Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4464
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
har bestilt 20frø fra amsterdam. strainen er Amnesia Haze. det er feminiserte frø. men hvordan gjør man det. og hva trenger man?
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gratulerer med tidenes strain om du får den igjennom. Min ultimate favoritt etter x-antall turer til Amsterdam. De lokale nederlenderne er også veldig glade i Amnesia Haze.

Det første du burde gjøre er å lese Norcans dyrkehåndbok. Den finner du her på forumet. Samt lese deg opp på guider og dyrketråder her på freak.

Når du har gjort dette å fått en viss grunn-kunnskap, kan du komme med mer spesifiserte spørsmål om konkrete ting du lurer på.

Les, les og atter les. YouTube har også mye bra.

Lykke til!
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
takk får svar men priser på lys osv. planlegger å plante i et skap. hva trenger man annet en lys?
Det har vært utallige tråder den siste tia etter tørka slo inn på dyrking av canmabis.

Søker du litt, finner du fort svar. Legg noen kroner i utstyret du handler. Ikke gå for det som er rimeligst.

Kullfilter og telt skal du dyrke innendørs. Bor du ikke mutters alene i en enebolig med nada naboer.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 24. mai 2020 kl. 20:20.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
må man ha lys? er det umulig å plante uten sånt? sliter med penger får tiden kan ikke bruke mere en 2k

har funnet ut av det nå. men hvordan fjerner man lukten
Sist endret av hasjkake; 24. mai 2020 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruk de 2k på shit istedet. Et gjennomført skapoppsett baller på seg og 10-15K flyr før du er ferdig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bruk de 2k på shit istedet. Et gjennomført skapoppsett baller på seg og 10-15K flyr før du er ferdig.
Vis hele sitatet...
Si han får planter ut av alle 20 frøene og plantene har minimum 30-50g per da..
700-900g weed.
Med dagens priser så er det langt over 200k, så 10-15k blir småpenger.
Anonym bruker
"Omgitt Brunrotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Plant frøa ute, da dekker 2k mer en det du behøver av jord osv.

Bruk tid på å finne en utmerket plass med mye sol osv...
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Flaffersen, jo da. Men han sier han kun har 2k å bruke. avtrekksvifte, kullfilter og en brukt cfl pakke da? Da snakker vi heller 5-20g pr plante. Så kommer potter, jord, perlite, leca,næring, sirkulasjonsvifter, hygrometer, termometer, strøm, vann osv. Det anbefales ikke å legge ned 3-4 mnd i et slikt prosjekt spør du meg
Spar heller de fleste frøene til du har et skiklelig oppsett.

Tørka kan bli langvarig (noe den allerde er).

Du får så mye mer ut av det med et skikkelig oppsett.
Noe annet er om du får frøene I det hele tatt. Nederland er ikke den glupeste plassen bestille frø fra. Skal man først ha de over grensa.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 24. mai 2020 kl. 23:29.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
er det mulig å plante uten å bruke noen kroner på det?
Auto, ja. Utendørs. Ikke vanlig Amnesia Haze.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
COB leds fra aliexpress funker knall!

De koster akkurat nå rundt 30kr pr COB (50w).
Jeg har testet litt forskjellige merker og har nå landet på YXO (du kan kjøpe de på aliexpress https://www.aliexpress.com/item/32720760568.html), jeg har 2stk lilla (burple), 2 stk hvite (skal finne hvilken fargetemp), 1 stk rød og 1 stk blå.
Til sammen 300W.
Disse står over 2-3 autoflowers og gir mellom 50 og 100 gram pr plante litt avhengig av hvilken strain som dyrkes og gir etter min mening ganske mye bang for the buck.

I tillegg til selve LED COB-en så behøver du kjøleribbe og vifte på hver COB for de blir sykt varme, jeg bruker gamle CPU kjølere.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
ja greit det kan funke bestiller nå

men hvordan fjerner jeg lukten uten å ødlegge lukten?
Sist endret av hasjkake; 25. mai 2020 kl. 06:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da trenger du kullfilter.
Du kan lage dette selv med aktivt kull fra europris (Google diy charcoal filter). Da behøver du aktivt kull (ca. 100kr) og ei vifte med litt futt i.
Feks ei kanalvifte (fra 200kr og oppover på biltema/clas ohlson).

Men om lukt kan avsløre opplegget ditt så ville jeg forsøkt å kjøpe ordentlig kullfilter fra butikk. Disse er ofte bedre enn hjemmelaget (avhenger selvsagt litt av dine diy skillls).

Da jeg laget mitt eget kullfilter vil jeg tippe at jeg ble kvitt ca. 90% av lukten.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vær forsiktig med driverless cob, potensielt brannfarlig.
Du trenger et lite kullfilter ca 500kr å en avtreksvifte finner sikkert en billig til under 400 på biltema/jula
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vær forsiktig med driverless cob, potensielt brannfarlig.
Du trenger et lite kullfilter ca 500kr å en avtreksvifte finner sikkert en billig til under 400 på biltema/jula
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det brannfarlig?
Driveren er jo innebygget.

Det er klart at det er forskjell på kvalitet på varer fra Kina, men fra hva jeg kan se på mine XYO cob-er så ser de hvertfall ut som de er bra laget selv om det visuelle ikke er noen garanti med det gir ofte en god pekepinn.

Noen av de mest anbefalte LED lysene for dyrking er jo nettopp driverless COB leds fra leverandører som Cree.

https://circuitdigest.com/electronic...ess-led-lights
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Trådstarter
hva er sjansen får å få de gjennom egt?
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake Vis innlegg
hva er sjansen får å få de gjennom egt?
Vis hele sitatet...
Frø fra Amsterdam?
Jeg vil tippe 50/50, det er ren gjetting fra min side men det er høyt fokus på denne type forsendelser for tiden i tillegg er Nederland et høyrisikoland fra før.
20 frø vil være greit synlige på en røntgenskanner.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husk at det ikke er antall beslag men antall kontroller som sier noe om hvor stor sjansen er for å bli tatt. Men jeg er enig i at sjansen for at frø fra amster blir stoppet er relativt mye større enn feks fra Sverige.
Ja, ikke vet jeg, men jeg finner det logisk at når Tolletaten ser en markant økning i import av cannabisfrø som en følge av tørken, gjør det dem ekstra oppmerksomme på pakker som kan inneholde det, og evt. avsendere som er gjengangere.
Gjengangere, land det kommer fra. Som feks Nederland er de ekstra oppmerksomme på akkurat nå.

Driter man i at Onkel Snut kan komme på døra inntil flere mnd etter beslag hos Tollen, kjør på.

Selvfølgelig er sjansen større for at du mottar pakken, enn ikke, men fra Nederland tør jeg påstå det er lite lurt bestille noe fra akkurat nå.

Det er ikke bare frø som blir beslaglagt om dagen. Er en hel del cannabis fra Nederland som de tar under kontroll hos Tollen.

Mest safe er dra over til Sverige, hente frø selv. Men det er ikke bare bare nå om dagen.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 25. mai 2020 kl. 15:06.
▼ ... over en uke senere ... ▼
noen som vet sånn ca når de bør komme

hva skjer om de blir stoppet
Sist endret av hasjkake nr 2; 1. juni 2020 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Posten rundt i Europa går ikke helt som normalt for tiden. Vanligvis tar det 6-8 dager fra NL, men et par tre uker kan det nok ta nå.

Blir de stoppet får du a) razzia b) innkallelse til avhør eller c) en telefon om du vet noe om dette. Anmeldt blir du nok. Jeg ble faen meg anmeldt for cbd olje fra Polen nettopp. Heldigvis henlagt pga manglende kapasitet
lys for nært? http://imma.gr/91153x87cc6
Sist endret av alano espanol; 6. juni 2020 kl. 16:39.
Mulig. Fokus er på jorden og ikke planta. Hva bruker du som lyskilde?
LED, 350 dioder der 80ish er rød og resten full spektrum. 380nm - 780nm, 2600 - 5900 Kelvin. Tilsvarende 600w hps skal være... Lampa har innebygd vifte og genererer en del varme
Sist endret av alano espanol; 6. juni 2020 kl. 17:16.
Pass på å ikke overvanne, de trenger ikke mye vann når de er små.

Link til lys? Når de sier tilsvarende 600 hps pleier det å være bullshit. Det er hva de drar fra veggen som er watten, ikke en teoretisk beregning av dioder kjørt på 100%
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av veidemann Vis innlegg
Pass på å ikke overvanne, de trenger ikke mye vann når de er små.

Link til lys? Når de sier tilsvarende 600 hps pleier det å være bullshit. Det er hva de drar fra veggen som er watten, ikke en teoretisk beregning av dioder kjørt på 100%
Vis hele sitatet...
Ja de kan lyve litt på hva "tilsvarende HPS watt" er, men en 150W LED kan gi like mye umol per kvadratmeter som en 400W HPS, så du kan ikke bare se på hva en lampe bruker av strøm alene disse dager.

For et dypere dykk i temaet kan du lese denne her.
Sist endret av Dodecha; 6. juni 2020 kl. 18:29.
Sitat av veidemann Vis innlegg
Pass på å ikke overvanne, de trenger ikke mye vann når de er små.

Link til lys? Når de sier tilsvarende 600 hps pleier det å være bullshit. Det er hva de drar fra veggen som er watten, ikke en teoretisk beregning av dioder kjørt på 100%
Vis hele sitatet...
Kan være jeg har vært litt for raus med vann ja. Trekker 110w fra veggen
Hvor store potter? Vann i en liten sirkel rundt plantene når de er små, ikke hele potta. Når de blir større kjenner du på potta når den er vannet og venter med å vanne til den er blitt merkbart lettere.

Slike lys funker til 1 plante, max 2. Tilsvarer mer 150w hps enn 600..

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja de kan lyve litt på hva "tilsvarende HPS watt" er, men en 150W LED kan gi like mye umol per kvadratmeter som en 400W HPS, så du kan ikke bare se på hva en lampe bruker av strøm alene disse dager.

For et dypere dykk i temaet kan du lese denne her.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du tenker QB eller andre kvalitets LED, men ikke slike blurple lys.
Sist endret av veidemann; 7. juni 2020 kl. 15:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
de har fremdeles ikke komet..........,