Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 37488
Jeg har en 200 liters bereder og synes det går merkelig mye strøm i huset. Når vi er borte står det kun varmekabler på badet (lite bad, moderne varmekabler med termostat, når de er på trekker de ca 500W, så er de på ca halve tiden)

Det står også på kjøleskap og en liten fryser og varmtvannstanken.


Likevel går det 24 KWT i døgnet, altså 1000W konstant belastning. Er det ikke litt mye? Det går ikke så mye mer når vi er hjemme..
berederen din er på minst 2000W, den er termostatstyrt som varmekablene, eller så har du kanskje en sånn 1-2-3 vribryter på kjøkkenet?
...I tillegg til alt annet av elektronikk (Tv - ladere og alt som har standby funksjon) som totaltsett ofte kan trekke en god del.
den er på 2000W ja, og den er termostatstyrt, jeg har også 1-2-3 bryter i sikringsskapet, den står på 3. Men det er egen termostat bak et deksel inni berederen ja... den står på 70 grader.
Sist endret av jensemann28; 17. mai 2010 kl. 10:30.
kjøleskap og fryser har du vel ?
Sitat av dggr Vis innlegg
kjøleskap og fryser har du vel ?
Vis hele sitatet...
Ja det har jeg skrevet..
+kjøl og frys som er på et par hundre Watt, kansje du har fotocellestyrt utelys?
[quote=Dani87;1712748]+kjøl og frys som er på et par hundre Watt, kansje du har fotocellestyrt utelys?[/QUOTE
ja, men det er kun en sparepære på 9 W
Du kan med økonomisk fordel stille bryteren på 1 hvis dere skal være borte mer enn en helg
okei, men hvor mye er det normalt at en tank på den sstørrelsen trekker i "stand-by" ? Den er fra 1996.. Vil det lønne seg mye å kjøpe en ny tank?
Det har absolutt ingenting for seg å sette berederen på 1 med tanke på å spare strøm. Effekten vil gå ned til ca 600w, men termostaten kommer til å være innkoblet tilsvarende lengre. I visse tilfeller kan dette gi høyere kwh-forbruk, spesielt på eldre og dårlig isolerte beredere. Er berederen gammel, risikerer man at termostaten vil være innkoblet hele tiden for å holde temperaturen oppe, og da får man høyere forbruk over tid.

Disse 1-2-3-bryterne, eller reguleringsvender som det heter, hadde en funksjon før i tiden da man betalte for et visst antall kwh, og ble belastet for overforbruk hvis man brukte over dette. Da hadde målerne to telleverk, overforbruk og totalforbruk, og måleren var innstilt på en effekt, f.eks 5 kw. Så når man skulle bruke komfyren for eksempel, lønte det seg å stille berederen på 2 eller 1. Derfor sitter ofte denne venderen i nærheten av komfyren.

På nye beredere har man ikke lenger mulighet til å koble på reg.vender(uten å bytte termostat), da det ikke har noen hensikt lenger.

Berederen din er ikke spesielt gammel, men nye beredere er selvfølgelig bedre isolert. Spesielt Ozo eco eller hva de heter. De har bedre isolasjon rundt tanken, og en isolerende hette på toppen. Berederens standby-forbruk som du kaller det, vil variere med forbruket av varmtvann. Hvor er forresten berederen din plassert? Kaldt eller varmt rom?
vil ikke påstå at det vil lønne seg å kjøpe ny bereder, selv om de nye er ganske mye bedre isolert slik at de holder godt på varmen, med tanke på kostnaden med bereder skifte (både rørlegger og elektriker må innom da). Når det er sagt, så synes jeg ikke at en belastning på 1000W / 4,3 Amper, er unormalt mye med både varmekabel,vvb,kjøl og frys tilkoblet. Btw, er elektriker på fulltid

Sitat av Dani87 Vis innlegg
Du kan med økonomisk fordel stille bryteren på 1 hvis dere skal være borte mer enn en helg
Vis hele sitatet...
glemte selvfølgelig å nevne at du bør stille temperaturen til en lav verdi i tillegg
Sitat av Dani87 Vis innlegg
vil ikke påstå at det vil lønne seg å kjøpe ny bereder, selv om de nye er ganske mye bedre isolert slik at de holder godt på varmen, med tanke på kostnaden med bereder skifte (både rørlegger og elektriker må innom da). Når det er sagt, så synes jeg ikke at en belastning på 1000W / 4,3 Amper, er unormalt mye med både varmekabel,vvb,kjøl og frys tilkoblet. Btw, er elektriker på fulltid



glemte selvfølgelig å nevne at du bør stille temperaturen til en lav verdi i tillegg
Vis hele sitatet...
følg det rådet der så kan du og familien din dø av legionella bakterier. Da sparer du mengder med strøm.
Sitat av mortalf Vis innlegg
følg det rådet der så kan du og familien din dø av legionella bakterier. Da sparer du mengder med strøm.
Vis hele sitatet...
Er ikke verre enn å skru på igjen når du kommer hjem/få noen til å gjøre det dagen før, og la d renne litt. Legionella dør ved mellom 50-60 grader.
Har ikke tenkt å skru med temp, pga legionella som sagt av andre her også. Men når jeg sier stand by forbruk så mener jeg strømforbruk på tanken når det ikke brukes vann i det hele tatt.
Men, som jeg spurte om tidligere, står berederen i varmt eller kaldt rom? Det har endel å si...

Og jeg syns heller ikke forbruket ditt høres høyt ut... jeg er også elektriker på fulltid btw.

Hvis du har skrusikringer i skapet ditt eller automatsikringer uten jordfeilvern, sjekk om du har jordfeil på anlegget. Kan gjøres av en elektriker. I et IT eller TT-anlegg kan jordfeil stå i mange år uten at man nødvendigvis merker noe, men det gjør ofte utslag på strømforbruket. Kan lønne seg å sjekke ihvertfall, det kan være farlig også selvfølgelig.
By nature
LoOzR's Avatar
Om varmtvannsberederen stå i et kaldt rom, og den er veldig varm når du tar på den, så kan det være fordelaktig å bytte varmtvannsbereder, eller evt isolere den bedre. Du vil da få mindre varmetap, og dermed spare strøm.

Ellers så er vel varmekabler på badet kurant å slå av når du skal bort flere dager? Iallefall når det ikke er fare for at det skal fryse? Jeg ville heller slått av/skrudd ned tempratur på badet enn varmtvannsbereder!

Og som nevnt før, så trekker alle apparater i standby noe strøm, så over lenger periode kan du med fordel trekke ut apparatene. Dette vil også være fordel ved evt tordenvær osv.