Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 782
Hei folkens, vurderer å kjøpe denne laptopen:

https://www.power.no/data-og-tilbeho...-pc/p-1210983/

Jeg har trålet nettet og prøvd å lese meg opp på specs og endt med denne som et prisgunstig alternativ.

Trenger i utgangspunktet ikke en PC, men må kjøpe meg noe i forbindelse med et deltidsstudie.

Studiet består av lett modellering (Revit/Archicad/Solibri) og videoredigering (sjeldent over 10 min videosnutter).

Bonus om PC-en funker greit til spill for guttungen (Minecraft, Tabs, Fortnite ol.). Gamingstolen som følger med har ikke akkurat gode reviews, men brukeren er foreløpig under 30 kg så den holder kanskje et par år

Leser at byggekvalitet oppgis til å være så som så, men til min bruk blir den antagelig ofte stående stasjonært med ekstern skjerm og tastatur.

Noen som vet om noen gode tilbud som gir mer for pengene i samme prisklasse?
Jeg tenker du er litt på villspor når du skal ha en PC til 3D-modellering men foreslår en ûberbillig gaming-PC. Du burde kanskje vurdere å snu på det å kjøpe en til behovet ditt og som du selv skriver, bonus om den fungerer til gaming.
Se hva jeg har svart kameraten din her. https://freak.no/forum/showthread.ph...light=thinkpad
Jeg hadde ikke sett på noe under 16GB RAM.
Takk for svar, behovet er som sagt ikke stort og kunne i utgangspunktet tenkt meg å ikke kjøpt pc-en i det hele tatt.

I arbeidssammenhen har jeg mer enn kraftig nok PC, men friheten til å installere egen programvare er meget begrenset.

Mengde minne ser jeg på som den største utfordringen, men er det faktisk et problem? Tenker du at den ikke vil klare å kjøre programmene, eller er det litt mer nyansert?

Jeg regner med du har peil ettersom du mener jeg er på villspor. Hva slags 3D-modellering/ programvare benytter du?

Grunnen til at jeg er skeptisk til å hive meg på en 15 - 20 000,- maskin er jo at den jeg bruker per dags dato ikke har hatt noen store utfordringer med oppgavene hittil og den har følgende specs:

Fujitsu Lifebook U772 (10 år gammel tror jeg)

Intel i7 - 3567U 2 kjerner 2.00GHz
Internt skjermkort Intel HD grapics 4000
8GB Ram

Dette fungerer med de 3D - modellene jeg har brukt hittil (byggninger, typ enebolig). Dog noe treg på videorendering. , men ikke verre enn at jeg har tatt meg en kopp kaffe mens den jobber.

Vil jeg merke noen ytelsesforskjell fra denne til den jeg linker til?

Hadde jeg skulle brukt den i lang tid fremover til tunge oppgaver så hadde jeg nok siktet høyere, men det er snakk om noen skoleoppgaver ett år fremover for så å ta over som enkel gaming-pc.

Men tipset om brukte bedrifts PC-er i den andre tråden var bra og jeg skal sjekke litt mer rundt det.

Litt tilleggsinfo:

Arcicad- minimum systemkrav
Prosessor 64 bit med to kjerner
Ram: 8Gb
Grafikk: OpenOfficeGL 3.3 kompatibel

Revit - minimum systemkrav
Prosessor: Single or multicore Intel, Xeon or i-series of AMD with SSE2
Autodiesel Revit use multiple cores
Ram: 8 GB
Grafikk (avansert): DirectX 11 capable with shader model 5 and minimum 4GB video memory

Solibri - minimum systemkrav
Intel i7/AMD Ryzen 5 eller bedre
Ram: 16 GB
Grafikk: NVidia GTX1060 /AMD RX570 eller bedre
(Mistenker at dette absolutt ikke er minimumskrav da Solibri kjører fint på Lifebooken tidligere nevnt)

Lightworks
Prosessor:Intel i7 eller raskere
Ram: 4GB
Grafikk: NVidia eller AMD med 1GB eller høyere

En del av softwareprodusentene oppgir jo bare et modellnavn på prosessoren og ikke hvilken generasjon den tilhører.

Etter hva jeg har klart å lese meg til så er f.eks AMD Ryzen 5 5600H på nivå/eller bedre enn en I7 av 10 generasjon
Sist endret av Lilleoslo; 27. november 2022 kl. 10:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Vil jeg merke noen ytelsesforskjell fra denne til den jeg linker til?
Vis hele sitatet...

Jeg kan bare synse litt om at du ikke kommer til å oppnå noe særlig oppgradering på ytelse av betydning annet enn en "ny-PC" følelse en (kortere) periode.

Du får det du betaler for og du tangerer såvidt minimumskrav. Dette vil virke til det ikke lenger gjør det. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at det ikke vil kjøre, det vil bare være veldig frustrerende. Når jeg studerte så hadde 9 av 10 studenter komplett ubrukelige PC'er fra Elkjøp og endte opp med å sitte på skolens maskiner for å få gjort skolearbeid og innleveringer.
Jeg kan bare synse litt om at du ikke kommer til å oppnå noe særlig oppgradering på ytelse av betydning annet enn en "ny-PC" følelse en (kortere) periode.
Vis hele sitatet...
Takk for at du tok deg tid til å lese gjennom veggen av tekst. Kanskje jeg skal revurdere å i det hele tatt kjøpe noe nytt og heller kjøre med Lifebooken til det ikke fungerer lengre og ta det derfra. Har som tidligere skrevet fungert smertefritt hittil.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Kanskje jeg skal revurdere å i det hele tatt kjøpe noe nytt og heller kjøre med Lifebooken til det ikke fungerer lengre og ta det derfra. Har som tidligere skrevet fungert smertefritt hittil.
Vis hele sitatet...
Det høres litt sånn ut og at du heller kan fokusere på en gaming-PC til avkommet.

Det sagt, vi får la resten av verden våkne så kansje du får noe bedre svar.
Sist endret av Dough; 27. november 2022 kl. 11:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har ikke erfaring med Revit/Archicad/Solibri, mer fra 3ds max, Maya og blender, og for video Adobe After Effects og Premiere.
Men i min erfaring er RAM alfa omega med slikt arbeid, det er flere prosjekter jeg har i blender som ikke kan rendres ut på en maskin med mindre enn 32gb ram. Nå finnes jo det render farms, men de koster oftest penger med mindre man bidrar maskinkraft med prosjekter som sheep it distributed render farm
Ja, jeg tenker også at RAM-en er viktig, men prosjektene jeg jobber med er små (max 50 MB) og inneholder ikke noe animasjoner. Videoene jeg lager er typ PowerPoint presentasjon lignende og ikke noe fra 3D-modellene. Det er mer for å lære seg bruk av softwaren. Det ser ut til at jeg klarer meg den laptopen jeg har i dag.

Jeg tror jeg noen 16GB brikker liggende som passer i HP-en hvis jeg finner de igjen, så da får jeg RAM-en opp i 32GB. Hvordan vil den funke til lett gaming for en guttunge på 10 år tenker dere? Er det ok til lett bruk i et par år eller er det bortkastede kroner?

Det går stor sett i Minecraft, TABS, FNAF og en sjelden gang Fortnite. Det er vel kanskje Fortnite som krever mest av disse titlene?
Sist endret av Lilleoslo; 27. november 2022 kl. 20:09.