Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  149 41001
- Brukte internett på mobilen for å søke opp det jeg trengte.
- Hvis prøven var på PC, kommuniserte klassen med hverandre via Facebook (eller melding på mobilen). Kunne også google ting på PCn.
- Små jukselapper i bukselinningen/lommene.
- Notater, lydinnspillinger av kapittelet og bilder av kapittelet på mobilen.
- Bytte kladd med klassekamerater.

Dette var vel det jeg brukte mest. Spesielt da lydinnspillinger og nett.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Disse tingene er jo lett å gjøre når PCen ikke må være snudd bak så læreren kan sitte ved pulten å se på oss - Så tips til hvordan en kan jukse da?
Tja, når jeg gikk på vgs hadde jeg en router stående inni de kabel og stikkontakt kanalene som går langs veggene. Denne routern delte et nettverkt med internett tilgang. Nettverket het det samme som nettverket til universitetet som lå rett ved siden av skolen. Vi brukte dette nettverket til å spille ilag på dataspill i friminuttene(og timene :P). Men det viste seg jo fort at det fungerte fint under prøvene også
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Disse tingene er jo lett å gjøre når PCen ikke må være snudd bak så læreren kan sitte ved pulten å se på oss - Så tips til hvordan en kan jukse da?
Vis hele sitatet...
Klassen min har aldri måttet sitte med ryggen mot læreren, men en kompis av meg må dette på hver prøve. Da sitter han litt bredskuldret og vender skjermen slik at det blir umulig for læreren å se hva han er inne på. Han pleier også å ha lav lysstyrke. Han har aldri blitt tatt, men man må jo passe på at læreren sitter ved pulten og ikke går mot deg. Jo nærmere hun er, jo enklere er det å lese hva som står på skjermen.

Jeg hadde nok bare brukt mobilen. Den er jo enkel å skjule, spesielt når du sitter med ryggen til.
Sist endret av SasukeUchiha; 2. desember 2012 kl. 20:05.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Så tips til hvordan en kan jukse da?
Vis hele sitatet...
Gjør som Michael Scofield, fyll kroppen din med tekst også har du ett speil så du kan lese det som er mellom rumpeballene og på ryggen..

Kanskje litt overdrevet å tatovere da
Hvis det er en stor prøve (eksamen O.L.) så ville jeg brukt stikkord...

Og det burde jo gå å skrive på innsiden av bokser/bukse/genser/sokker O.L.
Når det gjelder juks har jeg mine svin på skogen

De uskyldige:
- Bytte ut innmaten i tysk-tysk ordboka (Duden) med norsk/tysk - tysk/norsk
- klassikeren med små lapper i penal, lommer og kalkulator
- Lærebok på do
- Det brukes på noen skoler spesielle kladdark på eksamen (med logo). Ta med noen ekstra hjem etter en eksamen, fyll disse med masse fakta/juks og gjem dette under pulten fram til noen minutter under eksamen. Da kan denne flyttes opp på pulten og brukes aktivit i besvarelsen.


Den kriminelle:
- Hadde på videregående knabbet en nøkkel som stod igjen i i døre etter en time, denne hadde vi store deler av skoleåret. Jukset noen ganger ved å finne prøven i forkant på sen kveldstid påden akteulle lærens kontor, og ved noen anledninger gjennom å "korriger besvarelsen" på sen kvelstid ved hjelp av fasit eller andre besvarelser. Hele greia gikk forøvrig til h... da vi møtte en lærer i døra i 11 tida en kveld i begynnelsen av mai. Resultat: LG i orden/oppførsel, 1 uke utvisning som tilfeldigvis ble russefeiringa og 21 dager betinget.
Biever Fever Forever
ZayCuBez's Avatar
Noen venninner av meg legger jukselapper inne i bhen for å så bare late som at de retter på bhen og lese svarene
Sitat av Carmex Vis innlegg
En ting jeg har lurt på er juksing på høyskole/universitet. Om jeg skriver på lårene mine for og lese dette på toalettet senere under eksamen. Hvem kan ta meg for dette? De kan vel ikke strippe meg?
Vis hele sitatet...
Spør du meg er det enda lettere å jukse på universitetet. Eksamensvaktene er hovedsaklig pensjonister som ikke er særlig oppdatert på teknologi. Det jeg har gjort så langt i år, er bare å smile, være hyggelig mot dem ( Da blir de ikke mistenksomme). Herfra tar du bare turen på toalettet, gi en unnskyldning om at du spiste noe sterkt dagen før og at du er dårlig i magen.

Enda bedre om du faktisk er dårlig i magen. Plutselig sitter du med tre eller fire pauseavbrekk på toalettet med mobilen, enten til å google eller som jeg gjør, løse alle eksamensoppgavene og ta bilde av dem. Fungert fint!

Sitat av Wolflord Vis innlegg
Spør du meg er det enda lettere å jukse på universitetet. Eksamensvaktene er hovedsaklig pensjonister som ikke er særlig oppdatert på teknologi. Det jeg har gjort så langt i år, er bare å smile, være hyggelig mot dem ( Da blir de ikke mistenksomme). Herfra tar du bare turen på toalettet, gi en unnskyldning om at du spiste noe sterkt dagen før og at du er dårlig i magen.

Enda bedre om du faktisk er dårlig i magen. Plutselig sitter du med tre eller fire pauseavbrekk på toalettet med mobilen, enten til å google eller som jeg gjør, løse alle eksamensoppgavene og ta bilde av dem. Fungert fint!
Vis hele sitatet...
Forøvrig er det spesialark på alle eksamener som er helt like. Be om ett par ekstra, ta de med hjem, før inn notater og alt annet du måtte trenge. Sitter du avsides til i salen vil ingen legge merke til det.
Sitat av Wolflord Vis innlegg
Spør du meg er det enda lettere å jukse på universitetet. Eksamensvaktene er hovedsaklig pensjonister som ikke er særlig oppdatert på teknologi. Det jeg har gjort så langt i år, er bare å smile, være hyggelig mot dem ( Da blir de ikke mistenksomme). Herfra tar du bare turen på toalettet, gi en unnskyldning om at du spiste noe sterkt dagen før og at du er dårlig i magen.

Enda bedre om du faktisk er dårlig i magen. Plutselig sitter du med tre eller fire pauseavbrekk på toalettet med mobilen, enten til å google eller som jeg gjør, løse alle eksamensoppgavene og ta bilde av dem. Fungert fint!



Forøvrig er det spesialark på alle eksamener som er helt like. Be om ett par ekstra, ta de med hjem, før inn notater og alt annet du måtte trenge. Sitter du avsides til i salen vil ingen legge merke til det.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk høre av bingobanden at hvis jeg har mobil i lomma så blir jeg automatisk tatt for juks, stemmer dette?
Sitat av kongs1 Vis innlegg
Jeg fikk høre av bingobanden at hvis jeg har mobil i lomma så blir jeg automatisk tatt for juks, stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Hm, jeg har ikke opplevd det. Eksaminatoren sier mobilen skal være avslått, men jeg har den bare i lommen eller i en av overlommene på vesten. Der stikker den ikke ut. Hvis de spør hva jeg har i lommen vil jeg nok bare si at jeg har mobilen der og ta den opp og spille uvitende og si det er første gang jeg har eksamen på universitetet. Hvis du vil være helt sikker er det vel bare å ta den i buksen og sette den på vibrering, så får du litt ekstra glede hvis noen ringer
Sitat av kongs1 Vis innlegg
Jeg fikk høre av bingobanden at hvis jeg har mobil i lomma så blir jeg automatisk tatt for juks, stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Vi ble fortalt det på eksamen på videregående også.. Jeg tror ikke de løy til oss
Vi måtte levere de fra oss og legge de forran tavla...
Sist endret av Novice; 3. desember 2012 kl. 02:04.
Noen ganger på VGS lurte jeg en 500- eller tusenlapp mellom prøvearket og besvarelsen. De fleste lærerne jeg gjorde dette på tok i mot pengene og gav meg enten 5 eller 6 i karakter på prøven.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Docile Vis innlegg
Noen ganger på VGS lurte jeg en 500- eller tusenlapp mellom prøvearket og besvarelsen. De fleste lærerne jeg gjorde dette på tok i mot pengene og gav meg enten 5 eller 6 i karakter på prøven.
Vis hele sitatet...
Dette kan få ganske streng straff kan det ikke?
Sitat av Docile Vis innlegg
Noen ganger på VGS lurte jeg en 500- eller tusenlapp mellom prøvearket og besvarelsen. De fleste lærerne jeg gjorde dette på tok i mot pengene og gav meg enten 5 eller 6 i karakter på prøven.
Vis hele sitatet...
De fleste? Hva gjorde dem som ikke lot seg bestikke?
Har juksa på prøver nesten vær gang fra 8 til siste år på vidregående.
Det enkle fungere ofte.
Ha boka oppe på relevant side i sekken din som du har ved siden av deg, bare kast ett blikk ned når lærern ikke følger med, du kan tilogmed bytte siden om lærer er ekstra sløv. lim ark på siden av pulten.(vi hadde sånn hele pulter med plater som skille vegg).
Skrivd opp en haug av formler på penalet. Aldri blitt tatt for..
div små lapper i penalet. Ta bilder av boka med tlf. De har vel blitt strenger på at man må levere inn tlf nå.
teip fast ark på låra dine, skriv ned spørmåla du må ha på en lapp, krøll den sammen og gå på do, så kan du skrive så mye du orker på lappen og returnere til prøva( mens du smugler arket opp).

Har aldri blitt tatt for å jukse. Var nærme en gang på vidregående da meg og 3 andre hadde akkurat lik innlevering pga han ene fant ut hva vi skulle få på forhånd, Så vi tok bare opp det arket under prøva. og skrev av. Vi sa da bare at vi hadde øvd sammen dagen før. Lærern godtok et under sterk tvil.
Har aldri juksa på prøver utenom den gangen læreren glemte å viske ut glosene vi hadde i prøve på tavla. Har klart meg godt og gikk ut med 4,3 i snitt på videregående.

Å jukse er "for the weak"..
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Av prinsipielle grunner ville jeg sjøl aldri jukset, men ideen om å lure systemet er i teorien ganske artig, så her er mine forslag.

MCQ i et smal studieretning
1)
En gruppe med studenter samler seg sammen før eksamen, og blir enige om hvilke nummer på eksamenspørsmålene de skal huske. For eksempel slik; student 1 husker spørsmål 1-10, student 2 husker spørsmål 11-21, etc. Rett etter eksamen skriver alle ned spørsmålene og svarer på dem ved hjelp av den informasjonen som det er behov for. Etterpå samler de sammen spørsmålene og deler dem ut til alle som var med på opplegget. Deretter melder studentene seg opp til kontinuasjonseksamen i samme fag. Det eneste de behøver å gjøre er å memorere arkene de fikk utlevert seg imellom, voilà plutselig ble den straks lettere!

Dette fungerer godt på MCQ eksamener i smale studieretninger der skolen ikke tar seg råd til å bytte MCQ spørsmålene til kontinuasjonseksamene. Hvis første kontinuasjonseksamen er prikk lik den orginale eksamen vil andre og en eventuell tredje konte også være det.

2)
De som derimot ikke har venner kan kjøpe en kamerapenn, og sveipe over alle spørsmålene som blir utlevert på eksamen. Deretter kan spørsmålene lastes ned på datamaskinen og pugges til neste kontinuasjonseksamen. Når kamerapennen brukes bør vedkommende se mest mulig naturlig ut under sveipingen slik at det ikke vekkes mistanke.

Innførings-eksamener
På eksamener der svarene skal skrives inn får man alltid utdelt kladdeark, gjerne med skolestempel. Snik med deg en håndfull av disse hjem. Skriv alt det du har behov for på kladdearkene og snik det med deg inn til neste eksamen. Når du er ferdig med å føre inn svarene under eksamen kan du levere inn de tilsynelatende lovelige arkene til destruksjon. Skolestemplene kan lett stjeles fra resepsjonen eller biblioteket, men siden vi ikke stjeler på nFF leverer vi det tilbake på en slik måte at resepsjonsvakten/bibliotekaren ikke la merke til at det var borte. Husk å stemple på samme type ark som blir utdelt under eksamen.
Sist endret av Cappy; 3. desember 2012 kl. 03:36.
Noen som vet om du kan bli straffet vis du har funnet tentamen på nettet før du skal ha den?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Disse tingene er jo lett å gjøre når PCen ikke må være snudd bak så læreren kan sitte ved pulten å se på oss - Så tips til hvordan en kan jukse da?
Vis hele sitatet...
Når vi måtte sitte med ryggen til læreren, så lagde jeg et dokument i word dagen før eller no sånt med et tomt ark øverst, så alle notatene mine et par sider under... Når man hadde skrevet ca en side, kunne man bare scrolle seg nedover og titte litt på notatene for så å fortsette med prøven ... funka vær gang for meg....
jeg skrev inn hele læreboken i faget jeg hadde prøve i med laser på linsene mine så når jeg hadde dem på meg kunne jeg lese hele læreboken rett fra dem.
Har to forskjellige måter og enkelt jukse på. Vet ikke om disse er nevnt tidligere i innlegget, isåfall beklager jeg.

HTML-metoden:
- Lag et HTML dokument, før inn alle notater
- Endre tittelen på siden til "Ny fane", eller det som er standard tittel for nye faner i din nettleser
- Wrap alle notatene inne i <p class="color: #FFF">NOTATER HER</p>

Template som funker, men som teknisk sett er ugyldig HTML
<title>Ny fane</title>

<p class="color: #FFF">Dine notater her</p>
Vis hele sitatet...
EDIT: det er forøvrig mulig å gjøre det samme med bilder, og legger med glede til et template for dette også ved ønske!

--

Word-metoden
- Lag et nytt dokument og før inn alle notater
- Endre fargen på teksten til hvit

Det som skjer her er at all teksten blir hvit og siden ser helt tom ut, men når du markerer teksten som er på siden blir den fullt leselig. Når du er ferdig med å lese fjerner du markeringen og siden ser helt tom ut igjen.
Sist endret av Constant; 4. desember 2012 kl. 18:13.
Skriv på pulten, og skjul med armene til du får et ark å skjule det med. (lag en rute med notater på størrelse med et A4-ark). Visst ikke det går, skriv på innsiden av neven , og på undersiden av armen eller andre steder. Har mange gode tips til hvordan å lære seg en hel tentamen f.eks helt utenatt om du er nyskjerrig
Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Skriv på pulten, og skjul med armene til du får et ark å skjule det med. (lag en rute med notater på størrelse med et A4-ark). Visst ikke det går, skriv på innsiden av neven , og på undersiden av armen eller andre steder. Har mange gode tips til hvordan å lære seg en hel tentamen f.eks helt utenatt om du er nyskjerrig
Vis hele sitatet...
Dumt å bli busted da. Våre lærere går rundt å sjekker pultene og armene før vi får prøvene.
Seriøst? Faen går du 'a, NTNU?
Er jeg den eneste som aldri, har jukset på noen prøver ever haha.

Sitat av KinderLinda Vis innlegg
Skriv på pulten, og skjul med armene til du får et ark å skjule det med. (lag en rute med notater på størrelse med et A4-ark). Visst ikke det går, skriv på innsiden av neven , og på undersiden av armen eller andre steder. Har mange gode tips til hvordan å lære seg en hel tentamen f.eks helt utenatt om du er nyskjerrig
Vis hele sitatet...
Uhm... Hvis du skriver på pulten, så går det jo ikke vekk med engang, og da må jo læreren buste deg en ellerannen gang :O ?
En meget god kamerat av meg er blind, og lærte meg derfor og lese blindeskrift. Jeg må ærlig si at det har reddet meg fra et par vanskelige prøver og eksamner. skriften synes ikke om du f.eks har med en kvitering eller noe lignende.
Høres ut som at det er lettere å lese til prøver, enn det å jukse.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Noen som tørr å skrive innlegg og hva som skjedde når de ble tatt for juksing? :-)
Vis hele sitatet...
Stryk og pc forbud i fremtidige prøver
Sitat av Litago1 Vis innlegg
jeg skrev inn hele læreboken i faget jeg hadde prøve i med laser på linsene mine så når jeg hadde dem på meg kunne jeg lese hele læreboken rett fra dem.
Vis hele sitatet...
Det der var litt ...
fjernt as
Sitat av t_ben Vis innlegg
Noen som kan anbefale noen bra nynorsk oversettnings nettsider/programmer ?
Vi har tilgang til fronter og ordboka på nett så de skrur ikke av nettet.

Problemet er at vi sitter på datarommet med folk på alle sider.
Vis hele sitatet...
Har ikke lest om noen har svart men hele trinnet mitt bruker: www.apertium.org
printe ut klistremerke som ser ut som den vanlige snus advarselen på undersiden av boksen, men med notater? kan tenke meg det funker bra

selv jukser jeg aldrig, men har aldrig gitt en faen når det kommer til skole arbeidet.. så det endte med at jeg måtte ta 3 eksamer som privatist i år. akkurat ferdig med de, null og niks har jeg lest utenom forberedelse tiden (30min) og alikevell bestod jeg med en karakter midt på treet :P
Sitat av Bombasa Vis innlegg
det beste må vel være å programere kalkulatoren. Veldig vanskelig å bli tatt, og du er to tastetrykk unna å slette hele programmet hvis det skulle være behov for det.
Vis hele sitatet...
Skriver under på dette.

Har ikke benyttet meg av det, men på høyskolen jeg går på hadde det ikke vært noen risiko for å bli tatt med det. Det kan komme en kar å sjekke om minnet på kalkulatoren er tomt, men hvis du bruker de første 5 minuttene på å skrive av formlene til arket, er saken biff.
Om noen har prøver på itslearning, er det en måte å jukse selv om det er slik "prøve-modus" for pc'ene

1: Lag den en haug med notisblokk-dokumenter.
2: Skriv det du vil at de skal hete. Det er navnet på dokumentene du skal bruke til å jukse.
3: Under prøven, får du opp oppgavebehandling via Ctrl+alt+del og vips, så kan du se navnet på alle programmene som kjører
Sitat av Nether Vis innlegg
Innlegget ditt er irrelevant og unødvendig. Du har også en og/å feil. Særdeles unødvendig å hakke på noen som åpenbart skriver dialekt uten fokus på rettskrivning. [/dick]

På ungdomskolen (forsåvidt VGS også) var det en klassiker å skrive seg ferdig på en side, for så å brette denne siden til venstre og la sidemannen lese. Dette skjedde gjerne i kombinasjon med spørsmål skrevet i store bokstaver på kladdearkene som ble vist fram og tilbake blant oss elever.
Vis hele sitatet...
*KREMT* hvor er hans feil her? kanskje EN feil i motsetning til flere feil på bare et par setninger? You do not burn someone, if you can get burned yourself! :-)
Dere kan jo prøve å skrive notater og slikt på ett ark, for og så ta cola emblemet på andre siden. Lim dette på cola flasken, og bam!
du kan du innspille det du vil vite om på pc'en og deretter føre det over til en musikk enhet. grunnen til at du ikke kan spille det inn på musikk enheten e fordi du ikke kan sette på auto reply hvis du gjør det, og det vil vi jo
Hvis du har langt hår kan du skjule øretelefonen i det for så og sette den inn i øret. funker også å ha øretelefonen i hånda festa med en teipbit, så kan du bare lene dæ på arma når du vil hør det du vil Hvis dokk har lov til å hør på musikk under prøven funker jo det også..
Selv satt jeg med mobilen koblet til skolepcen under tentamen i går og i dag for å få nettilgang. Gjemte bare mobilen under ei bok. (Måtte koble den direkte til pcen så ingen skulle merke at det var åpne mobilnett)
Greide meg helt fint uten å bli busta. Fikk også gjort en del research etter vi fikk oppgavene, noe som var veldig kjekt siden vi aldri får et spesifikt tema å skrive om på forhånd..
Sitat av h95k Vis innlegg
Selv satt jeg med mobilen koblet til skolepcen under tentamen i går og i dag for å få nettilgang.
Vis hele sitatet...
Vi hadde også tentamen idag. Vi hadde med egne pcer. For å få nett-tilgang var det bare å skru på VPN (anonymitet) og koble til det åpne skolenettet.

Trenger jeg si at IT-avdelingen på skolen er en vits?
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Sitat av h95k Vis innlegg
Selv satt jeg med mobilen koblet til skolepcen under tentamen i går og i dag for å få nettilgang. Gjemte bare mobilen under ei bok. (Måtte koble den direkte til pcen så ingen skulle merke at det var åpne mobilnett)
Greide meg helt fint uten å bli busta. Fikk også gjort en del research etter vi fikk oppgavene, noe som var veldig kjekt siden vi aldri får et spesifikt tema å skrive om på forhånd..
Vis hele sitatet...
Hvilken telefon er dette, og hvordan gjør du det? Vet om Hotspot, men dette ser jo ut til å være bedre!
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Hvilken telefon er dette, og hvordan gjør du det? Vet om Hotspot, men dette ser jo ut til å være bedre!
Vis hele sitatet...
Samsung Galaxy S3, men tror det skal funke med andre smarttelefoner også?
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Sitat av h95k Vis innlegg
Samsung Galaxy S3, men tror det skal funke med andre smarttelefoner også?
Vis hele sitatet...
Hvordan gjør du det i praksis? Kabel, men hvilke innstillinger?
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Hvordan gjør du det i praksis? Kabel, men hvilke innstillinger?
Vis hele sitatet...
Kobler til mobilen med kabel, går på innstillinger, "internettdeling og portabel hotspot"
når du har den koblet til er det bare å krysse av en boks der. Slik er det i alle fall på denne.
Og er telefonen din lagd i steinalderen kan elegant fikse biffen med denne appen.
Sist endret av Intet_Inside; 6. desember 2012 kl. 23:21.
Har prøve i morgen! har lagt inn worddokumentet på ipoden via mail. noen tips til hvor ipoden skal gjemmes? Skrittet under buksen?
Er vel bare å overføre via bluetooth?
skriver for hånd, og prøva er på ipoden. problemet her er hvor ipoden kan gjemmes?
Penalet, under pulten, oppå pulten, hvor som helst egentlig, så lenge det sitter noen foran deg.
legg telefonen i et penal, lønner seg å slå av auto-låsen sånn at man slipper å fikle med den.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Ghostskull_96 Vis innlegg
Jeg har en gammel "CASIO CFX-9950gb PLUS" kalkulator. Den har ett eget notatprogram. Der kan jeg skrive ned formler og lit sånne ting til matte prøve og lagre notatene mine! ;D Så er det mulig å sende notat filer imellom hverandre på maks 15 meter avstand om en annen person har eksakt samme kalkulator! XD Perfekt jukse kalkulator detta her! XD
Vis hele sitatet...
Hvordan gjorde du det ? Har samme kalkulator, men kan ikke med den
jeg og noen venner har et program på skolepcen som heter vinsent(trur det heter det), da er det bare å lage et internett siden skolenetter er stengt og chatte i vei. har brukt dette på mange tentamner også, og med hurtigknapper lukker man det ned når læreren kommer