Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2549
Så jeg prøvde å bestille en egen ADSL linje til leiligheten, men fikk mail at der bare er et trådpar til huset og at jeg aldri vil få min egen dsl linje, og der er ingenting man kan gjøre. Jeg vet at en leietaker før har hatt sin egen telefonlinje til leiligheten her før.

Er det noe man kan gjøre? Helt sikkert andre som har vært borti det samme. Faen, til tider er Norge faen meg i steinalderen enda.
Sist endret av Stormwolf; 12. september 2013 kl. 17:01.
Skaff deg mobilt bredbånd eller flytt.

Har ikke mulighet til noe annet enn mobilt bredbånd selv. Sånn er det å bo ut på landet hvor selskapene ikke tar seg råd å bruke flere millioner kroner på å legge inn internett til 5 - 10 husstander.
Sist endret av Bombasa; 12. september 2013 kl. 17:03.
Så bor ikke jeg på landet da. Får adsl2 her hvor jeg bor, men pga linjekapasitet til huset får ikke jeg det i underetasjen.
Bestill fasttelefon. De er pålagt å levere det. Tilbyr de deg GSM-telefon, stå på din fot at du vil ha analog linje.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mo3 Vis innlegg
Bestill fasttelefon. De er pålagt å levere det. Tilbyr de deg GSM-telefon, stå på din fot at du vil ha analog linje.
Vis hele sitatet...
Har dei? Dei har krav om å levere produkt tilsvarande analoge linjer, men afaik er det ingen konkrete krav om to kobbertråder.
Noen selskaper leverer 25 mbit via satelitt. Du kan prøve å få google loon dit?
Sitat av MrZone Vis innlegg
Noen selskaper leverer 25 mbit via satelitt. Du kan prøve å få google loon dit?
Vis hele sitatet...
Tipper det er DRØYE priser?
Sjekk opp adressen i Kapaks. Hvis det har vært en linje inn der før, og det er kontakt i veggen. Så burde det ikke være noe problem. Med mindre det er fullt i DSLAM. I såfall kanskje snakke med huseier, kan vel sikkert dele en internettforbindelse


http://metrolive.telenor.no/metro2-a...on-kapaks-web/

Var ikke så ille priser her. Litt kjedelig med "Datapakker" men sett opp torrentsene dine til å laste på natta kanskje?

http://www.directconnect.no/produkto...FfF2cAodrg4Awg
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Tipper det er DRØYE priser?
Vis hele sitatet...
50 kr mer enn vanlige priser. Sjekk brebåndsguiden
Sitat av Stormwolf Vis innlegg
Så jeg prøvde å bestille en egen ADSL linje til leiligheten, men fikk mail at der bare er et trådpar til huset og at jeg aldri vil få min egen dsl linje, og der er ingenting man kan gjøre. Jeg vet at en leietaker før har hatt sin egen telefonlinje til leiligheten her før.

Er det noe man kan gjøre? Helt sikkert andre som har vært borti det samme. Faen, til tider er Norge faen meg i steinalderen enda.
Vis hele sitatet...
Hvis det tidligere har vært to forskjellige analoge telefonlinjer er det umulig at de har kjørt på samme trådpar.

Som sagt, sjekk opp i kapaks hva som ligger av kabler Mye rart man kan forvente å finne i Norge, men hvis det faktisk har vært en egen analog linje MÅ det være et ekstra trådpar der...
Sitat av phish Vis innlegg
Hvis det tidligere har vært to forskjellige analoge telefonlinjer er det umulig at de har kjørt på samme trådpar.

Som sagt, sjekk opp i kapaks hva som ligger av kabler Mye rart man kan forvente å finne i Norge, men hvis det faktisk har vært en egen analog linje MÅ det være et ekstra trådpar der...
Vis hele sitatet...
Jeg og eieren har ikke så mye greie på dette. Men har sjekket at her er en telefonplugg i veggen her som står Telenor på. Personen som var her før hadde sin egen telefon med eget telefon nr. Om dette trengs et eget trådpar til vet ikke jeg, men utrolig rart om Telenor ikke kan se dette.
Hvor mange skal tipse deg om å sjekke kapaks før du faktisk gjør det?

Med mindre du vil opplyse om nøyaktig adresse (gateadresse eller gårds- og bruksnummer) så må du nesten sjekke kapaks selv og se om det er en ledig linje i tillegg til den som sikkert står oppført som aktiv linje.
Sist endret av bashfoo; 12. september 2013 kl. 21:06. Grunn: typo
Sitat av phish Vis innlegg
Hvis det tidligere har vært to forskjellige analoge telefonlinjer er det umulig at de har kjørt på samme trådpar.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke umulig. Har det vært to forskjellige analoge tlfnr der kan de ha vært kjørt på delt linje på ett trådpar via BF eller Digital 2kanal.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvor mange skal tipse deg om å sjekke kapaks før du faktisk gjør det?

Med mindre du vil opplyse om nøyaktig adresse (gateadresse eller gårds- og bruksnummer) så må du nesten sjekke kapaks selv og se om det er en ledig linje i tillegg til den som sikkert står oppført som aktiv linje.
Vis hele sitatet...
regner jo med det er her stayon og telenor har fått informasjonen ifra.

får dette: (442) SØK ETTER NYE LINJER MÅTTE AVBRYTES, DA DET IKKE FINNES LEDIGE LINJERESSURSER Å VALIDERE PÅ.
Sitat av Stormwolf Vis innlegg
Jeg og eieren har ikke så mye greie på dette. Men har sjekket at her er en telefonplugg i veggen her som står Telenor på. Personen som var her før hadde sin egen telefon med eget telefon nr. Om dette trengs et eget trådpar til vet ikke jeg, men utrolig rart om Telenor ikke kan se dette.
Vis hele sitatet...
Hadde huseieren din adsl eller ISDN mens leietaker hadde sitt eget analoge tlfnr?
Hvis huseier hadde isdn, er dere isåfall sikre på at det ikke har vært brukt ett analogadapter til å skille ut det ene nummeret på isdn linja slik at leietaker kunne bruke dette?
Har det vært ADSL eller ISDN i hovedhus og egen separat analog/isdn/dsl til utleiedel så er det minimum to par inn.

Er dette en enebolig er det også mest sansynlig minst to par inn. Det er ikke lagt mindre enn topars kabel til eneboliger siden sånn ca siste istid.

Hvis det er to par inn kan det også hende det er brudd e.l. på det ene paret slik at dette ikke er brukandes. Ikke uvanlig at slikt skjer på gamle luftkabler f.eks.

Prøv kapaks søk på noen av naboadressene.
Får du samme feil er det mest sansynlig at det er fult i en av kablene ute i nettet som går i din retning, ikke nødvendigvis i inntakskabelen til boligen.
Sitat av Stormwolf Vis innlegg
Jeg og eieren har ikke så mye greie på dette. Men har sjekket at her er en telefonplugg i veggen her som står Telenor på. Personen som var her før hadde sin egen telefon med eget telefon nr. Om dette trengs et eget trådpar til vet ikke jeg, men utrolig rart om Telenor ikke kan se dette.
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere er det bare å slå opp adressen i kapaks; det er offentlig informasjon. Der står det hvilke trådpar som ligger til huset. Jeg skal dog ikke påstå at det ALLTID er riktig, for det MÅ være feil i kapaks om det ligger et linjepar der som ikke telenor finner i kapaks

Enkelt og greit; har det vært to analoge linjer i samme bolig tidligere så ligger kobberet der enda (med forbehold om at ikke Telenor har klippet over et av dem for å være kjipe eller overnaturlige hendelser)
Sitat av Stormwolf Vis innlegg
Er det noe man kan gjøre? Helt sikkert andre som har vært borti det samme. Faen, til tider er Norge faen meg i steinalderen enda.
Vis hele sitatet...
Det optisk fiber siden år 2000 her jeg bor.

Hvis du ikke finner noe ekstra kobber kan du jo sjekke om det finnes noen naboer som synes det er kjekt med ruter i vindusposten hvis du betaler regninga.


Cringely bodde like øst for San Francisco. Han hadde 56k forbindelse over kobber og satellitt mottager for Internett.
Det ble både tidsforsinkelse og usikker forbindelse.
Cringely visste råd.
Han klatret opp i ett tre på tomta og med den tredje kikkerten så han ett lyskryss i det fjerne. Med andre ord - fri sikt til sivilisasjonen.
Han kjørte ned til lyskrysset og begynte og begynte å banke på dørene.
Han spurte om noen kunne tenke seg gratis Internett i bytte for en satellitt antenne i bakgården?
Etter en stund var det en mann som syntes det var greit med antenne i bakgården for gratis Internett.
Cringely hadde nå enda en Internett forbindelse selv om han bodde på bygda.
Det gjelder å være kreativ.