Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2528
Hei

Tenkte jeg skulle oppgradere riggen min nå. Trenger ikke allverden men fortsatt nok til 4K redigering/rendring


Så lang titter jeg på

AMD Ryzen 9 3900X
G skill trident z 32 gb 3600 mzh
Gigabyte x570 Elite
Radeon 5700 rx nitro 8Gb

To spørsmål:

Kan det holde med 620w i psu?
Tips til andre gpuer som egner seg bedre til 4K redigering? Hovedkort, ram og cpu er låst. De passer. Litt usikker på PSU og GPU

Grunnen til at jeg velger å gå for den nyeste PCIe generasjonen er oppgraderingsmuligheter om 3-5 år
Er vel helst CPU og RAM som får kjørt seg ved redigering hvis jeg ikke tar feil.

Enig i valget med AMD CPU. Men nå er 4gen på vei så ville ha ventet litt.

PSU så ville jeg gått for en 750w av god kvalitet. f.eks Corsair TX750
Sist endret av Lattergal; 27. april 2020 kl. 13:01.
620W holder bra det, men handler litt om kvalitet på den, er den gull, bronse eller standard? Er det bronse går det trolig, er det gull er du safe, standard er det mer usikkert.

Ryzen 4000 kommer ikke før i september/oktober.

Husk å bruke ryzen dram calculator for å få mest utbytte av rammen.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Er vel helst CPU og RAM som får kjørt seg ved redigering hvis jeg ikke tar feil.

Enig i valget med AMD CPU. Men nå er 4gen på vei så ville ha ventet litt.

PSU så ville jeg gått for en 750w av god kvalitet. f.eks Corsair TX750
Vis hele sitatet...
Det kommer vel ann på hva slags program du bruker? Jeg bruker Resolve (DaVinci) og den bruker nesten kun cpu og ram.

Nå skal jeg i all hovedsak bare redigere små klipp av FPV droner så tror helt ærlig gen 4 blir litt overkill. Skal i hovedsak klippe, kanskje stabilisere men mest av farge korrigere 2.7 og rendre ut i 4K

Fortsatt gen 4 som du anbefaler?

Ja, psu er bronze
Sist endret av 420master; 27. april 2020 kl. 16:30.
Nå er ikke 4gen kommet ut enda. Men ifølge ryktene så skal den være mye bedre enn 3gen.

Hadde det vært meg så hadde jeg ventet så hvis du kan vente så ville jeg gjort det.
I tilfelle 4gen ikke møter forventningene så kan du i det minste da få 3gen på billigsalg :-)
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Nå er ikke 4gen kommet ut enda. Men ifølge ryktene så skal den være mye bedre enn 3gen.

Hadde det vært meg så hadde jeg ventet så hvis du kan vente så ville jeg gjort det.
I tilfelle 4gen ikke møter forventningene så kan du i det minste da få 3gen på billigsalg :-)
Vis hele sitatet...
Nå kan jeg forstå der valget hvis man trenger en bedre workflow. Bare for å si det sånn, jeg sitter nå på 1 gen i7 og 6 gb ram med 1 gb skjermkort. Og får akkurat ikke gjort det jeg trenger.... hvor mye vil da gen 4 gjøre? Jeg trenger ikke en times kortere rendring eller noe. Skal heller ikke redigere RAW. Trenger bare at den klarer å rendre ut en 4K video
4.gen vil bli litt raskere på det meste og trolig litt dyrere, trenger du pc nå ville jeg handla nå, du kan uansett oppgradere CPU til gen 4 om du ønsker senere da alle hovedkort skal være kompatible
Tenkte å handle om et par mnd ja. 4K er jo 4K på en måte. Men! Hva med gpuen? Vil den være tilstrekkelig eller bør jeg gå for; for eks noe med ray tracing?
Sitat av 420master Vis innlegg
Tenkte å handle om et par mnd ja. 4K er jo 4K på en måte. Men! Hva med gpuen? Vil den være tilstrekkelig eller bør jeg gå for; for eks noe med ray tracing?
Vis hele sitatet...
Finn ut hvordan GPU yter i de aktuelle programmene du bruker og kjøp deretter Til sommeren kommer trolig Nvidia 3000-serien, den kan være verdt å vente på, lansering om ca 1 mnd.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Finn ut hvordan GPU yter i de aktuelle programmene du bruker og kjøp deretter Til sommeren kommer trolig Nvidia 3000-serien, den kan være verdt å vente på, lansering om ca 1 mnd.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg godt vente på hvis prisen er der. Som sagt 4K er 4K og det ER maskinvare i dag som er mer enn capable til å redigere med.