Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3100
Hei,

Har en vinterjakke som er på vei fra utlandet. Replika, ville teste.

Har nå denne statusen, betyr det att den er stuck?
  • Sendingen er sendt fra importterminal. - Seneste update
  • Sendingen er under importbehandling.
  • Sendingen er sortert og videresendt.
  • Sendingen er ankommet mottakerlandet.

Aldri bestillt fra utlandet tidligere, noen som har erfaringer?

-Emilie
Nei, det betyr den er ferdig med tollbehandling og sendt videre.
Sitat av KamaLos Vis innlegg
Nei, det betyr den er ferdig med tollbehandling og sendt videre.
Vis hele sitatet...
Takk. Så den blir sendt til meg nå og ikke tilbake til sender?

Hvor lang tid bruker de ta?

-Emilie
Sitat av KnugenH Vis innlegg
Takk. Så den blir sendt til meg nå og ikke tilbake til sender?

Hvor lang tid bruker de ta?

-Emilie
Vis hele sitatet...
Den blir ikke sendt tilbake nei. Det vil i så fall bli spesifisert.

Hvilket firma shipper pakken din?
DHL er veldig raske mens posten / bring er noe hakke tregere. Vil tippe 2-3 virkedager eller mindre om du befinner deg sentralt i landet. UPS føler jeg er litt blanding.
Sist endret av Emilher1; 6. desember 2022 kl. 16:34.
Jeg har opplevd helt opp til 3 uker før den lander i postkassa mi. Normalt 1-2 uker vil jeg si.
Sitat av Emilher1 Vis innlegg
Den blir ikke sendt tilbake nei. Det vil i så fall bli spesifisert.

Hvilket firma shipper pakken din?
DHL er veldig raske mens posten / bring er noe hakke tregere. Vil tippe 2-3 virkedager eller mindre om du befinner deg sentralt i landet. UPS føler jeg er litt blanding.
Vis hele sitatet...

Tusen takk før svar.

Det er Posten hvis jeg ikke ser feil. Får se hvis det blir noe mer kostneder, er en jakke verdt 10k men kjøpte en replika. Blir spennende

-Emilie

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har opplevd helt opp til 3 uker før den lander i postkassa mi. Normalt 1-2 uker vil jeg si.
Vis hele sitatet...
Er det mer ett unntak en enn lov?

Tenker hvis det er standard med tre uker eller hvis det er sånn att det egentlig tar noen dager og du har hatt uflaks?

-Emilie
Sist endret av KnugenH; 7. desember 2022 kl. 08:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av KnugenH Vis innlegg
Tusen takk før svar.

Det er Posten hvis jeg ikke ser feil. Får se hvis det blir noe mer kostneder, er en jakke verdt 10k men kjøpte en replika. Blir spennende

-Emilie
Vis hele sitatet...
Du betaler toll og merverdiavgift basert på prisen du betaler. Hvis du har betalt kr 10.000,- så må du betale kr. 1.070,- i toll (10,7%), og kr. 2.767,50 i MVA (25%). Du må også regne med å betale 150 eller 250kr i fortollingsgebyr til speditøren. Endelig pris for jakka blir da kr. 13.837,50.

Har du betalt mindre for jakka så er det summen du betaler som avgjør hvor mye du må betale i avgifter. Du kan bruke tollens importkalkulator til å regne ut dette selv
Sitat av Tias Vis innlegg
Du betaler toll og merverdiavgift basert på prisen du betaler. Hvis du har betalt kr 10.000,- så må du betale kr. 1.070,- i toll (10,7%), og kr. 2.767,50 i MVA (25%). Du må også regne med å betale 150 eller 250kr i fortollingsgebyr til speditøren. Endelig pris for jakka blir da kr. 13.837,50.

Har du betalt mindre for jakka så er det summen du betaler som avgjør hvor mye du må betale i avgifter. Du kan bruke tollens importkalkulator til å regne ut dette selv
Vis hele sitatet...

Men hvis jeg har betalt 1300 NOK, selger har skrivit in 200NOK men jakken koster 10K.

Hvordan skal de hantere det?

Det er ju en replika

-Emilie
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av KnugenH Vis innlegg
Men hvis jeg har betalt 1300 NOK, selger har skrivit in 200NOK men jakken koster 10K.

Hvordan skal de hantere det?

Det er ju en replika

-Emilie
Vis hele sitatet...
De bruker proformafakturaen som ligger vedlagt i pakken. Hvis denne ikke finnes vil de ta kontakt med deg for å finne ut hva du har betalt.

Hvis du bruker importkalkulatoren jeg linket til i forrige innlegg vil du se at total pris inkl. fortollingsgebyr for en jakke som koster 1.300kr blir 1.947,88 kr.
Er det en forfalskning? Da kan du risikere å få litt trøbbel med onkel.
Sitat av Tias Vis innlegg
De bruker proformafakturaen som ligger vedlagt i pakken. Hvis denne ikke finnes vil de ta kontakt med deg for å finne ut hva du har betalt.

Hvis du bruker importkalkulatoren jeg linket til i forrige innlegg vil du se at total pris inkl. fortollingsgebyr for en jakke som koster 1.300kr blir 1.947,88 kr.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte Posten og de sa nei, ikke noe toll på denne.

Den er på vei til meg nå

-Emilie

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det en forfalskning? Da kan du risikere å få litt trøbbel med onkel.
Vis hele sitatet...
Det er de nok.

Pakken er på vei hjem til meg nå, ikke noe tollgebyr eller noe sa postens kudeservice

-Emilie
Sist endret av KnugenH; 7. desember 2022 kl. 13:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det en forfalskning? Da kan du risikere å få litt trøbbel med onkel.
Vis hele sitatet...
Nei Ivar... Du får ikke trøbbel med politiet for å kjøpe en replikka til deg selv, du får trøbbel med politiet hvis du forsøker å selge det som ekte vare

TS: Hvis selger har oppgitt 200NOK for en replika og du har betalt 1300NOK har du mest sannsynlig blitt rundlurt.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Nei Ivar... Du får ikke trøbbel med politiet for å kjøpe en replikka til deg selv, du får trøbbel med politiet hvis du forsøker å selge det som ekte vare

TS: Hvis selger har oppgitt 200NOK for en replika og du har betalt 1300NOK har du mest sannsynlig blitt rundlurt.
Vis hele sitatet...

Nei jakken er verdt 10K, jeg har betalt 1300 NOK.

Så det er ikke noen som blir lurt

-Emilie
Sitat av KnugenH Vis innlegg
Nei jakken er verdt 10K, jeg har betalt 1300 NOK.

Så det er ikke noen som blir lurt

-Emilie
Vis hele sitatet...
En replikka er jo ikke verdt 10k?

Koster orginalen egentlig 100k da eller?

Hvis jakken er verdt 10 000 og du betaler sånn 10-20% av dette så er det du som lurer selger eller?
Sist endret av knert1; 7. desember 2022 kl. 14:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
En replikka er jo ikke verdt 10k?

Koster orginalen egentlig 100k da eller?

Hvis jakken er verdt 10 000 og du betaler sånn 10-20% av dette så er det du som lurer selger eller?
Vis hele sitatet...
Du mente sånn.

Ville ha en jakke av god kvalitet som ser ut som en ekte.

Tullete men

Hvis jeg hade kjøpt en for 500kr så er den en drittkopi.

-Emilie
God kvalitet for 1300? Nei.

Det du har kjøpt er en billig kopi av en jakke av rævva kvalitet. Som mest sannsynlig er laget av bittesmå barnehender under ekstreme forhold.
Sitat av KnugenH Vis innlegg
Du mente sånn.

Ville ha en jakke av god kvalitet som ser ut som en ekte.

Tullete men

Hvis jeg hade kjøpt en for 500kr så er den en drittkopi.

-Emilie
Vis hele sitatet...
Hæ? Jeg mente sånn? Javel... Det var du som påstod at du hadde fått tak i en jakke til den verdi av 10 000 kroner.

Hvis du vil ha en jakke av god kvalitet så kjøper du ikke en replika. De ikke av god kvalitet. Hva er kvalitet for deg da? Utseende... Det er jo det eneste en replikka har. Hvis du er ute etter en jakke som varmer eller er av gode typer tekstil som og ikke ødelegges lett så kjøper man ikke en billig etterligning av noe som er kvalitet. At du heller velger en overprisa replikka gjør den ikke til kvalitet. Det må være lett å selge ting nå til dags hvis folk trur antallet kroner de gir for noe automatikk økoer kvaliteten... Hvis du føler det er bedre å betale masse penger for en etterligning som er verdt 200NOK for å føle du får kvalitet så blir du jo lurt... Kan du spesifisere hva som er forskjellen på en god kopi og en drittkopi og hvordan du veit at du ikke betaler 1300 for en kopi til en verdi av 200?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Hæ? Jeg mente sånn? Javel... Det var du som påstod at du hadde fått tak i en jakke til den verdi av 10 000 kroner.

Hvis du vil ha en jakke av god kvalitet så kjøper du ikke en replika. De ikke av god kvalitet. Hva er kvalitet for deg da? Utseende... Det er jo det eneste en replikka har. Hvis du er ute etter en jakke som varmer eller er av gode typer tekstil som og ikke ødelegges lett så kjøper man ikke en billig etterligning av noe som er kvalitet. At du heller velger en overprisa replikka gjør den ikke til kvalitet. Det må være lett å selge ting nå til dags hvis folk trur antallet kroner de gir for noe automatikk økoer kvaliteten... Hvis du føler det er bedre å betale masse penger for en etterligning som er verdt 200NOK for å føle du får kvalitet så blir du jo lurt... Kan du spesifisere hva som er forskjellen på en god kopi og en drittkopi og hvordan du veit at du ikke betaler 1300 for en kopi til en verdi av 200?
Vis hele sitatet...
Beløpet 200 kr som du nevner var nok bare beløpet selger satt på tolldeklarasjonen for at hun skulle slippe å betale moms i tollen.
Prisen var 1300 kr. Om jakka er verdt 1300 kr er det opp til kjøper å vurdere, ikke deg. Hvis du kjøper en jakke til 1300 kr i butikk, får du ikke all verdens god kvalitet uansett.
Sist endret av Kikagaku; 7. desember 2022 kl. 18:27.
Sitat av Stearinlys Vis innlegg
God kvalitet for 1300? Nei.

Det du har kjøpt er en billig kopi av en jakke av rævva kvalitet. Som mest sannsynlig er laget av bittesmå barnehender under ekstreme forhold.
Vis hele sitatet...

Det er bra kvalitet før å være en kopi.
Blir ikke lagd av noen annen en voksne mennesker.

-Emilie

Sitat av knert1 Vis innlegg
Hæ? Jeg mente sånn? Javel... Det var du som påstod at du hadde fått tak i en jakke til den verdi av 10 000 kroner.

Hvis du vil ha en jakke av god kvalitet så kjøper du ikke en replika. De ikke av god kvalitet. Hva er kvalitet for deg da? Utseende... Det er jo det eneste en replikka har. Hvis du er ute etter en jakke som varmer eller er av gode typer tekstil som og ikke ødelegges lett så kjøper man ikke en billig etterligning av noe som er kvalitet. At du heller velger en overprisa replikka gjør den ikke til kvalitet. Det må være lett å selge ting nå til dags hvis folk trur antallet kroner de gir for noe automatikk økoer kvaliteten... Hvis du føler det er bedre å betale masse penger for en etterligning som er verdt 200NOK for å føle du får kvalitet så blir du jo lurt... Kan du spesifisere hva som er forskjellen på en god kopi og en drittkopi og hvordan du veit at du ikke betaler 1300 for en kopi til en verdi av 200?
Vis hele sitatet...

Mente att det er bra kvalitet føe å være en kopi.

-Emilie
Sist endret av KnugenH; 7. desember 2022 kl. 19:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok. Gratulerer med kjøpet.
Får håpe du blir fornøyd med kvaliteten da.
Sitat av KnugenH Vis innlegg
Det er bra kvalitet før å være en kopi.
Blir ikke lagd av noen annen en voksne mennesker.

-Emilie
Vis hele sitatet...
For nysgjerrighetens skyld: Kan jeg spørre hvor du kjøpte den/hvilken selger du brukte?

Fra pakken er klarert tar det etter min erfaring 2-4 dager før du har den. Avhenger selvsagt hvor i landet den skal sendes til.
Sist endret av Zimzimba; 7. desember 2022 kl. 21:09.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Ok. Gratulerer med kjøpet.
Vis hele sitatet...
Takk før det.

-Emilie

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Får håpe du blir fornøyd med kvaliteten da.
Vis hele sitatet...
Kan si ifra, venter på pakken

-Emilie

Sitat av Zimzimba Vis innlegg
For nysgjerrighetens skyld: Kan jeg spørre hvor du kjøpte den/hvilken selger du brukte?

Fra pakken er klarert tar det etter min erfaring 2-4 dager før du har den. Avhenger selvsagt hvor i landet den skal sendes til.
Vis hele sitatet...
Fra nett, en agent man bruker.

-Emilie
Sist endret av KnugenH; 8. desember 2022 kl. 17:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt jævlig å bestille ting fra utlandet etter 350-kroners grensen ble fjerna...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av dåven Vis innlegg
Helt jævlig å bestille ting fra utlandet etter 350-kroners grensen ble fjerna...
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke så veldig stress å betale merverdiavgift og ev. toll. Speditøren fikser alt for deg, og du trenger stort sett ikke å gjøre noe som helst utover å betale.

Det som derimot er ganske styr er hvis du har kjøpt en vare som både er toll- og momspliktig, som du så sender i retur, og ønsker tilbakebetalt innbetalt toll og MVA. Da må du søke Skatteetaten om tilbakebetaling av merverdiavgiften og Tolletaten om tilbakebetaling av toll, og begge etatene bruker gjerne 8-12 uker på å behandle kravet ditt.

Brukeropplevelsen på tilbakebetaling av toll og moms er mildt sagt rævva.