Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 14705
Jeg ser det svikter litt i UE forumet for tiden og det syns jeg er synd.

Vi ser ofte at folk registrerer en ny bruker bare for å spørre etter lokasjoner og dette skjer på alle plattformer hvor bilder av forlatte steder deles.

Problemet oppstår når noen som bruker timesvis, dagevis, og ukesvis på research og kartlesing blir spurt om tips om steder fra en de aldri har hørt om.

For ja, UE er en nisje, selvom mange driver med det så er det mange som aldri deler bildene sine og skriver noe om opplevelsen.
Og siden det er en nisje så vet de fleste seriøse utforskere stort sett hvem som er hvem.

Tidvis blir steder som har fått stå i fred totalt ramponert av folk som ikke har til hensikt å bare ta bilder, og dette gjør også at man holder kortene nesten inni brystkassa i frykt for at man skal gi koordinatene til en som vil skrive pikk og rare hakekors på veggene i en godt bevart bunker fra kalde krigens tid.

Jeg slenger ut noen bilder nå, som er tatt innfor flere år (håper ikke dere har sett alt før) og oppfordrer samtidig nye entusiaster og utforskere om å dele egne bilder først, og heller spørre om lokasjoner først ETTER at alle vet at du er en utforsker og ikke bedriver hærverk

Jeg hadde blitt veldig glad hvis andre også brukte denne tråden til å poste bilder av forlatte/spennende steder.

Let it flow...

Den infamøse barnehagen Kopachi i eksklusjonssonen i Tsjernobyl.
Dessverre måtte denne gi tapt for skogbranner for kort tid siden.

I wanna leave now by olavXO, on Flickr


Pripjat fornøyelsespark. Kanskje et av de mer ikoniske stedene og en klassiker for alle som spiller skytespill
Pripyat playground_cars by olavXO, on Flickr

Et forlatt pleiehjem i Tyskland, bedre kjent som "house of wheelchairs"
AfterLife by olavXO, on Flickr

Den enorme bilkirkegården i Sverige er vel neppe noen hemmelighet lengre, bilene ser deg...
Well hello there by olavXO, on Flickr

Cooling tower IM i Belgia er av de mer kjente stedene.
Dette stedet var stengt lenge pga store fallskademuligheter.
Senere åpnet for allmennheten siden det er et latterlig bra objekt for all slags foto.
Cooling down by olavXO, on Flickr

Smelteverket på Odda som hvertfall tidligere var en kandidat til UNESCO sin verdensarvliste.
Utvinnelse av Kalsiumkarbid en gang, nå i ferd med å bli museum.
Hotspot for utforskere fra mange steder i Europa.
Sod it…I`m making a brew by olavXO, on Flickr

Heisdøra i en forlatt papirfabrikk.
Grendlandstraktene.

Reluctant. by olavXO, on Flickr


Det var alt.

Nå vil jeg se deres bilder.

olavXO
Damn, flotte bilder.
Ga deg en follow på 500px
Flotte bilder av mange fine steder - takk! God idé å laste opp noen gamle bilder. Her er noen av mine, de fleste fra Storbritannia, men ikke alt


The Egg / Westbourne by M.J.S, on Flickr

River Westbourne og kloakk - London


Hulme Flume by M.J.S, on Flickr

´Hulme Flume´ kloakk - Manchester


Zeche FH / Bergwerk W - Germany by M.J.S, on Flickr

Kullgruve, Zeche FH / Bergwerk W Tyskland


Plughole 3 by M.J.S, on Flickr

Colossus of the South - Brighton, Storbritannia


Choo by M.J.S, on Flickr

Liverpool Metro


Flo Selecta by M.J.S, on Flickr

´Flo Selecta´ Derby, Storbritannia


Vulcan Bomber by M.J.S, on Flickr

East Midlands Aeropark - Storbritannia


Teufelsberg by M.J.S, on Flickr

Teufelsberg - Tyskland


Bypass by M.J.S, on Flickr

Flom avlastningstunnel, Bradford - Storbritannia


Pipemare drain - Event horizon by M.J.S, on Flickr

´Pipemare´ - Halifax, Storebritannia


Jeg vil gjerne gjøre mer av dette i Oslo!

en til...

Haut Furneau B - Belgium by M.J.S, on Flickr

Haut Furneau B i Belgia
Sist endret av M_J_S; 25. april 2020 kl. 02:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Flotte bilder!
Men bruker man ikke alltid gassmaske nede i kloakken..???
Får slenge meg på med noen bilder

















Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Flotte bilder!
Men bruker man ikke alltid gassmaske nede i kloakken..???
Vis hele sitatet...
Ingen gassmaske, men det er lurt å ta en gassmonitor / alarm, spesielt hvis det er et lukket system og du kommer inn gjennom et kumlokk.

Underjordiske elver med en åpning i hver ende er ikke så viktig, strømmen av elven trekker luft gjennom tunnelen.
olavXO's Avatar
Trådstarter
Utrolig fine bilder M J S.
Ser du er ivrig på drains og da har du nok kost deg i UK

Ser også ar du fikk toppen av Teufelsberg, noe vi ikke hadde anledning til da vi var der pga en thunderstorm uten sidestykke.

Takk for deling
Sist endret av olavXO; 25. april 2020 kl. 17:05.
Takk olav! Jeg elsker underjordisk fotografering, du har mer frihet med lyseffekter, men jeg liker også å være på toppen av høye bygninger. Jeg hører Teufelsberg har flere vakter nå, det er synd at du ikke kom helt til topps.

Gi meg beskjed hvis du er i Oslo, kan vi prøve å få tilgang til noen steder.
Unnskyld at jeg spør dumt, men tar dere bilder med kamera eller telefon? Flotte bilder uansett, skulle gjerne vært innom Tsjernobyl før det brant.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Unnskyld at jeg spør dumt, men tar dere bilder med kamera eller telefon? Flotte bilder uansett, skulle gjerne vært innom Tsjernobyl før det brant.
Vis hele sitatet...
På ingen måte et dumt spørsmål.
Jeg benytter for det meste speilrefleks
olavXO's Avatar
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Unnskyld at jeg spør dumt, men tar dere bilder med kamera eller telefon? Flotte bilder uansett, skulle gjerne vært innom Tsjernobyl før det brant.
Vis hele sitatet...
Ikke dumt spørsmål du stiller.

Jeg skyter med speilrefleks og filmer med enten dette eller gopro.

Så bra som mobilkameraene har blitt nå så kan man få veldig bra bilder om man er litt oppfinnsom.

Fordelene med speilrefleks er at du gjerne også da drasser rundt på et stativ, som igjen gir deg noen fordeler på steder med dunkelt lys. Lang lukkertid, lysmaling med ekstern lyskilde, og lav ISO etc..

Tidligere var også kamera og foretrekke over mobiltelefon pga at kamera har mulighet for å skyte i RAW format som igjen gir deg mye mer spillerom i redigering av bildene på pc hjemme.
Sist endret av olavXO; 25. april 2020 kl. 22:47.
Sitat av zycher Vis innlegg
På ingen måte et dumt spørsmål.
Jeg benytter for det meste speilrefleks
Vis hele sitatet...
Sitat av olavXO Vis innlegg
Ikke dumt spørsmål du stiller.

Jeg skyter med speilrefleks og filmer med enten dette eller gopro.

Så bra som mobilkameraene har blitt nå så kan man få veldig bra bilder om man er litt oppfinnsom.

Fordelene med speilrefleks er at du gjerne også da drasser rundt på et stativ, som igjen jeg deg noen fordeler på steder med dunkelt lys. Lang lukkertid, lysmaling med ekstern lyskilde, og lav ISO etc..

Tidligere var også kamera og foretrekke over mobiltelefon pga at kamera har mulighet for å skyte i RAW format som igjen gir deg mye mer spillerom i redigering av bildene på pc hjemme.
Vis hele sitatet...
Er heeeeelt kameranoob, så takk
Dere får vel kanskje litt mer slækk hvis dere har med kamerautstyr også?

Hadde vært kult å drevet med UE.
Holdt på med det i ungdomstida, var da mest i nærområdet der jeg bodde da selvfølgelig. Forlatte hus, låver og en og annen fabrikk. Tja, får se hva framtiden bringer.
olavXO's Avatar
Trådstarter
Fine bilder foressten @zycher, har aldri opplevd bilkirkegården på den årstida du fikk fanget.

Syns også jeg kjenner igjen en bunker fra et sted i Blærum

Takk for deling!
Sist endret av olavXO; 25. april 2020 kl. 22:51.
Min nye favoritt-tråd!

Dessverre kan jeg ikke selv bidra med annet enn komplimenter til olavXO, M J S og zycher.
Liker hvordan dere har forskjellig stil og fokus i fotografiene. Noen sykt fete komposisjoner i alle tre innleggene.

Takk for at dere deler!
olavXO's Avatar
Trådstarter
Sitat av Svartbak Vis innlegg
Min nye favoritt-tråd!

Dessverre kan jeg ikke selv bidra med annet enn komplimenter til olavXO, M J S og zycher.
Liker hvordan dere har forskjellig stil og fokus i fotografiene. Noen sykt fete komposisjoner i alle tre innleggene.

Takk for at dere deler!
Vis hele sitatet...
Men fytti så trivelig å høre, Svartbak.

Håper flere vil dele noen bilder også og at terskelen for å dele bilder skal være lav, på den måten dukker det stadig opp nye og spennende steder..

Kan gjerne poengtere også at selvom bildene frem til nå har holdt det jeg kaller god kvalitet så er dette absolutt ikke et must.

Det er opplevelsen og stedet man vil vise frem som teller..
Her var det mange godbiter, både vakre og uhyggelige. Fikk lyst å blåse støvet av speilrefleksen. Kommer til å følge med her i alle fall.
olavXO's Avatar
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Her var det mange godbiter, både vakre og uhyggelige. Fikk lyst å blåse støvet av speilrefleksen. Kommer til å følge med her i alle fall.
Vis hele sitatet...
Takk *pi

Jeg synes du skal blåse støvet av kameraet og dele noen bilder med oss.
Sist endret av olavXO; 25. april 2020 kl. 23:29.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sant det du skriver her, men skal ikke se bortifra at jeg skapte brukeren min for den grunn Er fortsatt en nybegynner i hobbyen, men skal likevel presentere dere med et par bilder.


DSC00918 by Spyroz UE, on Flickr

DSC00937 by Spyroz UE, on Flickr

DSC00940 by Spyroz UE, on Flickr

DSC00950 by Spyroz UE, on Flickr

DSC00974 by Spyroz UE, on Flickr

DSC00970 by Spyroz UE, on Flickr

DSC00879 by Spyroz UE, on Flickr

DSC00886 by Spyroz UE, on Flickr

Håper det var noe spennende der!
Sist endret av Spyroz; 19. mai 2020 kl. 00:12. Grunn: Bildene viste seg ikke
As seen on CCTV
Dirt Chamber's Avatar
Litt forskjellig fra et gammelt fabrikkanlegg sør i landet som jeg er sikker på at en del vil kjenne igjen. Sett bort i fra arbeidet som er gjort i forbindelse med riving/sanering enkelte steder, har det tilsynelatende fått stå greit i fred. Spennende og stemningsfull plass.













Fotografert og redigert over en periode på to-tre år.
Sist endret av Dirt Chamber; 24. mai 2020 kl. 22:10.
olavXO's Avatar
Trådstarter
Utrolig fine bilder Dirt Chamber, du er utrolig flink med lyset i bildene dine.

Takk for deling fra deg også Spyroz, mange fine og kjente steder
Bra jobba!
Fyfaen dere får virkelig frem historier ved bildene dere tar. Lever meg godt inn i de bare ved å studere detaljer. Fantastisk, keep em coming
Digger denne tråden og er så sykt mange bra innspill fra gode urbexere

Får bidra litt jeg også..
















urbex_nor
Sist endret av The Riddler; 27. mai 2020 kl. 22:01.
Sitat av The Riddler Vis innlegg

Vis hele sitatet...
Moss?
Sist endret av Lurifaks1; 27. mai 2020 kl. 22:12.
olavXO's Avatar
Trådstarter
Ahhh glad du stakk innom Riddler

Veldig bra som vanlig
Sitat av olavXO Vis innlegg
Ahhh glad du stakk innom Riddler

Veldig bra som vanlig
Vis hele sitatet...
Takktakk! Vanskelig å holde seg unna kan man si, hehe
▼ ... over en uke senere ... ▼
Veldig god ide med denne tråden. Får vel bidra med litt, selvom jeg er sakte med å opplaste.

Baikonur cosmodrome 2019
https://www.flickr.com/gp/158169454@N03/F1U3Uw

Forlatt nødsykehus under Oslo
https://www.flickr.com/gp/158169454@N03/wogZL3

Gammel skytebane i et nedlagt tilfluksrom i Bergen

https://www.flickr.com/photos/158169...3/31930529917/

Forlatte biler i Fukushima zonen

https://flic.kr/p/23t4Wy4

Nedlagt kraftverk i italia

https://flic.kr/p/2c9rY36
Sist endret av UrbanBergen; 9. juni 2020 kl. 18:10. Grunn: bildene kom ikke opp
Dødsfete bilder, alle sammen.

Har aldri vært borti UE, men dette vekket nysgjerrighet.

Ser gjerne flere bilder, selv om jeg ikke har en dritt å bidra med annet en komplimenter.

Håper det er greit tho...