Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2090
Hei folkens,

Er på jakt etter et IT-miljø som er OS-nøytralt. Vi har p.d.d. en utdatert server med Windows Server 2003 og skal nå bytte ut dette for å være rustet for fremtiden.

Hva er de beste alternativene man har? Vi er kun 5 ansatte som skal kunne ha tilgang til filene 24/7. Jeg kunne tenkt meg at det var i skyen ved f.eks. Google Drive (eller Dropbox / Box.net forsåvidt), men tenkte å høre om råd her først.

Det viktigste er tilgangen til filene og epost. Foretrekker å kunne ha tilgang til alle filer til en hver tid med hvilken som helst pc / mobil enhet.

Det jeg er skeptisk til er om f.eks. Google Drive er driftsikkert nok og om man eventuelt burde kombinert Google Drive med f.eks. en ekstern backup-tjeneste? Også, kan man f.eks. bruke Google Drive hvor man har "fellesfiler" (tilgj. for alle ansatte) OG noen som er private i en kombinasjon, eller blir det bare sånn vanlig "shared folder" greier.

ALLE forslag taes i mot med glede! Jeg har ikke anelse på hvilke serverløsninger som finnes p.d.d. og kan være de også kan tilgjengliggjøres på nett (uten VPN - som jeg ikke er noe stor fan av for den bruken vi trenger det).

Tusen hjertelig takk! Og ha ei kjempejul
Google Apps for Business
http://www.google.com/enterprise/apps/business/

Støtter alt du trenger på Windows, Mac, Android, iOS, Chrome OS, og rett i nettleseren.
Hva skal filene brukes til ? Om det er et prosjekt hvor dere samarbeider om programmering, dokumentasjon, grafikk e.l. så kan versjonskontrollsystemer fungere fint. SVN eller GIT på en av de komersielle tilbyderene for dette fungerer fint f.eks. Så kan man sette opp et script i tillegg til å dra ned kopier med jevne mellomrom til alle prosjektdeltakerene, slik at man har en ekstra sikkerhet i form av backup.

Har gode erfaringer med http://beanstalkapp.com/, men finnes også andre sites.

Du sa ikke så mye om hvilket behov dere hadde, og hvordan dere skulle jobbe på filene.
Det første jeg vil vurdere om jeg hadde vært IT-ansvarlig hos dere, er sikkerhet. Problemet med noen av dagens sky-tjenester er at innholdet i skyen kan bli flyttet, også over landegrenser. Da gjelder ikke datatilsynets lover og regler om sensitiv-informasjon og lignende. Så hvor viktig er sikkerhet?

Selvom VPN er en slitsom løsning, er den kanskje den som er mest sikker i lengden, særlig om din bedrift står for backend-løsningen. Det største minuset ved mange VPN-løsninger er at det er blokkert på mange nett, og særlig offentlige. Om man sitter på en flyplass / cafè eller lignende, så vil man oppleve at man ikke får koblet seg på. Jeg vet at nyere VPN-løsninger har ordnet dette, men det er fortsatt et problem.

Og son noen nevner over her; Hva skal filene brukes til? Det finnes forskjellige løsninger for forskjellig bruk, så det er også noe man må vurdere.

Lykke til
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av SeeWhen Vis innlegg
Det første jeg vil vurdere om jeg hadde vært IT-ansvarlig hos dere, er sikkerhet. Problemet med noen av dagens sky-tjenester er at innholdet i skyen kan bli flyttet, også over landegrenser. Da gjelder ikke datatilsynets lover og regler om sensitiv-informasjon og lignende. Så hvor viktig er sikkerhet?

Selvom VPN er en slitsom løsning, er den kanskje den som er mest sikker i lengden, særlig om din bedrift står for backend-løsningen. Det største minuset ved mange VPN-løsninger er at det er blokkert på mange nett, og særlig offentlige. Om man sitter på en flyplass / cafè eller lignende, så vil man oppleve at man ikke får koblet seg på. Jeg vet at nyere VPN-løsninger har ordnet dette, men det er fortsatt et problem.

Og son noen nevner over her; Hva skal filene brukes til? Det finnes forskjellige løsninger for forskjellig bruk, så det er også noe man må vurdere.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk kjempeviktig! Vår bedrift (multinasjonalt konsern) har gått over til gmail, og google flytter mailen jorda rundt avhengig av hvor strømmen er billigst. Dette gjør at en norsk ansatt som har sendt mail til en norsk mottaker kan dømmes i amerikansk rettsak for lovbrudd. Dette har skjedd, og er virkelig noe man bør tenke på.
For e-post ville jeg gått for en Hosted Exchange-løsning, da jeg syns Exchange for kalender og e-post funker veldig bra.

Når det kommer til filer og tilgang til disse, så har jeg hatt gode erfaringer med Prosjektplassen, f.eks.

Relevante linker:

https://www.projectplace.no/

http://www.microsoft.com/exchange/en...ted-email.aspx
kontakt noen som driver med drift av it miljøer og la dem lage et tilbud til dere

for eksempel Atea er store på dette www.Atea.no
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Dette er faktisk kjempeviktig! Vår bedrift (multinasjonalt konsern) har gått over til gmail, og google flytter mailen jorda rundt avhengig av hvor strømmen er billigst. Dette gjør at en norsk ansatt som har sendt mail til en norsk mottaker kan dømmes i amerikansk rettsak for lovbrudd. Dette har skjedd, og er virkelig noe man bør tenke på.
Vis hele sitatet...
Hørtes ikke veldig ut som et konsern ei heller ei heller veldig multinasjonalt. Høres med ut som et selskap som ønsker å fremstå som mye mer enn de egentlig er. Hvorfor la noe så viktig som epost bli ordnet av gmail?
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av random67489 Vis innlegg
Hørtes ikke veldig ut som et konsern ei heller ei heller veldig multinasjonalt. Høres med ut som et selskap som ønsker å fremstå som mye mer enn de egentlig er. Hvorfor la noe så viktig som epost bli ordnet av gmail?
Vis hele sitatet...
Over 11.000 ansatte i Europa, så får du tro hva du vil om den saken. Jeg vet ikke om jeg er enig i avgjørelsen om å gå for google mail for hele bedriften var riktig, men nå ble det engang sånn. Så kunne sikkert du snekret en langt bedre løsning på bakrommet, men det får bli ved neste korsvei.
Trådstarter
Takk for svar folkens!

Filene skal brukes som vanlige filer og bare i form av åpne / sende / redigere. Er stort sett snakk om filer som .docx, .xlsx, .pdf, .png / .jpg etc.. Er snakk om et firma som driver med eiendomsutbygging, og i forhold til sensitiv informasjon, så er ikke det så mye av det - i den forstand at det er snakk om lovbrudd! Kanskje vi ikke vil at vår konkurrent skal se hvilke priser vi har med våre leverandører, men det er ikke sensitiv informasjon, men konfidensiell informasjon

Vi har for øyeblikket en kar her som fronter Office365. Jeg er av natur skeptisk til Microsoft takket være Windows Vista og IE6 etc., så har i utgangspunktet mye større tiltro til f.eks. Google Apps for Business etc, men nå har jeg heller ikke peiling på sånt! Og når han som står og "selger" Office365 til oss, så virker det og faktisk som en ganske god løsning.
Er det bare fildeling dere har bruk for? Ville vært skeptisk til å lagre viktige og kanskje sensitive filer i skyen. Hvis enkel fildeling er det eneste kravet ville jeg bare satt opp en standard Windows share. Den kan mountes relativt enkelt både i Windows, på Mac og på Linux. Et viktig prinsipp innen IT er KISS, som står for Keep It Simple Stupid
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Over 11.000 ansatte i Europa, så får du tro hva du vil om den saken. Jeg vet ikke om jeg er enig i avgjørelsen om å gå for google mail for hele bedriften var riktig, men nå ble det engang sånn. Så kunne sikkert du snekret en langt bedre løsning på bakrommet, men det får bli ved neste korsvei.
Vis hele sitatet...
Har da aldri sagt at jeg er utvikler eller en ekspert på drift.

Jeg bare kommenterer at jeg finner det merkelig at en stor internasjonal aktør velger gmail til å håndtere noe som kan være virksomhetskritisk.

Det finnes da andre profesjonelle som har langt bedre ry i markedet.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Har da aldri sagt at jeg er utvikler eller en ekspert på drift.

Jeg bare kommenterer at jeg finner det merkelig at en stor internasjonal aktør velger gmail til å håndtere noe som kan være virksomhetskritisk.

Det finnes da andre profesjonelle som har langt bedre ry i markedet.
Vis hele sitatet...

Det er fasinerende hva firmaer er villig til å ofre / risikere for og spare penger
Er det virkelig mange store multinasjonale foretak som ikke håndterer epost selv?

Hvilke fordeler gir gmail?

Jeg ser mange ulemper........
▼ ... over en uke senere ... ▼
veldig lite troverdig når et stort selskap sender mail fra gmail og ikke fra en mailserver på sitt eget domene navn, ser mer proft ut og få mail i fra enn \ dog så har jo gmail tilgang til og mappe opp og sende fra andre domener på samme måte som outlook og thunderbird
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Tusen takk for all hjelp.

Vi har nå blitt forsøkt "Office 365", da det kom noen å prakka det på oss. Og jeg må si at jeg allerede ikke liker det noe særlig, da det at det er "OS uavhengig" er mer enn gimmick / illusjon enn realitet.

Vet at Google Drive (for personlig bruk) fungerer veldig bra som en slik tjeneste vi hadde trengt. Og jeg vil gjerne ha alt under en paraply. Sånn at nå som jeg bruker Google Cal, Google Mail, etc., så er alt synkronisert og et grensesnitt å forholde seg til med veldig rask tilgang fra over alt.

Så når jeg går videre med dette, så kommer jeg til å foreslå Google Drive og at vi implementerer det. Er det noen som kan gi meg noen gode argument på hvorfor det ikke er en god ide (når alternativet ser ut til å være Office 365), og andre typiske "pitfalls" med dette?

Takker
Sitat av knutazz Vis innlegg
veldig lite troverdig når et stort selskap sender mail fra gmail og ikke fra en mailserver på sitt eget domene navn, ser mer proft ut og få mail i fra enn \ dog så har jo gmail tilgang til og mappe opp og sende fra andre domener på samme måte som outlook og thunderbird
Vis hele sitatet...
Selv om det er hostet igjennom Google Cloud, så betyr det ikke at man må ha @gmail.com som adresse. Jeg har i lang tid hostet mitt personlige domene @etternavn.nu igjennom Google Cloud. Dette innebærer single-sign-on for alle tjenester som er assosiert med Google. Drive, e-post, sites, kontakter, kalender, youtube, blogspot, Google+, for å nevne noen tjenester. Og du kan velge selv hvilke tjenester som skal være aktiv for en gitt bruker eller gruppe. Men setter opp innstillinger for domenet sitt i administrasjonspanelet, og fikser blant annet MX i domenet sitt til å peke mot Google sine servere.

Jeg kan opprette en haug av brukere i domenet mitt, og sette regler for f.eks dokumentdeling. Dersom jeg vil at dokumenter i Drive kun skal kunne deles med brukere i domenet mitt, så kan jeg sette dette. Skal det være en blanding kan dette også settes. Nå husker jeg ikke på direkten hvor mange brukere jeg kan opprette (gratis), men jeg lurer på om det var rundt 100. Med Sites, kan jeg f.eks sette opp et eget intranett for brukerne av domenet mitt, med innhold og elementer som ligger som ressurser i de forskjellige Google-systemene.

Har også satt opp et slikt system for en bedrift med rundt 40 ansatte, og de var veldig fornøyde med funksjonaliteten som kunne tilbys. Men, du vet stort sett ikke nøyaktig hvor filene og innholdet ditt befinner seg i verden.
Sist endret av m0b; 7. januar 2013 kl. 16:43.