Effage Vis innlegg
Pr. i dag er man nødt til å ha 3mill på bok om man vil inn uten familie der, noen ettertraktet utdanning eller noe slikt. Dette er fordi staten i usa er ikke villig til å slippe folk inn i landet som de blir nødt til å støtte på noen som helst måte
Vis hele sitatet...
Mulig veldig dumt spørsmål, men hvorfor er det da så sinnsykt mange meksikanere som bor i usa? Tviler på at noen av disse har 3mill på bok eller ettertraktet utdanning. Tviler på at alle disse er ulovlige.
▼ ... over et år senere ... ▼
Har bodd litt i USA, da som student. "Billigste" løsning er å gifte seg til et green card. Deretter har man jo lotteriet som man kan delta i hvert år.

Skal du få green card til å jobbe, så må du være "extraordinarily qualified". Dvs din kompetanse er vanskelig å få tak i.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Bruttern har gjort det, men det var veldig mange krav, og uendelig mye venting. Tror bottom line var at han måtte investere $500k i en bedrift å skape arbeidsplasser for amerikanske statsborgere. Det er forskjellige måter å gjøre det på, men ikke forvent noen lett reise.

Han bor der nå, har gjort det et par år og trives veldig godt.

Lykke til.

EDIT: Du kan forvente mye lavere lønn, lengre arbeidsdager, mindre rettigheter og mye flere om beinet. Hvorfor så mange får stjerner i øynene av tanken på USA er beyond me, jeg har bodd der selv og det er virkelig ikke all that. Men, det er din drøm, live it as you like.
Vis hele sitatet...

Eller en kan gjøre det veldig lett
Ta en utdanning som gjør at du blir spesialist innen et felt. Feks IT, ingeniør etc. Søk på jobber i USA - om noen ansetter deg så gjør de hele papirjobben for deg. Du trenger bare signere noen dokumenter. Nesten alle fra Norge vil få opphold og arbeidstilatelse i en slik setting.

Rulleblad kan forhindre det, samt evt. omgang med ytterliggående ekstremist organisasjoner, brenning av flag videoer etc.

Dette gjør amerikanerne for å sikre at de på en enkel måte kan importere arbeidskraft - ikke ulik "spesialkompetanse" unntaket vi bruker også i Norge.

Sitat av happy violence Vis innlegg
Hvorfor vil du flytte til det største drittlandet i verden?

Du må jo snakke med ambassaden.
Vis hele sitatet...
Saklig. NOT.
Dine personlige meninger om USA er ikke veldig relevant for OP.
Sist endret av frtoretang; 23. mai 2014 kl. 20:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Ok.

Det finnes en rekke muligheter for å jobbe/bo i USA:
  • Studere (studentvisum)
  • Internship (arbeidsvisum; H-1B)
  • Bli ansatt i amerikansk bedrift pga "spesielle" evner (arbeidsvisum; H-1B)
  • Investere minimum $100k (som grensen er nå; investorvisum)
  • Ikke jobbe for noen, men dra inn og ut (3 måneders turistvisum)

Der er lista. Make your choice
Sitat av Stormen Vis innlegg
Ok.

Det finnes en rekke muligheter for å jobbe/bo i USA:
  • Investere minimum $100k (som grensen er nå; investorvisum)
  • Ikke jobbe for noen, men dra inn og ut (3 måneders turistvisum)

Der er lista. Make your choice
Vis hele sitatet...
* Investere $500k eller $1mill og bedriften må ansette 5 eller 10 folk alt etter hvor den ligger. Les mer her

Om du bare drar inn og ut uten å ta lange pauser ute vil de nok stoppe deg rimelig fort.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
* Investere $500k eller $1mill og bedriften må ansette 5 eller 10 folk alt etter hvor den ligger. Les mer her

Om du bare drar inn og ut uten å ta lange pauser ute vil de nok stoppe deg rimelig fort.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på GREEN CARD og visum; jeg snakker om E1 visum.

Kilde:
http://www.workpermit.com/us/investor_e1_e2.htm
USA er jo et fantastisk land på godt og vondt. Er som å få et varmt teppe over seg når du ankommer. Folk er sosiale og generøse. Men, stor forskjell mellom fattig og rik. Best å bli på solsiden. Det beste er vel å spare i Norge og brenne dem opp i USA... Lite kultur for lang ferie der borte, de jobber lange dager fo lite... hvis du skal bo i USA permanent fin deg ei å gifte deg med...
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
EDIT: Du kan forvente mye lavere lønn, lengre arbeidsdager, mindre rettigheter og mye flere om beinet. [COLOR="RoyalBlue"]Hvorfor så mange får stjerner i øynene av tanken på USA er beyond me, jeg har bodd der selv og det er virkelig ikke all that. Men, det er din drøm, live it as you like.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Dette stemmer sikkert for en del, men det er jo tross alt også et langt mer mangfoldig land enn Norge, og et land der janteloven/masse konsensus nesten ikke eksisterer. Hvertfall ikke i den formen det er i Norge. USA er virkelig individualismens eget land (enten man liker det eller ikke, har forståelse for at mange ikke gjør dét).
For bare ti-femten år siden (før finanskrisen og Bush) var USA "the place to be" i hele verden, da gikk økonomien på høyeste gir, langt færre var negative.


Men til det som er merket blått, hva og hvordan er da din opplevelse av USA? Andre dere her også eventuelt??
Tenker på praktiske og hverdagslige ting..
Sist endret av aeon_illuminate; 24. mai 2014 kl. 03:16.