Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1619
Hei, dette var litt interessant.

Vanja (28) brakk ryggen i hengekøyeulykke - kjemper for å gå igjen
Vanja Maria Kern Vestenfor festet hengekøyen i en skulptur i parken. Nå har politiet gjenopptatt etterforskningen etter ulykken.
Vis hele sitatet...

Kan det virkelig være kommunens ansvar at du drar blondinekortet for ikke å feste hengekøya forsvarlig?

At Vanja bare veier 60kg fritar henne fra å bruke sunn fornuft?

Hvis denne saken fører frem så er det mye lyktestolper, statuer og lignende konstruksjoner som må oppgraderes

Ja det er selvfølgelig kjipt å brekke ryggen. Men ærlig talt.

Dette med horisontal last på konstruksjoner beregnet hovedsakelig for vertikal last er jo en gjenganger oversatt til mange situasjoner.

Hvor skal grensa gå, Vanja på 60kg, hva med meg på 100+.
Hva når jeg på 100+ vil ha med kjæresten i hengekøya?
Er vi kommet ditt at sånne belastninger er utenfor fatteevne for folk og forbehold ingeniører?

Hva med å prøvehenge litt å se hvordan svakere trær gir etter før du henger i en hundre år gammel statue i parken?

https://www.nrk.no/norge/vanja-brakk...nne-1.16234811
Sist endret av Dough; 29. desember 2022 kl. 10:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tenkte vel som deg først. Men se nå for deg at det var noen unger som brukte den søylen som klatrestativ, ville saken vært like enkel da?
Tenker det er naturlig at det offentlige har ansvar for sikring av offentlig plass.

Om det dekker akkurat denne saken er jo spørsmålet, men som @Fulmen sier, så kunne det like gjerne vært noen unger som kom i uhellet, og da ville jeg jo utvilsomt sagt at det var uforsvarlig sikret.
Det blir vel forbudt med hengekøyer nå..
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Jeg tenkte vel som deg først. Men se nå for deg at det var noen unger som brukte den søylen som klatrestativ, ville saken vært like enkel da?
Vis hele sitatet...
Det ville jo også vært annerledes. Og sannsynligvis vil de fleste apparater tåle mer klatring enn henging.

Når du henger i hengekøye blir 60kg fordelt på 2. ren 30kg horisontal last, kraft x arm og du får et bøyemoment på statuen som du ikke får når en unge på 30kg klatrer. Da vil det bli dekomponert og fordelt på vertikal og horisontal last.

Forbud er nok et potensielt utfall her når folk ikke klarer å bruke huet. Er nok også ganske sikker på at det står noe om sikkerhet i bruksanvisningen til hengekøyer.

En unge som klatrer vil også være mye mer mottagelig for responsen i konstruksjonen og kan redde seg selv når dritten løsner.
Når du ligger i hengekøya er du prisgitt at det du er festet i holder. Hvis ikke er du fanget og har null mulighet til å redde deg og du vil falle som en stein.
Sist endret av Dough; 29. desember 2022 kl. 12:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enig i at det er helt idiotisk og feste en hengekøye på noe som dette. Men har drevet en del med stål og betong. Og hadde denne vært limt/gyset fast på skikkelig vis. Så skulle aldri denne statuen ha veltet. Ser ut som entreprenør har gjort slett arbeid under montering av denne.
Skal ingen ha noen form for personlig ansvar lenger? Hvis jeg fester en hengekøye imellom en kai og en ferge så er det fergen sin feil ta den følger rutetabellen og jeg faller i vannet? Snakk om å ta seg til rette og egentlig drive hærverk, og så gå etter grunneier når idiotien du selv var årsak til fikk faktiske konsekvenser
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Skal ingen ha noen form for personlig ansvar lenger? Hvis jeg fester en hengekøye imellom en kai og en ferge så er det fergen sin feil ta den følger rutetabellen og jeg faller i vannet? Snakk om å ta seg til rette og egentlig drive hærverk, og så gå etter grunneier når idiotien du selv var årsak til fikk faktiske konsekvenser
Vis hele sitatet...
Hærverk og vandalisme. Enig. Overrasket over kunstneren i artikkelen som mener at dette burde være innafor. Rart han ikke nevner noe om respekt for kunstinstallasjoner.
Sitat av Dough Vis innlegg
Hei, dette var litt interessant.




Kan det virkelig være kommunens ansvar at du drar blondinekortet for ikke å feste hengekøya forsvarlig?

At Vanja bare veier 60kg fritar henne fra å bruke sunn fornuft?

Hvis denne saken fører frem så er det mye lyktestolper, statuer og lignende konstruksjoner som må oppgraderes

Ja det er selvfølgelig kjipt å brekke ryggen. Men ærlig talt.

Dette med horisontal last på konstruksjoner beregnet hovedsakelig for vertikal last er jo en gjenganger oversatt til mange situasjoner.

Hvor skal grensa gå, Vanja på 60kg, hva med meg på 100+.
Hva når jeg på 100+ vil ha med kjæresten i hengekøya?
Er vi kommet ditt at sånne belastninger er utenfor fatteevne for folk og forbehold ingeniører?

Hva med å prøvehenge litt å se hvordan svakere trær gir etter før du henger i en hundre år gammel statue i parken?

https://www.nrk.no/norge/vanja-brakk...nne-1.16234811
Vis hele sitatet...
Hvorfor gjøre det så komplisert? En slik betongkloss som er oppført i de offentlige rom bør helt klart tåle sidelengs belastning av både 60, 100 og 200 kilo.

Jeg ville nok automatisk tenkt at det var en dårlig idé å feste en hengekøye på den, men samtidig så kan jeg forstå at noen kan tro at den skulle tålt det.

Jeg synes vi skal høre på fagfolkene i artikkelen.

Kunstneren Nico Widerberg er en av Norges mest anerkjente billedhuggere. Statuene hans står plassert i parker og på offentlige steder rundt om i hele landet. Han er rystet over det som har skjedd.

– Hvor mye skal en statue tåle?

– De skal tåle mye, og de skal i hvert fall ikke falle over ende på grunn av at noen fester et tau eller en hengekøye i dem. Det skal en skulptur tåle, tenker jeg – i hvert fall en skulptur som står i en park i det offentlige rom, sier Widerberg.

Han sier at et eller to mennesker i en hengekøye ikke kan ansees som en enorm belastning og mener det ser ut som om denne søylen med statuen har vært for dårlig festet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dough Vis innlegg
Hærverk og vandalisme. Enig. Overrasket over kunstneren i artikkelen som mener at dette burde være innafor. Rart han ikke nevner noe om respekt for kunstinstallasjoner.
Vis hele sitatet...
"respekt for kunstinnstalasjoner" blir en total avsporing her. Det kunne like godt vært 5 barn på 10år som gjorde dette.

Er det ikke like respektløst å ikke feste installasjonen tilstrekkelig?
Sist endret av random105675; 29. desember 2022 kl. 13:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Rosander Vis innlegg

Jeg synes vi skal høre på fagfolkene i artikkelen.
Vis hele sitatet...
Fagfolkene, en kunstner som omtaler dette som «å feste et tau eller en hengekøye»

Ærlig talt. Ham er kunstner og det er faget hans. Alt annet enn realfag. Denne kunstneren ramlet nok av matematikken lenge før x ble x og y.
Sitat av Dough Vis innlegg
Fagfolkene, en kunstner som omtaler dette som «å feste et tau eller en hengekøye»

Ærlig talt. Ham er kunstner og det er faget hans. Alt annet enn realfag. Denne kunstneren ramlet nok av matematikken lenge før x ble x og y.
Vis hele sitatet...
Ja, nei, bare ignorer en av de største her i landet på området.
Som skaper av skulpturer så har han selvsagt lite faglig tyngde målt mot en random fyr på Internett.

Du trenger ikke særlig mye kunnskap for å sikre en slik gjenstand. Eller særlig store tiltak for den saks skyld.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Ja, nei, bare ignorer en av de største her i landet på området.
Som skaper av skulpturer så har han selvsagt lite faglig tyngde målt mot en random fyr på Internett.

Du trenger ikke særlig mye kunnskap for å sikre en slik gjenstand. Eller særlig store tiltak for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Så hva skal de tåle og med hvilken tilbakevirkende kraft på aldrende installasjoner skal dette gjelde?

Du vet folk henger to hengekøyer i høyden når det er ikke er bedre alternativ? Så ja dette kan vi ha gående helt til noen sier stopp.
Sitat av Dough Vis innlegg
Så hva skal de tåle og med hvilken tilbakevirkende kraft på aldrende installasjoner skal dette gjelde?

Du vet folk henger to hengekøyer i høyden når det er ikke er bedre alternativ? Så ja dette kan vi ha gående helt til noen sier stopp.
Vis hele sitatet...
Nå gjør du deg bare vanskelig med vilje, selv om du skal sikre noe så betyr ikke det at du må ta høyde for at 20 personer henger i den.

Hvis du vil ha et konkret tall kan vi si 500kg belastning fra alle retninger, på øverste punkt på installasjonen.
Men det har liten hensikt å gjøre det, det er mulig å sikre denne type installasjoner på en forsvarlig måte ved å bruke sunn fornuft.
For det kan også virke mot sin hensikt, om det er en installasjon midt i en rundkjøring, så vil du gjerne at den skal tåle lite i tilfelle en bil krasjer i den.

Det er ikke særlig mye mer belastning med en hengekøye enn en gjeng unger som klatrer på den eller ett voksent menneske i fart snubler å faller mot den. Det bør vi kunne forvente at faste installasjoner skal tåle.
Uvaksinert 👍
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvorfor gjøre det så komplisert? En slik betongkloss som er oppført i de offentlige rom bør helt klart tåle sidelengs belastning av både 60, 100 og 200 kilo.
Vis hele sitatet...
Hvis hun veier 60kg så kan vel belastningen sidelengs ved stramt hengt hengekøye fort bli på 500-750 kg? Det er jo ett lurt triks å dra opp en bil ved kun ett langt tau man spenner stramt mellom bilen og ett fast punkt. Da å dytte/dra dette tauet på midten gjør underverker.