Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 9565
Har akkurat startet i ny jobb på en kjent butikk som sikkert har 30 butikker i landet.
Nå har det seg slik at sjefen er søstra til han som eier hele kjeden og det virker som at hun bare styrer og holder på helt uten å tenke over sine ansattes velvære og trivsel. Hun kan jo tross alt sparke hvem hun vil fordi broren eier alt sammen. Og er vist veeeldig rik.
Hun ene ansatte som jobber fulltid og er relativt ung (20-25) jobber over 60 dager i uken og får ingen fridager selvom hun spør om det. Hun har nå jobbet i over 4 uker uten en eneste fridag. Og sjefen sier hun ikke trenger noen fridag fordi butikken er stengt på noen av de rød dagene i desember og da får hun fri.
Hun har også ansatt 3 julehjelper som jeg er ansatt som. 20 timer i uken står det på kontrakten men hun får oss til å jobbe over fulltid, 35-39 i uken.
Hun setter også opp vaktene bare en uke før.
Er det noe jeg kan gjøre med dette?
Er som sagt bare julehjelp og kontrakten min er ferdig før nyttår, men eksamen nærmer seg og har alt for liten tid til skolearbeid når det blir så mye jobb.

Hun har tidligere sagt "du er min" og at jeg har lovt henne å jobbe og at jobben er mitt største ansvar. Jeg vil jo si dette blir helt feil da skole er mitt største ansvar og helsa mi.
Skal ta gastropi neste uke pga magesår og tviler på at hun vil gi meg fri dagen etter, selvom jeg vet allerede nå at jeg kunne trengt en hviledag etter det.

Burde jeg bare stå på og holde ut til kontrakten er ferdig? Burde jeg melde det til noen?
Merker jeg blir skikkelig sint over hvordan hun behandler sine ansatte som stiller opp alt for mye.
Har snakket med de andre julehjelpene og de føler det samme.
Kjæresten min sier jeg bare må sette ned foten og kreve fri men jeg er veldig konfliktsky så har veldig vanskeligheter med det.
Arbiedstilsynet kan dessverre gjøre fint lite i sånne tilfeller, det har jeg selv erfart. Det du dog kan gjøre er å melede fra til dem og da vil de kunne gjennomføre et besøk hos bedriften. Om dette til slutt ender med noe er dog uvisst.

Ellers så kan man alltids forsøke å organisere seg hos for eksempel LO. Da har man rett til råd og veiledning samt juridisk hjelp dersom dette er nødvendig. Om mange nok organiserer seg så vi det også være mulig å kreve tariffavtale noe som igjen vil lage flere regler for forholdene på arbeidsplassen. Det kan være utrolig vanskelig å stå i sånne kamper men til slutt vil de som regel lønne seg, spesielt for dem som ser for seg en lengre fremtid i bedriften det gjelder.

Lykke til.
Det er garantert mange andre som er interessert i å være julehjelp.
Bare slutt i jobben. Ingen tvinger deg.

Det er heller ikke dere som gjør arbeidsgiver en tjeneste, det er arbeidsgiver som gir dere en mulighet.

Lite poeng å bli kravstor når man kan erstattes på fem min.
Sist endret av Montezuma; 26. november 2021 kl. 01:42.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Det er garantert mange andre som er interessert i å være julehjelp.
Bare slutt i jobben. Ingen tvinger deg.

Det er heller ikke dere som gjør arbeidsgiver en tjeneste, det er arbeidsgiver som gir dere en mulighet.

Lite poeng å bli kravstor når man kan erstattes på fem min.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ikke noe mer greit å bryte loven overfor ekstrahjelper enn andre ansatte.

Hvorvidt det er verdt å ta kampen er jo en annen sak. Akkurat når det gjelder behandlingen så kan du sikkert få en sykmelding, hør med legen.

På lengre sikt, så er svaret at man må organisere seg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei. Det er ikke noe mer greit å bryte loven overfor ekstrahjelper enn andre ansatte.
Vis hele sitatet...
Burde kunne tenkt seg at en julehjelp må belage seg på å være litt fleksibel og gjerne jobbe fler timer enn hva som erkontraktfestet.
Mange ville vært takknemlig.
Sorry men kontrakt går to veier. En arbeidsgiver har ikke rett på mer arbeidskraft enn det som er kontraktsfestet, og en arbeidstaker har ikke rett på flere timer enn det som er kontraktsfestet.
Sitat av BlueGrot Vis innlegg
Sorry men kontrakt går to veier. En arbeidsgiver har ikke rett på mer arbeidskraft enn det som er kontraktsfestet, og en arbeidstaker har ikke rett på flere timer enn det som er kontraktsfestet.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan man bli pålagt å jobbe utover avtalt arbeidstid, men å bli pålagt å jobbe mindre kan jeg ikke se for meg at et lov.
Du trenger ikke jobbe mer enn kontrakten sier.si ifra og reis når du har jobbet dine 20. Frøkena som jobber 60t i uka har samme mulighet som deg.hva klager du egentlig på?at du ikke tørr å si ifra selv, og at du er så gammel at mamma og pappa ikke kan snakke for deg?
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Selvsagt kan man bli pålagt å jobbe utover avtalt arbeidstid, men å bli pålagt å jobbe mindre kan jeg ikke se for meg at et lov.
Vis hele sitatet...
60 timer i uka, og da særlig viss dette har foregått over flere uker er imot arbeidsmiljøloven.

"Arbeidsgiver kan pålegge inntil 10 timer i løpet av 7 dager, 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. I tillegg kommer de 2,5 "frie" overtidstimer på grunnlag av 37,5 timers arbeidsuke. Totalt utgjør dette 330 overtidstimer pr. år hvis bedriften har sommertid."

Og siden dette er i butikk, så regner jeg nesten med at personen ikke har fått overtidsbetaling heller...
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Litt OT, men hvorfor trenger du en hviledag etter gastroskopi? Det er jo over på et blunk og blir ikke sliten av det?
Du spør da legen om en kortere sykemelding etter sykehus besøk , ikke spør sjefen din
Butikkjeder er dessverre kjent for å kjøre litt cowboy-stil, med mye som havner i gråsonen. En gjenganger fra en større kjede jeg jobba for var å ansette folk med akkurat så mange timer per skift at de ikke har rett på pause. Av en eller annen merkelig grunn gjelder dette ofte kjedene som ikke ønsker at de ansatte skal organiseres (og en muntlig advarsel om å ikke organisere meg var noe av det første jeg fikk fra sjefen første dag på jobb).

Du kan sikkert melde inn et anonymt varsel til Arbeidstilysent, men jeg tror uansett ikke noe vil endre seg i løpet av din tid der under julen. Regner ikke med det bare er å slutte heller, men det er det beste forslaget jeg har. Jeg vet godt hvor slitsomt det er å jobbe med slike sjefer. Jeg har selv blitt oppringt av en oppgitt sjef som ikke skjønte hvorfor jeg hadde gått hjem når skiftet mitt var over. Man opplever mye slikt med disse butikkjede-sjefene, som får ganske frie tøyler når kulturen er at ansatte ikke skal være organisert. Det fører ikke til en veldig givende arbeidsplass etter min erfaring, og butikken du jobber i høres enda verre ut.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
(og en muntlig advarsel om å ikke organisere meg var noe av det første jeg fikk fra sjefen første dag på jobb).
Vis hele sitatet...
Det er mulig å være hemmelig fagorganisert, og betale medlemskontigent direkte til organisasjonen i stedet for å få den trukket fra lønna. Blir man mange nok organiserte på arbeidsplassen, har man kanskje en sjans. Det er jo helt drøyt at dette skal være en problemstilling, og jeg hadde neppe giddet det for en ekstrajobb. Men ser man for seg et yrkesliv i varehandelsbransjen så er det kanskje verdt å være en del av den langsiktige løsningen.
Sitat av Kompis87 Vis innlegg
Du trenger ikke jobbe mer enn kontrakten sier.si ifra og reis når du har jobbet dine 20. Frøkena som jobber 60t i uka har samme mulighet som deg.hva klager du egentlig på?at du ikke tørr å si ifra selv, og at du er så gammel at mamma og pappa ikke kan snakke for deg?
Vis hele sitatet...
En arbeidsgiver kan pålegge deg overtid..
Jeg var ironisk nok medlem av en fagorganisasjon, men bare gratismedlem, så jeg vet ikke helt hva det innebærer. Jeg er vel forsåvidt medlem der enda når jeg tenker meg om. Men ja, hadde det ikke vært snakk om en deltidsjobb jeg fikk bare for å ikke surre vekk livet som arbeidsledig så hadde jeg nok bare organisert meg i det stille. Med bruk-og-kast mentaliteten på ansettelser skulle man nesten tro de aktivt prøver å unngå yrkesliv i varehandelsbransjen hos de store kjedene, men jeg kan selvsagt ikke påstå at dette gjelder hver eneste butikk. Der jeg jobba ble vel halve staben bytta ut hvert år sånn ca. Det er lite som frister med å bli værende, og de legger ikke akkurat opp til å gjøre det mer attraktivt. De som blir værende flere år er liksom bare de som setter seg fast der.
Sitat av Unsub Vis innlegg
En arbeidsgiver kan pålegge deg overtid..
Vis hele sitatet...
Men ikke 20 timer ekstra på en uke.
Sitat av Unsub Vis innlegg
En arbeidsgiver kan pålegge deg overtid..
Vis hele sitatet...
Nei. jeg har en flokk på 13 mann og det er kun ekstraordinært
Her var det mye feilinformasjon.

For det første så skal arbeidsplan være tilgjengelig senest 2 uker før iverksettelsen. Det vil si at du alltid skal vite når du skal jobbe 2 uker frem i tid.
For det andre er stillingsprosenten en avtale om hvor mye du minimun skal jobbe. Du står helt fritt til å si nei til absolutt alle vakter utover stillingsprosenten din.
For det tredje kan arbeidsgiver kan kun pålegge overtid i helt ekstraordinære tilfeller.
Du burde nevne hvilken kjede du jobber i så vi kan hjelpe deg med å kontakte riktige personer.
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
60 timer i uka, og da særlig viss dette har foregått over flere uker er imot arbeidsmiljøloven.

"Arbeidsgiver kan pålegge inntil 10 timer i løpet av 7 dager, 25 timer i løpet av 4 sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. I tillegg kommer de 2,5 "frie" overtidstimer på grunnlag av 37,5 timers arbeidsuke. Totalt utgjør dette 330 overtidstimer pr. år hvis bedriften har sommertid."

Og siden dette er i butikk, så regner jeg nesten med at personen ikke har fått overtidsbetaling heller...
Vis hele sitatet...
Må jobbe ut over 100% for å ha krav på overtidsbetaling.
For en deltidsansatt vil det å jobbe mer enn avtalt være definert som merarbeid.
Sitat av Unsub Vis innlegg
En arbeidsgiver kan pålegge deg overtid..
Vis hele sitatet...
Ikke planlagt overtid nei, bare hvis det av en eller annen grunn er særskilt behov for overtid. Høres ikke ut som det er det her.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Må jobbe ut over 100% for å ha krav på overtidsbetaling.
For en deltidsansatt vil det å jobbe mer enn avtalt være definert som merarbeid.
Vis hele sitatet...
Dette er feilinformasjon. Både arbeid utover normalarbeidsdag og normal uke gir rett på overtid. Gjennomsnittsberegning gir litt andre regler, men det krever godkjenning av de ansatte/tillitsvalgt.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Det er garantert mange andre som er interessert i å være julehjelp.
Bare slutt i jobben. Ingen tvinger deg.

Det er heller ikke dere som gjør arbeidsgiver en tjeneste, det er arbeidsgiver som gir dere en mulighet.

Lite poeng å bli kravstor når man kan erstattes på fem min.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat den jævlig kvalme tankegangen der som er problemet i arbeidslivet nå.

Sitat av Montezuma Vis innlegg
Burde kunne tenkt seg at en julehjelp må belage seg på å være litt fleksibel og gjerne jobbe fler timer enn hva som erkontraktfestet.
Mange ville vært takknemlig.
Vis hele sitatet...
Har kontrakt på 20t, burde forvente det dobbelte, hvis ikke så er det den personen selv som er problemet. De færreste blir takknemlig av sånt hvis de skal lese til eksamen. Hvor amøbe må man være for ikke å se den? Det er da ingen som "er min" permanent fordi de har en kontrakt som sier 20 timer.

Sitat av Montezuma Vis innlegg
Må jobbe ut over 100% for å ha krav på overtidsbetaling.
For en deltidsansatt vil det å jobbe mer enn avtalt være definert som merarbeid.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er feil.


Sitat av Montezuma Vis innlegg
Selvsagt kan man bli pålagt å jobbe utover avtalt arbeidstid, men å bli pålagt å jobbe mindre kan jeg ikke se for meg at et lov.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er også feil gitt.

Sitat av Kompis87 Vis innlegg
Du trenger ikke jobbe mer enn kontrakten sier.si ifra og reis når du har jobbet dine 20. Frøkena som jobber 60t i uka har samme mulighet som deg.hva klager du egentlig på?at du ikke tørr å si ifra selv, og at du er så gammel at mamma og pappa ikke kan snakke for deg?
Vis hele sitatet...
Nei det er kun ekstraordinært, du har rett i det.
Men du snakker som om du skulle ha reist Norge rundt eller vært noe slags høvding? Ikke alle arbeidsplasser hvor det er lett å si nei til overtid. At du ikke har fått med deg det tyder jo på manglende erfaring? Kan ikke se noe annen grunn til å komme med slike påstander og snakke sånn til folk.

Sitat av Kompis87 Vis innlegg
Nei. jeg har en flokk på 13 mann og det er kun ekstraordinært
Vis hele sitatet...
13 stakkars menn.

Witchcraft derimot sier mye som stemmer, mangler bare kildene for at dette ikke skal bli en evig loop.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Burde kunne tenkt seg at en julehjelp må belage seg på å være litt fleksibel og gjerne jobbe fler timer enn hva som erkontraktfestet.
Mange ville vært takknemlig.
Vis hele sitatet...
Ja men herregud mann, det er en viss forskjell på "litt fleksibel" og å bli pålagt >20 timer overtid i uka og over fire uker sammenhengende jobb uten en eneste fridag. Dette er to grove brudd på arbeidsmiljøloven og ingen burde være takknemlige for å bli utnytta på dette viset.

Dessverre er det slik at hvis man prøver å gjøre noe med det får man sparken, unnskyld, jeg mener "blir ikke satt opp til flere vakter". Det burde heller vært slik at bedriften får ei helvetes bot, sjefen satt i fengsel og fradømt retten til å ha personalansvar i 5 år, men dessverre er det knapt noen som gidder å gjøre noe effektivt mot denne typen arbeidslivskriminalitet.

Eneste rådet jeg har til OP er: fagorganiser deg, samle alt du har av bevis (timelister, korrespondanse osv) og lever til Arbeidstilsynet. Dette er helt utvilsomt lovbrudd og det bør straffe seg.
Trådstarter sitt problem er vel å jobbe fra 15 til 19 time ekstra i uken, noe man burde forvente når man er ansatt for å holde av julerushet.
Sist endret av Montezuma; 26. november 2021 kl. 18:49.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Trådstarter sitt problem er vel å jobbe fra 15 til 19 time ekstra i uken, noe man burde forvente når man er ansatt for å holde av julerushet.
Vis hele sitatet...
Nei, det du burde forvente når arbeidsgiver ansetter julevikarer i deltidsstillinger er at hun har planlagt bemanningen godt på forhånd slik at folk slipper å jobbe oppimot det dobbelte av hva som er avtalt. Er dette for vanskelig kan hu kanskje ta i et tak selv?
Nei. Arbeidsgiver har styringsrett på maks 10t uka, og enda mindre over lengre tid. Noe annet er lovbrudd. AML er ikke en forskrift og det er ikke mindre alvorlig enn tilsvarende lovbrudd bare fordi det er arbeidstilsynet som håndhever den.
Pålagt overtid kan også ungåes, mye missinformasjon her.
1.Er du deltidsansatt har du fortsatt krav på overtid.
2.arbeidsgiver kan pålegge deg overtid men det kan også avståes fra ved for eksempel det loven kaller en vektig sosial grunn.
3. Du kan ikke få sparken for om du ikke kan jobbe ekstra, gitt du har valide grunner.
4.60 timer i uken er for mye og ikke lov.

Du kan enkelt finne arbeidsmiljøloven på nett og skriv ut paragrafer som omhandler din og din kollegas situasjon, ta en prat med sjefen å fortell hvordan det skal være.
De har ingenting å komme med når du står med loven i hånd.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Trådstarter sitt problem er vel å jobbe fra 15 til 19 time ekstra i uken, noe man burde forvente når man er ansatt for å holde av julerushet.
Vis hele sitatet...
Hvis man blir ansatt i en 50% stilling forventer man selvsagt ikke å jobbe 100%. Det er arbeidskjøper sitt problem at hun ikke har ansatt folk i den stillingsprosenten hun ønsker at de skal jobbe. Trådstarter har sin fulle rett til å si nei til absolutt alle timer utover stillingsprosenten. Hadde hvert noe helt annet hvis arbeidskjøper hadde lagt ut arbeidsplanen en måned i forveien der arbeidstaker kunne se gjennom og sagt ifra når de vil/har mulighet til å jobbe.
Kanskje man allerede på intervju, eller i annonsen, ble forespeilet å bli tilbudt flere timer enn hva kontrakten kunne tilby?
Å komme inn i en bedrift, som ekstrahjelp, i høysesongen, organisere seg og lage drama for bagateller får bare de organiserte til å fremstå som useriøs.
Tjen så mange penger du kan de ukene du skal jobbe. 4-5 timer om dagen er ikke mye.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Kanskje man allerede på intervju, eller i annonsen, ble forespeilet å bli tilbudt flere timer enn hva kontrakten kunne tilby?
Å komme inn i en bedrift, som ekstrahjelp, i høysesongen, organisere seg og lage drama for bagateller får bare de organiserte til å fremstå som useriøs.
Tjen så mange penger du kan de ukene du skal jobbe. 4-5 timer om dagen er ikke mye.
Vis hele sitatet...
Skal vi spekulere i vildens sky om kva som vart sagt på intervju og i annonse kan vi jo legge til grunn at det vart lovd nøyaktig 20% der...?

Forøvrig så framstår du som idioten her, som ikkje forstår at folk i ulike situasjoner har ulike grenser. Vedkommande her tek utdanning, og dei aller fleste vil nok prioritere utdanning over ein midlertidig jobb i ein bransje dei ikkje har planar om å verte i. Viare seier vedkommande at hen er konfliktsky. Då er organisering åpenbart ei løysing, ved at fagforeninga får ta seg av konflikten på vegne av medlemmene.

Viare er det åpenbart at arbeidsgjevar ikkje er seriøs når dei tillet sekstitimers veker i så lang tid. Hadde eg forsøkt det, hadde eg fått telefon med beskjed om å komme meg til helvete heim og ta ei uke fri.

Du derimot framstår som ein kjip sjef i ein kjip bransje. Eg håpar du ikkje har personalansvar med den haldninga du oppviser.
Er snakk om å samarbeide. Ingen ville fått tilbud om jobb om de hadde fremstått slik i intervju.
Hvorfor ikke bare drite i å ta den jobben hvis det passet så dårlig, og heller overlate den til noen andre?
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Kanskje man allerede på intervju, eller i annonsen, ble forespeilet å bli tilbudt flere timer enn hva kontrakten kunne tilby?
Å komme inn i en bedrift, som ekstrahjelp, i høysesongen, organisere seg og lage drama for bagateller får bare de organiserte til å fremstå som useriøs.
Tjen så mange penger du kan de ukene du skal jobbe. 4-5 timer om dagen er ikke mye.
Vis hele sitatet...
Hvor mange timer arbeidsgiver "kanskje" ser for seg er da totalt likegyldig. Det er kontrakten som regulerer arbeidstid. Utrolig at noen kan ha de holdningene du har. Er du slik du fremstår her med andre ting i livet?

Hvis du krasjer bilen din og kontakter forsikringsselskapet så er det greit for deg at de ikke gir deg en krone? Du er jo så heldig siden du tross alt har råd til bil.

Eller hvis du blir arbeidsledig, så avslår NAV søknaden din blankt og forteller deg at du bare kan be foreldrene dine om penger for du er jo så heldig som har foreldre?

Hvis du ikke ville godtatt dette, hvorfor argumenterer du så iherdig for at lover og regler ikke skal gjelde i arbeidslivet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Er snakk om å samarbeide. Ingen ville fått tilbud om jobb om de hadde fremstått slik i intervju.
Vis hele sitatet...
Om vi skal legge trådstarter si forklaring til grunn - og det må vi nesten, i fråver av noko betre - så er det åpenbart at fleksibiliteten og samarbeidet utelukkande skal skje på arbeidsgjevar sine premisser.

I tillegg til at 60-timars veke fire veker i strekk er ulovleg. Då er det ikkje lenger snakk om samarbeid, men lovbrot.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Hvorfor ikke bare drite i å ta den jobben hvis det passet så dårlig, og heller overlate den til noen andre?
Vis hele sitatet...
Kva med å forvente at arbeidsgjevar oppfører seg seriøst?

Igjen; det er fullstendig åpenbart at du ikkje ser nyanser; arbeidsgjevar sin styringsrett ser ut til å vere meir eller mindre ultimat i di verd, og ting som arbeidsmiljølova er i verste fall forstyrrande støy slik du skildrar det.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Er snakk om å samarbeide. Ingen ville fått tilbud om jobb om de hadde fremstått slik i intervju.
Hvorfor ikke bare drite i å ta den jobben hvis det passet så dårlig, og heller overlate den til noen andre?
Vis hele sitatet...
Det gir jo ingen mening å argumentere på grunnlag av hva som har blitt sagt i et intervju ingen av oss har vært med på. Når man tar en deltidsjobb annonsert med 20 timer i uken er det jo akkurat fordi 20 timer i uken passer. En time ekstra her og der hadde vært noe annet, men at man plutselig skal bli presset til å jobbe det dobbelte av dette når man ikke har tid til det er jo bare urimelig. Hvorfor i alle dager skal man samarbeide med en så uryddig sjef i en stilling som uansett er midlertidig? Det er jo bare å la seg utnyttes.
Hvis budsjettet ikke tillater at man jobber mer enn 20 timer i uken, men så dukker det opp en mulighet til å tjene litt ekstra, så er man rimelig arbeidssky hvis man blir krenka...
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Hvis budsjettet ikke tillater at man jobber mer enn 20 timer i uken, men så dukker det opp en mulighet til å tjene litt ekstra, så er man rimelig arbeidssky hvis man blir krenka...
Vis hele sitatet...
Hvis man har 37,5 timer med studier i uka tror jeg de aller aller fleste prioriterer det forran en midlertidig deltidsstilling. Med en slik sjef som blir beskrevet her blir man ikke spesielt oppmuntret til å strekke seg veldig langt heller. Så er det ikke akkurat slik at det "dukker opp en mulighet til å tjene litt ekstra", det er mer som om TS blir presset til å jobbe dobbelt så mye som avtalt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Hvis budsjettet ikke tillater at man jobber mer enn 20 timer i uken, men så dukker det opp en mulighet til å tjene litt ekstra, så er man rimelig arbeidssky hvis man blir krenka...
Vis hele sitatet...
Du evner altså ikkje å forstå at studenter faktisk prioriterer studier over jobb?

Dei fleste studier er fyi fulltid eller meir om ein skal samanlikne med stillingsprosent.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Kanskje man allerede på intervju, eller i annonsen, ble forespeilet å bli tilbudt flere timer enn hva kontrakten kunne tilby?
Å komme inn i en bedrift, som ekstrahjelp, i høysesongen, organisere seg og lage drama for bagateller får bare de organiserte til å fremstå som useriøs.
Tjen så mange penger du kan de ukene du skal jobbe. 4-5 timer om dagen er ikke mye.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Ikke planlagt overtid nei, bare hvis det av en eller annen grunn er særskilt behov for overtid. Høres ikke ut som det er det her.
Vis hele sitatet...
Jul er høytid, - særskilt behov.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Hvis budsjettet ikke tillater at man jobber mer enn 20 timer i uken, men så dukker det opp en mulighet til å tjene litt ekstra, så er man rimelig arbeidssky hvis man blir krenka...
Vis hele sitatet...
La oss ta et annet banalt eksempel. La oss si at du leier bolig. Er det da greit for deg at huseier kommer og går som det passer han? Låser seg inn til alle døgnets tider for å "sjekke" at alt er greit? Og at huseier tvinger deg til å betale og gjennomføre vedlikehold og oppussing som ikke er regulert av lovverk eller kontrakt?

Du er jo så heldig som får lov til å leie av han sier huseier. Er jo mange andre som tar plassen din hvis du ikke vil bo der.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Jul er høytid, - særskilt behov.
Vis hele sitatet...
Derfor utlyste de midlertidige stillinger på 20 timer for å hjelpe på trykket. Da forventer man gjerne at man skal jobbe 20 timer om man søker på denne stillingen. Hvis de egentlig trengte noen til å jobbe 40 timer så kunne de utlyst en stilling på 40 timer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Jul er høytid, - særskilt behov.
Vis hele sitatet...
Jepp. Og det kan løysast ved t.d. midlertidig tilsettjing. Sesongvariasjoner er eksplisitt grunnlag for å kunne tilsettje folk midlertidig.

Viare så er ikkje jul nytt i år. Ein kan vel gjerne forvente at arbeidsgjevar kjenner til at det er jul, og kan tilpasse bemanning etter det, utan å måtte ty til ulovlege mengder overtid?
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Er snakk om å samarbeide. Ingen ville fått tilbud om jobb om de hadde fremstått slik i intervju.
Hvorfor ikke bare drite i å ta den jobben hvis det passet så dårlig, og heller overlate den til noen andre?
Vis hele sitatet...
TS beskriver situasjonen på følgende måte:
Hun ene ansatte som jobber fulltid og er relativt ung (20-25) jobber over 60 dager i uken og får ingen fridager selvom hun spør om det. Hun har nå jobbet i over 4 uker uten en eneste fridag. Og sjefen sier hun ikke trenger noen fridag fordi butikken er stengt på noen av de rød dagene i desember og da får hun fri.
Vis hele sitatet...
Dette tilsier jo at sjefen også behandler faste fulltidsansatte på en svært klanderverdig måte. Skal man ta din logikk til følge så burde vedkommende bare være takknemlig over en arbeidsplass som tilbyr/påbyr en slik fantastisk mulighet til å tjene litt ekstra penger. Hvis ikke er det bare å slutte - det er alltid noen andre som med glede ofrer helse, utdannelse eller noen form for fritid. Hurra for sosial dumping.

Når det gjelder TS så har han jo underskrevet en kontrakt som sier 20 timer. Jobben det er søkt på tilsier altså dette. Hvorfor faen skal man da drite i å søke på en jobb der du tilsynelatende skal jobbe disse timene - og det er det du faktisk ønsker? Bør dette nevnes på jobbintervju (hey, btw det er egentlig det dobbelte)? Hvis en sjef ikke evner å forutse en høyere behov for arbeidskraft under julehandelen, eller som du selv sier det: "Jul er høytid, - særskilt behov", så er dette inkompetanse hos vedkommende og et ledelsesproblem.
Sist endret av Uten Agenda; 27. november 2021 kl. 01:14.
Her måtte jeg bare logge inn for å svare!

Kan jeg foreslå "å snakke med sjefen"?? Du vet at du kan snakke til noen, og si noen imot?
Er enig med par karer over her over at det høres ut som det er litt sutring fordi mamma og pappa ikke kan snakke for deg?
Er dette en av dine første jobber? Dette er livet, det blir bare verre og verre for deg jo mer du blir konfliktsky.

Når det gjelder vakter og arbeidsmengde, så er det følgende. Er du ringehjelp/ekstrahjelp, har du lov til å si JA og NEI til vakter. Du skal bli spurt om vakter, utover det som er avtalt på forhånd for vaktliste.

Når det gjelder det å bli igjen ekstra for jobb, kan arbeidsgiver kreve dette dersom det er nødvendig. Med andre ord er det ikke nødvendig og kritisk å bli igjen ekstra timer for å fylle på hyller/varer, brette klær eller whatever sånt. Det er mer nødvendig å bli igjen dersom du leier ut utstyr ute, og det må ryddes inn igjen for å ikke bli stjålet fkes. Alt som er nødvendig og kritisk må utføres. Men vanlig piss, nei. Da må arbeidsgiver ansette flere folk for å jobbe på skiftet, hvis det er helt krise. Dere er ikke pliktet til å jobbe dere ihjel om dere er 3-4stk, og at dette går utover deres hverdag etc. Arbeidsgiver vil ikke skjønne hvor mye jobb det er kontra hvor lite folk, før det ikke meddeles nok til arbeidsgiver.

Og arbeidstilsynet vil ikke gjøre en dritt her etter et besøk. Skal du kunne ha en sak mot denne personen, må du samle bevis over flere måneder, loggføre alt, og på en nøytral måte også. Om du jobber et sted i 2 uker, og dette kanskje er din første eller andre jobb og du griner, så sorry ass, ingenting skjer. Høres kanskje ut som om du ikke vil jobbe her? Om du ikke vil jobb, så trenger du ikke. Dra på NAV, og jeg betaler for at du sitter hjemme. Har jobbet i et haugevis av år, har møtt på en haug med kollegaer, og dette innlegget høres ut som en av de sløve folka på jobb, sorry ass. Bare i år har jeg hatt en periode med 3 jobber over 5 måneder, hvor jeg jobbet 280 timer hver måned i et halvt år. Den som vil jobbe, klager ikke, den som ikke vil jobbe, klager som dette. Er du tilfeldigvis jente? Helt nøytralt spørsmål egentlig.

Hadde satt pris på om du kan bruke litt tid til å svare på noen av spørsmålene mine, da jeg tok meg tid til å lese innlegget ditt, og svare på ditt.
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Jul er høytid, - særskilt behov.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men er du sjefen ts snakker om her?