Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3761
Har bygd en pc for noen måneder siden. Den gikk knallbra og er egentlig ganske fornøyd utenom at den skrur seg brått av helt tilfeldig.

Temperaturene på det meste av hardware ser helt normale ut og peaker ikke på noen for høye verdier når pcen skrur seg av.

Har oppdatert BIOS. Oppdatert alle drivere. Satt inn alle pc delene på nytt igjen. Skjekket at alle vifter går som de skal. Har også brukt luftspray for å rense alt innvendig. Skrudd av "start windows på en hurtig måte" eller hva det heter .

Pcen skrur seg ikke av pga spilling eller lignende. Men når den først skrur seg av gjør den gjerne det flere ganger rett etter hverandre. Det kan ta opptil en uke før den skrur seg av vilkårlig igjen.

Etter dette har skjedd lyser fortsatt RAM så virker ikke som de er problemet?

Er egentlig veldig dårlig på hardware og PC bare så det er sagt! Er første gang jeg har bygd en pc, men fikk god hjelp til å velge deler.

Eneste jeg kan tenke meg er problemet er windows. Ettersom jeg ikke kan oppdatere windows, verken manuelt eller automatisk.

Hvis noen ville prøvd å hjelpe meg hadde jeg blitt evig takknemlig!
De gangene jeg har vært borti dette, har jeg byttet powersuply!
Står det noe i evntmanager?
Jeg ville prøvd å ta ut halvparten av rambrikkene. Hvis det skjer igjen prøver du det samme med de andre brikkene.
Hvis ikke det fungerer ville jeg gjort som nevnt over, og byttet strømforsyning. (60 dager åpent kjøp hos komplett) behøver ikke montere skikkelig i kabinettet før du er sikker på at det virker med ny strømforsyning..
Trådstarter
6 0
Visste ikke at man kunne se i event log for slike ting. Visste ikke engang hva eventlog var før nå. Googlet feilmeldingen og prøvd flere tiltak. Ser ut til at den har fungert bra frem til nå.

Takk for hjelpen dere!

https://gyazo.com/6f137a8a21196878b5ad9cb838772353

dette var error jeg fant i event loggen. Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette uten å kjøpe ny strømforsyner? prøvd å googlet noen tiltak, men ser ikke ut til at det fungerer
Sist endret av axelet; 24. mars 2020 kl. 15:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde samme error. Forsvant hos meg når jeg byttet GPU
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av axelet Vis innlegg
Har bygd en pc for noen måneder siden. Den gikk knallbra og er egentlig ganske fornøyd utenom at den skrur seg brått av helt tilfeldig.

Temperaturene på det meste av hardware ser helt normale ut og peaker ikke på noen for høye verdier når pcen skrur seg av.

Har oppdatert BIOS. Oppdatert alle drivere. Satt inn alle pc delene på nytt igjen. Skjekket at alle vifter går som de skal. Har også brukt luftspray for å rense alt innvendig. Skrudd av "start windows på en hurtig måte" eller hva det heter .

Pcen skrur seg ikke av pga spilling eller lignende. Men når den først skrur seg av gjør den gjerne det flere ganger rett etter hverandre. Det kan ta opptil en uke før den skrur seg av vilkårlig igjen.

Etter dette har skjedd lyser fortsatt RAM så virker ikke som de er problemet?

Er egentlig veldig dårlig på hardware og PC bare så det er sagt! Er første gang jeg har bygd en pc, men fikk god hjelp til å velge deler.

Eneste jeg kan tenke meg er problemet er windows. Ettersom jeg ikke kan oppdatere windows, verken manuelt eller automatisk.

Hvis noen ville prøvd å hjelpe meg hadde jeg blitt evig takknemlig!
Vis hele sitatet...
Overklokker du noe? Tenker da spesielt på ram, men ta med alt for den del. Hvis du ikke overklokker men har gjort det tidligere kan det være årsaken. Windows kan da ha blitt korrupt. Tipset jeg har er å gå inn i bios og load optimized defaults. Ikke load noe xmp profil eller lignende. save and exit. Så legger du inn windows på nytt. Deaktiverer du fast boot som du allerede hadde gjort tidligere Samt at du går inn i control panel -> power plan og velger high performance.

Så kjører du slik en stund og ser hvordan det går. Ikke load xmp profil på minnet. Dette er ting som ikke tar så veldig lang tid egentlig samt at du får sjekket at ting fungerer helt "stock". Kjør gjerne en minnetest rett etter at du er ferdig med å legge inn Windows på nytt.

Post gjerne hva du sitter på av deler så er det litt enklere for andre å komme med løsninger etter hvert Dette er tipset jeg kan komme med
Jeg fikk engang en pc fra komplett, der jeg hadde dette problemet så fort jeg forsøkte noe som fikk pcn til å "jobbe" litt. Men til surfing og lett bruk virket alt. Det viste seg å være PSU som var defekt, så jeg ville forsøkt med en annen PSU(Powersupply) og se om det vedvarer. Min finger er på at den er gåen eller kanskje for svak?