Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3024
Jeg har nettopp stått alt av fag fra VG1 Elektro og VG2 Data og Elektronikk, med ett snitt på 3,6 faktisk. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gå og bli så søker råd her nå.

Jeg var på utplassering i en bedrift og de ringer og spør etter meg, men jeg vet ikke helt fordi det er virkelig noe jeg ikke helt brenner for nemlig svakstrøm..Jeg små angrer på at jeg i det hele tatt gikk elektro. Det var ikke så ille, men bygg og anlegg, studie eller idrett hadde vært min greie.

Jeg trenger virkelig noen gode råd akkurat nå. Spør om dere dere lurer på fordi kommer til og sitte og svare ganske raskt på det meste akkurat nå!
Lærlingtiden er gull verdt. Du kan ta påbygg etterpå, men det er ikke noe must. Spørs hva du vil videre. Med fagbrev som svakstrømsmontør har du mange muligheter via Y-veien. Jeg angrer i dag på at jeg ikke tok fagbrev som elektriker/tømrer.
Sitat av Shreddy Vis innlegg
Jeg trenger virkelig noen gode råd akkurat nå. Spør om dere dere lurer på fordi kommer til og sitte og svare ganske raskt på det meste akkurat nå!
Vis hele sitatet...
Jupp, om du har en villig og ålreit bedrift som vil ha deg, skaff deg fagbrevet med en gang.

1. Om du ender opp med å trives med å jobbe er det jo uansett riktig valg.
2. Om du ikke ender opp med å trives med å jobbe har du alle muligheter til å utdanne deg videre når du har et klarere bilde på hva du vil gjøre med livet. Du har et langt liv foran deg.
3. Om du skal videreutdanne deg får man mye mer ut av det om man har vært noen år i arbeidslivet, du har mye større muligheter til gode sommerjobber / ekstrajobb og med noen år i arbeidslivet kan du også få kjøpt deg en liten leilighet som kan vokse i verdi under studietida.
4. Fagbrev i ung alder ser bra ut på CV'en, uansett om det er relevant eller ikke for seinere jobber.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Siden du har gått Data og Elektronikk så kan du sjekke ut Romteknologi linjen på Andenes. Du vil måtte ta de fleste fagene man trenger for påbygg og de har et opplegg der man kan få undervisning i Norsk og Historie også, gjør du det så har du studiespes. Kan anbefale linjen, du får gjort mye kult der oppe.
Informasjon:
http://www.andoy.vgs.no/utdanningspr...teknologi-vg3/
https://www.narom.no/folder.php?aid=2&bid=57
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1114620
En freak tråd:
http://freak.no/forum/showthread.php...62#post2527262
Jeg var litt i din situasjon. valgte læretid. fikk erfaring og i tilegg spart opp penger som jeg nå bruker på studiene mine Hvis du hater svakstrøm, ville jeg valgt påbygg. synes du elektro er givende ville JEG gått for fagbrev. du har mange muligheter for ingeniør utdannelse etterpå.

- Visualn00b
Kjør på med læretid, meld deg inn i fagforening (El og IT) og hopp på aktuelle kurs som du kan få der. Å Være med i fagforeningen er gratis for lærlinger, men du må punge ut litt for noen av forsikringene. Da vil du få arbeidserfaring, ein referanse å henvise til senere, en FERDIG utdannelse (ikke kassa på Rema som er det eneste du er kvalifisert til etter studie-spes), kontakter i flere bransjer, muligheter for utleie til andre firma som kan opne nye dører, nye inputs om hvor du vil styre skuta, god tid til å tenke over neste steg på veien.
Studie spes kan du ta som privatist underveis, uten å måtte leve på stipend og studielån.
Læretid.
Spørsmål?
Shreddy's Avatar
Trådstarter
Vil si tusen takk til dere! Jeg har nå fått meg lærlingerplass! Begynner og jobbe 1. Sep

Kan bli spennende dette, som nevnt.. Etter studie har du ikke noe annen utdanning enn i kassa på rema f.eks og det er IKKE ett liv jeg vil leve.. Haha
[LEFT]Du kan jo også ta et år påbygg etter du har tatt fagbrev, slik som jeg gjorde. Er ikke sikkert du kommer til og trives i yrket som du skal ta fagbrev i, og da er det greit med studiekompetanse i bakhånd vis du skal finne ut at du vil noe annet. Lykke til med læretiden [/LEFT]
Fagbrev lukker ikke veien for høyere utdanning. Det finnes både forkurs og realfagskurs du kan ta senere om du vil. Noen arbeidsgivere sponser jo også høyere utdanning for de beste ansatte med fagbrev.