Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1149
Jeg blir litt usikker på reglene her, en DJI mini 2 veier under 250 gram, og er derfor unntatt flere av reglene for droner.

Når det er lite folk i Trondheim sentrum, og jeg kan se dronen hele tiden, så kan jeg ikke tenke for meg at det er forbudt å fly en DJI mini 2 i sentrum.

Før jeg eventuelt gjør det, må jeg selvfølgelig være sikker på at jeg ikke har misforstått noe. Det er ikke flyforbud over Trondheim sentrum, slik det er i Oslo sentrum. Jeg kan i hvert fall ikke se informasjon som tilsier dette i appen Ninox drone.
Det er vel sånn ca min forståelse også.
Bortsett fra dette med å ikke fly over folk som er litt åpent for tolkning.
Ville ikke forventet å fly 120m høyt så du ser den så veldig lenge før du begynner å få oppmerksomhet.
Hvis du er usikker på reglene, så tyder det på at du ikke har tatt pålagt eksamen og heller ikke har ansvarsforsikring. Dermed har du heller ikke lov til å fly.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 18. desember 2022 kl. 21:39.
Sitat av nj6RVVcU$gEV$ Vis innlegg
Hvis du er usikker på reglene, så tyder det på at du ikke har tatt pålagt eksamen og heller ikke har ansvarsforsikring. Dermed har du heller ikke lov til å fly.
Vis hele sitatet...
Det er noen overgangsregler som gjør det mulig for nevnte mini 2 kjøpt før 1.1.23

https://djioslo.no/nyheter/flyr-jeg-egentlig-lovlig
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er noen overgangsregler som gjør det mulig for nevnte mini 2 kjøpt før 1.1.23

https://djioslo.no/nyheter/flyr-jeg-egentlig-lovlig
Vis hele sitatet...
Hva er det i lenken som sier at Mini 2 kan flys uten forsikring og operatør eksamen?

Lenken spesifiserer vel bare at Mini 2 anses som en A1 åpen kategori drone. Denne kategorien krever forsikring og eksamen.

Etter min kjennskap er det påkrevd med eksamen og forsikring for alle enheter både over og under 250g som har kamera.


Jeg har godkjent eksamen for A1/A3

Forskjellen i hovedsak før og etter 1.1.23 vil være for fartøyene over 250G som flyttes fra A2 til A3 kategori.

Mini under 250g vil fremdeles gå under A1 kategori som idag.
Sitat av stnistad Vis innlegg
Hva er det i lenken som sier at Mini 2 kan flys uten forsikring og operatør eksamen?

Lenken spesifiserer vel bare at Mini 2 anses som en A1 åpen kategori drone. Denne kategorien krever forsikring og eksamen.
Vis hele sitatet...
"Ifølge tabelloversikten fra Luftfartstilsynet er det ingenting som tilsier at du er nødt til å ta kurs og eksamen for droner under 250gram selv med kamera/sensor. Du må derimot betale for registreringen uavhengig av dronestørrelse. Under kompetansekrav for droner under 250gram med kamera er kravet å ha lest bruksanvisningen."

Om dette er korrekt, aner jeg dog ingenting om, men slik jeg leser det, så trenger man ikke noe kurs for en Mini 2. Forsikring og registrering, ser det ut til at man trenger uansett.
Sist endret av cazber; 19. desember 2022 kl. 15:16.
If forsikring sin Innbo Super forsikring har dekning for droner inntil 10 mil. under forutsetning av at du følger luftfartstilsynet sine regler. Innbo og Innbo Super er en hundrings i forskjell på prisen. Forøvrig har Luftfartstilsynet en egen drone side der absolutt all informasjon du trenger er lagt ut, og linker til alt i fra registrering og diverse annet som har med drone og gjøre. I Oslo er det soner som er totalforbud for droner, så du bør sjekke om det også er i Trondheim der du skal fly. Kart for enkelte byer ligger også på Luftfartstilsynet sin hjemmeside, der det er merket med forskjellige farver for forbud osv..
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er noen overgangsregler som gjør det mulig for nevnte mini 2 kjøpt før 1.1.23

https://djioslo.no/nyheter/flyr-jeg-egentlig-lovlig
Vis hele sitatet...
Han skal fly i Trondheim sentrum. Der er det folk. Skal man fly over folk, må man ta eksamen og ha ansvarsforsikring.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 20. desember 2022 kl. 01:27.