Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 844
Vil begynne å skrive dagbok og tenker det aller beste er å gjøre det på datamaskin eller mobil. Helst en app eller et program som kan synkroniseres om hverandre slik at jeg kan skrive på mobil de dagene jeg ikke har tilgang på data.

Vet det finnes mange program og apper der ute men jeg vil ha noe som er så sikkert som de går an å bli. Jeg vil kunne skrive navn og nevne situasjoner som også handler om jobb. Vil kunne rable ned alt som plager meg uten å være redd for at noen jeg kjenner kan lese det.

Risikoen med å skrive for hånd er at noen kan finne den selvsagt og om jeg plutselig skulle gå bort en dag så vil jeg ikke at familie skal finne det.

Tips/råd? Å skrive i word og lagre i personlig velv på dataen er tungvint, ønsker et eget oppsett for dagbokskriving.
Hadde brukt word online eller word med f.eks onedrive.
Hvis du har iPhone og mac hadde jeg valgt de innebygde verktøyene, notes f.eks.

Men sjekk ut joplin eller obsidian for selve skrivingen og bare ha filene i google drive, onedrive, dropbox, iCloud eller en annen cloud leverandør du stoler på.

Hvis du ikke stoler på de store it selskapene kan du kryptere mappen med innholdet med veracrypt før du laster opp, men tror du får problemer med det på mobil uansett.

Optimal tilgjengelighet er sjeldent, if ever, kompatibelt med optimal sikkerhet.
I sin Google cloud er vell dagboken ganske sikker.

Lurte forresten på om Googles speech to text funker bra for for Norsk språk?sånt burde vel fungere bedre nå med ChatGPT?
Speech to text skal vel funke sån at man åpner google doc dociment,slår på speech to text så lagres det man sagt,"dagens memoarer" sagt muntlig som et tekstdokument i et google docs document.
Har noe som kalles Sikker mappe på Android, fungerer veldig bra. Det separerer og krypterer apper og data slik at det blir skilt fra den vanlig telefonen og man må ha en ekstra innlogging