Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 11190
Hei.

En i husstanden har fått et spinnvillt inkassokrav med vennlig hilsen wish/klarna. Det er misstanke om at handelen er utført av noen andre som har bestilt i denne personens navn.

Er det mulig å kontakte Klarna eller Wish på noe vis (tlf eller mail) for å prøve å få dette oppklart ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja. Står det ikkje kontaktinfo på inkassokravet?
Datatilsynets råd dersom man er utsatt for ID-tyveri:

https://www.datatilsynet.no/personve...for-id-tyveri/
Xgeir's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja. Står det ikkje kontaktinfo på inkassokravet?
Vis hele sitatet...
Nei. Kun betalingsdetaljer.

Ser at det skal være mulig å "chatte" på hjemmesidene om man logger inn med bankid, men det burde jo være et krav til alle inkassobyråer at det finnes en direkte kommunikasjonskanal (tlf eller mail).
Hvilket inkassobyrå er det ifra? Høres ut som noen prøver seg på en scam, kanskje vi kan få se ett bilde av inkassoen(sladd personlig info!).
Bare å ta en kjapp telefon til Klarna, de er veldig greie etter min erfaring. Man kan få fakturadetaljer om varekjøp om man logger inn på mine sider på Klarna også, blir vanskelig om noen har opprettet falsk bruker med personaliaen din men du kan jo prøve å logge inn der å se om du blir noe klokere.
Hvilket inkassoselskap har sendt kravet? Klarna og Wish driver vel ikke med inkasso selv, så vidt meg bekjent?
Prøvd å google firmanavnet?
ring/kontakt klarna eller forbrukerrådet
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Hei.

En i husstanden har fått et spinnvillt inkassokrav med vennlig hilsen wish/klarna. Det er misstanke om at handelen er utført av noen andre som har bestilt i denne personens navn.

Er det mulig å kontakte Klarna eller Wish på noe vis (tlf eller mail) for å prøve å få dette oppklart ?
Vis hele sitatet...

Hei Xgeir

1. Trykk på linken https://www.klarna.com/no/kundeservice/
2. Scroll nederst på siden.
3. Velg "Chat" eller "Ring oss"

PS: Chat er i denne sammenheng "mail".

Lykke til, dette klarer du
Sist endret av Dough; 27. april 2020 kl. 06:57.
Xgeir's Avatar
Trådstarter
Ah - nå ser jeg at det står "Ring oss" nederst på siden. Mulig det ikke fremkom pga jeg brukte javascript-blokkering.

Takker for alle svar, så får vi se om dette kan løse seg på et vis.
21018991 der er nummeret til klarna
Xgeir's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dr.Kvams Vis innlegg
21018991 der er nummeret til klarna
Vis hele sitatet...
Takker så meget.

Da har jeg fått kontaktinformasjon til wish, og skal ta det videre.

Kan nevnes at jeg måtte ringe tilbake 2 ganger til Klarna fordi de kuttet midt i samtalen
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Xgeir's Avatar
Trådstarter
Liten oppdatering.

etter mye frem og tilbake så har jeg satt frem krav til begge aktører at det ikke blir aktuelt å betale før de kan dokumentere kravet (dvs. når pakkene er sendt, til hvilken adresse de er sendt, hvor pakkene er sendt fra og ID-nr på hver pakke).

Wish svarer ikke seriøst på noen av henvendelsene og har ikke dokumentert noen verdens ting.

Klarna har heller ikke kommet opp med det jeg vil anse som gyldig dokumentasjon.

Hva tenker dere? Kan jeg kreve dette av faktura-utsteder eller kan de bare fortsette å kreve inn?
Husk at inkassoselskapet kun er innkrevere av pengene - de har ingenting med forholdene bak kravet å gjøre. Du kan henvende deg til kreditor så mye du ønsker, når kravet først er utstedt av et inkassoselskap må du bestride kravet med dette selskapet. I det du formelt bestrider kravet fra inkassoselskapet blir kravet ført som tvistesak, og inkassoselskapet kommer til å innhente informasjon fra kreditor.

Med andre ord: Send en mail til inkassoselskapet og forklar saken. Få med at kreditor ikke er villig til å assistere deg i å finne ut av de faktiske forhold. Inkassoselskapet kommer så til å stoppe krave inntil saken er oppklart.
Inkassoselskapet som @Nether over er nok det eneste rette her.

For fremtiden så er kredittsperre en grei forsikring mot sånt. Her er de 4 selskapene som gir kredittopplysninger til privatpersoner listet. Du kan sperre deg hos samtlige.
Du må kontakte inkassoselskapet asap og si at du bestrider kravet. De har da ikke lov å drive det inn. Det er kreditors ansvar å dokumentere kravet
Selskapet kan avfeie bestridelse som grunnløs. I de fleste tilfeller er det skyldner som bærer bevisbyrden.
Xgeir's Avatar
Trådstarter
Takker for innspill. Kan nevnes at kravet er bestridet + inkassoselskapet har allerede mottatt dokumentasjon på at nettbutikken ikke har vært villig til å innfri mine krav om dokumentasjon.

btw. hvem er definert som kreditor i dette tilfellet, er det Klarna ?
Kan man kjøpe noe på wish og få faktura på det? Tenkte man betalte ved bestilling..
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Kan man kjøpe noe på wish og få faktura på det? Tenkte man betalte ved bestilling..
Vis hele sitatet...
Wish og alle som har avtale med Klarna så får du Klarna's betingelser hvor faktura er et av flere valg, utsettelse og avbetaling.
Men da er det vel kanskje Klarna som er kreditor og som blir den som faktisk må fremskaffe dokumentasjon på at kjøp har funnet sted, og at varene er bestilt og levert til ts? For da er det vel strengt tatt Klarna som har inngått en avtale med kunden? Kjøper aldri på kreditt så har aldri satt meg inn i hva som gjelder men om ts tar en titt på wish og velger Klarna som alternativ så må det vel komme opp noen fakta om faktura fra Klarna, der betingelser og ansvar står avklart, hvem som er part i avtalen etc.
Skal det ikke komme informasjon om kjøpene man har gjort gjennom klarna? Hos meg kommer det opp detaljerte artikler over alle kjøpene jeg har gjort, med bilder av produktene osv.
Xgeir's Avatar
Trådstarter
Sitat av Odd Vis innlegg
Skal det ikke komme informasjon om kjøpene man har gjort gjennom klarna? Hos meg kommer det opp detaljerte artikler over alle kjøpene jeg har gjort, med bilder av produktene osv.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært snakk om noen få artikler, så kunne jeg fått en oversikt.

Men vi snakker om 4 A4-sider med masse småtteri. Dette er gjenstander som - om alt hadde blitt levert - skulle ha kommet i posten rundt januar - mars.

For å gjøre ting enda vanskeligere : det ble utført en bestilling via wish i samme tidsrom der det ble bestilt masse småtteri. Dette er i all hovedsak ankommet og betalt for.
Dette - sammen med den lange tiden fra bestillinga (3+ måneder) visstnok skulle ha funnet sted, gjør det umulig for meg å kunne dokumentere hva som er kommet og hva som ikke er kommet og hva som eventuelt måtte være returnert fra posten.

Kan nevne at jeg har formulert meg overfor Klarna på en slik måte at de for et par uker siden fikk 2 ukers frist på å fremlegge dokumentasjon, noe jeg ikke har sett noe til ennå (og ja fristen er gått ut).
Og for å ikke være helt urimelig hadde jeg skrevet til Klarna at vi selvsagt skal betale - for det som de kan dokumentere er sendt.

Da fristen jeg satte til Klarna gikk ut, formulerte jeg også en tekst hvor jeg ville ta betalt for videre tidsbruk i saken. Vet ikke hvor lurt dette var, men er søkk lei av at Klarna hele tiden prøver å dytte bevisbyrden over på oss i denne saken.

Men om Klarna/Wish til tross for dette kommer til å gå veien om namsmannen for å få gjennom kravet sitt gjenstår å se. Så langt jeg har hatt dialog med de så har det ikke vært noe som viser på at de har som intensjon å gi seg.
Sitat av Xgeir Vis innlegg

Men vi snakker om 4 A4-sider med masse småtteri. Dette er gjenstander som - om alt hadde blitt levert - skulle ha kommet i posten rundt januar - mars.

For å gjøre ting enda vanskeligere : det ble utført en bestilling via wish i samme tidsrom der det ble bestilt masse småtteri. Dette er i all hovedsak ankommet og betalt for.
Vis hele sitatet...
Så for å oppsummere så forandrer jo dette saken dramatisk. Du har altså bestilt så mye småtteri at du ikke har oversikt over hva du har mottatt av det du har betalt for?

Da er vi tilbake på troverdigheten til partene på det som ikke nødvendigvis kan dokumenteres. En stor nettbutikk vil bare kunne vise til at ordre er sendt, med mindre det er sporing som dokumentasjon.

Utifra det du beskriver her så trur jeg du har en veldig dårlig sak.

Det sagt, så er det senders ansvar at du skal motta det de sender. Men når du ikke har oversikt...
Sist endret av Dough; 7. juli 2020 kl. 23:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Da fristen jeg satte til Klarna gikk ut, formulerte jeg også en tekst hvor jeg ville ta betalt for videre tidsbruk i saken. Vet ikke hvor lurt dette var.
Vis hele sitatet...
Det synes jeg var lurt!
En kamerat av meg byttet nettleverandør og sa opp avtalen med den gamle leverandøren.

Den gamle leverandøren fortsatte imidlertid å fakturere.
De drev og plaget kameraten min i nesten to år med gebyrer, inkassoer og div selv om det kunne dokumenteres at han ikke hadde brukt en eneste kb på det gamle abonnementet. Dette skapte en masse korrespondanse frem og tilbake uten at det nytta.

Til slutt trakk kameraten nettleverandøren for forliksrådet. Dette er i midtnorge. De la tydeligvis prestisje i det og fløy opp en representant for nettselskapet fra Oslo.

Forliksrådet avviste kravet som fullstendig grunnløst på grensen til trakassering. De spurte kameraten ca hvor mange timer han hadde brukt og satte en timesats på 250.- kr i timen. Det ble ikke få. Nettleverandøren betalte.
Xgeir's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Da er vi tilbake på troverdigheten til partene på det som ikke nødvendigvis kan dokumenteres. En stor nettbutikk vil bare kunne vise til at ordre er sendt, med mindre det er sporing som dokumentasjon.

Utifra det du beskriver her så trur jeg du har en veldig dårlig sak.

Det sagt, så er det senders ansvar at du skal motta det de sender. Men når du ikke har oversikt...
Vis hele sitatet...
Da takker jeg hjerteligst for oppklaring av regelverket.

Da skal jeg si opp jobben her til lands, flytte til Kina og starte en nettbutikk med svært billige varer.

Da skal jeg sende deg en SVÆÆR faktura på flere A4-sider, og dersom du ikke kan bevise at hver enkelt lille forsendelse ikke er sendt, så vinner jeg saken automatisk.

Så kan være grei å sende én elle to av disse, vente 3 måneder med å sende ut faktura. Og hvis du skulle finne på å si at ingen varer er kommet, så mister du troverdighet og jeg vinner likevel.

Her er det tydelig store penger å tjene på naive nordmenn
Sitat av Dough Vis innlegg
Det sagt, så er det senders ansvar at du skal motta det de sender. Men når du ikke har oversikt...
Vis hele sitatet...
Mulig det er annerledes for pakker, men for brev, t.d inkassovarsel, så er det mottaker som har risiko for postgangen så lenge avsender kan dokumentere at brevet er sendt på en forsvarlig måte og ikke mottatt i retur. Det hjelper da lite at det av en annen grunn ikke er mottatt.
På pakker er det alltid sporing.

Men brev kan jo veie opptil 2 kg, og mange kaller dét for pakker også.