Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  124 8382
En ting som stadig vekker uro i meg er den stadige økningen innvandrere i ikke bare Norge, men også i Europa og den vestlige verden. Mange hyller dette fenomenet og ser på det som en slags moralsk forpliktelse vi nordmenn har overfor verdens flyktninger, mens andre ser på det som en trussel mot den norske kulturen og det norske samfunn. Hvorfor vekker dette fenomenet uro i meg? Er ikke innvandrere akkurat som oss bare med en litt annerledes hudfarge enn oss selv?

Jeg er først og fremst redd for at vi nordmenn skal miste oss selv i denne masseinnvandringen. Hvor skal den ende? Ikke bare øker innvandringen mer og mer, men innvandrere får også flere barn per person enn det etniske nordmenn gjør. Hvem kjenner vel ikke en utlending som har mangfoldige søsken? Det er derfor ikke urealistisk at vi en dag kan bli en etnisk minoritet i vårt eget land. Hva vil dette si? Vel, personlig synes jeg denne tanken er skremmende og trist i seg selv. I våre fjell og daler har våre forfedre vandret i tusener av år. Vi er formet av klimaet, mørket, lyset, fjellet, dalene og skogene som vi har levd i alle disse årene. Du er et produkt av dine forfedre. Du er et produkt av et menneske som er perfekt egnet til å overleve i dette nordlige landet. Du har lys hud som egner seg til å ta opp D-vitamin selv under den mørkeste og kaldeste årstiden. Hele utseende ditt forteller hvor på jorda du virkelig hører hjemme.

Innvandrerne som kommer til Norge bærer sin egen historie og med en genetikk som gjenspeiler denne historien og de geografiske områdene de har levd. Det er kun i den moderne verden at multikultur kan funke fordi den holder innvandrere kunstig i live i områder hvor de for flere hundre år siden mest sannsynlig ikke ville overlevd. Det er unaturlig. Den vanligste formen for vitaminmangel i Norge blant utlendinger er D-vitamin.
Det kan være vanskelig å se for seg hvordan et Norge med nordmenn som en minoritet i sitt eget land hadde sett ut, men jeg vil komme med mine fremtidssynspunkter som jeg håper du vil reflektere over. Etter hvert som innvandrere blir flere og flere vil det være naturlig at de også vil ta plasser i politikken, regjeringen og stortinget. Det vil mest sannsynlig også dukke opp politiske partier som er mer tilrettelagt utenlandske verdier. Husk at så lenge utlendinger er en vesentlig minoritet så vil de derfor også integreres og også assimileres enklere inn i samfunnet vårt, men hvis de til slutt blir en majoritet så er det ikke lengre slik. Deres verdier og kultur vil veie like sterkt som våre, og potensielt så er det vi som må tilpasse oss dem til slutt. Noen vil kanskje reagere på at jeg bruker en «oss» og «dem»-retorikk, og at vi alle bare er mennesker, en rase. I mine øyne er dette en naiv og blåøyd tankegang. Ja, ordet «blåøyd» kommer av at mennesker med blå øyne (altså hvite etniske europeere) som regel er svært naive og godtroende. Det er noe som ligger latent i oss. Vi har måttet samarbeide med hverandre for å overleve i det tøffe klimaet som er her i nord og dette har skapt en sterk tillit mellom oss gjennom tidens tann. Det er langt mindre tyverier i Norge enn andre land, ikke på grunn av våre avskrekkende lover, men på grunn av oss selv, noe som ligger latent i oss. Dette var en liten digresjon, men likevel relevant. «Oss og dem»-retorikken jeg bruker er for å tydeliggjøre at det er forskjell mellom raser. For en uke siden snakket jeg med en fyr som hadde observert noen ungdommer spytte på gulvet og skape generell kvalme på et treningssenter. Fyren valgte til slutt å konfrontere dem, men ble møtt med drapstrusler. Jeg spurte han om disse ungdommene var utlendinger, noe han bekreftet. Etniske nordmenn oppfører seg sjeldent på denne måten, men den slags oppførsel er mer synlig blant utlendinger.

Vil vi virkelig ha slike mennesker i landet vårt? Hva skjer når slike mennesker etter hvert vokser til større og større grupper? Voldtekten som de siste årene som har økt mot norske jenter er heller ikke en tilfeldighet. Man hører sjeldent etnisiteten blir nevnt i slike saker av de større mediene, men om man leter litt videre og finner alternative medier så blir man som regel møtt av de samme svarene. Det er sjeldent norske menn og gutter som begår disse handlingene, men våre nye landsmenn. Jeg sier ikke at voldtekt utført av etniske norske ikke forekommer, men med tanke på mengdeforskjellen mellom utlendinger og nordmenn som bor i Norge så er prosentandelen skremmende. Dette er etniske norske kvinner jeg snakker om. Det er noens datter, noens storesøster, noens mor, noens lillesøster, noens kusine osv.

Videre kan man også reflektere hva som kunne skjedd om utlendinger også til slutt hadde fått større politisk makt i landet vårt. Naturen vår som nordmenn setter så høyt kunne blitt satt til spille for økonomiske vinninger. Tror du innvandrere har den samme kjærligheten og respekten for norsk natur som det vi har? Sjansen for bygging av vindmøller og generell ødeleggelse av norsk natur hadde økt drastisk. Hvor ofte ser du utlendinger går tur ute i norsk natur?

Jeg håper innlegget får deg til å tenke over fremtiden til Norge og nordmenn. Det er ikke slemt å elske sitt eget land og ønske at folket sitt skal overleve. Det er kun i Europa og vesten i dag at slike meninger har sklidd ut til å bli ekstremistiske holdninger. Jeg må selvfølgelig også nevne at det finnes mange gode innvandrere der ute, og jeg har møtt mange av dem selv. Likevel kan vi ikke risikere at det norske folk skal byttes ut fordi vi føler at vi har en moralsk forpliktelse overfor andre. Vårt eget folk må alltid komme først.
Veldig bra skrevet. Det jeg tror er viktig er integrering, vi må satse mer på integrering for at innvandrere skal vite hvordan de skal oppføre seg. Jeg har også tenkt på at det ikke er naturlig for utlendinger fra for eksempel midtøsten å bo i et norskt klima. Men tenk på USA for eksempel, der bor Nordeuropeere i for eksempel California som er et varmt klima, er ikke det unaturlig? Ja, det kan være skummelt hvis utlendinger med annen religion og levesett får mer makt i landet, men det tror jeg ikke kommer til å skje med det første. Det er fortsatt en vesentlig større andel nordmenn i Norge og på stortinget. Norge slipper også ikke inn for mange utlendinger i forhold til folketallet som for eksempel Tyskland, der bor det for eksempel 5 millioner tyrkere. Man må alltid ta det originale folketallet til betraktning når man slipper inn utlendinger.
Ja, innvandrerne har jo allerede full kontroll over lukurative marked som renhold, taxi og kebab. Bare vent, om noen år har de full kontroll over hele landet.
Sitat av LyngogMose Vis innlegg

Jeg er først og fremst redd for at vi nordmenn skal miste oss selv i denne masseinnvandringen.
Vis hele sitatet...
Min minste bekyming, nordmenn klarer fint å miste seg selv uten masseinnvandring.
Man ser ofte utlendinger i norsk natur, det er en av grunnene til at de kommer hit.
Sist endret av Bothrops; 3. januar 2023 kl. 16:27.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Ja, innvandrerne har jo allerede full kontroll over lukurative marked som renhold, taxi og kebab. Bare vent, om noen år har de full kontroll over hele landet.
Vis hele sitatet...
Du må se lengre frem enn såpass. Jeg snakker ikke om 1, 2, 3 år her. Dette er noe som kan utarte seg gjennom flere generasjoner i fremtiden, ja, utenfor din egen levetid.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Man ser ofte utlendinger i norsk natur, det er en av grunnene til at de kommer hit.
Vis hele sitatet...
Hehe. Snakker ikke om tyskere på norgesferie.
Sist endret av LyngogMose; 3. januar 2023 kl. 16:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av LyngogMose Vis innlegg
Du må se lengre frem enn såpass. Jeg snakker ikke om 1, 2, 3 år her. Dette er noe som kan utarte seg gjennom flere generasjoner i fremtiden, ja, utenfor din egen levetid.
Vis hele sitatet...
Som noen sa ironisk om Sylvi Listhaug: Om du er så bekymret over innvandring så bør du starte med å engasjere deg i klima. Klimaflyktingene kommer til å bli enorme sammenlinget med noe annet vi har sett tidligere.

Lykke til
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Refleksjon? Ja, jøss. Det er jo rene speilbildet av Resett ol., i hvert fall.
Dersom du mener at du personlig har reflektert rundt dette... eh, har du?
Sitat av Dough Vis innlegg
Som noen sa ironisk om Sylvi Listhaug: Om du er så bekymret over innvandring så bør du starte med å engasjere deg i klima. Klimaflyktingene kommer til å bli enorme sammenlinget med noe annet vi har sett tidligere.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Skal man droppe å bry seg om innvandring nå fordi det potensielt, "potensielt" kommer til å komme flyktninger i senere tid? Nihilisme.

Sitat av robhol Vis innlegg
Refleksjon? Ja, jøss. Det er jo rene speilbildet av Resett ol., i hvert fall.
Dersom du mener at du personlig har reflektert rundt dette... eh, har du?
Vis hele sitatet...
Kan fortelle deg at jeg aldri har lest noe fra Resett, men hvis deres meninger reflekterer mine så har det heller ha med å gjøre at det finnes et kollektivt perspektiv på den virkeligheten vi lever i, og at enkelte folk ser de samme linjene.
Sist endret av LyngogMose; 3. januar 2023 kl. 16:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av LyngogMose Vis innlegg
Kan fortelle deg at jeg aldri har lest noe fra Resett, men hvis deres meninger reflekterer mine så har det heller ha med å gjøre at det finnes et kollektivt perspektiv på den virkeligheten vi lever i, og at enkelte folk ser de samme linjene.
Vis hele sitatet...
Breivik var kun alene i sine handlinger, ikke i sitt tankesett. Just say'in...
Sitat av Dough Vis innlegg
Breivik var kun alene i sine handlinger, ikke i sitt tankesett. Just say'in...
Vis hele sitatet...
Hvor vil du med den kommentaren? Det er ett av problemene med kritikk av innvandring. Kritiserer du fenomenet så blir du sammenlignet med mennesker som Breivik. Ikke rart folk unngår å si meningene sine.
For et oppgulp. Se hvordan du generaliserer alle innvandrerne. Forresten, er de med brun hud og født i Norge også innvandrere?

Bryr meg virkelig ikke om hvem som blir i flertall i dette landet... eller et annet land for den saks skyld. Verden burde være mer åpen og global enn den er nå.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
[quote=Dova;3806093
Bryr meg virkelig ikke om hvem som blir i flertall i dette landet... eller et annet land for den saks skyld. Verden burde være mer åpen og global enn den er nå.[/QUOTE]

Litt sær holdning spør du meg. Ikke i mindretall heller?
Sitat av Dova Vis innlegg
For et oppgulp. Se hvordan du generaliserer alle innvandrerne. Forresten, er de med brun hud og født i Norge også innvandrere?

Bryr meg virkelig ikke om hvem som blir i flertall i dette landet... eller et annet land for den saks skyld. Verden burde være mer åpen og global enn den er nå.
Vis hele sitatet...
Det blir et spørsmål om definisjon. De offisielle definisjonene vil si nei, men jeg vil si, ja. Selv om personen fysisk ikke innvandret til landet så er personen en del av et innvanndringsledd. Skal man problemsette innvandring så må man generalisere til en hvis grad. Jeg har tross alt ikke navnet på alle innvandrerne i Norge, og som jeg nevnte i slutten av innlegget så har jeg møtt mange gode innvandrere, men jeg ser ikke hvordan Norge skal tjene på innvandring likevel.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Ja, innvandrerne har jo allerede full kontroll over lukurative marked som renhold, taxi og kebab. Bare vent, om noen år har de full kontroll over hele landet.
Vis hele sitatet...
Stråmann argument.


Jeg liker at Norge er litt multikulturelt, men det går absolutt en grense. Jeg foretrekker hvis den etniske norske befolkningen holder seg over 80% av totalen. Uten å selvfølgelig bruke uetiske metoder for å holde denne balansen. Men å nekte folk inngang til landet ser jeg ikke på som uetisk. For å prøve å balansere dette, bør innvandringen være lav fremover.

Jeg bryr meg ikke så mye, men jeg har min foretrekkelse for hvordan demografien skal være. Hvis noen foretrekker at etniske norske blir en minoritet som indianerne og til slutt dør ut, så er det greit. En høy innvandring vil mest sannsynlig føre til dette. Man kan si at dette vil uansett skje langt nok inn i fremtia, noe som kanskje er sant.

Men jeg bryr meg mer om å skape et bra og stabilt land som er godt å leve i. Et viktig virkemiddel for å skape et stabilt land med få konflikter er etter min mening å ha en majoritetsbefolkning som har mest makt (etnsiske normenn i norge). Samtidig som denne majoritetsbefolkningen behandler minoritetene bra. Så snart majoritetsbefolkningen dupper under rundt 80% vil det oppstå ubelanse i maktbalansen som fører til konflikt, og til slutt krig. Minoriteter vil alltid ha en viss følelse av og være utafor majoriteten. Det er ikke noen vei rundt. Jeg har selv vært innvandrer og minoritet. Velger man å flytte til et annet land, eller er en etnisk minoritet siden ens foreldre flyttet til et annet land. Så må man bare akseptere med at man aldri vil helt bli en del av majoritet gruppen.
Sist endret av neiass; 3. januar 2023 kl. 17:45.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Hvem smugla mobil med 4g inn på cella til Fjotolf?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vis meg ett eneste land som har blitt "Tatt over av innvandrere".

Siden innvandring har skjedd i flere hundre år, kan vi vel med stor sikkerhet si at dette scenarioet du frykter ikke er noe å prioritere. Vi kan egentlig trygt si at det er totalt bortkastet energi.

Jeg er også ganske interessert i hva du mener er denne Norske kulturen du er så opptatt av faktisk er?
Eller mener du kaffe, appelsiner og sjokolade er Norske ting?

Dette er det jeg finner fascinerende med rasister, unnskyld "de fine sjeler som stiller spørsmål ved innvandring", som dere snøflak helst vil kalles. Dere er egentlig aldri vokst helt opp. Dere ser fortiden med nostalgibrillene, husker bare det positive og er redd for fremtiden og alt fremmed.

Så nei, jeg synes ikke noe av det du sier har noe som helst verdi, det er rasistisk uoriginal oppgulp og jeg tviler på at noe av det var dine egne tanker. Det er ganske likt skriveriene til en viss kødd som sitter inne etter å ha drept masse uskyldige barn.

For meg er det soleklart at slike som deg burde komme seg ut, møte disse innvandrerne som du hater så mye og innse at de er mennesker de og. Med sine ønsker, drømmer og problemer.
Sitat av LyngogMose Vis innlegg
... blir du sammenlignet med mennesker som Breivik
Vis hele sitatet...
Hvis du til stadighet blir sammenlignet med Breivik bør du kanskje revurdere dine egne holdninger?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vis meg ett eneste land som har blitt "Tatt over av innvandrere".

Siden innvandring har skjedd i flere hundre år, kan vi vel med stor sikkerhet si at dette scenarioet du frykter ikke er noe å prioritere. Vi kan egentlig trygt si at det er totalt bortkastet energi.

Jeg er også ganske interessert i hva du mener er denne Norske kulturen du er så opptatt av faktisk er?
Eller mener du kaffe, appelsiner og sjokolade er Norske ting?

Dette er det jeg finner fascinerende med rasister, unnskyld "de fine sjeler som stiller spørsmål ved innvandring", som dere snøflak helst vil kalles. Dere er egentlig aldri vokst helt opp. Dere ser fortiden med nostalgibrillene, husker bare det positive og er redd for fremtiden og alt fremmed.

Så nei, jeg synes ikke noe av det du sier har noe som helst verdi, det er rasistisk uoriginal oppgulp og jeg tviler på at noe av det var dine egne tanker. Det er ganske likt skriveriene til en viss kødd som sitter inne etter å ha drept masse uskyldige barn.

For meg er det soleklart at slike som deg burde komme seg ut, møte disse innvandrerne som du hater så mye og innse at de er mennesker de og. Med sine ønsker, drømmer og problemer.
Vis hele sitatet...
Innvandring på det nivået det foregår nå har ikke skjedd i flere hundre år. Benekter du at det ikke er problemer helhetlig med innvandring fra MENA land? Fødselssnivå her er veldig lave og blir ikke høyere. Derfor er vi avhengig av innvandring for å opprettholde og også øke befolkningsnivået.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Innvandring på det nivået det foregår nå har ikke skjedd i flere hundre år. Benekter du at det ikke er problemer helhetlig med innvandring fra MENA land? Fødselssnivå her er veldig lave og blir ikke høyere. Derfor er vi avhengig av innvandring for å opprettholde og også øke befolkningsnivået.
Vis hele sitatet...
Massinnvandringer har skjedd i flere hundre år som jeg har sagt. Om du har tall å vise til så presenter dem.

Jeg vrir om spørsmålet, benekter du at det er positive sider av innvandring? Alt fra gårdsdrift til intellektuell utveksling ved universiteter nyter godt av innvandring.

Du legger frem et falskt scenario; ja førstegenerasjonsinvandrere av lav inntekt har ofte flere unger. Dette endrer seg allerede i neste generasjon, så da er de på nivå med gjennomsnittet i Norge. Det er ikke slik at de bare fortsetter å ha flere unger enn "etnisk norske" generasjon etter generasjon.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Massinnvandringer har skjedd i flere hundre år som jeg har sagt. Om du har tall å vise til så presenter dem.

Jeg vrir om spørsmålet, benekter du at det er positive sider av innvandring? Alt fra gårdsdrift til intellektuell utveksling ved universiteter nyter godt av innvandring.

Du legger frem et falskt scenario; ja førstegenerasjonsinvandrere av lav inntekt har ofte flere unger. Dette endrer seg allerede i neste generasjon, så da er de på nivå med gjennomsnittet i Norge. Det er ikke slik at de bare fortsetter å ha flere unger enn "etnisk norske" generasjon etter generasjon.
Vis hele sitatet...

Trenger jeg oppgi kilder på at innvandring i skalaen det har fra Midtøsten og Afrika ikke har foregått på samme nivå? Det burde vel være rimelig logisk hvorfor det ikke har vært en greie i samme skala før.

Det er riktig at etterhvert stabiliserer antall barn seg. Men det kommer stadig flere og flere som også har flere barn. Selv om dette utjevner seg, så er det jo enkel matematikk hvordan en befolkning som ikke får barn vil være i mindretall, hvor en befolkning som er flere og får flere til å begynne med kommer. Innvandring fra MENA land er et økonomisk tapsprosjekt i skalaen det foregår nå. Og også samfunnsmessig. Selvfølgelig er det positive sider på individ nivå. Scenarioet du skisserer er strengt tatt ikke veldig aktuelt for det jeg prater om.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Trenger jeg oppgi kilder på at innvandring i skalaen det har fra Midtøsten og Afrika ikke har foregått på samme nivå? Det burde vel være rimelig logisk hvorfor det ikke har vært en greie i samme skala før.

Det er riktig at etterhvert stabiliserer antall barn seg. Men det kommer stadig flere og flere som også har flere barn. Selv om dette utjevner seg, så er det jo enkel matematikk hvordan en befolkning som ikke får barn vil være i mindretall, hvor en befolkning som er flere og får flere til å begynne med kommer. Innvandring fra MENA land er et økonomisk tapsprosjekt i skalaen det foregår nå. Og også samfunnsmessig. Selvfølgelig er det positive sider på individ nivå. Scenarioet du skisserer er strengt tatt ikke veldig aktuelt for det jeg prater om.
Vis hele sitatet...
Nei jeg er ikke bekymret, for det samme ble sagt om vietnamesere, det samme ble sagt om albanere, bosniere tidligere. Narrativet endrer seg bare i følge hvilket land som er aktuelt.

For meg er hele greia bare en avledningsmanøver. Se heller på ting som hvordan arbeidsrettigheter forvitres, hvordan lønninger stagnerer mens du retter oppmerksomheten mot stakkarer som kommer fra krigsherjede land og mener han er problemet.
Sitat av LyngogMose Vis innlegg
Ja, ordet «blåøyd» kommer av at mennesker med blå øyne (altså hvite etniske europeere) som regel er svært naive og godtroende.
Vis hele sitatet...
Å jada, kjempe "godtroende" og "naive". Det var vel naiviteten som førte "hvite etniske europeere" som er "blåøyd" til Nord Amerika og Sør Amerika med den påfølgende masse-slaktingen, slaveriet og koloniseringen som resultat.

I nyere tid kan en vel nevne Irak, Libya, Syria og Vietnam som enkelte eksempler, som har fått store og alvorlige konsekvenser for flere millioner mennesker. Var vel de "blå øyd" sine naivitet som førte dem ned dit. Stakkars disse som er "blåøyd", de ønsker jo bare å bringe fred og menneskerettigheter til hele verden. Eller er det kanskje realpolitikk og interesser som er utgangspunktet?

Videre nevner du masseinnvandringen som om det var et valg tuftet på medlidenhet. Det har absolutt ingenting med saken å gjøre. Det er ikke begrunnelsen til hvorfor vestlige land tillater immigrasjon i et stort antall.

Begrunnelsen er likestilling og en omstilling som har skjedd i de fleste vestlige land. Det har resultert i en nedgang i vestlige kvinner som føder barn. I hele EU, så vil antall individer synke ned fra 450 millioner til ca. 400 millioner i henhold til FN. Mindre mennesker tilsvarer mindre produktivitet i økonomien. Vi trenger disse menneskene for å opprettholde produktiviteten
Fastlegen min har blå øyne. Han er fra Syria...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vis meg ett eneste land som har blitt "Tatt over av innvandrere".
Vis hele sitatet...
USA, som ble innvandert av hvite innbyggere fra Europa m.m., og som også tok med mennesker med mørk hud fra Afrika som billig (les gratis) arbeidskraft.
Mens de nyinnflyttede ga de som bodde der fra før ulltepper m.m. infisert med koppersmitte. Noe som blir biologisk krigføring.




Men jeg er enig med deg Dodecha, ganske mange klarer evner å se igjennom uttrykk som "snikislamisering" o.l. Men dessverre er det vist en del, som ikke klarer det. Selv om det ble forsøkt å gjøre et endelig oppgjør for dette for 78–83 år siden. Vi skulle ha gjort en bedre jobb der.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Fastlegen min har blå øyne. Han er fra Syria...
Vis hele sitatet...
God grunn til det. Er også en gruppe i Afghanistan som har ganske nord-europeisk utseende grunnet nordeuropeere som engang levde der.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
God grunn til det. Er også en gruppe i Afghanistan som har ganske nord-europeisk utseende grunnet nordeuropeere som engang levde der.
Vis hele sitatet...
Tror du mennesker med opphav fra Nord-Europa har patent på blå øyner? Du vet at mennesker med blå øyner ikke har sitt opphav fra Nord Europa, men snarere oppstod rundt svartehavet for rundt 6000-10 000 år siden?

Så, nei - sannsynligheten er større for at genet med blå øyner spredde seg fra rundt svartehavet og ned til Midtøsten. Alle i Nord Europa, før og en god stund etter denne tiden hadde brune øyner, inkludert Norge. Genet tilhørende blå øyner spredde seg altså til Nord Europa og ikke omvendt
Sist endret av ItBoy1234; 3. januar 2023 kl. 19:37.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Tror du mennesker med opphav fra Nord-Europa har patent på blå øyner? Du vet at mennesker med blå øyner ikke har sitt opphav fra Nord Europa, men snarere oppstod rundt svartehavet for rundt 6000-10 000 år siden?

Så, nei - sannsynligheten er større for at genet med blå øyner spredde seg fra rundt svartehavet og ned til Midtøsten.
Vis hele sitatet...
Det oppstod i nord-europa jo. Hvorfor tror du vi ellers er dominant her med det? Men tro hva du vil. Det er forøvrig klare nord-europeiske trekk i ansiktene deres.
Sist endret av Quakecry; 3. januar 2023 kl. 19:39.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det oppstod i nord-europa jo. Hvorfor tror du vi ellers er dominant her med det? Men tro hva du vil. Det er forøvrig klare nord-europeiske trekk i ansiktene deres.
Vis hele sitatet...
Hvor er kildene dine? Og nei - det har ingenting med saken å gjøre. Begrunnelsen for at den er dominant her, har med stor sannsynlighet å gjøre med seksuell seleksjon og forflytting av mennesker fra Sør/øst Europa til Nord Europa.

I henhold til forskning gjort av universitet i København, så kan en spore genet tilhørende blå fra et enkelt individ som levde rundt svartehavet.

https://www.splice-bio.com/where-do-...yes-come-from/

Scientists concluded that every blue-eyed person on the world today can trace their ancestry back to a single who probably lived about 10,000 years ago in the Black Sea region and who first developed a specific mutation that accounts for the now widespread iris coloration.

De første menneskene slo seg ned i Norge for rundt 9000 år siden etter istiden. Sannsynligheten for at disse hadde blå øyner er lav, da genet med blå øyner oppstod noe etter eller rundt denne tiden. Alle mennesker i Europa før inntil 7000-10 000 år siden, hadde brune og ikke blå øyner.

Otzi, en 5000 år gammel mumie som ble funnet i alpene, hadde brune og ikke blå øyner. Noe som var regelen og ikke unntaket på denne tiden.

Det du sier vedrørende opprinnelsen til blå øyner er i all simpelhet feil.
Sist endret av ItBoy1234; 3. januar 2023 kl. 20:02.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Hvor er kildene dine? Og nei - det har ingenting med saken å gjøre. Begrunnelsen for at den er dominant her, har med stor sannsynlighet å gjøre med seksuell seleksjon og forflytting av mennesker fra Sør/øst Europa til Nord Europa.

I henhold til forskning gjort av universitet i København, så kan en spore genet tilhørende blå fra et enkelt individ som levde rundt svartehavet.

https://www.splice-bio.com/where-do-...yes-come-from/

Scientists concluded that every blue-eyed person on the world today can trace their ancestry back to a single who probably lived about 10,000 years ago in the Black Sea region and who first developed a specific mutation that accounts for the now widespread iris coloration.

De første menneskene slo seg ned i Norge for rundt 9000 år siden etter istiden. Sannsynligheten for at disse hadde blå øyner er lav, da genet med blå øyner oppstod noe etter eller rundt denne tiden. Alle mennesker i Europa før inntil 7000-10 000 år siden, hadde brune og ikke blå øyner.

Otzi, en 5000 år gammel mumie som ble funnet i alpene, hadde brune og ikke blå øyner. Noe som var regelen og ikke unntaket på denne tiden.

Det du sier vedrørende opprinnelsen til blå øyner er i all simpelhet feil.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er majoriteten av blåøyde personer funnet her da? Om kilden din stemte så skulle vel det være fullt av hvite blåøyde i områdene du beskriver og ikke her? Artikkelen din sier kun kanskje og muligens. Har du sett på et kart forresten hvor Svartehavet er?
Sist endret av Quakecry; 3. januar 2023 kl. 20:09.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Er egentlig den evinnelige øyefargen relevant? Her er jo OP bare skrekkslagen for kulturen sin, stakkar; det er helt sikkert ikke noe som har med pigmenter å gjøre i det hele tatt(!)
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvorfor er majoriteten av blåøyde personer funnet her da? Om kilden din stemte så skulle vel det være fullt av hvite blåøyde i områdene du beskriver og ikke her?
Vis hele sitatet...
Nå forkaster du forskning og bedriver med whataboutism. Du har jo fått presentert forskning og ikke mine "kilder". Videre har jeg jo akkurat nevnt det. Seksuell attraksjon er er en av hypotesene forskerne har.

Det har absolutt ingenting med at nord europeere dro ned til andre deler av verden og befruktet de blå genene inn i lokal befolkningen. Mest sannsynlig skjedde det andre veien rundt.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av ItBoy1234 Vis innlegg
Nå forkaster du forskning og bedriver med whataboutism. Du har jo fått presentert forskning og ikke mine "kilder". Videre har jeg jo akkurat nevnt det. Seksuell attraksjon er er en av hypotesene forskerne har.

Det har absolutt ingenting med at nord europeere dro ned til andre deler av verden og befruktet de blå genene inn i lokal befolkningen. Mest sannsynlig skjedde det andre veien rundt.
Vis hele sitatet...
Men forskningsartikkelen konkluderer jo bare med at det kan hende, og kanskje var en mulighet? Du svarer heller ikke på spørsmålet hvordan skandianvia spesielt kan bestå av en befolkning bestående av omtrent bare blåøyde. Den afghanske gruppen jeg snakket om har nord-europeiske trekk og er grunnet miksing som engang foregikk der. Reiste dem rundt med fly og båt for over 10.000 år mener du, siden alt oppstod i svartehavet? Jeg bare synes det er merkelig når man med egne øyne kan observere noe som er her og som ikke er funnet noen andre steder i verdenen på samme måte.
Sist endret av Quakecry; 3. januar 2023 kl. 20:37. Grunn: skrivefeil
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vis meg ett eneste land som har blitt "Tatt over av innvandrere".

Siden innvandring har skjedd i flere hundre år, kan vi vel med stor sikkerhet si at dette scenarioet du frykter ikke er noe å prioritere. Vi kan egentlig trygt si at det er totalt bortkastet energi.

Jeg er også ganske interessert i hva du mener er denne Norske kulturen du er så opptatt av faktisk er?
Eller mener du kaffe, appelsiner og sjokolade er Norske ting?

Dette er det jeg finner fascinerende med rasister, unnskyld "de fine sjeler som stiller spørsmål ved innvandring", som dere snøflak helst vil kalles. Dere er egentlig aldri vokst helt opp. Dere ser fortiden med nostalgibrillene, husker bare det positive og er redd for fremtiden og alt fremmed.

Så nei, jeg synes ikke noe av det du sier har noe som helst verdi, det er rasistisk uoriginal oppgulp og jeg tviler på at noe av det var dine egne tanker. Det er ganske likt skriveriene til en viss kødd som sitter inne etter å ha drept masse uskyldige barn.


For meg er det soleklart at slike som deg burde komme seg ut, møte disse innvandrerne som du hater så mye og innse at de er mennesker de og. Med sine ønsker, drømmer og problemer.
Vis hele sitatet...
Sverige kan enda ikke sies å ha blitt tatt over av innvandrere, men hvis du ser på enkeltbyer som Malmø så ser man den mulige konsekvensen av innvandring. Politiet tørr ikke en gang å bevege seg i enkelte områder av byen. Å ikke bli bekymret på Norges vegne når man observerer Sverige vil jeg si er naivt. Hvit flukt er et reelt fenomen i Sverige, vår nabo.

Og når jeg nevner norsk kultur så tenker jeg først og fremst på vår evne til å holde et harmonisk og tillitsbasert samfunn. Du nevner appelsiner, sjokolade osv. i en ironisk forstand som får meg til å reflektere over om du er enda en av dem som mener at Norge ikke har noen kultur i det hele tatt og at vi kun er en refleksjon av andre land og kulturer rundt oss. Derfor vil jeg gjerne minne deg på at jula er opprinnelig en norrøn tradisjon og derfor også til dels norsk.

Om mine synspunkter gjør meg til en rasist ifølge deg så tar jeg gjerne imot denne betegnelsen, men oppfatter som regel slike klassifiseringsord som svært useriøse. Et simpelt ord som blir brukt til å stenge debatter.

Og hvor har jeg skrevet at jeg hater innvandrere? Å kritisere innvandring og å hate innvandrere er to forskjellige ting. Det går an å være kritisk til noe uten å hate det. Tro det eller ei.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du bruker formelt språk for å fremstå som en smule dannet men alt du skriver er rent vrøvl.

Ikke på et punkt har du kommet med noe håndfast, hele tråden er preget av whataboutism.

Du svarer ikke på et eneste spørsmål som har blitt stilt i tråden og du utviser en særdeles hoven måte å diskutere på. Alt avfeier og du retter pekefinger mot oss som er så utrolig frekk at vi stiller spørsmål ved tankene dine. For det er jo så synd på deg, stakkars innvandringskritiker, du har jo et så hardt liv nå som kulturen din vaskes vekk av utlendinger.

Jeg har ingen tro at du er her for å diskutere dette på noe som helst nivå. Du er her bare for å spre kvalme, i beste fall et Troll, i værste fall en vaskeekte rasist.

Stilen er ikke til å unngå å gjenkjenne
: Mal deg selv som "bare litt kritisk", "stiller bare spørsmål", du har til og med prøvd å legge inn noe som gjør deg en smule menneskelig ved å skrive "Er ikke innvandrere akkurat som oss bare med en litt annerledes hudfarge enn oss selv" før du går veldig langt å beskrive det som best kan forklares som en rasists mareritt: et scenario som ikke har skjedd umi menneskelig historie. Utenom, jo eksempelet til aluminiumflourid. USA. Jepp vi hvite er visst de eneste som har vært kløpper nok til å ta over land på den måten du beskriver. Ikke en eneste gang i menneskehistorien har mørkhudede tatt over noe som helst , for så fort det virker som om de har noe suksess så kommer vi å tar det fra de.
Innvandring har vel i de aller fleste tilfeller vært en ressurs.

Spørsmålet er vel heller hvor mye innvandring en enkelt by/bydel tåler, og hvordan man skal håndtere/integrere innvandrere, så man ender ikke ender opp som feks Malmø.
https://www.nrk.no/urix/xl/bydelen-s...ige-1.14187599
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nei jeg er ikke bekymret, for det samme ble sagt om vietnamesere, det samme ble sagt om albanere, bosniere tidligere. Narrativet endrer seg bare i følge hvilket land som er aktuelt.
Vis hele sitatet...
Ok. Vi må annerkjenne at det er større problemer tilknyttet til vold, hva som er akseptabelt og ikke, også videre fra enkelte grupper enn hva det er fra andre. Det er utfordringer knyttet til sømløss integrering av spesielt MENA-innvandrere. Det er nok et resultat av at det er menneskelig natur å ville bo med dem som er lik deg selv, og praktiserer samme livsstil og væremåte. Så det er jo av den grunn forståelig at de som innvandrer fra land som Pakistan, for eksempel. Holder sammen. Det er dog en utfordring da det skaper samfunn hvor integrering ikke skjer på en vellykket måte. Dette er jo noe Høyre nå vil fokusere på: https://www.abcnyheter.no/nyheter/no...rtette-omrader


Jeg synes du avfeier, istedenfor å annerkjenne at det er utfordringer i den formen det er i nå. Det er ikke slik at mesteparten av innvandringen består av asylsøkere som rømmer fra krig (bortsett fra nå, når krigen i Ukraina pågår så klart). Det at landene som dem kommer fra må bli bedre må skje som et resultat av at befolkningen prøver å få en endring til. Hvordan samfunnet vårt er skjedde jo ikke av seg selv. Samfunnet vi lever i er formet av hvordan menneskene der lever og har levd. Quatar er jo et land jeg aldri ønsker å sette mine bein i, men deres syn på rettigheter og hvordan sammfunsstrukturen skal være er jo ganske forskjellig fra vår. Er det ikke naivt å tro at den holdningen og kulturen er noe som vil endres bare vi viser at vår vei er den rette? Jeg tror ikke det er en endring dem ønsker. Selv om jeg, og mange andre her mener at norge er et enormt mye bedre land å leve i.

Alle land i europa med samme innvandring har de samme utfordringene, så det å diskutere hvordan vi skal løse dem på best mulig måte mener jeg er innafor.
Sist endret av Quakecry; 3. januar 2023 kl. 22:46.
Okei, du reflekterer om innvandrere men sier egentlig veldig lite om hva konkret som er problemet med det. Annet enn at du er redd for at de blir i overtall. Er det noe problem, sånn egentlig? For noen tusen år siden var nåtidens hvite europeere mørkhudede. Menneskeheten forandrer seg og det er strengt talt ikke noe problem i seg selv.

Du skriver ingenting - nada - om roten til "problemet" ditt og årsaken til økt innvandring. Det burde jo være det aller første stedet å starte for deg når resultatet er noe som bekymrer deg så mye. Siden du ikke engang nevner årsaken, så blir det veldig tydelig at den såkalte refleksjonen din ikke er en refleksjon, men bare deling av en rasistisk og ugjennomtenkt holdning.

Så, la oss se på årsakene.
Klimaet: I dag er det rundt 50 millioner klimaflyktninger i verden. FN anslår at det vil være 150 millioner klimaflyktninger innen 2050.
Dette er personer som flykter fordi man ikke kan overleve der man er.

Noen på grunn av flom og enorme nedbørsmengder - som i Pakistan i 2022(Katastrofen ble omtalt som et klimablodbad, og det er ikke veldig lenge siden forrige gang i Pakistan heller). Så mye som 1/3 av landet lå under vann, tok tusenvis av liv, ødela hjemmene, arbeidsplassene og matdyrkingsområdene og vannet førte med seg sykdommer slik at 33 millioner mennesker ble rammet.
Andre steder på grunn av ekstremtørke som i Somalia, direkte etterfølge av klimakrisen hvor manglende regn og tilgang på vann har ført til at dyra ikke har gress å beite på og spise, menneskene ikke får kjøtt og melk fra dyra for å overleve, jorda er for tørr for matproduksjon og folk dør av ekstrem sultnød og ekstrem varme som rammer 8 millioner mennesker og barn.

Dette er bare to eksempler på katastrofer skapt av klimaet, varslede katastrofer som forskerne vet at er konsekvensen av klimaendringene. Men hvem orker vel å høre når klimaforskerne sier at vi har 2-5 år igjen på oss på å få ned utslippene? Hvem tar det seriøst når klimaforskerne sier at hvis utslippene ikke minskes drastisk så kommer ikke planeten lenger til å eksistere slik vi kjenner den om 50 år? Hører du på det? Det burde du, for det er da mye mer bekymringsfullt enn at kanskje kanskje om 4000 år så er det like mange brune og svarte i Norge som hvite. Kloden og menneskeheten eksisterer ikke engang da om det ikke skjer noe drastisk med miljøet og hvordan vi mennesker behandler planeten.

Det gir ingen mening å angripe disse klimakonsekvensene ved å bli rasist.
Med ditt engasjement så burde du egentlig blitt med i Extinction Rebellion. Ta problemet fra rota.


Så har vi krig, som også er menneskeskapt. Det er krig og/eller diktatur/terrorregime i Afghanistan, mange afrikanske områder, Syria, Palestina, Irak og Iran, Ukraina, overalt. Verden er større enn fredfulle Skandinavia. I 2018 var det 68.5 millioner mennesker på flukt fra krig.

Tankesettet ditt er ikke bare urasjonellt og feil, men det vitner også om en total mangel på forståelse av hvordan verden henger sammen og en total mangel på sympati og det å sette seg inn i hva disse faktisk rømmer fra. Hvis det hadde blitt full krig her så ville ditt første instinkt vært å ta med deg barn og familie i trygghet, akuratt som nordmenn gjorde under verdenskrigen. Tenk om amerikanerne og svenskene skulle kjeppjaga oss tilbake eller behandla oss som griser, spytta på oss, lynsja oss, ikke gitt oss en sjanse til å bli en del av samfunnet og diskriminert oss fra jobb og bedt oss reise tilbake der vi kom fra fordi de var unødvendig paranoide for at vi skulle komme å ta over landet dems. Norge og nordmenn overlevde krigen takket være solidaritet fra og i andre land. Det er ingen logisk grunn til at ikke vi skal være solidariske med andre krigs- eller kriserammede som kommer hit nå.

Hva hvis du levde i et land der folk rundt deg døde som fluer av sult eller halve landet ditt lå under vann og du hadde null ressurser til å få bygd opp et liv der igjen? Du hadde pakka sekken og reist et sted du kunne overleve og få et liv. Etter noen år hadde du gjort alt du kunne for å få resten av familien og vennene dine i trygghet også, nå som du visste det var trygt og mulighet for å overleve. Folk i krise er flinke til å ta vare på hverandre, det burde alle mennesker være.

Det er ikke sånn at mange tusen risikerer livet sitt på å på traumatisk vis prøve å komme seg over havet på en liten treflåte eller plastikkbåt fordi de er griske golddiggers som drømmer om et palass i Norge. Eller at folk klatrer inn i flyturbiner og langtranspportlastebiler og tortureres til døde av forsøket fordi de bare syns det ville være fett å komme til et annet land med en agenda om å befrukte alle kvinnfolka og ta over landet. For dem står det om liv eller død, og de risikerer døden for å ha en liten sjanse til å skape et liv.

De fleste av de som kommer bidrar stort til det norske samfunnet tross for de grove traumene de har. De blir leger, advokater, taxisjåfører, vaskehjelper, lærere og andre ting samfunnet trenger for å gå rundt. Noen blir uføre, og det skulle bare mangle med tanke på de grove traumene de har som hadde fått enhver nordmann kronisk innlagt. Alle mennesker i verden bør ha rett på helsehjelp. En god del får ikke jobb der den direkte årsaken til det er rasisme, fordommer og negative holdninger som du viser. Det avler naturligvis fattigdom og fattigdom kan avle kriminalitet. Så igjen, om en ergrer seg over at noen innvandrere trenger NAV eller er kriminelle så er løsningen på problemet å jobbe for et mer antirasistisk og inkluderende samfunn, ikke et rasistisk og fordømmende et.

Sist men ikke minst! Evn. TL;DR:
Se dette korte klippet her "Norske Grønnsaker: Hvilken virkelighet lever Sylvi Listhaug i?" og innse hvor urasjonell tankegang du har.

Fred!
Sist endret av celtseus; 3. januar 2023 kl. 23:50.
Jeg blir ganske irritert når han ikke har nevnt noe om p hate innvandrere eller at han mener at de som er halvt utenlandsk, adoptert til Norge osv, så betyr ikke det det han mener. Et sånnt motsvar til trådstarter blir så jævlig usaklig.

Jeg mener det skulle vært mye bedre integrering, da hadde det og vært mye lettere for de å fått arbeid (flyktninger/innvandrere..

Jeg bryr meg ikke om den norske kulturen dør ut, det gjør den ikke.
Så skulle det vært mye mer aktivitetstilbud for ungdom som ikke har en dritt å gå til, er det rart mange begynner å deale dop?

Jeg er for innvandring, og jeg tror ikke de tar over Norge, latterlig å tro uansett
Sitat av yomomma Vis innlegg
Jeg blir ganske irritert når han ikke har nevnt noe om p hate innvandrere eller at han mener at de som er halvt utenlandsk, adoptert til Norge osv, så betyr ikke det det han mener. Et sånnt motsvar til trådstarter blir så jævlig usaklig.

Jeg mener det skulle vært mye bedre integrering, da hadde det og vært mye lettere for de å fått arbeid (flyktninger/innvandrere..

Jeg bryr meg ikke om den norske kulturen dør ut, det gjør den ikke.
Så skulle det vært mye mer aktivitetstilbud for ungdom som ikke har en dritt å gå til, er det rart mange begynner å deale dop?

Jeg er for innvandring, og jeg tror ikke de tar over Norge, latterlig å tro uansett
Vis hele sitatet...

Mener du Norge har blitt ett bedre/tryggere land før eller etter innvandringen?
Korrelasjon er ikke kausalitet. Men meg bekjent har levealder og andre velferdsindikatorer økt mye i hele den perioden.
Jeg har brukt mye tid å energi på å sikkert være rasist og livredd innvandring helt til jeg møtte en som hadde samme meninger. Det var da jeg for første gang hørte noen si det høyt å hvor jævla dumt det var. Nå er ikke innvandrere eller utlendinger noe jeg ser på som et problem eller skaper bekymringer for meg. Og med mindre jeg får et jævla godt grunnlag nekter jeg å dra alle under en kam.
Mennesker er mennesker. Hvorfor de er svart i afrika har jeg aldri tenkt på, men kanskje for å beskytte mot den jævla sola?
At folk er kritisk til innvandring eller rasisme kommer vell i bunn å grunn av fremmedfrykt og mangel på kunnskap kanskje?
Sist endret av NokErNok; 4. januar 2023 kl. 00:30.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Okei, du reflekterer om innvandrere men sier egentlig veldig lite om hva konkret som er problemet med det. Annet enn at du er redd for at de blir i overtall. Er det noe problem, sånn egentlig? For noen tusen år siden var nåtidens hvite europeere mørkhudede. Menneskeheten forandrer seg og det er strengt talt ikke noe problem i seg selv.

Du skriver ingenting - nada - om roten til "problemet" ditt og årsaken til økt innvandring. Det burde jo være det aller første stedet å starte for deg når resultatet er noe som bekymrer deg så mye. Siden du ikke engang nevner årsaken, så blir det veldig tydelig at den såkalte refleksjonen din ikke er en refleksjon, men bare deling av en rasistisk og ugjennomtenkt holdning.

Så, la oss se på årsakene.
Klimaet: I dag er det rundt 50 millioner klimaflyktninger i verden. FN anslår at det vil være 150 millioner klimaflyktninger innen 2050.
Dette er personer som flykter fordi man ikke kan overleve der man er.

Noen på grunn av flom og enorme nedbørsmengder - som i Pakistan i 2022(Katastrofen ble omtalt som et klimablodbad, og det er ikke veldig lenge siden forrige gang i Pakistan heller). Så mye som 1/3 av landet lå under vann, tok tusenvis av liv, ødela hjemmene, arbeidsplassene og matdyrkingsområdene og vannet førte med seg sykdommer slik at 33 millioner mennesker ble rammet.
Andre steder på grunn av ekstremtørke som i Somalia, direkte etterfølge av klimakrisen hvor manglende regn og tilgang på vann har ført til at dyra ikke har gress å beite på og spise, menneskene ikke får kjøtt og melk fra dyra for å overleve, jorda er for tørr for matproduksjon og folk dør av ekstrem sultnød og ekstrem varme som rammer 8 millioner mennesker og barn.

Dette er bare to eksempler på katastrofer skapt av klimaet, varslede katastrofer som forskerne vet at er konsekvensen av klimaendringene. Men hvem orker vel å høre når klimaforskerne sier at vi har 2-5 år igjen på oss på å få ned utslippene? Hvem tar det seriøst når klimaforskerne sier at hvis utslippene ikke minskes drastisk så kommer ikke planeten lenger til å eksistere slik vi kjenner den om 50 år? Hører du på det? Det burde du, for det er da mye mer bekymringsfullt enn at kanskje kanskje om 4000 år så er det like mange brune og svarte i Norge som hvite. Kloden og menneskeheten eksisterer ikke engang da om det ikke skjer noe drastisk med miljøet og hvordan vi mennesker behandler planeten.

Det gir ingen mening å angripe disse klimakonsekvensene ved å bli rasist.
Med ditt engasjement så burde du egentlig blitt med i Extinction Rebellion. Ta problemet fra rota.


Så har vi krig, som også er menneskeskapt. Det er krig og/eller diktatur/terrorregime i Afghanistan, mange afrikanske områder, Syria, Palestina, Irak og Iran, Ukraina, overalt. Verden er større enn fredfulle Skandinavia. I 2018 var det 68.5 millioner mennesker på flukt fra krig.

Tankesettet ditt er ikke bare urasjonellt og feil, men det vitner også om en total mangel på forståelse av hvordan verden henger sammen og en total mangel på sympati og det å sette seg inn i hva disse faktisk rømmer fra. Hvis det hadde blitt full krig her så ville ditt første instinkt vært å ta med deg barn og familie i trygghet, akuratt som nordmenn gjorde under verdenskrigen. Tenk om amerikanerne og svenskene skulle kjeppjaga oss tilbake eller behandla oss som griser, spytta på oss, lynsja oss, ikke gitt oss en sjanse til å bli en del av samfunnet og diskriminert oss fra jobb og bedt oss reise tilbake der vi kom fra fordi de var unødvendig paranoide for at vi skulle komme å ta over landet dems. Norge og nordmenn overlevde krigen takket være solidaritet fra og i andre land. Det er ingen logisk grunn til at ikke vi skal være solidariske med andre krigs- eller kriserammede som kommer hit nå.

Hva hvis du levde i et land der folk rundt deg døde som fluer av sult eller halve landet ditt lå under vann og du hadde null ressurser til å få bygd opp et liv der igjen? Du hadde pakka sekken og reist et sted du kunne overleve og få et liv. Etter noen år hadde du gjort alt du kunne for å få resten av familien og vennene dine i trygghet også, nå som du visste det var trygt og mulighet for å overleve. Folk i krise er flinke til å ta vare på hverandre, det burde alle mennesker være.

Det er ikke sånn at mange tusen risikerer livet sitt på å på traumatisk vis prøve å komme seg over havet på en liten treflåte eller plastikkbåt fordi de er griske golddiggers som drømmer om et palass i Norge. Eller at folk klatrer inn i flyturbiner og langtranspportlastebiler og tortureres til døde av forsøket fordi de bare syns det ville være fett å komme til et annet land med en agenda om å befrukte alle kvinnfolka og ta over landet. For dem står det om liv eller død, og de risikerer døden for å ha en liten sjanse til å skape et liv.

De fleste av de som kommer bidrar stort til det norske samfunnet tross for de grove traumene de har. De blir leger, advokater, taxisjåfører, vaskehjelper, lærere og andre ting samfunnet trenger for å gå rundt. Noen blir uføre, og det skulle bare mangle med tanke på de grove traumene de har som hadde fått enhver nordmann kronisk innlagt. Alle mennesker i verden bør ha rett på helsehjelp. En god del får ikke jobb der den direkte årsaken til det er rasisme, fordommer og negative holdninger som du viser. Det avler naturligvis fattigdom og fattigdom kan avle kriminalitet. Så igjen, om en ergrer seg over at noen innvandrere trenger NAV eller er kriminelle så er løsningen på problemet å jobbe for et mer antirasistisk og inkluderende samfunn, ikke et rasistisk og fordømmende et.

Sist men ikke minst! Evn. TL;DR:
Se dette korte klippet her "Norske Grønnsaker: Hvilken virkelighet lever Sylvi Listhaug i?" og innse hvor urasjonell tankegang du har.

Fred!
Vis hele sitatet...
Ganske bra post og bra skrevet, syns jeg. Men nå må du ikke glemme at perspektivet ditt er bare det, et perspektiv. Moralen du bruker i din post er bare et synspunk, ikke fakta. Det er ikke noe mer rett eller mer galt å slippe inn flyktninger i Norge, så og gjøre det til et moral spørsmål blir feil synes jeg. Man kan argumentere like godt for at det er umoralsk å slippe flyktninger inn i Norge. Fordi de trengs mer i landet de er i, brain-drain, diskriminering mot hvem vi slipper inn og hvem vi ikke slipper inn. At disse menneskene faktisk vil være mer lykkelig i landet de er fra, bare at de ikke vet det selv. Blir lovet gull og grønne skoger i vesten, men de mister mye av gleden de hadde ved å bo i hjemlandet sitt. I tilegg må vi ikke glemme hva som er best for befolkningen allerede i Norge, da dette også vil veie tungt i moral spørsmålet. Jeg kan sikkert liste opp 100 grunner til hvorfor det er uetisk/umoralsk og slippe inn flykninger til Norge.

Så det er ikke noe svar på hva som er rett eller galt når det kommer til dette spørsmålet, selv om mange vil insistere. Mange på venste siden (og høyre siden) er veldig arrogante og tror de vet hva som er universielt riktig og galt. Din mening er like verdiløs som alle andre meninger.
Sist endret av neiass; 4. januar 2023 kl. 02:19.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Okei, du reflekterer om innvandrere men sier egentlig veldig lite om hva konkret som er problemet med det. Annet enn at du er redd for at de blir i overtall. Er det noe problem, sånn egentlig? For noen tusen år siden var nåtidens hvite europeere mørkhudede. Menneskeheten forandrer seg og det er strengt talt ikke noe problem i seg selv.

Du skriver ingenting - nada - om roten til "problemet" ditt og årsaken til økt innvandring. Det burde jo være det aller første stedet å starte for deg når resultatet er noe som bekymrer deg så mye. Siden du ikke engang nevner årsaken, så blir det veldig tydelig at den såkalte refleksjonen din ikke er en refleksjon, men bare deling av en rasistisk og ugjennomtenkt holdning.

Så, la oss se på årsakene.
Klimaet: I dag er det rundt 50 millioner klimaflyktninger i verden. FN anslår at det vil være 150 millioner klimaflyktninger innen 2050.
Dette er personer som flykter fordi man ikke kan overleve der man er.

Noen på grunn av flom og enorme nedbørsmengder - som i Pakistan i 2022(Katastrofen ble omtalt som et klimablodbad, og det er ikke veldig lenge siden forrige gang i Pakistan heller). Så mye som 1/3 av landet lå under vann, tok tusenvis av liv, ødela hjemmene, arbeidsplassene og matdyrkingsområdene og vannet førte med seg sykdommer slik at 33 millioner mennesker ble rammet.
Andre steder på grunn av ekstremtørke som i Somalia, direkte etterfølge av klimakrisen hvor manglende regn og tilgang på vann har ført til at dyra ikke har gress å beite på og spise, menneskene ikke får kjøtt og melk fra dyra for å overleve, jorda er for tørr for matproduksjon og folk dør av ekstrem sultnød og ekstrem varme som rammer 8 millioner mennesker og barn.

Dette er bare to eksempler på katastrofer skapt av klimaet, varslede katastrofer som forskerne vet at er konsekvensen av klimaendringene. Men hvem orker vel å høre når klimaforskerne sier at vi har 2-5 år igjen på oss på å få ned utslippene? Hvem tar det seriøst når klimaforskerne sier at hvis utslippene ikke minskes drastisk så kommer ikke planeten lenger til å eksistere slik vi kjenner den om 50 år? Hører du på det? Det burde du, for det er da mye mer bekymringsfullt enn at kanskje kanskje om 4000 år så er det like mange brune og svarte i Norge som hvite. Kloden og menneskeheten eksisterer ikke engang da om det ikke skjer noe drastisk med miljøet og hvordan vi mennesker behandler planeten.

Det gir ingen mening å angripe disse klimakonsekvensene ved å bli rasist.
Med ditt engasjement så burde du egentlig blitt med i Extinction Rebellion. Ta problemet fra rota.


Så har vi krig, som også er menneskeskapt. Det er krig og/eller diktatur/terrorregime i Afghanistan, mange afrikanske områder, Syria, Palestina, Irak og Iran, Ukraina, overalt. Verden er større enn fredfulle Skandinavia. I 2018 var det 68.5 millioner mennesker på flukt fra krig.

Tankesettet ditt er ikke bare urasjonellt og feil, men det vitner også om en total mangel på forståelse av hvordan verden henger sammen og en total mangel på sympati og det å sette seg inn i hva disse faktisk rømmer fra. Hvis det hadde blitt full krig her så ville ditt første instinkt vært å ta med deg barn og familie i trygghet, akuratt som nordmenn gjorde under verdenskrigen. Tenk om amerikanerne og svenskene skulle kjeppjaga oss tilbake eller behandla oss som griser, spytta på oss, lynsja oss, ikke gitt oss en sjanse til å bli en del av samfunnet og diskriminert oss fra jobb og bedt oss reise tilbake der vi kom fra fordi de var unødvendig paranoide for at vi skulle komme å ta over landet dems. Norge og nordmenn overlevde krigen takket være solidaritet fra og i andre land. Det er ingen logisk grunn til at ikke vi skal være solidariske med andre krigs- eller kriserammede som kommer hit nå.

Hva hvis du levde i et land der folk rundt deg døde som fluer av sult eller halve landet ditt lå under vann og du hadde null ressurser til å få bygd opp et liv der igjen? Du hadde pakka sekken og reist et sted du kunne overleve og få et liv. Etter noen år hadde du gjort alt du kunne for å få resten av familien og vennene dine i trygghet også, nå som du visste det var trygt og mulighet for å overleve. Folk i krise er flinke til å ta vare på hverandre, det burde alle mennesker være.

Det er ikke sånn at mange tusen risikerer livet sitt på å på traumatisk vis prøve å komme seg over havet på en liten treflåte eller plastikkbåt fordi de er griske golddiggers som drømmer om et palass i Norge. Eller at folk klatrer inn i flyturbiner og langtranspportlastebiler og tortureres til døde av forsøket fordi de bare syns det ville være fett å komme til et annet land med en agenda om å befrukte alle kvinnfolka og ta over landet. For dem står det om liv eller død, og de risikerer døden for å ha en liten sjanse til å skape et liv.

De fleste av de som kommer bidrar stort til det norske samfunnet tross for de grove traumene de har. De blir leger, advokater, taxisjåfører, vaskehjelper, lærere og andre ting samfunnet trenger for å gå rundt. Noen blir uføre, og det skulle bare mangle med tanke på de grove traumene de har som hadde fått enhver nordmann kronisk innlagt. Alle mennesker i verden bør ha rett på helsehjelp. En god del får ikke jobb der den direkte årsaken til det er rasisme, fordommer og negative holdninger som du viser. Det avler naturligvis fattigdom og fattigdom kan avle kriminalitet. Så igjen, om en ergrer seg over at noen innvandrere trenger NAV eller er kriminelle så er løsningen på problemet å jobbe for et mer antirasistisk og inkluderende samfunn, ikke et rasistisk og fordømmende et.

Sist men ikke minst! Evn. TL;DR:
Se dette korte klippet her "Norske Grønnsaker: Hvilken virkelighet lever Sylvi Listhaug i?" og innse hvor urasjonell tankegang du har.

Fred!
Vis hele sitatet...
«For noen tusen år siden så var Europeere mørkehudede». Vel det er et komplisert tema. Dagens Europeere og spesielt Nord-Europeere har genetikk fra Neandertalere noe ikke Afrikanere har. Våre blå øyne kommer fra de antatte Western Hunter Gatherers (WHG) som var mørkere i trekkene, men langt ifra den grad Afrikanere er og hadde typiske Europeiske ansiktstrekk som vi kjenner igjen i dag. De blandet seg med Eastern Hunter Gutherers (EHG) i Norge for omtrent 10 000 år siden. Forskning må nevnes at alltid er i endring og at man derfor aldri burde stole blindt på den. EHG skal ha vært lyse i huden og blondere i håret. Dette ble til Scandinavian Hunter Gatherers (SHG). Disse blandet seg igjen med Indo-Europeere som kom fra de russiske steppene for 4-5000 år siden. Disse var og en blanding av forskjellige jegere og sankere, og hadde lysere genetikk og bar også genene for blondt hår osv. Så det å si at Europeere var mørke i huden bare for noen tusen år siden er ukorrekt og forenklet. Kilder på dette er den norske historikeren Sturla Ellingvåg, og Youtube-kanalen «Crecganford».

Innlegget mitt handler først og fremst ikke om årsaken til økt innvandring den går ut på å sette spørsmål til hele fenomenet og fremstille min egen mening. Man kan snakke om klima og klimaflyktninger så mye man vil, men naturkatastrofer og flom har alltid eksistert på jorda og spesielt i områdene rundt ekvator. Som du skriver så er påstandene til forskerne dramatiske, men vanskelig å ta seriøst. At vi innen 2050 kommer til å ha 150 millioner klimaflyktninger er kanskje fordi menneskepopulasjonen øker og ikke fordi klimaendringene har blitt så mye verre? Ja, dette er litt synsing fra min side, men jeg synes hele klimaspørsmålet og det grønne skiftet er suspekt. Kall meg gjerne en konspirasjonsteoretiker.

Flyktningkrisene vi har i Afrika og Midtøsten er mer komplisert enn slemme diktatorer som angriper sin egen befolkning. Ødeleggelsene i store deler av Midtøsten kan vi takke USA og NATO for, ja, faktisk oss selv. I 2011 var Jens Stoltenberg og Norge med på å bombe Libya til grunne på grunn av den «anti-humanitære» diktatoren Muammar Gaddafi. Propaganda ble sendt over hele vestlig TV for å fremstille Gaddafi som en forferdelig diktator og regimet som libyere levde under som umenneskelig. Senere, og ved hjelp av Hilary Clintons lekkede e-mailer så er virkeligheten noe annet. Muammar Gaddafi ville samle Afrika under en egen valuta basert på gull, dette ville svekke USA, og Frankrike. Dollaren ville derfor ikke lengre bli brukt til å forhandle med Afrika. Siden dollaren er verdens reservevaluta så kan de ta opp mye lån, og de kan også printe så mye dollar de vil fordi de eier sentralbanken hvor dollaren trykkes. Afrika er verdens rikeste kontinent i naturressurser (ekte rikdom, ikke uverdige papirlapper). Hvis du ser videoer av Libya før og etter Muammar Gaddafi så er det ingen tvil over hva slags nederlag det var for Libya at han ble drept. Vesten er derfor med på å skape flyktningkrisene.

Det er synd på disse menneskene. Siden vi selv bidrar til å skape flyktningkrisene så kan man også argumentere for at vi også burde ta imot flyktninger, men hadde nordmenn skjønt mange av de virkelige årsakene bak vestlig innblanding i Midtøsten og Afrika så hadde vi aldri støttet disse krigene i det hele tatt. Hvis innvandring ikke urovekker én så er det greit, men jeg synes fremtiden for nordmenn er vanskelig å tyde. Husk også at på verdensbasis så er nordmenn en minoritet.

Så også Listhaug-videoen. Som nevnt tidligere i tråden er det fremtiden og de neste generasjonene jeg er bekymret over. Innvandring har ikke kulminert enda og hva vi har derfor heller ikke sett de potensielle konsekvensene.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg har brukt mye tid å energi på å sikkert være rasist og livredd innvandring helt til jeg møtte en som hadde samme meninger. Det var da jeg for første gang hørte noen si det høyt å hvor jævla dumt det var. Nå er ikke innvandrere eller utlendinger noe jeg ser på som et problem eller skaper bekymringer for meg. Og med mindre jeg får et jævla godt grunnlag nekter jeg å dra alle under en kam.
Mennesker er mennesker. Hvorfor de er svart i afrika har jeg aldri tenkt på, men kanskje for å beskytte mot den jævla sola?
At folk er kritisk til innvandring eller rasisme kommer vell i bunn å grunn av fremmedfrykt og mangel på kunnskap kanskje?
Vis hele sitatet...
Argumentasjonen din kan brukes begge veier. Kan mangel på kritikk av innvandring være en mangel på kunnskap?
Sist endret av LyngogMose; 4. januar 2023 kl. 03:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan vi ikke bare generelt ha en rasist tråd som ruller og går konstant i stede for å få utallige slike "hei jeg heter Lars og er skeptisk til innvandring" tråder? Alle utvikler seg på eksakt samme måte. Det ender bare med at mods og brukere har mest lyst til å skyte hverandre. Er jo godt at man passer på enkelte former for hatefullt tankegods, men det blir aldri en fruktbar diskusjon, først og fremst fordi vi aldri får noen saklig eller god argumentasjon. Vi blir som regel servert nyhetsartikler... Når man kommer med så mange påstander om hva slags problemer innvandring fører til så er det en fordel med ekte tall fremfor lange taler og et skriv i ABC nyheter om integrering. Det hadde blitt mye bedre om begge parter kunne åpnet ørene sine og blitt mindre ekstreme og vrange i sin retning. Det må gå ann å anerkjenne problemer innvandring kan føre med seg, for det er ikke problemfritt alle steder og mange lever faktisk midt oppi dette og opplever det hver dag. Samtidig er det lov å bruke hodet å skjønne at innvandrerne selv ikke har noe som helst skyld i dette. Arbeidsgivere skor seg kraftig på dette og det går utover alle. Både innvandrere som blir kraftig utnyttet og andre lønnsmottakere som er stuck med samme lønnsnivå med en beinhard og hensynsløs konkurranse hvor hva som står i arbeidsmiljøloven bare er en rein vits. Selv om det kanskje mangler faglig tyngde og tall i måten det blir fremstilt er det hverken fruktbart eller taktisk å stemple folk som forsøker å argumentere her inne som troll og rasister med en gang. Veit du hva jeg trekker det tilbake trur jeg... LyngogMose... Din argumentasjon er ufattelig dårlig. Du lener deg på en youtube kanal og en Listhaug video?! Du mangler både kilder og kildekritikk i forhold til påstandene du kommer med. Kom heller med nøytrale tall i stede for åpenbar hjernevask som tydligvis har gått rett hjem hos deg om du ønsker å bli hørt og tatt seriøst av folk.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Kan vi ikke bare generelt ha en rasist tråd som ruller og går konstant i stede for å få utallige slike "hei jeg heter Lars og er skeptisk til innvandring" tråder? Alle utvikler seg på eksakt samme måte. Det ender bare med at mods og brukere har mest lyst til å skyte hverandre. Er jo godt at man passer på enkelte former for hatefullt tankegods, men det blir aldri en fruktbar diskusjon, først og fremst fordi vi aldri får noen saklig eller god argumentasjon. Vi blir som regel servert nyhetsartikler... Når man kommer med så mange påstander om hva slags problemer innvandring fører til så er det en fordel med ekte tall fremfor lange taler og et skriv i ABC nyheter om integrering. Det hadde blitt mye bedre om begge parter kunne åpnet ørene sine og blitt mindre ekstreme og vrange i sin retning. Det må gå ann å anerkjenne problemer innvandring kan føre med seg, for det er ikke problemfritt alle steder og mange lever faktisk midt oppi dette og opplever det hver dag. Samtidig er det lov å bruke hodet å skjønne at innvandrerne selv ikke har noe som helst skyld i dette. Arbeidsgivere skor seg kraftig på dette og det går utover alle. Både innvandrere som blir kraftig utnyttet og andre lønnsmottakere som er stuck med samme lønnsnivå med en beinhard og hensynsløs konkurranse hvor hva som står i arbeidsmiljøloven bare er en rein vits. Selv om det kanskje mangler faglig tyngde og tall i måten det blir fremstilt er det hverken fruktbart eller taktisk å stemple folk som forsøker å argumentere her inne som troll og rasister med en gang. Veit du hva jeg trekker det tilbake trur jeg... LyngogMose... Din argumentasjon er ufattelig dårlig. Du lener deg på en youtube kanal og en Listhaug video?! Du mangler både kilder og kildekritikk i forhold til påstandene du kommer med. Kom heller med nøytrale tall i stede for åpenbar hjernevask som tydligvis har gått rett hjem hos deg om du ønsker å bli hørt og tatt seriøst av folk.
Vis hele sitatet...
Da synes jeg du skal lese innlegget på nytt. Jeg nevner og den norske historikeren Sturla Ellingvåg. Listhaugvideoen er ikke en kilde, men det hadde du skjønt om du ikke skumleste gjennom teksten. Les innlegget jeg svarer på.
Sist endret av LyngogMose; 4. januar 2023 kl. 03:24.
Sitat av LyngogMose Vis innlegg
Da synes jeg du skal lese innlegget på nytt. Jeg nevner og den norske historikeren Sturla Ellingvåg. Listhaugvideoen er ikke en kilde, men det hadde du skjønt om du ikke skumleste gjennom teksten. Les innlegget jeg svarer på.
Vis hele sitatet...
Hva jeg leser og ikke har ingen ting å gjøre med at du bruker YouTube videoer som kilder på et diskusjonsforum. Det var vanskelig nok å ta deg seriøst fra før også kommer du med dette forsvaret. Fordi du bruker ræva kilder så er problemet at jeg skumleste, what the actual...? Du fikk med det at din éne kilde er han derre duden som sliter med beskyldninger om høyreekstremisme av en eller annen merkelig grunn og som skrev en haug med artikler som har blitt slettet hos Resett da de var nyoppstartet?

Det er RÆVA argumentasjon og minst like anale kilder. Det er IKKE det samme som å komme med nøytrale tall og bruke det i egen argumentasjon.
Sist endret av knert1; 4. januar 2023 kl. 04:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av LyngogMose Vis innlegg
Dette er noe som kan utarte seg gjennom flere generasjoner i fremtiden, ja, utenfor din egen levetid.
Vis hele sitatet...
Din også, så hvorfor bryr du deg? Hva gir deg retten til å ta slike valg på vegne av fremtiden? Om jeg har en plikt til fremtiden så er det å sikre de friheten til å ta sine egne valg.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Din også, så hvorfor bryr du deg? Hva gir deg retten til å ta slike valg på vegne av fremtiden? Om jeg har en plikt til fremtiden så er det å sikre de friheten til å ta sine egne valg.
Vis hele sitatet...
Valgene vi tar i dag påvirker forholdene til generasjonene i fremtiden. Poenget mitt er at vi vet ikke den fulle konsekvensen av innvandring om den fortsetter å eskalere. Jeg bryr meg om at mine etterkommere potensielt kommer til å leve i et ustabilt samfunn, et samfunn hvor deres forfedre har levd i tusener av år og som er bygd opp av dem selv, til så å bli helt destabilisert på grunn av masseinnvandring. Et eksempel er Sverige.