Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1564
Hei
Jeg er ung voksen, vokste opp i barnevernet. Forferdelig opplevelse var på et par institusjoner der vi fikk orntlig juling av ansatte om vi gjorde noe sprell, som jeg ikke skal lyve å si noe annet om. Ja gjorde mye teit. Nevner det kort for dette førte til at jeg begynte ruse meg i ung alder. Startet med hasjrøyking endte med Heroin. Jeg har vært rusfri 4 år sånn ca nå. Vært noen enkelt episoder (sprekker) men ikke noe nevneverdig. Har vel skjedd fordi kjedet meg og ikke hatt produktive ting å gjøre. De få gangene det har skjedd har jeg etterpå følt det ikke var så digg, følt det ikke gir meg hva det før gjorde. Jeg har lykkes ta en Bachelor grad og fulførte med toppkarakterer, årene jeg studerte følte jeg virkelig at livet hadde mening. Utseendemessig kan man ikke se på meg at jeg har hatt rusproblemer. Har bra utseende og god helse (fysisk). Det som er hva jeg virkelig sliter med er å knytte relasjoner til mennesker, angst (sikkert fordi jeg er mye alene), komme meg inn i arbeidslivet. Min store mangel på arbeidserfaring gjorde meg sikkert naiv da jeg studerte ift å få jobb med en gang jeg ble ferdig utdannet. Vært mye i tvil på hva jeg skulle si på jobbintervjuer siden jeg har stooore hull i Cv`n. For det meste vært ærlig og sagt jeg har hatt rusproblemer og derfor har jeg hull i CV`n. Men ikke lykkes å lande en jobb. NAV er lite hjelpsomme pga hva de sa var inntektsikring ble jeg uføretrygdet. Så jeg skriver dette å håper noen vil gi meg sine meninger på hvordan jeg kan bli en del av samfunnet igjen. Jeg føler jeg kaster bort livet mitt ved å bare være hjemme og ønsker forandring så sterkt at du aner ikke. Setter pris på all respons.
Takk.
Sist endret av UdidWhatNow; 5. juni 2020 kl. 06:15.
Bra jobbet!

Som svar på spørsmålet ditt kommer ett par forslag.

Start med en idrett, alt fra sjakk tili ishockey. Dette vil gi deg en arena og møte folk på.

Frivillige lag og organisasjoner som røde kors er det samme.

Har d en hobby sjekk om det er en klubb, eller bare sjekk om det er en klubb som driver med noe du har lyst til å drive med.
Dette er trist og provoserende å lese. Var du utsatt for fysisk vold på flere institusjoner? Det skal selvsagt ikke skje, og det er noe du kan anmelde.

Nav kan være tungrodd, for å si det mildt, men de skal ha tilbud om hjelp til å komme i jobb. Jeg vet det finnes andre også som hjelper med tilbakeføring til arbeidslivet, både kommunalt og annet. Det varierer fra sted til sted. Mental helse har en egen telefon for arbeidsspørsmål, de har sannsynligvis litt oversikt over slike tilbud, og konkrete tips.

https://mentalhelse.no/fa-hjelp/arbeidslivstelefonen

Dette er ikke din feil, du har gjort en formidabel jobb allerede. Ikke gi opp. Håper også du får hjelp til angsten din.
Det var på 1 sted men de flyttet lokasjon noen ganger før jeg flyttet videre. Hørte de ble lagt ned av fylkesmannen i ettertid. Vet kommunen denne lå i satte opp en ordning for erstatning for de som fortsatt bodde i den kommunen. Ift til NAV og annet hjelpeapparat har det mye å si om du får en person som er dedikert og flink. Staret med psykolog for et par uker siden, tar vel noe tid før det gir resultat. Hadde en stor vennegjeng før, dessverre over årene har noen dødd, noen begynte med tung kriminalitet å sitter inne i lang tid, noen er fortsatt på kjøret så måtte kutte kontakt med de fleste for å ikke falle tilbake. Sånn jeg ser det må jeg arbeide for å få nye venner og bekjente. Men jeg forstår jo at folk er skeptiske om jeg er ærlig om fortiden, og lyver man så tenker jeg det blir også feil..
setter stor pris på tilbakemelding, lagde konto her i natt bra måte å kunne høre andre folk sine råd eller meninger. Takker..
Godt å høre at stedet er stengt. Håper psykologen din er flink. Det høres ut som du gjør alle de rette tingene, håper det gir resultater på sikt. Er det mulig å bytte veileder i Nav, hvis du går lite hjelp der? Det er provoserende at mennesker som sliter fordi de er sviktet på absolutt alle kanter før, ikke får hjelp i voksenlivet heller. Sånn skal det ikke være.
Du bør aldri nevne dine tidligere rusproblemer til arbeidsgivere. Hvis noen spør om hull i CVen, så si at du enten var syk eller hadde en utfordrende periode i livet. Trenger aldri å forklare hvilken sykdom eller hvilke utfordringer du hadde, det har de ikke noe med. Fint at du er ærlig, men akkurat når det kommer til å finne seg en jobb, så må du legge det fra deg. Folk som har/har hatt rusproblemer blir ikke sett på som pålitelige, så enkelt er det. Med mindre du deler ut suppe for Frelsesarmeen, så vil ingen ha deg med den historikken, sad but true.