Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1226
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Er 21 år, lest meg opp litt og ser enkelte si at det lønner seg å bruke kredittkort og betale regningen når lønna kommer. Hvordan fungerer dette, hva er greia med renter osv?

Mener så klart ansvarlig bruk av kredittkort. Noen som kan infodumpe litt?
Jeg er ingen ekspert - så du vil helt sikkert få bedre svar. Men det jeg vet er ihvertfall at endel Mastercard har gode fordeler. Typ rabatter om du vil, og det er gjerne det som gjør de gode å bruke, så lenge du betaler før rentene starter.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Sitat av tmortenk Vis innlegg
Jeg er ingen ekspert - så du vil helt sikkert få bedre svar. Men det jeg vet er ihvertfall at endel Mastercard har gode fordeler. Typ rabatter om du vil, og det er gjerne det som gjør de gode å bruke, så lenge du betaler før rentene starter.
Vis hele sitatet...
Så innenfor en viss tidsperiode er det helt rentefritt? Det er vel gebyrer og sånt, er det ikke? Er det virkelig så enkelt?
Ja det er så enkelt, og samtidig så vanskelig. Mange kjøper litt for mye eller er trege med å betale, da starter rentene.
Kortet har en forfallsato. F.eks den 15de i påfølgende måned.
Da har du inntil 45 dager med rentefri bruk i begynnelsen av måneden.
Vil sterkt anbefale deg minst en sesong av Luksusfellen før du begynner å tro på sånne salgstriks.
Hvis jeg var 21 i dag så ville jeg mye heller satset på en veldig god buffer, å ha godt med penger i bakhånd enn kreditt.
Ta en titt rundt deg å se på all prisvekst osv. Det kan bli tøfft fremover og da hjelper ikke kredittkortselskapene deg.
Sist endret av Dough; 11. november 2022 kl. 07:26.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Kortet har en forfallsato. F.eks den 15de i påfølgende måned.
Da har du inntil 45 dager med rentefri bruk i begynnelsen av måneden.
Vil sterkt anbefale deg minst en sesong av Luksusfellen før du begynner å tro på sånne salgstriks.
Hvis jeg var 21 i dag så ville jeg mye heller satset på en veldig god buffer, å ha godt med penger i bakhånd enn kreditt.
Ta en titt rundt deg å se på all prisvekst osv. Det kan bli tøfft fremover og da hjelper ikke kredittkortselskapene deg.
Vis hele sitatet...
Har sett mye på luksusfellen som barn, så er klar over hvor fort det går til helvete om man lar seg friste

Er det noen langsiktige fordeler med å ha kredittkort da? Er det ting man trenger kreditthistorikk for å gjøre?

Hva mener du forresten med buffer? Prøver å få god kontroll på finansen, tar gjerne i mot råd!
Sist endret av kamelia; 11. november 2022 kl. 07:37.
Sitat av kamelia Vis innlegg
Har sett mye på luksusfellen som barn, så er klar over hvor fort det går til helvete om man lar seg friste
Vis hele sitatet...
Bra, det burde være obligatorisk.

Er det noen langsiktige fordeler med å ha kredittkort da? Er det ting man trenger kreditthistorikk for å gjøre?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke så vidt meg bekjent.

Hva mener du forresten med buffer? Prøver å få god kontroll på finansen, tar gjerne i mot råd!
Vis hele sitatet...
Buffer er å ha satt av godt med penger til uforutsette utgifter. Ny vaskemaskin, bilrep. osv.

Sitat av kamelia Vis innlegg

Er det noen langsiktige fordeler med å ha kredittkort da? Er det ting man trenger kreditthistorikk for å gjøre?
Vis hele sitatet...
Eller altså, ingen fordeler. Det du ikke trenger er misligihold av kreditt. Det er det som blir registrert. Når det brenner på dassen din er det ingen som bryr seg om at du har hatt kredittkort og vært pliktoppfyllende. Det motsatte er derimot "katastrofalt" da du med betalingsanmerkninger ikke vil få noe på kreditt og ikke vanlige ting som telefonabb. o.l.
Sist endret av Dough; 11. november 2022 kl. 07:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mange forbinder kredittkort med gjeld, men gitt at du balanserer kontoen i tide er det ikke noe galt i å bruke det.
Det er noen fordeler også f.eks. knyttet til kjøp innen EU/EØS. Blir du trukket for mye eller de du handler av går konk
kan du, i hvert fall i teorien, få banken til dekke dette (Chargeback).
Forsikring på reise er en annen fordel du har hvis minst halvparten av reisen er kjøpt med kredittkortet.
Det kan være noen tilfeller ved leie av bil og hotell osv som krever kredittkort.
Det eneste jeg finner positivt med kredittkort per dags dato er på arbeidsplassen min. Vi må ofte legge ut for reiser (fly/hotell/kost) som vi får tilbakebetalt på neste lønn/reiseregning. Da er det greit å ha et kredittkort da det ikke er alltid like lett å ha 15000 ekstra på konto til enhver tid.

Har også hørt at det kan være lønnsomt å bruke på ferie i syden da det følger med reiseforsikring av noe slag(?), men da jeg aldri er i syden så treffer ikke den meg.

Å leve på kreditt for å betale inn på neste lønn er første skritt inn i et økonomisk helvete. Litt som at hasj er inngangsporten til heroin. Noen klarer å ha kontroll, men ikke mange.
Liker at hver tråd når noen spør om kredittkort, så tenker folk at TS skal bruke det på luksus og ferie til Granca uten å betale tilbake til kredittkortselskapet.

I denne konteksten virker det som at TS blant annet ønsker å vite hvilke fordeler kredittkort har.
Fordelene med kredittkort varierer så klart ut ifra hvilket kredittkort du bruker, men de fleste kredittkort har fordeler som:
- Rabatt på drivstoff
- Reiseforsikring
- Cashback
- Dersom du blir utsatt for svindel, eller kortet blir stjålet, vil kredittkortselskapet ta ansvaret
- Gode rabatter hos mange butikker

Så lenge du er en "dårlig" kunde hos kredittkortselskapet (Altså at du betaler regningene dine før det bygger på seg renter), vil det soleklart lønne seg å bruke kredittkort.
Anbefaler Trumf sitt kort, eventuelt re:member om du ønsker gode rabatter på utvalgte butikker. Personlig sparer jeg noen tusen i året ved å bruke Trumf sitt kort.
Jeg har remember sitt kort, utelukkende på grunn av reiseforsikringen som medfølger automatisk dersom du betaler reiser med kortet.
Jeg kjøper dog aldri en reise / ferie jeg IKKE kunne betalt med mine vanlige penger, og betaler derfor alltid hele regningen på forfall. Husker i starten av yrkeskarrieren når jeg brukte av kredittkortet fordi lønna var tom. Plutselig sto det 5-6 tusen det som måtte betales tilbake. Siden jeg brukte opp det meste sv lønns mi hver måned i utgangspunktet (siden jeg hadde hatt «behov» for kreditt) var det smertefullt å gjøre om forbruket slik at jeg måtte betale ned kredittkortet hver måned. Var ikke store beløpet, men jeg tilbakebetalte sånn 1000-1500 pr måned til det sto i null. Absolutt ikke kritisk, men følelsen var forferdelig. Etterpå sparte jeg heller de pengene hver måned, type 1500 kroner, og det var starten på min økonomiske opptur.
Ikke bruk det bare for å bruke er mitt tips. Dersom du _trenger_ det er du ille ute i utgangspunktet, og må gjøre noe med enten utgiftene eller inntekten din ��
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Det eneste jeg finner positivt med kredittkort per dags dato er på arbeidsplassen min. Vi må ofte legge ut for reiser (fly/hotell/kost) som vi får tilbakebetalt på neste lønn/reiseregning. Da er det greit å ha et kredittkort da det ikke er alltid like lett å ha 15000 ekstra på konto til enhver tid.

Har også hørt at det kan være lønnsomt å bruke på ferie i syden da det følger med reiseforsikring av noe slag(?), men da jeg aldri er i syden så treffer ikke den meg.

Å leve på kreditt for å betale inn på neste lønn er første skritt inn i et økonomisk helvete. Litt som at hasj er inngangsporten til heroin. Noen klarer å ha kontroll, men ikke mange.
Vis hele sitatet...
Det går nok på andre plasser enn syden også, hvor enn det er.

På vei til jobb eller butikken, på hytta, ferie er så mangt. Men det visste du sikkert
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Det går nok på andre plasser enn syden også, hvor enn det er.

På vei til jobb eller butikken, på hytta, ferie er så mangt. Men det visste du sikkert
Vis hele sitatet...
Her trampa du godt oppi salaten. Du skal være svært oppmerksom på hva reiseforsikringen med kredittkort dekker. Hvis du ønsker reiseforsikring som alltid dekker deg når du er utenfor døra bør du vurdere tradisjonell reiseforsikring. Det koster ikke mye.

https://www.smartepenger.no/markedso...eiseforsikring
Beste er å bruke noen andres penger så du kan bruke dine egne penger på ting som gir avkastning.
Alltid betal før forfall er et krav.
Om du skulle bli svindlet så er det utsteder av kortet som tar tapet.
Bestill reise med det. Det er ingen reiseforsikring, men skulle det skje noe og reisen blir kansellert grunnet uforutsette hendelser så var det ikke dine penger som ble brukt.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Så med andre ord, så lenge jeg er en "dårlig" kunde er det verdt det? Har DNB som bank, er deres mastercard noe bra? Om ikke, hva anbefales? Vil helst ha noe jeg kan bruke overalt, evt med bankaxpt.
Jeg får 2000 i året fra komplettbank. Du får bonuspoeng når du bruker kortet, og siden jeg handler litt på komplett + bruker det til jobbreiser så maxer jeg lett bonusbeløpet. Tror det er reiseforsikring inkludert, men jeg har en vanlig reiseforsikring i tillegg, så det har jeg ikke sjekket så nøye.