Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3831
Hallo!

For sånn ca. 4 måneder siden ble jeg anmeldt for brudd på vegtrafikkloven. Politiet dukket opp på dagen og spurte om tillatelse til å inndra førerkortet mitt. Dette ga jeg samtykke til. Det viser seg dog at onkel blå er veldig treg når det kommer til saksbehandling. Det viser seg også at det livet uten lappen kan være ganske kjedelig. Jeg valgte derfor å trekke samtykket tilbake, delvis fordi det viste seg at jeg ikke har noe å tjene på å samtykke, men også for å legge litt "press" på politiet.

Ble kalt inn i rettsmøte for å fastslå "Begjæring om fortsatt beslag av førerkort". Her ble det fastslått at politiet midlertidig kan tilbakekalle føreretten og holde førerkortet mitt. (Dette var som forventet, da det aldri var noen tvil rundt lovbruddet som ble begått.) Jeg erkjente også straffeskyld i rettslig avhør. (Har ikke vært på avhør hos politiet, de var faktisk heller ikke tilstede ved rettsaken. Er dette vanlig??)

MEN grunnet nettopp at saken egentlig har vært ferdig oppklart siden dag 1 fikk jeg medhold i at politiet ikke kunne holde kortet mitt lenger enn til 2. august. Eller som slutningen leser: "politiet kan midlertidig tilbakekalle føreretten og holde førerkortet til ___ født ____, beslaglagt inntil saken mot ham er endelig avgjort, men ikke ut over 2.august 2015.

I dag, (3.august) har jeg tilgode å høre noe angående saken fra politiet eller andre. Spørsmålet blir da om jeg kan kreve å få førerkortet tilbake nå? Jeg forstår det jo slik at saken ikke er henlagt bare fordi 2.august er passert. Og selv om jeg kan gå ned på stasjonen og be om å få det i hånden, er det lurt? Jeg har som sagt trukket tilbake samtykket om inndratt førerkort, fordi dommeren fortalte meg at uavhengig av mitt samtykke vil straffen regnes fra den dagen politiet tok lappen fra meg. Men hvis jeg går og henter lappen i dag, vil dette da kansellere de 4 månedene jeg har vært uten? Må jeg starte "soningen" på nytt? Politiet ønsker forresten at jeg blir fratatt i 6 måneder, noe jeg ikke regner som usannsynlig. Burde jeg vente til det har gått 6 måneder sammenhengende før jeg ber om å få igjen lappen?

Vet jeg kunne gått ned til politiet og rett og slett spurt der, men har gjennom denne prosessen opplevd at de ikke nødvendigvis vil mitt beste, eller at de snakker sant i utgangspunktet. Så jeg tenker at til jeg vet hva jeg burde gjøre er det like greit om de har glemt hele saken.

På forhånd takk for all hjelp, og spør om dere lurer!
Altså du har jo svart på hvitt at politiet ikke kan holde førerkortet ditt lenger enn til 02.08 så da har du ditt på det rene når du ønsker å få det tilbake. Verre er det ikke.
Du har et dokument i fra retten som forteller deg at du nå kan gå å hente tilbake førerkortet. Så jeg ville ha gått ned på politistasjonen i morgen å hentet det.

De 4 månedene du har vært uten førerkort trekkes i fra straffen du eventuelt blir dømt for.
Sist endret av 0xFF; 3. august 2015 kl. 23:32.
Uten å kunne henvise til noe håndfast så mener jeg å huske å ha hørt at de månedene du allerede har vert fratatt førerkortet vil bli trukket fra på inndragelses tiden når den blir fastsett. Så om du har vert fratatt førerkortet i 4 mnd, henter det nå og senere får vite at du blir fradømt førerkort i 6 mnd så må du levere det inn igjen i de resterende 2 mnd.
Om du venter til det har gått 6 mnd, og dommen blir 5mnd inndragelse så har du "tapt" 1 mnd, mens om du henter det nå og får dommen i november så må du sykle i minusgrader på glatta i 2 mnd i stedet for å sykle i 2 mnd til nå på "sommeren"

Ettersom du er "sikker" på at dommen din blir 6mnd så hadde nok jeg valgt å vente 2 mnd til og sykle nå i stedet for til vinteren.
Takk for svar Ser at jeg valgte en ganske dårlig tittel, da jeg egentlig var klar over at jeg bare kunne gå ned å hente lappen, men heller lurte mer på om jeg burde gjøre det. Flott å høre at de eventuelle 6 mnd ikke må være sammenhengende, og du bringer opp et godt poeng om sommeren suppesos. Skal et par uker ut av landet snart, så blir vel at jeg drøyer til jeg er tilbake før jeg plukker den opp!
Sitat av ToySoldier Vis innlegg
Takk for svar Ser at jeg valgte en ganske dårlig tittel, da jeg egentlig var klar over at jeg bare kunne gå ned å hente lappen, men heller lurte mer på om jeg burde gjøre det. Flott å høre at de eventuelle 6 mnd ikke må være sammenhengende, og du bringer opp et godt poeng om sommeren suppesos. Skal et par uker ut av landet snart, så blir vel at jeg drøyer til jeg er tilbake før jeg plukker den opp!
Vis hele sitatet...
Burde / burde ikke fins ikke i systemet sånn det er lagt opp.
Du, og politiet, må bare forholde seg til det som står på papiret. Enkelt og greit.
Hent førerkortet ditt, bruk det i utlandet og have fun!
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Burde / burde ikke fins ikke i systemet sånn det er lagt opp.
Du, og politiet, må bare forholde seg til det som står på papiret. Enkelt og greit.
Hent førerkortet ditt, bruk det i utlandet og have fun!
Vis hele sitatet...
Så siden jeg på papiret kan hente lappen nå vil jeg ikke kunne fortsette å "sone" ved å ikke hente den enda? Da får jeg stikke ned å plukke den opp i løpet av uka!
Slik jeg har forstått det så vil så vil "soningen" din fortsette å løpe om du velger å ikke hente det nå, selv om du på papiret kan hente det nå. Den største baksiden er om du ender opp å "sone" lengre enn du i utgangspunktet hadde trengt å gjøre det.
Ettersom du skal på feire til utlandet nå også og mest sannsynlig ikke trenger lappen der så vil også det tale for å vente med å hente det. Når dommen ligger klar så vil førerkortet ditt automagisk bli ugyldiggjort i datasystemet og du må lever det inn igjen innen X dager eller no med mindre du allerede har "sonet" tilsvarene lang tid som dommen blir.
Det blir vel litt som skatten, du kan velge å bruke feil skattekort og betale inn for lite hver mnd, men da får du bare en smell etterpå når regnestykket er oppgjort, men i dette tilfellet så vil ikke for mye innbetalt forhondsskatt bli tilbakebetalt(populært kalt skattepengene).

Slik jeg ser det har du mer å tjene på å vente enn å hente det.