Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 7728
Jeg har fulgt forumet på freak i mange år, kanskje 12-15 år, men har ikke skrevet noe her før nylig.

Når jeg ser på diskusjonen rundt rusmidler her inne, så har nok jeg en konservativ holdning sammenlignet med mange andre. Bla. svarer 170 personer ja til legalisering av hasj mot 17 nei i en annen diskusjon. Jeg er en av de 17 som sier nei. Jeg vet rett og slett for lite til å kunne mene noe annet.

De fleste her inne vil kanskje si at jeg er en "streit" fyr, gift, barn, jobb, trener, sosial, stor omgangskrets, hus etc.
Jeg drikker øl og vin i sosiale lag, men har aldri hatt interesse for noen andre typer rusmidler.
Jeg har fått tramadol etter en operasjon og ifb. en skade. Kjent på smertestillende ifb. sykehusopphold og forstår at dette kan gi "gode opplevelser" men selv har jeg aldri kjent på noe sug etter avsluttet behandling.

Jeg har flere venner som jeg vet røyker hasj, og har jeg hatt lyst til å røyke kunne jeg ha prøvd.

Så til det jeg lurer på.
Dere som røyker, hvorfor mener dere det bør legaliseres?
Anbefaler dere meg å prøve?
Ønsker dere at deres barn i fremtiden skal røyke hasj?
Anbefaler ingen å bruke rusmidler, ingen rusmidler er det beste. Jeg mener det bør legaliseres av mange grunner, men først og fremst fordi voksne mennesker skal få lov til å gjøre som de vil så lenge de ikke skader andre. Straffereaksjoner fører til stigmatisering og dårligere psykisk helse for brukerne, noe som igjen kan lede mange til psykiske problemer. Det finnes ingen god grunn til å bøtelegge hverken rusmisbrukere eller de som bare tar seg en joint i helgene.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Straff for bruk savner evidens - forskjellsbehandling av rusbrukere skaper tapere - når handlingen først skal toleres bør den rasjonelt skattelegges - en sunnere ruskultur kan oppstå når man ikke lenger skal fokusere på nulltoleranse mot å bruke i seg selv - håper barnet mitt blir å bruke lite rusmidler, men om han velger cannabis, så er det graden av bruk og avhengighet som blir bestemmende for min holdning til det. Vi får sunnere produkter, mindre økonomisk tap, mer rettferdighet, mer kunnskap. Det er egentlig ikke et balansert regnestykke - for meg så taler de rasjonelle for endring av politikk, mens uten kunnskap og med sterke traumer/antipatier - ønsker å beholde den.

Alle meninger er ikke likestilt. De som følger debatten over tid ser hvor mye mer seriøs den ene parten er, og hvor urimelig de blir behandlet av sine lobbyisme-motparter. Det er forskjell på sant og løgn - på rett og galt. Vi trenger ny politikk fordi den er meget å foretrekke ovenfor det evidensløse, hatefulle shitshowet vi har i dag.

Jo mer man setter seg inn i det, jo mer ser man det.
Sist endret av meaculpaUIO; 19. februar 2020 kl. 15:59.
vel, se på det sånn her:
du har vokst opp med at når du har gjort det du skal osv og sitter hjemme i sofaen og bestemmer deg for at i kveld unner jeg meg et glass.
selv om du vet at den eneste som tar noe som helst skade er deg selv, og det er går helt fint.
men alkohol er ikke lov, så i kontroll en uke etterpå påviser de at du har intatt alkohol og du mister lappen og evt bar, og med det flyr jobben, kone og psykisk helse også.

ja, du kan prøve unngå dette ved å ikke bli tatt el du kan gjøre som folk flest ville ha gjort å sagt nei siden det er for mye å risikere el for mye stress å leve med. men er dette rettferdig? spesielt for noe vi beviselig kan si er tryggere på alle måter?

om jeg anbefaler deg å prøve det, det spørs, vil du prøve det? hvorfor..?

om jeg ønsker mine fremtidige barn skal røyke hasj/weed? nei. men når de kommer i den alderen at de evt eksperimenterer med rus, så heller cannabis enn noe annet hvis det er lovlig og 1 trekk ikke kan forfølge deg som skikkelig kriminell resten av livet..
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mener det bør legaliseres blant annet så vi vet hva vi får, så kriminelle miljøer får mindre penger og at folk ikke blir straffet for bruk.
Er selvfølgelig både positive og negative sider ved en legalisering, men en del av de negative sidene som det blir argumentert for i media er her allerede selv om det er ulovlig.

Ta det med at det blir flere yngre brukere som eksempel, siden du spør om vi vil at barn i fremtiden skal røyke..
Yngre brukere er det allerede og blant annet i Oslo så er det barn i 12-14 års alder som løper rundt å både røyker og selger hasj og weed.
En legalisering vil ikke endre noe særlig på det, ungdom som vil ruse seg vil alltid klare å skaffe det de vil ha, uansett lovligheten rundt det.
Husker jo godt selv når jeg var i den alderen og skaffet både sigg, snus og alkohol uten problemer, hadde også venner som skaffa hasj og piller bare ved å ta en telefon, så tilgjengeligheten er der uansett fordi det finnes ett hav av dealere som driter i alder og kun er ute etter penger.

Politiet bruker også en haug med ressurser (som de alltid klager på at de ikke har) på å ta småbrukere.
Tenk hvor mye verre kriminalitet som kunne blitt etterforsket om de stoppet å ta brukere av hasj og heller fokuserte mer på feks voldtekter, tyverier og slike ting istedenfor å bare henlegge saker å klage på lite ressurser.


Vil ikke anbefale noen å prøve narkotika, så det er ett valg folk skal få ta selv, selv om noe blir lovlig så er det jo faktisk ikke sånn at man MÅ prøve det heller.
Anonym bruker
"Syk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har røyka mesteparten av livet men er imot legalisering. Jeg ønsker ikke at barna mine skal bli hasj avhengig som jeg var, men de får ikke ris på rumpa om de er med venner å ta noen trekk i parken på sommeren. Barna mine skal vite at de kan fortelle meg om et eventuelt voksende rusproblem slik at jeg kan dele min erfaring med livet i rus liberalt miljø hvor mange har følt det greit å bruke hasj som "medisin". Klisjeen er sann, det går for noen fra hasj til helvete og det vil jeg ikke mine barn skal ødelegge livet på som jeg gjorde. Er forøvrig rusfri i dag etter tjue år som tidligere pro-cannabis og legaliseringsforekjemper. Man trur det er harmløst til det motsatte er bevist og etter mange "harmløse" år i ungdommen og tidlig voksenlivet er det få fra kretsen min som lever gode og forsvarlige liv i dag desverre. Dvs noen tror vel de lever godt fordi de har tak over huet og får røyke joint selvom de har unge og samboer, men om det er godt for psyken og de andre er noe annet.
Du sier at ditt grunnlag for å være i mot legalisering er at du vet for lite om det. Det er for så vidt et ganske dårlig argument. Det å bruke cannabis har ingenting med sosial status å gjøre. Det er plenty av folk som er i samme situasjon som deg (barn, hus, solid økonomi etc), som velger å bruke cannabis.

Hadde det vært slik at lovligheten av et rusmiddel bestemte hyppigheten av bruk, så hadde saken vært biff for lenge siden. USA som i sin tid fikk med seg resten av verden på "the war on drugs" har jo nå gjort retrett og legalisert cannabis i de aller fleste delstater. Man fant ut at det er bedre å sette rammer for bruken enn å la det gå under radaren og overlate markedet til kriminelle.

Siden du nevner at du drikker alkohol, har du reflekert over at man innførte forbud på alkohol på 1920-tallet, og at det hadde samme effekt som det vi ser med cannabis i dag? Storstilt ulovlig produksjon, tapte menneskeliv, økning i kriminalitet etc. Dette forbudet ble opphevet og vi ser i dag at man forsøker å regulerer bruken gjennom å sette rammer for omsetning, produksjon, beskatning og markedsføring.

Om jeg vil at mine barn skal prøve cannabis? Jeg vil i alle fall at de skal kunne ta et valg basert fakta om bruk og konsekvenser av denne, på samme måte som du vet at visse mennesker kan bli alkoholikere og at det å konsumere alkohol er skadelig for kroppen.

Gitt at Politiets statistikker viser at cannabis står for rundt 50% av alle beslag av ulovlige rusmidler, så er det noe med at forbudet ikke har en god effekt.
Sitat av Munted Artist Vis innlegg

ja, du kan prøve unngå dette ved å ikke bli tatt el du kan gjøre som folk flest ville ha gjort å sagt nei siden det er for mye å risikere el for mye stress å leve med. men er dette rettferdig? spesielt for noe vi beviselig kan si er tryggere på alle måter?
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er det urettferdig? reglene gjelder på lik linje for alle.
Cannabis er forøvrig ikke beviselig tryggere enn alkohol på alle måter, selv om sporadisk moderat bruk av cannabis nok er noe mindre skadelig enn sporadisk moderat bruk av alkohol.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hasjbruk bør på ingen måte glorifiseres, men behovet for omleggelse av politikken er prekært. Den røykinga vi bekymrer oss over i dag skjer under et totalforbud. Og de som ødelegger livet sitt med røykingen sin i dag - eller skader det på en mindre måte - får det også bedre under en ny politikk.
Hver medalje har både en fremside og en bakside. Man har prøvd i over 50 år og bekjempe det som inn under en sekkebetegnelse blir kalt narkotika, det uten å skille mellom de forskjellige stoffene.

Det finnes knapt et argument som veier tungt mot hvorfor man ikke skal legalisere. Selv lever jeg ganske nøkternt. Jeg røyker ikke hasj, eller bruker noen andre substanser fremfor psykedeliske preparater/ayahuascha et par ganger i året beregnet på selvutvikling. Det relatert til meditativ praksis. Men i yngre dager var jeg veldig glad i cannabis og jeg ser ikke bort i fra at jeg velger å begynne med det igjen bevist under kontrollerte former. På den positive siden er det rett og slett i stand til å potensielt forbedre livskvaliteten betraktelig. PÅ den negative siden kan man bli for lett glad i det hvor cannabisen bruker deg mer en du bruker den. Det kan på sikt medføre stagnasjon, sløvhet, etterfulgt av depresjon. Moderat bruk kan fungere motsatt hos mange. Jeg får litt nye perspektiv på ting, og det øker kreativiteten. Det er altså en perfekt helge-underholdning. Så dersom du er blant de som er glad i dine pilsner på lørdagskveldene der du koper foran tv`en som mange andre, så tror jeg at jeg absolutt vil anbefale cannabis som et mer interessant alternativ. Det avhenger jo litt av at du kjenner din egen psyke, og ikke minst disiplin.

Det vil ta for lang tid å liste opp alle argumentene for legalisering, men først og fremst vil det strupe det svarte markedet. For det andre er det svarte markedet gjennomsyret av farlige produkter som f.eks gummi de smelter og har i hasjen så den skal veie mer. Det er og blandet med syntetisk marihuana som gjør produktene potensielt livsfarlige. Så kan man ellers bare se til Nederland hvor forbruket blant gjennomsnittsmenneskene som lever der er minimale. Så er det ellers et langt mindre farlig stoff en alkohol. Det er til og med langt mindre farlig en tobakk dersom man blander det med noe annet eller waper det.

Det er vel ellers ingen som ønsker at ens egne barn skal røyke hasj, men det er naivt og tro at det rent sannsynlig ikke er en stor sjanse for at det kommer til å skje. Personlig ville jeg heller at mine "ungdommer" hadde et bevist forhold til cannabis fremfor at de drakk seg drita i helgene. Ellers er det med synet på "rusmidler" her på bjerget i mange tilfeller en sosial konstruksjon. Jeg kjenner personlig folk som introduserer sine over 18 år gamle barn til psykidelia og det enorme potensiale det kan ha dersom man bruker det med det største respekt. Jeg vil gå så langt og påstå at psykidelia er i stand til å potensielt redde planeten. Men det blir en annen diskusjon.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vel, jeg føler at hele systemet vi har i dagens samfunn blir som det barnet som sitter med de lekene hvor du har sirkler, trekanter og andre former som skal ned i egne hull, men sitter å banker alle formene nedi samme hullet.

Mennesket har i all tid levd på gleder/dopamin. Om det er sex, trening eller drugs. Så; jeg liker å kunne slappe av med en jonas på kvelden og kanskje 1 øl til maten. Men jeg liker virkelig ikke å ruse meg på alkohol pga måten alkohol fungerer. Demper den kritiske tenkinga /konsekvens blandt andre ting.

Men jeg liker veldig godt på kvelden, etter jeg har vært jobb, etter mat og etter gjøremål å fyre litt på pipa. Jeg mener at man bør få lov til å få kose seg med det man liker bedre uten at Audun Lysbakken eller Knut Arild Hareide skal gå ut i VG å svartmale illegale rusmidler.
Siden du skriver om livssituasjonen din, kan jeg si at jeg studerer sivøk på BI med A-snitt etter 20 avlagte eksamener, trener både styrke og cardio flere ganger i uken og har deltidsjobb på kiwi og BI. Og i motsetning til deg liker å ta meg et par blås når helgen kommer. Jeg og alle jeg kjenner som bruker cannabis, er fult kapable til å kombinere det med en sunn og aktiv hverdag.

Så hvorfor skal du og alle motstandere kunne sitte med vinglasset i hånden og diktere hva andre burde få lov til å konsumere av mindre skadelige rusmidler?

Jeg klar over at noen kan slite med å finne en god balanse i sitt konsum av rusmidler, og kan ha lett for å utvikle avhengigheter til dem. For mye av et hvert rusmiddel er utvilsomt skadelig, men denne balansegangen må man kunne finne ut på egenhånd, på samme måte som de fleste gjør og har gjort med alkohol. For noen kan det bety at man må oppsøke hjelp eller starte en rehabiliteringsprosess, men at staten da skal forby enhver annen å bruke rusmiddelet, er på ingen måte en rettferdig eller god løsning.

Jeg vil ikke ha noe problem med at mine fremtidige barn begynner med det, men jeg vil bruke tid til å lære dem om hvordan man bruker rusmidler forsvarlig, om når bruk blir til misbruk, og om skadepotensialet til de ulike rusmidlene (spesielt for yngre hjerner). Mine foreldre vet forøvrig alt om mitt cannabiskonsum, og lar det være opp til meg å bestemme.

Så hvis du er redd for skadepotensialet til cannabis (som jeg ikke benekter eksisterer), må du for all del avstå fra å prøve og jobbe for at barna dine skal holde seg unna, men ikke advoker for et system som hindrer alle andre i å kjøpe og konsumere det. Hvis man ikke har rett til å bestemme over hvordan man påvirker sitt eget sinn, uten å påføre skade for andre, kan man vel ikke sies å være fri i noen nyttig eller betydningsfull forstand.
Krigen mot narkotika er definisjonen på idioti. Gjøre det samme igjen og igjen, men forvente et annet resultat. Omtrent slik fungerer også krigen mot narkotika i dag. "Om vi bare bruker litt mer penger, om vi bare hever straffene litt til så vil folk slutte". Denne krigen i seg selv er en god grunn til å prøve noe nytt. Uansett om du liker rus eller ikke.

En annen ting som jeg holder sterkt er at voksne mennesker "eier" seg selv. Om en voksen person ønsker å ruse seg på cannabis så er det ingen som kan stoppe vedkommende i å gjøre det. Samme om det er lovlig eller ikke, eneste forskjellen er at nå går pengene til kriminelle og staten taper penger som de lett kunne ha tjent.

Satt litt på spissen, så har du strenge regler på salg av alkohol i butikk. Dette er fordi at alkoholikere ikke skal ha tilgang eller begrense denne. Men en person som er avhengig av alkohol lar ikke salgstider i butikken stoppe vedkommende fra å slukke tørsten. Denne alkoholikeren drar da på pub, stjeler, evt brygger sin egen drikke med spylevæske og det som er tilgjengelig. Eneste denne loven rammer er vanlige folk som ikke rakk ølsalget en fredagskveld.

Det er bare en symbolpolitikk som ikke har noe godt med seg, den skaper flere lovbrytere og elendighet. Og igjen det er ofte vanlige mennesker som rammes av dette.

Det er heller ikke snakk om å lage og introdusere nye rusmidler, det er snakk om ting som allerede finnes og som blir brukt av mennesker verden rundt. For du har de som mener at vi har alkohol og at det holder, alt annet er umoralsk.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvem som feiler og hvem som lykkes har jo alt med den personen å gjøre, dens familie, skolegang, venner, flaks og uflaks i livet
Sårbarheter og styrker. Å legge skylden på rusmidlene når det er menneskelige følelser som ligger i bunn, i hvert eneste tilfelle, er alltid en reduksjonisme som dehumaniserer.
Cannabis er vårt nest mest brukte rusmiddel, regulering av salget gir mye mening. Vi kommer helt definitivt aldri til å bli kvitt det, og vi har overlatt hele milliardindustrien til organiserte kriminelle. Vi har ingen verktøy, annet enn et forbud, til å verne utsatte grupper mot skadevirkninger, og tyvedoblingen av bruk siden syttitallet burde fortelle oss at det ikke virker. Bruken av ulovlige rusmidler har økt i takt med strengere straffer helt siden innføring av narkotikaparagrafen på sekstitallet, og man kan uansett ikke påvise noen korrelasjon mellom grad av straff og bruksprevalens. Alle relevante fagmiljøer har kalt straff for bruk en gedigen feilinvestering i flere tiår, Straffelovkommisjonen konkluderte med dette allerede i 2001. Vi har omtrent ikke ungdom som røyker tobakk lenger, og det skyldes ikke forbud men regulative grep; aldersgrenser, reklameforbud, incentiverende avgifter, osv. Det ER større aksept for bruken, det skyldes at flere og flere land og stater mykner opp lovgivningen rundt salg og bruk, og det vil bli mer av det i tiden som kommer. Det er ikke en 100% fix å regulere salget og ta markedsandeler fra de kriminelle, men vi kommer til å se ut som noen skikkelige nisser hvis vi ikke gjør det.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syns de som vil bør få lov til å ruse seg. På samme måte som folk kan tattovere seg splitte tunga, skifte kjønn osv. Alle bør få bestemme over egen kropp og helse.

Det bør bli mye mere info om rus og skadepotensiale. Og det kjipeste for min del som røyker hasj, er at pengene mine går til bakmenn, de kan ende i våpen, peostutisjon ol. Når dopsalg uansett foregår så kan i det minste inntektene gå til staten. Som så kan bruker til behandling.
Er ikke veldig befaren innen rus så kanskje betyr ikke svaret mitt noe særlig. Menmen.

Ja du bør absolutt prøve selv. Om jeg ønsker at mine barn skal ruse seg? Nei jeg gjør jo ikke det. Men oddsen er god for at de vil bruke en eller annen form for rus. Alkohol er lovlig men det er jo rus det med. Om barna klarer å ha et balansert forhold til cannabis og lever et liv utenom rus så ser jeg vel ikke noe problemer med det. Akkurat som de fleste foreldre ikke tenker noe særlig på om deres voksne barn koser seg med en god cognac en lørdagskveld. Eller vin til maten også et par cognac. Men svært mange ville reagert om det ble vin hver dag og fyll halve uken. Om barna fyrer en gang i blant må vel være helt greit?

Har ikke noe voldsomt engasjement rundt legaliseringsdebatten. Den ene eller andre veien spiller ingen rolle for meg. Men jeg ser jo at forbudslinjen vi har kjørt ikke virker spesielt godt. Og kanskje ville det vært bedre for alle, bortsett fra kriminelle bakmenn om salg av cannabis kom inn i ordnede former, med skatter og avgifter til staten fremfor å fylle foret til kyniske og griske bakmenn? Kontroll på kvalitet, ordnede arbeidsforhold for de som da vil jobbe i cannabisbransjen.

Hvordan ville legalisering påvirket politiets ressurser? Og domstolenes? Hvor mye koster cannabisbruken samfunnet vårt idag? Da tenker jeg ikke primært på hasjpsykoser men heller på hva det båndlegger av ressurser i forhold til etterforskning, tiltale og dom. Kanskje vil det frigjøre mer ressurser til andre viktige felt?
Trådstarter
7 0
Tydelig et tema som engasjerer, jeg takker for responsen så langt. Jeg bruker kanskje litt tid på å svare alle som har stilt spørsmål til meg, men vi får ta det litt etterhvert.

Når det gjelder min livssituasjon så er egentlig ikke det relevant for spørsmålene mine, men jeg ville bare si det da jeg har inntrykk av at mange her inne lever livet sitt annerledes enn meg, og det er selvfølgelig helt greit. Mulig min antagelse er feil også.

En av mine kompiser som røyker en del driver eget firma, og er vel en av de jeg kjenner som driver selskapet sitt best og med best økonomi. Han står ovenfor et stort gjennombrudd innen sitt felt og dersom han lykkes vil han tjene veldig gode penger. Han er også en human og dyktig leder som er godt likt av sine ansatte og av meg.

Selv driver jeg en mellomstor bedrift innen byggebransjen og nylig fikk jeg en ung person på jobbintervju. Han hadde på seg en genser med hasj symbol og kom inn med lua på.
Jeg konfronterte han med dette og sa at dette ikke akkurat var å skape tillit til meg. Vi fikk en konstruktiv samtale rundt dette, men det endte med at han ikke ble tilbudt jobb. Dette var det flere grunner til, men denne genseren gjorde meg usikker ift. hans livsstil, holdninger og ikke minst kravet til fokus og sikkerhet på jobb da vi opererer i høyden og med store maskiner og utstyr.

Hvordan bør jeg gå frem for å snakke med omgangskretsen min om dette med rusmidler og hasj spesielt?
Mange ganger når jeg nevner hasj bruk og sier at jeg ikke bruker det selv så blir mange avvisende og vil ikke snakke mer om det.
Jeg har en del unge ansatte og lærlinger og vi snakker om dette over lunsjen etc., men jeg opplever at de holder igjen meningene sine og ikke "snakker fra levra". Kanskje dette har noe med at jeg er så tydelig på min holdning og at de da ikke vi si mot meg?
Jeg prøver å ikke være dømmende, men oppleves kanskje som dette.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jobb foregår jo i en litt mer profesjonell arena, så er kanskje ikke så lett å prate med sjefen sin om akkurat dette pga. konsekvensene som kan medfølge. Er selv lærling i en bedrift og røyker på fritiden iblant, da jeg ikke liker alkohol i det hele tatt, men samtidig liker å få hodet litt koblet av noen ganger.

Så lenge folk har et sunt forhold til hasj burde det ikke ha noe konsekvens på arbeidet de gjør, men man lever jo litt på kanten mtp. at førerkortet kan ryke og slikt hvis man blir tatt. Røyker selv bare hjemme, og kjører ikke bil i etterkant for å unngå dette.
Jeg kan forstå dette med holdninger men helt ærlig. Det fins flere oppegående stonere enn man gjerne skulle tro. Liker jeg å tro selv hvertfall. Uansett så hadde jeg verken kommet i lue eller hasj genser på jobbintervju!

Men så lenge man ikke røyker før man kommer på jobb ser jeg ikke helt problemet. Men i et intervju så vil man også vite om man gjør et godt valg. Det kjipeste en som driver eget kan gjøre er vel å si opp folk som ikke fungerer så godt som man hadde håpet

Virker det som man har energi og ikke virker sløv samtidig som språk og vaner er bra vil de som regel fungere bra. Jobber i byggebransjen selv og veldig mange av de godt voksene som også bruker her. 50++

Kommer man punktlig, er høflig og kan være likt av flere mennesker burde virkelig fått prøve, men som jeg sa tidligere du vil gjerne være mer sikker hvis man skal ansette noen
Trådstarter
7 0
Hvor utbredt mener dere at hasjbruk er? Finnes det statistikk på det?
Sist endret av KjemikalieX; 20. februar 2020 kl. 14:43. Grunn: slettet svar på slettet innlegg
Jeg mener først og fremst at cannabis bør legaliseres fordi Staten ikke har noen som helst rett til å bestemme hva voksne mennesker putter i kroppen sin. De tillater jo alkohol, som er et langt farligere rusmiddel, både mtp. den som drikker og andre mennesker. Vi har alle sett hva alkohol kan gjøre med folk når de har fått i seg litt for mye på byen.

Et annet argument som også er svært viktig er jo at forbudet ikke hjelper i det hele tatt. Det koster skattebetalerne enorme summer hvert eneste år, og at politiet må bruke tiden sin på dette fremfor andre viktigere saken er en direkte skam. Ved en legalisering ville også Staten kunne hentet inn mye på avgifter, som igjen ville tjent samfunnet. Nå går pengene heller rett i lommene på tvilsomme dealere som også selger til barn og unge, og i tillegg ofte kan selge sterkere stoffer og dermed introdusere folk for det.

Du skriver at du kjenner en gjør det godt i arbeidslivet, og det er du ikke alene om. De fleste jeg kjenner som røyker er også ordentlige folk med livet på stell, og som tar ansvar for både seg selv og sin familie. Mange har fortsatt en inntrykk over at "stonere" kun ligger på sofaen og spiser potetgull, men slik er det ikke. Noen gjør det selvsagt, akkurat som at noen er alkoholikere. Det blir jo litt som inntrykket mange hadde om homofile før i tiden, da ble det jo fremstilt som at alle gikk i regnbuefargede klær og var superfeminine (som der for øvrig ikke er noe galt med), men det ikke stemmer med virkeligheten. Folk er overraskende like, enten de nyter cannabis eller er homofile
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det beste argumentet for legalisering er å ta fra bakmennene det økonomiske grunnlaget: Narkotikahandel er ofte med på å finansiere ganske mye snusk. Det andre er at man har en kontroll over produksjon og distribusjon, noe som vil lage arbeidsplasser og mer inntekt for staten: Gartnerier, pakking etc.

Det viktigste er vel, har du lyst? Det virker jo ikke som du har lyst/interesse for det siden du nevner å ha sagt nei takk i situasjoner der du har hatt mulighet. Cannabis er ikke for alle, nå vil forskjellige strains (det er flere typer plante med litt forskjellig genetikk) gi forskjellig virkning: Man kan ha typer som gjør deg sløv og trøtt, og du kan ha typer som gjør deg nesten litt oppvakt og rusen får tankene til å fare: Sistnevnte kan ofte gi folk angst, da de føler seg veldig rusa, men uten den sløvende effekten. Denne klippet illustrerer det bra.

Jeg vil prøve å informere barnet mitt om hva rus innebærer og hva de forskjellige rusmidlene kan gjøre og hva som kan oppleves, jeg har faktisk allerede "eksperimentert" med en slik tilnærming, det blir ikke helt det samme siden det var min søster, men hun var vel en 12 år når jeg var i tjueårene, og jeg sa rett ut hva jeg mente om rusmidler uten å si at jeg brukte de. Hun har holdt seg til alkohol og så vidt jeg vet ikke eksperimentert med noe annet enda, selv om hun er klar over at hun kunne bare spurt meg om hun ville prøve noe.
Sitat av capoaccl Vis innlegg
Selv driver jeg en mellomstor bedrift innen byggebransjen og nylig fikk jeg en ung person på jobbintervju. Han hadde på seg en genser med hasj symbol og kom inn med lua på.
Jeg konfronterte han med dette og sa at dette ikke akkurat var å skape tillit til meg. Vi fikk en konstruktiv samtale rundt dette, men det endte med at han ikke ble tilbudt jobb. Dette var det flere grunner til, men denne genseren gjorde meg usikker ift. hans livsstil, holdninger og ikke minst kravet til fokus og sikkerhet på jobb da vi opererer i høyden og med store maskiner og utstyr.
Vis hele sitatet...
Selv røyker jeg bønne en håndfull ganger i måneden (var tidligere periodevis daglig røyker i slutten av tenåra til midten av tjueåra før jeg skjerpa meg) men om jeg selv drev en bedrift og noen vandret inn kledd som Lil Pump ville jeg heller ikke ansatt han. Det er lowkey retarded og viser at du ikke tar jobben din på alvor.
Sitat av capoaccl Vis innlegg
Hvordan bør jeg gå frem for å snakke med omgangskretsen min om dette med rusmidler og hasj spesielt?
Mange ganger når jeg nevner hasj bruk og sier at jeg ikke bruker det selv så blir mange avvisende og vil ikke snakke mer om det.
Jeg har en del unge ansatte og lærlinger og vi snakker om dette over lunsjen etc., men jeg opplever at de holder igjen meningene sine og ikke "snakker fra levra". Kanskje dette har noe med at jeg er så tydelig på min holdning og at de da ikke vi si mot meg?
Jeg prøver å ikke være dømmende, men oppleves kanskje som dette.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så rart at dine ansatte holder litt tilbake når dere diskuterer illegale rusmidler av åpenbare grunner. Du er jo ærlig om dine holdninger selv om du ikke har mye kunnskap om temaet. Folk med sterke meninger og lite kunnskap er slitsomme å diskutere med.
Sist endret av SkurtNilsen; 21. februar 2020 kl. 01:40.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Viktigste skillet er om man er på jobb eller ikke. Skjønner godt at man kan være i mot å ansette folk som bruker daglig , selv om disse også kan være like flinke som noen andre.
Det er hvor kompetent man er og hvor man er i livet som bestemmer produktiviteten.
Så videre er vi tjent med at folk som bruker har jobb, og vi er ikke godt tjent av å skulle strukturelt holde de som bruker ute av arbeidslivet

Og så tar du ikke på deg legaliseringsgenser på jobbintervju 999/1000 av tilfellene heller, det er jo bare uklokt
Sist endret av meaculpaUIO; 21. februar 2020 kl. 13:28.