Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2319
Hei. Kort fortalt blir jeg nektet førerkort av politiets forvaltningskontor på urettmessig grunnlag (påvist spor av thc i blodet ved et tilfelle). Det er hele tiden nye unnskyldninger og jeg har forsøkt alle mulige kanaler, lege, psykolog, advokat, media m.m. Holdt på i over et år. Er helt avhengig av førerkort for å følge opp barn på idrett osv. Legen har skrevet helseattest og anbefaler førerrett, men politiet overprøver nå også legens vurdering.

Har nå gitt opp å forsøke å ordne det gjennom den vanlige prosessen i Norge.

Kan jeg få nytt statsborgerskap/identitet i et «shady» land, typ Afghanistan, Nigeria e.l og deretter komme tilbake til Norge og ta førerkortet som f.eks Muhammed mustafa? Ønsker tips om evt hvilke land og hvordan jeg bør gå fram. Har barn i Norge, eller så hadde jeg selvsagt forlatt landet og aldri sett meg tilbake. Er klar over at det ikke er gjort på 1-2-3, men er nå villig til å gå «all in».
Håper på noen gode tips!
Er det lenge siden du ble tatt for noe, eller hadde med politiet å gjøre i negativ forstand?
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Er det lenge siden du ble tatt for noe, eller hadde med politiet å gjøre i negativ forstand?
Vis hele sitatet...
For et år siden kjørte jeg uten gyldig førerkort og ble stoppet i en rutinekontroll. Jeg fikk ikke utsettelse på sperrefristen. De gjemmer beslaget bak et «forvaltningsvedtak» slik at ikke domstolen kan avgjøre saken. I tillegg opererer de med 11 måneders ventetid på klager til Politidirektoratet. De opptrer på den måten som i en politistat, og jeg må derfor begynne å tenke i andre baner nå. Det er heller ikke fri rettshjelp da det ikke er en straffesak, men en forvaltningssak. Fikk forespeilet kostnader på minst 70 tusen i forskuddsbetaling til advokat for å stevne politiet for retten, fikk også beskjed om at det vil ta lang tid.
Vet at det finnes stater der du kan så og si betale for statsborgerskap. Om du kan få ny identitet og om det påvirker førerrett aner jeg ikke.

https://www.globalcitizensolutions.c...t-citizenship/

Ser at de billigste valgene er $100.000

Eventuelt kan du gifte deg med en statsborger og få statsborgerskap på denne måten.

Uansett ganske ekstreme tiltak du er på utkikk etter her..
Trådstarter
Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Vet at det finnes stater der du kan så og si betale for statsborgerskap. Om du kan få ny identitet og om det påvirker førerrett aner jeg ikke.

https://www.globalcitizensolutions.c...t-citizenship/

Ser at de billigste valgene er $100.000

Eventuelt kan du gifte deg med en statsborger og få statsborgerskap på denne måten.

Uansett ganske ekstreme tiltak du er på utkikk etter her..
Vis hele sitatet...
Takk. Ser ut som eneste løsning gitt økonomiske forutsetninger er å kjøre uten førerkort og bli en notorisk lovbryter resten av livet. For et sykt opplegg.
Om de har lov vet jeg ikke, men om det dukker opp ting du har blitt tatt for nylig ( 1 år kan regnes som det) så nekter de deg å kjøre opp.
Sitat av 200cdi Vis innlegg
For et år siden kjørte jeg uten gyldig førerkort og ble stoppet i en rutinekontroll. Jeg fikk ikke utsettelse på sperrefristen. De gjemmer beslaget bak et «forvaltningsvedtak» slik at ikke domstolen kan avgjøre saken. I tillegg opererer de med 11 måneders ventetid på klager til Politidirektoratet. De opptrer på den måten som i en politistat, og jeg må derfor begynne å tenke i andre baner nå. Det er heller ikke fri rettshjelp da det ikke er en straffesak, men en forvaltningssak. Fikk forespeilet kostnader på minst 70 tusen i forskuddsbetaling til advokat for å stevne politiet for retten, fikk også beskjed om at det vil ta lang tid.
Vis hele sitatet...
Du kan kontakte sivilombudet. Men ventetiden er lang der også. Men om de kommer fremt til at politiet bryter med loven så kan de i enkelte tilfeller anbefale at du tar saken til retten og sivilombudet vil ta på seg kostnaden med søksmålet.
Trådstarter
Sitat av iColdman Vis innlegg
Du kan kontakte sivilombudet. Men ventetiden er lang der også. Men om de kommer fremt til at politiet bryter med loven så kan de i enkelte tilfeller anbefale at du tar saken til retten og sivilombudet vil ta på seg kostnaden med søksmålet.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Jeg har ikke mulighet til å sitte hjemme uten å gjøre mine nødvendige gjøremål lenger. Tror du retten vil ta hensyn til eventuelle tilfeller av kjøring uten gyldig førerkort som skjer i mellomtiden? (Med tanke på at jeg faktisk skulle hatt førerkortet nå) Hvis jeg f.eks blir stoppet 2-3 ganger fra nå og fram til saken er i retten.
Sitat av 200cdi Vis innlegg
Takk for tipset. Jeg har ikke mulighet til å sitte hjemme uten å gjøre mine nødvendige gjøremål lenger. Tror du retten vil ta hensyn til eventuelle tilfeller av kjøring uten gyldig førerkort som skjer i mellomtiden? (Med tanke på at jeg faktisk skulle hatt førerkortet nå) Hvis jeg f.eks blir stoppet 2-3 ganger fra nå og fram til saken er i retten.
Vis hele sitatet...
Jeg tør ikke si noe helt sikkert. Men det har vært tilfeller hvor personer som på urettmessig vis mistet førerett og senere fått den tilbake ble frikjent/fårt saken omgjort for å kjøre uten gyldig førerkort. Men jeg tør ikke garantere det.

Denne artikkelen er relevant: https://rett24.no/articles/omgjorde-...s-cannabis-dom
Sist endret av iColdman; 31. januar 2023 kl. 21:17.
Prøv å tagg #narkotwitter på Twitter med samme spørsmål. Veldig mange kompetente mennesker der med mye erfaring fra forvaltningen.
Sitat av 200cdi Vis innlegg
Hei. Kort fortalt blir jeg nektet førerkort av politiets forvaltningskontor på urettmessig grunnlag (påvist spor av thc i blodet ved et tilfelle). Det er hele tiden nye unnskyldninger og jeg har forsøkt alle mulige kanaler, lege, psykolog, advokat, media m.m. Holdt på i over et år. Er helt avhengig av førerkort for å følge opp barn på idrett osv. Legen har skrevet helseattest og anbefaler førerrett, men politiet overprøver nå også legens vurdering.

Har nå gitt opp å forsøke å ordne det gjennom den vanlige prosessen i Norge.

Kan jeg få nytt statsborgerskap/identitet i et «shady» land, typ Afghanistan, Nigeria e.l og deretter komme tilbake til Norge og ta førerkortet som f.eks Muhammed mustafa? Ønsker tips om evt hvilke land og hvordan jeg bør gå fram. Har barn i Norge, eller så hadde jeg selvsagt forlatt landet og aldri sett meg tilbake. Er klar over at det ikke er gjort på 1-2-3, men er nå villig til å gå «all in».
Håper på noen gode tips!
Vis hele sitatet...
Hva er det som er urettmessig? THC kan bare påvises i blodet ca like lenge som rusen varer, så du har vel i praksis blitt tatt for kjøring i påvirket tilstand?
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hva er det som er urettmessig? THC kan bare påvises i blodet ca like lenge som rusen varer, så du har vel i praksis blitt tatt for kjøring i påvirket tilstand?
Vis hele sitatet...
Nei. Det var langt under straffbarhetsgrensen i blodet og legen som foretok undersøkelsen mente at jeg ikke var ruset. Saken ble derfor henlagt. Det var kun mistanke hos politibetjenten som var saken.
Sitat av 200cdi Vis innlegg
TaTror du retten vil ta hensyn til eventuelle tilfeller av kjøring uten gyldig førerkort som skjer i mellomtiden? (Med tanke på at jeg faktisk skulle hatt førerkortet nå)
Vis hele sitatet...
Kjenner jeg retten så kommer dem til å straffe deg som faen hvis du prøver å kjøre ulovlig, samt større sjanse at dem vurderer deg som uskikket til å kjøre. Hva ble du tatt for?
Sitat av SweetBillMcPopo Vis innlegg
Kjenner jeg retten så kommer dem til å straffe deg som faen hvis du prøver å kjøre ulovlig, samt større sjanse at dem vurderer deg som uskikket til å kjøre. Hva ble du tatt for?
Vis hele sitatet...
Opprinnelig var det 50% over fartsgrensen i 80 sone. Da jeg skulle be om gjenerverv etter sperrefristen utløp fikk jeg «ikke godkjent vandel» fordi jeg var blitt stoppet i rutinekontroll uten førerkort og hadde «spor av thc» i urinen.

Jeg avventer kjøringen og håper at det ordner seg snart.
Du må nok bare vise til rene prøver over tid så fjerner du hele grunnlaget dems.
Sitat av 200cdi Vis innlegg
Opprinnelig var det 50% over fartsgrensen i 80 sone. Da jeg skulle be om gjenerverv etter sperrefristen utløp fikk jeg «ikke godkjent vandel» fordi jeg var blitt stoppet i rutinekontroll uten førerkort og hadde «spor av thc» i urinen.

Jeg avventer kjøringen og håper at det ordner seg snart.
Vis hele sitatet...
Ikke så urettmessig allikevel med andre ord.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Ikke så urettmessig allikevel med andre ord.
Vis hele sitatet...
Du mener at politiet skal kunne straffe deg når det ikke foreligger lovhjemmel som ville straffet deg i en rettssal?
Mener du at dersom man har sonet straffen sin i fengsel, skal politiet kunne si på utsjekkingsdatoen «nei, vi må nesten avvente. Du må bli sittende. Gjerne send en klage som blir behandlet om 11 måneder»

Jobber du i politiet, eller hva gjør at du ønsker en politistat fremfor enn rettsstat?
Sitat av 200cdi Vis innlegg
Du mener at politiet skal kunne straffe deg når det ikke foreligger lovhjemmel som ville straffet deg i en rettssal?
Mener du at dersom man har sonet straffen sin i fengsel, skal politiet kunne si på utsjekkingsdatoen «nei, vi må nesten avvente. Du må bli sittende. Gjerne send en klage som blir behandlet om 11 måneder»

Jobber du i politiet, eller hva gjør at du ønsker en politistat fremfor enn rettsstat?
Vis hele sitatet...
Om du kjører 50% over fartsgrensen og etterpå blir tatt for å kjøre uten førerkort og med THC i blodet så er det helt greit for meg at du ikke får kjøre bil igjen.
Sitat av 200cdi Vis innlegg
Du mener at politiet skal kunne straffe deg når det ikke foreligger lovhjemmel som ville straffet deg i en rettssal?
Mener du at dersom man har sonet straffen sin i fengsel, skal politiet kunne si på utsjekkingsdatoen «nei, vi må nesten avvente. Du må bli sittende. Gjerne send en klage som blir behandlet om 11 måneder»

Jobber du i politiet, eller hva gjør at du ønsker en politistat fremfor enn rettsstat?
Vis hele sitatet...
Prinsipiellt er jeg helt enig med ditt ressonnement ang rettstat. Men vær så snill for din egen del og bit merke i de ordene jeg skrev over her. Fjerner du grunnlaget dems kan dem ikke nekte deg lenger og du vinner.

Videre er ikke 50% over fartsgrensen spektakulært og ikke noe noen kan dømme andre for. Alle har et par episoder i trafikken vi skjemmes over tenker jeg, om vi ikke har et par verdensmestere her inne.
Sitat av Mozzie Vis innlegg

Videre er ikke 50% over fartsgrensen spektakulært og ikke noe noen kan dømme andre for.
Vis hele sitatet...
Legg til kjøring uten førerkort med THC i blodet. Det er snakk om utsatt sperrefrist.
Sitat av Dough Vis innlegg
Legg til kjøring uten førerkort med THC i blodet. Det er snakk om utsatt sperrefrist.
Vis hele sitatet...
Tror han sa i urinen lenger over her og vis det er tilfellet er ihvertfall ikke det spektakulært heller fordi politiet mener jo tydeligvis du er fjern i en uke av en joint. Om det aktivt ennå er i blodet er det dårlig dømmekraft og forhåpentligvis noe en skjemmes over, og har gjennomført sin straff for. Du skal ikke straffes dobbelt i Norge.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Tror han sa i urinen lenger over her og vis det er tilfellet er ihvertfall ikke det spektakulært heller fordi politiet mener jo tydeligvis du er fjern i en uke av en joint. Om det aktivt ennå er i blodet er det dårlig dømmekraft og forhåpentligvis noe en skjemmes over, og har gjennomført sin straff for. Du skal ikke straffes dobbelt i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo tydeligvis flere tilfeller, hvor mange er det vel bare TS selv som vet.

Sitat av 200cdi Vis innlegg
Hei. Kort fortalt blir jeg nektet førerkort av politiets forvaltningskontor på urettmessig grunnlag (påvist spor av thc i blodet ved et tilfelle).
Vis hele sitatet...
Jeg betaler gladelig noen prosenter ekstra i skatt for at personer som kjører ulovlig + kjører med rus blir nektet å få tilbake førerretten..